Samppasport  Futurez

Vaparimoottori vastaan turbomoottori

  • 199 Vastauksia
  • 44505 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #180 : 14.03.2018, 23:58:24 »
Sinänsä tuo iso kasipata vs pikkuturbo on väärä asetelma, ei siinä verrata vaparia ja turboa, vaan isoa vaparia ja pientä turboa. Siihen isoon vaparikasiin jos lisää turbon siitä tulee turbomoottori - ja parempi.

Varmaan vähän automallikohtainen asia. Kyllähän vapari on simppelimpi ja vähemmän hajoavia osia,

Ei modernissa vaparikoneessa oikeastaan ole edes "vähempää hajoavia osia".  Siellä on kaikki hemmetin säätyvät venttiilin ajoitukset, nostot ja tilanteen mukaan muuttuvat puristussuhteet. Ainakin periaatteessa perusmoottori voi olla vähän yksinkertaisempi kun laitetaan ahdin.

Ja loppujenlopuksi sen turbon uusiminen ei ole mikään mahdoton rasti, paljon helpompi homma se on kuin sanotaan vaikka jakopääremppa.


Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #181 : 15.03.2018, 00:06:40 »
Onhan noilla raskaammilla ahdetuilla ajettu avaamatta konetta, jopa 25 000-30 000h. Tiedän kanssa moottorin missä oli alkuperäinen ahdin vieläkin, vaikka tuntimittarissa oli reippaasti yli 25 000h. Turbo oli schwitzerin tekemä. Noissahan ei ahtimia aleta yleensä edes korjaamaan vaan tilalle vaihdetaan uusi ja jatketaan ajoa.

Mielestäni ahdettu eroaa aika vähän vaparimallista perus-osiltaan, suurin lisä taitaa olla moottorin öljynjäähdytin, öljyruiskut männille vanhemmissa koneissa, mutta olihan noita joissain vapareissakin vakiona, ja turbon öljy/vesikierto ,sekä ahtoputket välijäähdytin ja erilaiset sytty ja bensakartat. Vanhemmissa dieselkoneissa taas ahdonalaiset syötöt pumpussa ja joissakin eri männät kuin vaparissa yms. Tosin onhan montakin vaparikonettakin ahdettu jälkeenpäin onnistuneesti, kuten vaikka toyotan L-kone kestää myös ahtamista 0.5-1bar.

eikös turbovinokonekin kestä hyvin sen 500tkm avaamatta.

Jos vertaa vaikka D24 ja D24T/TIC lohkoja keskenään niin eipä noissa oikein muuta eroa taida olla, kuin D24TIC öljyruiskut männille ja taitaa olla turbossa eri männät. Kannet taitaa olla kummassakin samat. Vanhoissa MB OM60x koneissa oli sitten eroina eri kiertokanget, kampiakselin laakerit ja vapari ei kestä ahtamista. Volvon B230 lohkoissa turbossa eri männät ja joidenkin turbojen kansissa natrium-täytteiset pakoventtiilit, mutta muuten taitaa olla aika samat osat kuin vapareissa. Onhan tuollaista esim. B230FB ja B19A konettakin turbotettu jälkeenpäin onnistuneesti, sekä kestäneetkin.

voisi vastaavasti määritellä siitä vaparistakin ne vähemmän hajoavat osat, tai ahdetusta että mitkä osat hajoavat moottorista herkemmin.

En ymmärrä mitä ihmeellistä tai hehkuttamista siinä yli 5 litran 200hv V8 vaparikoneessakaan on...mihinkään ei kulje ja bensaa palaa 20 litraa satkulle, sekä naurettavat litratehot. Turbolla tilanne parantuisi kerralla. Aikaisemmin mainitussa 200hv 1.4 moottorissa olisi 142hv/litra, ja 5 litran V8 200hv vain 40hv/litra. Eikös amerikkalaisetkin ole alkanut luopumaan noista V8 koneista ja alkanut laittamaan ahdettuja V6 koneita.

BMW:ssäkin oli yhdessä mallissa 4.0 V8 kone 420hv/400nm, sitten vaihtoivat uuteen malliin 3 litraisen R6 biturbon, jossa on 431hv ja vääntöä 550 Nm 1850 – 5500 r/min. Kulutuskin tipahti biturbolla 0.5 litraa/100km.
« Viimeksi muokattu: 15.03.2018, 18:10:11 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #182 : 16.03.2018, 20:20:04 »
Vapaasti hengittävät kutoskoneet etenkin (Bemarin isot kutoset, kuten esim. S38B38, Volvon B6304F/S jne) on omille korville musiikkia, kun siitä löytyy reilusti voimaa ja kierroksia.
 Toki ahdettukkin kuulostaa kivalta, varsinkin korkealle kiertävä RB26 , 2JZ tms....mut jostain syystä vaan vapaasti hengittävä kone on itelle 'se juttu'.

Mut joo kyllä ne vanhat jenkki v8 moottoritkin kuulostaa hienolta, vaikka litratehot ovatkin katuversioissa varsin olemattomat, ellei jopa naurettavat ja kulutuskin ihan käsittämätön.
----
Asia erikseen sitten, pitääkö sen moottorin olla käytännöllinen jokapäiväistä ajoa ajatellen vai onko sitten semmosessa autossa millä vaan välillä käydään fiilistelemässä tien päällä ja/tai muuten kierretään rataa.

Totta kai joku 1-1,4l ahdettu moottori on yks parhaimpia vaihtoehtoja kadulle, jos haetaan mahdollisimman pientä kulutusta ja kuitenkin tarvittaessa kopalta suhteellisen nopeaa kiihtyvyyttä.

Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #183 : 16.03.2018, 21:43:58 »
Vapaasti hengittävät kutoskoneet etenkin (Bemarin isot kutoset, kuten esim. S38B38, Volvon B6304F/S jne) on omille korville musiikkia, kun siitä löytyy reilusti voimaa ja kierroksia.
 Toki ahdettukkin kuulostaa kivalta, varsinkin korkealle kiertävä RB26 , 2JZ tms....mut jostain syystä vaan vapaasti hengittävä kone on itelle 'se juttu'.

Mut joo kyllä ne vanhat jenkki v8 moottoritkin kuulostaa hienolta, vaikka litratehot ovatkin katuversioissa varsin olemattomat, ellei jopa naurettavat ja kulutuskin ihan käsittämätön.
----
Asia erikseen sitten, pitääkö sen moottorin olla käytännöllinen jokapäiväistä ajoa ajatellen vai onko sitten semmosessa autossa millä vaan välillä käydään fiilistelemässä tien päällä ja/tai muuten kierretään rataa.

Totta kai joku 1-1,4l ahdettu moottori on yks parhaimpia vaihtoehtoja kadulle, jos haetaan mahdollisimman pientä kulutusta ja kuitenkin tarvittaessa kopalta suhteellisen nopeaa kiihtyvyyttä.

Jos oikeasti pitää arvottaa maailman paras moottorinääni on se tässä, Turbot jää ihan ala arvoisiksi kun äänistä on puhe: https://www.youtube.com/watch?v=hhui1qToW1U
« Viimeksi muokattu: 16.03.2018, 21:45:59 kirjoittanut V70 A 4D 2016 »

Poissa Bawuka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 476
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #184 : 16.03.2018, 21:48:16 »
https://www.youtube.com/watch?v=j_2GQp-8cQE

Japanin poika taikonut tuohon uuteen Lexaan ihan ok soundin.
BMW X1 25e xDrive Charged Edition Sport, 2023 Ford Focus ST-Line Vignale, 2020 Ford Mondeo Hybrid Vignale & -16 Renault Clio GTLine 
Ex 2020 Ford Focus Wagon Vignale 182 A8 , -18 MB A200 A Progressive-17 S60 D4 AWD R-Design "Polestar", -14 V60 D4A Ocean Race, -13 V60 D5 R-Design "Polestar", -11 V60 D5A Summum, -10 Honda Civic Type-R CW, -08 Honda Accord 2.4 Type-S…

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #185 : 16.03.2018, 21:55:00 »
https://www.youtube.com/watch?v=j_2GQp-8cQE

Japanin poika taikonut tuohon uuteen Lexaan ihan ok soundin.

Made by Singer,the sound of the sewing machine :2funny:

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #186 : 16.03.2018, 21:56:14 »
Saahan siihen 1.6 corollaankin sporttiset soundit vaimentimen vaihtamalla, mutta ei se ääni voimaa lisää. Mutta jos asentaisi turbon niin sais voimaakin :P
« Viimeksi muokattu: 16.03.2018, 21:59:51 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1331
  • Hi Tech, Low Life
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #187 : 16.03.2018, 22:00:28 »
Eiks näis ihan uusis nykyautois äänetki tule soittimelta :2funny:
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #188 : 16.03.2018, 22:16:22 »
Eiks näis ihan uusis nykyautois äänetki tule soittimelta :2funny:
Tuosta vähän V8 soundia siihen ecokippoon, niin tulee parempi fiilis  :2funny: 8)

http://www.mtroniks.net/prod/Sound-Systems-For-Scale-Models/digiSoundv8bb.htm

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1395
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #189 : 16.03.2018, 22:55:53 »
Jos oikeasti pitää arvottaa maailman paras moottorinääni on se tässä, Turbot jää ihan ala arvoisiksi kun äänistä on puhe: https://www.youtube.com/watch?v=hhui1qToW1U

Aika suhteellista, itselle eniten on kolahtanut Tractor pullingissa Tyrnävällä Chariot of firen kone. Ei se ääni sinänsä mutta miltä se tuntui, sanonta: Voima puhuu, sai kyllä merkityksen...

Hitto kun muista edes mikä se moottori oli siinä laitteessa, pommikonelinjaa kuitenkin...

Autopuolelta on paha fiksaatio läppärungoilla varustettuihin vaparivitosiin ja kutosiin...
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1407
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #190 : 04.06.2018, 15:35:45 »
Ei niitä top-fueleitakaan joka vedon jälkeen pureta osiksi. :D Lähinnä käytetään säätökohteet auki (venttiilikoneisto, tarvittaessa alakertaa avataan ja tarkistetaan välyksiä). Ennemmin konetta availlaa kisojen välissä, kuin joka vedon välissä.
Tämä nyt on taas tätä turhaa vääntämistä, mutta työkaveri, joka on mekaanikkona kyseisessä lajissa, niin hän sanoi, että joka lähdön jälkeen koko tekniikka puretaan osiksi ja tarkistetaan, sekä tarvittaessa vaihdetaan osia. Kaksi tuntia on aikaa tarkistaa ja huoltaa.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #191 : 04.06.2018, 17:50:11 »
Eiks näis ihan uusis nykyautois äänetki tule soittimelta :2funny:

Toi on onneksi nouseva trendi - miksi meluta ulos, kun siitä mölystä nauttiva on usein vain siellä kopin sisällä. Jossain vuokra-audissa vaimea diesel alkoi kuullostamaan saman merkin bensa V8:lta kun valinta osui sport asentoon. Toisaalta vähän noloa, mutta oikeasti hyvä juttu. Kisa/elämyskoneet on erikseen.

Nykykokemuksien valossa en arkikärryyn kaipaa muita kuin ahdettuna moottoreita.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #192 : 04.06.2018, 19:50:37 »
Minulla on autossani kaksi turboa. Montakos teillä? :2funny:

Edit: voisimme myöskin aloittaa väittelyn että onko kaksi pakoputkenpäätä pariksi kuin yksi ;)
« Viimeksi muokattu: 04.06.2018, 19:56:43 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa TimoV8

  • Kaksonen Sr. - Kuplautunut
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5866
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #193 : 04.06.2018, 20:05:07 »
Minulla on autossani kaksi turboa. Montakos teillä? :2funny:

Edit: voisimme myöskin aloittaa väittelyn että onko kaksi pakoputkenpäätä pariksi kuin yksi ;)
Pari vuotta sitten autoissani oli vähintään 2 turboa... 8)

Luota minuun -tiedän mitä teen!

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #194 : 04.06.2018, 20:10:00 »
Edit: voisimme myöskin aloittaa väittelyn että onko kaksi pakoputkenpäätä pariksi kuin yksi ;)
Onhan se tietysti parempi, että on 2 putkea 8)...kyseessä on 32 litran V12 kone ahtimilla. Parempi se 1 turbokin moottorissa on kuin ei yhtään.

https://www.youtube.com/watch?v=WLD2Du5JoiM
« Viimeksi muokattu: 05.06.2018, 18:11:49 kirjoittanut Kovalchuck33 »

 

Kulkukoira  Proturbo