Autoracing  KL-varaosat

Vaparimoottori vastaan turbomoottori

  • 199 Vastauksia
  • 44743 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #45 : 14.02.2018, 09:48:34 »
Joku just facem ryhmässä(kö)oli äijienjuone tms. Jutteli et 500hp vapari ja perään 8.3litrainen.

Tylytin sen et ihan mopo tolla litramäärällä ja vertasin varmaankin just johonkin 1.2 16v fiatiin jossa 82hp vakiona. Viritettynä fiatin fire koneesta otettu 1.2-1.4 litrasista nimenomaan firestä kiukkuisena vaparina ~180hp

Joka istutettu Uno:on tms ja on pojat nopea!
Noillahan voisi kisailla varttimaililla siten ettei kierroksia nostettaisi yli 2000rpm. ;)
PS Fiatti kuluttaa koneen tilavuus /ajettu 100km kohden hurjasti enemmän.
« Viimeksi muokattu: 14.02.2018, 09:52:00 kirjoittanut Make »
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #46 : 14.02.2018, 10:29:24 »
Itelläni ollu 1.2 16v bravo ja oli pirun hauska kinderi sen 82hp kanssa. Vääntöä vissii 113nm  ;D
On se, kunnes pakkaat perhees kyytiin, auto täyteen "mökkitavaroita" ja mukaan vielä +50kg työkaluja.
Alkaa kummasti vituttamaan, että ohituskaistat on järestään ylämäkeen. :2funny:
Ja eipähän sitä kuormaa ihan hirveitä tarvinnut olla, että karu totuus heitti ämpärin jäähileistä vettä kasvoille. Erään foorumilaisen 945:n perässä koetin kerran pysyä maantiellä, oli paljon ohitettavia. Vaikka minulla oli kolmonen silmässä ja "sukka syylärissä" 500m ennen ohitusta, niin kun volvon vilkku syttyi, tuntui Fiiatissa kun olisi nostanut jalan kaasulta.

Kaveri vain hihitteli puhelimessa, että kyllä kuuluu muttei näy! :2funny: "Mikkää ee korvoo kuutiotuumia eekä turpoahtinta".

PS Fiatti kuluttaa koneen tilavuus /ajettu 100km kohden hurjasti enemmän.
No pakkohan sen on. Oma ennätys juuri Maxxxedin mainitsemalla kindermunalla 3.8l/100km ja normaalisti ajellen maantiellä 5-6.2, kaupunkissa 6.5-7l/100km. Mutta, ei mopolla mahdottomia, eikä ole minulla tapana vertailla noin erilaisia autoja keskenään (iso farmariauto, jolla voi rentoutuneesti matkustaa suomen halki vs. kauppakassi, jolla lähikauppaan ajaminen aiheuttaa kroonisen selkänikamien vääristymän).

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1407
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #47 : 14.02.2018, 10:34:58 »
Joku just facem ryhmässä(kö)oli äijienjuone tms. Jutteli et 500hp vapari ja perään 8.3litrainen.

Tylytin sen et ihan mopo tolla litramäärällä ja vertasin varmaankin just johonkin 1.2 16v fiatiin jossa 82hp vakiona. Viritettynä fiatin fire koneesta otettu 1.2-1.4 litrasista nimenomaan firestä kiukkuisena vaparina ~180hp

Joka istutettu Uno:on tms ja on pojat nopea!
Mutta se vääntö... Esimerkiksi Buickin isolohko 455 perusmallina tuottaa 690 Nm väätöä 2800 kierroksessa.

Ja onko se mopo, jos varttimaili menee kymmeneen sekuntiin autolta, mikä painaa yli 2000 kiloa?

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #48 : 14.02.2018, 10:42:15 »
Mutta se vääntö... Esimerkiksi Buickin isolohko 455 perusmallina tuottaa 690 Nm väätöä 2800 kierroksessa.

Ja onko se mopo, jos varttimaili menee kymmeneen sekuntiin autolta, mikä painaa yli 2000 kiloa?
Puhuin siitä viiatista. ;D

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6137
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #49 : 14.02.2018, 11:11:24 »
Tää rupee menee "vääntämiseksi"

Sillon kun ajelin sillä bravolla olin poikamies. :)

Nykyään ajankin D4 V70sellä pappa perheautolla.  :2funny:

Oli se vapari tai ahdettu.

Litranen tai kymmenlitranen on jokaiselle oma käyttötarkoitus.

Jenkkien 7litranen on vastaava vakiona kun fiatin 1.2

Ne on hiukan tehty erilailla. Viritetty on viritetty.

Ei isolohkossa (8.3) litrasessa oo vakiona 500hp

Lisään nyt tähän että tollanen 500hv on jo perkeleen nopea. Mutta litrat vs teho on mopo. ~75hp/litra vai mitä mahtoi olla.

Poistetaan ^ aiheutettu väärin ymmärrys.
« Viimeksi muokattu: 14.02.2018, 11:17:10 kirjoittanut Maxxxed »
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1407
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #50 : 14.02.2018, 12:20:08 »
Tää rupee menee "vääntämiseksi"

Sillon kun ajelin sillä bravolla olin poikamies. :)

Nykyään ajankin D4 V70sellä pappa perheautolla.  :2funny:

Oli se vapari tai ahdettu.

Litranen tai kymmenlitranen on jokaiselle oma käyttötarkoitus.

Jenkkien 7litranen on vastaava vakiona kun fiatin 1.2

Ne on hiukan tehty erilailla. Viritetty on viritetty.

Ei isolohkossa (8.3) litrasessa oo vakiona 500hp

Lisään nyt tähän että tollanen 500hv on jo perkeleen nopea. Mutta litrat vs teho on mopo. ~75hp/litra vai mitä mahtoi olla.

Poistetaan ^ aiheutettu väärin ymmärrys.
Ford valmisti vuosina 1957-1982 534-moottoria. (8.8 litraa). Sitä sai kahdella ahtimella, jolloin tehoa siinä oli 440 hevosvoimaa, eli lähelle viittäsataa hevosvoimaa on päästy jo tuolloin. Kyseessä oli siis merimoottori.

Tämän päiväisissä V8-moottoreissa on kyllä jo ihan tehtaaltakin lähtiessään ihan kiitettävästi voimaa. Tulevassa Corveten ZR1:ssä on 745 hevosvoimaa ja vääntöä 969 newtonia. Litroja tuossa on 6.2, mutta silti se on pikkulohko. Ja mekaanisesti ahdettu.

Chevyn 502 tuottaa vakiona 502 hevosvoimaa ja tilavuutta on 8.2 litraa. 572 puolestaan 621 hevosvoimaa ja litroja siinä on 9.3. Nämä on siis ihan vakioita ostettavia tehdasvalmisteisia isolohkomoottoreita.

Vaparivoima on sitä oikeaa voimaa.  ;)
« Viimeksi muokattu: 14.02.2018, 12:23:32 kirjoittanut Merlin »

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12501
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #51 : 14.02.2018, 12:31:40 »
Mutta se vääntö... Esimerkiksi Buickin isolohko 455 perusmallina tuottaa 690 Nm väätöä 2800 kierroksessa.

Ja onko se mopo, jos varttimaili menee kymmeneen sekuntiin autolta, mikä painaa yli 2000 kiloa?
Meneekö Buick vakiona tuommoisiin lukuihin vartilla?
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12501
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #52 : 14.02.2018, 12:38:40 »
Ford valmisti vuosina 1957-1982 534-moottoria. (8.8 litraa). Sitä sai kahdella ahtimella, jolloin tehoa siinä oli 440 hevosvoimaa, eli lähelle viittäsataa hevosvoimaa on päästy jo tuolloin. Kyseessä oli siis merimoottori.

Tämän päiväisissä V8-moottoreissa on kyllä jo ihan tehtaaltakin lähtiessään ihan kiitettävästi voimaa. Tulevassa Corveten ZR1:ssä on 745 hevosvoimaa ja vääntöä 969 newtonia. Litroja tuossa on 6.2, mutta silti se on pikkulohko. Ja mekaanisesti ahdettu.

Chevyn 502 tuottaa vakiona 502 hevosvoimaa ja tilavuutta on 8.2 litraa. 572 puolestaan 621 hevosvoimaa ja litroja siinä on 9.3. Nämä on siis ihan vakioita ostettavia tehdasvalmisteisia isolohkomoottoreita.

Vaparivoima on sitä oikeaa voimaa.  ;)
Mihin autoihin noita moottoreita on tehtaalla laitettu? Pikaisesti lukemalla nuo oli GM:n myymiä virimotteja.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1407
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #53 : 14.02.2018, 12:55:08 »
Meneekö Buick vakiona tuommoisiin lukuihin vartilla?
Ei mene, mutta en niin väittänytkään.
Mihin autoihin noita moottoreita on tehtaalla laitettu? Pikaisesti lukemalla nuo oli GM:n myymiä virimotteja.
502 on käytetty Corveteissa sekä merimoottorina.
Asiakashan saa itse valita mihin käyttöön ostamansa tuotteen laittaa? Tästä herääkin kysymys, että mikä on vakio? Minun käsitykseni mukaan vakio on se, että jos auto, tai tässä tapauksessa moottori, tulee tuotantolinjalta ulos, on se vakio ja jos asiakas menee sitä itse muuttamaan, on se silloin jotain ihan muuta.
« Viimeksi muokattu: 14.02.2018, 12:57:15 kirjoittanut Merlin »

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #54 : 14.02.2018, 13:01:36 »
Tästä herääkin kysymys, että mikä on vakio? Minun käsitykseni mukaan vakio on se, että jos auto, tai tässä tapauksessa moottori, tulee tuotantolinjalta ulos, on se vakio ja jos asiakas menee sitä itse muuttamaan, on se silloin jotain ihan muuta.

Tämä on muuten mielenkiintoinen kysymys, johon ei yhtä ainoaa oikeaa vastausta ole.

Itse ajattelisin sen niin, että jos se on merkin viralliselta jälleenmyyjältä ostettavissa ja löytyy hinnastosta, on se vakio. :)
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6137
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #55 : 14.02.2018, 13:15:25 »
Tämä on muuten mielenkiintoinen kysymys, johon ei yhtä ainoaa oikeaa vastausta ole.

Itse ajattelisin sen niin, että jos se on merkin viralliselta jälleenmyyjältä ostettavissa ja löytyy hinnastosta, on se vakio. :)

Näinpä.

Vatiaatioita on paljon, ainakin jenkeissä  :)

Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #56 : 14.02.2018, 13:18:51 »
Näinpä.

Vatiaatioita on paljon, ainakin muualla kuin suomessa  :)
Vähän korjasin. Suomessa vakio on aina se pienin ja mahdollisimman kuristettu moottorin irwikuwa. >:(

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #57 : 14.02.2018, 15:41:03 »
Ja se on kiistaton seikka että ahtimella saadaan sitä polttomoottorin surkeaa hyötysuhdetta parannettua merkittävästi.

Dieseleissä saadaan
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #58 : 14.02.2018, 17:29:31 »
Eikös noista isoista V8 koneistakin saada remmillä tai 2xturbolla jo reippaasti yli 1500-2000hv joissain tapauksissa. Että kyllä silloin laittaisin siihenkin ahtimet/ahtimen, kuin kituuttaisin vaparina.

kyllä se alhaalta vääntävä turbomoottori on normaaliajossa parempi kuin yläkierros vaparikone, koska harvemmin niitä yläpään kierroksia normaaliajossa tarvitsee...

400-sarjan turbokin on mukava normaali-ajossa kun ahdin herää melko alhaalta, kuten turbodieseleissä.

kuten videolla näkyy paranee V8 konekin huomattavasti ahtamalla 8)

https://www.youtube.com/watch?v=8YSbVidtft0

https://www.youtube.com/watch?v=KwxPWxO67rY

melkoisen ripeä ahdettu V8:

https://www.youtube.com/watch?v=9hrDAbZcmeQ

tässäkin on kulkua aika kovasti

https://www.youtube.com/watch?v=q9rnDwrgpek
« Viimeksi muokattu: 14.02.2018, 18:06:37 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #59 : 14.02.2018, 18:50:52 »
Eikös noista isoista V8 koneistakin saada remmillä tai 2xturbolla jo reippaasti yli 1500-2000hv joissain tapauksissa. Että kyllä silloin laittaisin siihenkin ahtimet/ahtimen, kuin kituuttaisin vaparina.

kyllä se alhaalta vääntävä turbomoottori on normaaliajossa parempi kuin yläkierros vaparikone, koska harvemmin niitä yläpään kierroksia normaaliajossa tarvitsee...

400-sarjan turbokin on mukava normaali-ajossa kun ahdin herää melko alhaalta, kuten turbodieseleissä.

kuten videolla näkyy paranee V8 konekin huomattavasti ahtamalla 8)

https://www.youtube.com/watch?v=8YSbVidtft0

https://www.youtube.com/watch?v=KwxPWxO67rY

melkoisen ripeä ahdettu V8:

https://www.youtube.com/watch?v=9hrDAbZcmeQ

tässäkin on kulkua aika kovasti

https://www.youtube.com/watch?v=q9rnDwrgpek

Jos kiihtyvyys on kaikki kaikessa niin Teslaa yms EV:tä tiskiin. Ei tarvii enää murehtia alavääntöjä ja turbojen heräämisiä.
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy