Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Vaparimoottori vastaan turbomoottori

  • 199 Vastauksia
  • 44741 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #60 : 14.02.2018, 18:55:51 »
Sähköautoilla ei taida paljoa olla tekemistä näiden vapari ja turbomoottoreiden kanssa ?...tuossa tuotiin esille että V8 moottorikin paranee ahtamalla entisestään ;)

patteriautoista voi jatkaa sähköauto topicissa...

mikäli haluaa halvalla kiihtyvyyttä niin moottoripyörä on halvempi valinta kuin tesla ja jättää aika monet autot. Esim. monikin 1100 pyörä 0-100 3s-4s luokkaa.

suzuki hayabusa kiihtyy 2.47s 0-100km/h ja suzuki gsx-r1000 2.35s:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_fastest_production_motorcycles_by_acceleration
« Viimeksi muokattu: 14.02.2018, 19:09:58 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6137
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #61 : 14.02.2018, 18:59:07 »
Vääntöä tää vaan tuntuu olevan. Itellä hävis jo kiinnostus topiccii.

V8:sit oli joillekin arka paikka ottaa puheeksi, kauheesti sitä tunnutaan puolusteltavan.
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #62 : 14.02.2018, 19:25:53 »
Sähköautoilla ei taida paljoa olla tekemistä näiden vapari ja turbomoottoreiden kanssa ?...tuossa tuotiin esille että V8 moottorikin paranee ahtamalla entisestään ;)

patteriautoista voi jatkaa sähköauto topicissa...

mikäli haluaa halvalla kiihtyvyyttä niin moottoripyörä on halvempi valinta kuin tesla ja jättää aika monet autot. Esim. monikin 1100 pyörä 0-100 3s-4s luokkaa.

suzuki hayabusa kiihtyy 2.47s 0-100km/h ja suzuki gsx-r1000 2.35s:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_fastest_production_motorcycles_by_acceleration

Minusta Tesla on linjassa dragster videoiden kanssa. Siis h*mmetin kaukana alkuperäisestä aiheesta joka ei minusta ollut ”kumpi kiihtyy paremmin” :P
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #63 : 14.02.2018, 19:28:31 »
Ainut ero että niissä dragstereissakin on joko ahdettu tai vapaasti hengittävä fossiilisella polttoaineella käyvä moottori, ei sähkömoottori joka ei liity aiheeseen yhtään mitenkään. Määrittele miten nuo kyseessä olevat moottorit menevät yli aiheen, koska sitähän ei ole määritelty, että missä laitteessa se moottori on, kunhan käy RE85, etanolilla, dieselillä tai bensalla yms.. ja on turbolla/ilman. Yhtä hyvin täällä voi verrata vaikka pyöräkuormaajaa turbolla ja ilman.

Otsikossa lukee selvästi että Vaparimoottori vastaan turbomoottori, ei missä se moottori on kiinni. Voi olla vaikka vapari aggregaatti kyseessä. Sähkömoottoreita ei otsikossa mainita, tai en tiedä ainakaan yhtään sähkömoottoria vapaasti hengittävänä tai ahdettuna.
« Viimeksi muokattu: 14.02.2018, 19:47:27 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #64 : 14.02.2018, 19:29:41 »
Elekää hyvät ihmiset makuasioista viäntäkö! :nohnoh

Ei oteta liian tosissaan. Onhan ihmisiä erilaisia ja joidenkin mielestä "alle 200hp ei ole auto" ja toinen taas "kaikki ylimääräiset lisävarusteet on turhia". :D

Poissa Demi

  • Savisukeltaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1075
  • voi olla tai sit ei ole
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #65 : 14.02.2018, 19:47:56 »
Tämä on kyllä niin skeidaa, kuin olla ja saattaa. Sen kerran kun pääsee nauttimaan esim. kylmästöinnilä tahi vakkarilla varustellusta autosta niin paluuta ei ole :D
Kyllä paluu tulee äkkiä kun joku präkää ei ainakaan itseäni enää kiinnosta ei edes automaatti niin paljon ongelmia ollut vaikka kaikki ei omassa autossa
 
No mutta minulle turbo ehdottomasti vaparia arvostan kyllä suuresti jos joku jaksaa siitä voimaa ulos vääntää mutta vähissä on ne henkilöt jotka sen tekee ;)
kiitoos ja anteeks.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #66 : 14.02.2018, 19:51:26 »
Kyllä paras lisävaruste on se turbo. Muut eivät ole niin välttämättömiä.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #67 : 14.02.2018, 19:55:46 »
Ainut ero että niissä dragstereissakin on joko ahdettu tai vapaasti hengittävä fossiilisella polttoaineella käyvä moottori, ei sähkömoottori joka ei liity aiheeseen yhtään mitenkään. Määrittele miten nuo kyseessä olevat moottorit menevät yli aiheen, koska sitähän ei ole määritelty, että missä laitteessa se moottori on, kunhan käy RE85, etanolilla, dieselillä tai bensalla yms.. ja on turbolla/ilman. Yhtä hyvin täällä voi verrata vaikka pyöräkuormaajaa turbolla ja ilman.

Otsikossa lukee selvästi että Vaparimoottori vastaan turbomoottori, ei missä se moottori on kiinni. Voi olla vaikka vapari aggregaatti kyseessä. Sähkömoottoreita ei otsikossa mainita, tai en tiedä ainakaan yhtään sähkömoottoria vapaasti hengittävänä tai ahdettuna.

Niin kun väittelyn aihe ei ollut että kummasta saa tehoa enemmän tahi kumpi kiihtyy paremmin. Emmehän sentään fysiikan lakeja koeta tässä pistää uusiksi. Että sillälailla menevät ohi aiheen
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #68 : 14.02.2018, 19:59:00 »
Liittyvät kuitenkin vähän aiheeseen koska kumpikin on polttomoottoreita ahdettuja ja ei ahdettuja. Sähkömoottori ei ole kumpaakaan.
« Viimeksi muokattu: 14.02.2018, 20:02:50 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #69 : 14.02.2018, 20:06:59 »
Tämä paha...

Turbo
vai
Vapari...

Kyllä valitettavasti tällä kertaa vapari.  :)
Niissä on enemmän luonnetta ja herkkyyttä radalla.

Riippuu paljon itse moottorista. Turbon kannalla yleisesti aina.  :)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1332
  • Hi Tech, Low Life
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #70 : 14.02.2018, 20:14:17 »
Valinnathan riippuu omista mieltymyksistä.
Mulla se muuttunut siitä kierrätys ja kepittämisen pienemmällä sijaan että manuaalilla 5-vaihteella 80km/h lähtien voi puolikasta kaasua tarjotessa maantieajossa tehdä turvallisen esim rekan ohituksenkin. Peräkärrynkin pitää lähteä ylämäkeenkin helposti ja liikkua muun liikenteen mukana  painavalla kuormalla jouhevasti.

Olisihan ihan kiva joskus ajaa kiekkakoneillakin tyyliin type r, mulla aikoinaan ollu myös noita -80 luvun 4cyl 135-150hv vapareita ja niissä oli oma viehätyksensä mutta käyttöautoksi kelpaa enää jo alhaaltakin vääntävät.

Kaverin -60 luvun V8 autoja joskus saanu ajella ja mukavaa ollu mutta itsellä ei paikkaa, aikaa eikä rahaa 68-72 vehkeitä hommata.
Vapareista kiinnostus olisi samoin lähinnä harraste vanhoihin takavetoisiin coupeihin tyyliin180B SSS 2dht, Manta A jne eikä etenkään uudemmat etuvetoset  enää vain sytytä. Ikää kun karttuu tulee nostalgia pintaan  ;)
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #71 : 14.02.2018, 20:29:28 »
Tämä on kyllä niin skeidaa, kuin olla ja saattaa. Sen kerran kun pääsee nauttimaan esim. kylmästöinnilä tahi vakkarilla varustellusta autosta niin paluuta ei ole :D

Edellisessä autossa oli mm. webasto, turbo, vakionopeudensäädin ja ilmastointi, kaikki jopa toimivat. Sen jälkeen kun sain 745:seni kuntoon olen joutunut pärjäilemään ilman noita, ihan turhia ovat kuten sanoi kettu pihlajanmarjoista ;D

Kun auto on hyvä ja letkeä ajaa ja helppo purkaa ja koota niin kyllä sitä vaan näköjään osaan antaa anteeksi kaikennäköisiä puutteita. Ja muinaisen takatuupparin konehuoneessa olevaa tyhjää tilaa osaa arvostaa myös ihan eri tavalla, kun on joutunut korjailemaan nykyaikaista etuvetoista pihaolosuhteissa... Sinne hädintuskin työkalun mentävään koloon pitäisi työntää sen työkalun lisäksi myös käsi tai kaksi, lamppu ja joskus myös pää, niin siinähän sitä ollaan sitten, varsinkin kun se kohteena oleva pultti tai vastaava on kuitenkin jumissa :buck2:

Kyllä paras lisävaruste on se turbo. Muut eivät ole niin välttämättömiä.

Mulle se on ehkä automaattilaatikko... Vaikka pari manuaalivaihteista autoakin (vielä) löytyy ja niillä välillä ajelenkin ihan sujuvasti :P

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #72 : 14.02.2018, 20:51:49 »
Valinnathan riippuu omista mieltymyksistä.
Mulla se muuttunut siitä kierrätys ja kepittämisen pienemmällä sijaan että manuaalilla 5-vaihteella 80km/h lähtien voi puolikasta kaasua tarjotessa maantieajossa tehdä turvallisen esim rekan ohituksenkin. Peräkärrynkin pitää lähteä ylämäkeenkin helposti ja liikkua muun liikenteen mukana  painavalla kuormalla jouhevasti.

Olisihan ihan kiva joskus ajaa kiekkakoneillakin tyyliin type r, mulla aikoinaan ollu myös noita -80 luvun 4cyl 135-150hv vapareita ja niissä oli oma viehätyksensä mutta käyttöautoksi kelpaa enää jo alhaaltakin vääntävät.

Kaverin -60 luvun V8 autoja joskus saanu ajella ja mukavaa ollu mutta itsellä ei paikkaa, aikaa eikä rahaa 68-72 vehkeitä hommata.
Vapareista kiinnostus olisi samoin lähinnä harraste vanhoihin takavetoisiin coupeihin tyyliin180B SSS 2dht, Manta A jne eikä etenkään uudemmat etuvetoset  enää vain sytytä. Ikää kun karttuu tulee nostalgia pintaan  ;)

Aika pitkän matkaa päässy nuo vaparitkin 80 luvulta, ruiskut ja nokkien ajotukset tuoneet lisää alapäähän ja yläpäähän. Kuitenkin kulutus tippunut runsaasti.
Itse yllätyin tosta omasta 1.6, softattuna menee B230F nurkille (180nm), kuitenkin parissa tonnissa se 120nm (vinokkaassa varmaan jotain +140nm?). 1035kg painolla se riittää kaupungissa varsin mukavasti.  :)

Tosin jos tuon kesäauton saisi ensi kesäksi niin, onhan se turbo aivan mahtava. Varsinkin laajalla alueella.

Mulla oli yksi 80 luvun turboauto, Escort RS Turbo... Vakio ahdin (t3) oli tehty rataluokitusta silmälläpitäen, lisäksi 1.6 8v turbo, ke-jetillä... Erittäin heikko alarekisteri, mutta ylhäällä tuli se kuuluisa muulinpotku kyllä senkin edestä. Hauska auto, mutten jaksaisi sellaisella enään ajaa... :D
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #73 : 14.02.2018, 21:03:05 »
Eikös nuo pienet turbomoottorikin ole nykyään myös yleistyneet autoissa, bensakoneissakin tsi:t yms... Nykypäivän 1.6 turbodiesel vääntää saman, mitä se antiikkinen 2.3-2.5 turbodiesel esikammiokone väänsi. Muuttuvat nokan ajoitukset taisivat alkaa yleistyä 2000-luvun alussa varsinkin. BMW:ssähän oli muistaakseni R6 vaparikoneessa, kaasun toiminta ohjattu nokka-akseleilla, eikä moottorissa ollut kaasuläppää ollenkaan.

taisi olla tuo VANOS kyseessä: https://en.wikipedia.org/wiki/VANOS
« Viimeksi muokattu: 14.02.2018, 21:09:13 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #74 : 14.02.2018, 21:15:43 »
Eikös nuo pienet turbomoottorikin ole nykyään myös yleistyneet autoissa, bensakoneissakin tsi:t yms... Nykypäivän 1.6 turbodiesel vääntää saman, mitä se antiikkinen 2.3-2.5 turbodiesel esikammiokone väänsi. Muuttuvat nokan ajoitukset taisivat alkaa yleistyä 2000-luvun alussa varsinkin. BMW:ssähän oli muistaakseni R6 vaparikoneessa, kaasun toiminta ohjattu nokka-akseleilla, eikä moottorissa ollut kaasuläppää ollenkaan.

taisi olla tuo VANOS kyseessä: https://en.wikipedia.org/wiki/VANOS

Päästöjen takia enimmäkseen noita turboja, Suzukikin siirtyy pikku turboihin.

Se nokkien noston säätö oli Valvetronic, VANOS on vain nokkien ajotusten säätöä.
Imusarjan pituuksien muuttuminen läpillä tai vastaavilla tuli jo 90 luvulla tutuksi monissa, sekin pidentää teho ja vääntökäyrää. Sekä tietenkin vaikuttaa kulutukseen sekä päästöihin.

Mazdallahan on tulossa bensiini "ilman" tulppia. Jännä nähä miten tulevaisuus kehittyy.
Ehkä vaparit ei ole vielä kuolleet normi autoilusta?
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

 

KL-varaosat  Race.fi