Onhan noilla raskaammilla ahdetuilla ajettu avaamatta konetta, jopa 25 000-30 000h. Tiedän kanssa moottorin missä oli alkuperäinen ahdin vieläkin, vaikka tuntimittarissa oli reippaasti yli 25 000h. Turbo oli schwitzerin tekemä. Noissahan ei ahtimia aleta yleensä edes korjaamaan vaan tilalle vaihdetaan uusi ja jatketaan ajoa.
Mielestäni ahdettu eroaa aika vähän vaparimallista perus-osiltaan, suurin lisä taitaa olla moottorin öljynjäähdytin, öljyruiskut männille vanhemmissa koneissa, mutta olihan noita joissain vapareissakin vakiona, ja turbon öljy/vesikierto ,sekä ahtoputket välijäähdytin ja erilaiset sytty ja bensakartat. Vanhemmissa dieselkoneissa taas ahdonalaiset syötöt pumpussa ja joissakin eri männät kuin vaparissa yms. Tosin onhan montakin vaparikonettakin ahdettu jälkeenpäin onnistuneesti, kuten vaikka toyotan L-kone kestää myös ahtamista 0.5-1bar.
eikös turbovinokonekin kestä hyvin sen 500tkm avaamatta.
Jos vertaa vaikka D24 ja D24T/TIC lohkoja keskenään niin eipä noissa oikein muuta eroa taida olla, kuin D24TIC öljyruiskut männille ja taitaa olla turbossa eri männät. Kannet taitaa olla kummassakin samat. Vanhoissa MB OM60x koneissa oli sitten eroina eri kiertokanget, kampiakselin laakerit ja vapari ei kestä ahtamista. Volvon B230 lohkoissa turbossa eri männät ja joidenkin turbojen kansissa natrium-täytteiset pakoventtiilit, mutta muuten taitaa olla aika samat osat kuin vapareissa. Onhan tuollaista esim. B230FB ja B19A konettakin turbotettu jälkeenpäin onnistuneesti, sekä kestäneetkin.
voisi vastaavasti määritellä siitä vaparistakin ne vähemmän hajoavat osat, tai ahdetusta että mitkä osat hajoavat moottorista herkemmin.
En ymmärrä mitä ihmeellistä tai hehkuttamista siinä yli 5 litran 200hv V8 vaparikoneessakaan on...mihinkään ei kulje ja bensaa palaa 20 litraa satkulle, sekä naurettavat litratehot. Turbolla tilanne parantuisi kerralla. Aikaisemmin mainitussa 200hv 1.4 moottorissa olisi 142hv/litra, ja 5 litran V8 200hv vain 40hv/litra. Eikös amerikkalaisetkin ole alkanut luopumaan noista V8 koneista ja alkanut laittamaan ahdettuja V6 koneita.
BMW:ssäkin oli yhdessä mallissa 4.0 V8 kone 420hv/400nm, sitten vaihtoivat uuteen malliin 3 litraisen R6 biturbon, jossa on 431hv ja vääntöä 550 Nm 1850 – 5500 r/min. Kulutuskin tipahti biturbolla 0.5 litraa/100km.