RallyBaron  Samppasport

LH 2.4:n säätäminen

  • 1111 Vastauksia
  • 424886 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #45 : 26.09.2014, 22:37:01 »
Mutta tässä topicissahan voitaisin jatkaa siitä, mitä LH:lla saa aikaiseksi ja mitä ei.  Ja ennenkaikkea miten se tehdään!

Nyt kun on tällainen aihe ja oheinen kysymys, niin laitetaan julkinen kysymys.

Ongelma siis oli seuraava. (1/4 mile ja radalla "kadulla ei ko ongelmaa ollut koskaan")

Täyskaasuveto 1,2,3 (rajoitin 6 800) ja nelonen silmään ja noin 4500 - 5000 rpm ja meno pyssäs kuin seinään.
Kaasun pumppaus ja taas jatkoi menoa, mutta tuolla viimeisella 100 m matkalla ei kiihtymistä enää juuri tapahtunut.
AFR oli noin 11 paikkeilla.

Kyseessä siis oli mun ex B230 8v , jossa HX40, 1000 cc suuttimet, viemäriputki imm.
Analyysiä, että nakuttiko kone ja tuuppasiko LH pytyt täyteeen ainetta vai loppuiko kipinä.
Tähän tarkennuksena vielä se, että kun purin koneen, niin männissä / kannessa ei ollut merkkiäkään nakutuksesta ei edes pienestä.

Itse olen sitä mieltä, että tuossa kohtaa loppui kipinä eli LH + EZK:n raja tuli vastaan.

Mitä olisi pitänyt tehdä toisin, jotta LH:lla olisi voinut ajaa koko 400 m matkan kaasu pohjassa.

Penkissä tässä moottorissa oli noin 350 hv 1.2 bar ahdoilla ja vääntöä muistaakseni noin 600 nm.
Tuossa esimerkkivedossa painetta oli 1.4 bar.

Polttoaineena oli 98/99 Vpower ja tulpat ym sytkäosat virheettömässä kunnossa.
« Viimeksi muokattu: 26.09.2014, 22:54:55 kirjoittanut JuHaU »

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #46 : 26.09.2014, 23:06:51 »
Nyt kun on tällainen aihe ja oheinen kysymys, niin laitetaan julkinen kysymys.

Ongelma siis oli seuraava. (1/4 mile ja radalla "kadulla ei ko ongelmaa ollut koskaan")

Täyskaasuveto 1,2,3 (rajoitin 6 800) ja nelonen silmään ja noin 4500 - 5000 rpm ja meno pyssäs kuin seinään.
Kaasun pumppaus ja taas jatkoi menoa, mutta tuolla viimeisella 100 m matkalla ei kiihtymistä enää juuri tapahtunut.
AFR oli noin 11 paikkeilla.

Kuulostaa täysin sille, mitä LH/EZK tekee kun nakutusrikastus alkaa, sillä se ei lopu, ennenkuin kaasua höllätään.

Tämä edellyttää kaikkien pyttyjen pingausta ja syttymyöhäkköä.

Tosin tämäkin riippuu bineistä.  Jos sinulla oli 16-tappisen syttybini, niin tuolloin kone on kilissyt kaikilla pytyillä ja syttymyöhäkköä on +10 astetta ja se pidetään, kunnes kaasu höllätään.

Noilla suuttimilla (1000cc) nakurikastus on luokkaa dieselin savutus, koska ne riittävät sinne +500hv luokkaan kun kaikki on oikein.

Kun en tiedä mikä sytty-bini tai polttoaine-bini, niin en osaa sanoa tarkemmin.

Kipuna ei lopu jakajasytyllä noissa tehoissa/paineissa, jonka voi foorumilainen vahvistaa. Koska em. härvelillä on vedetty myös 1,5 baarin ahdoilla!


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #47 : 27.09.2014, 02:14:27 »
Mä olisin kyllä haistattanut kaikille jo vitut ja menny johonkin mököttään tässä kohtaa kun menny tälläseks tappeluks koko homma :2funny:

Mutta siis kuitenkin pohjimmiltaan hyvin mielenkiintoinen keskustelu, ite kuitenkin vasta aloittelemassa näiden kanssa räpläilyä konkreettisella tasolla.
« Viimeksi muokattu: 27.09.2014, 02:25:52 kirjoittanut Kaziganth »
No kun halvalla sai.

Poissa Pohjola

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • Pussit kuuluu jalkoväliin
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #48 : 27.09.2014, 02:54:10 »
Ihan mielenkiinnosta, mikä esim. Juhaulla tuli älhoossa vastaan ettei saanut enempi tehoa? Mikä siinä itte moottorinohjauksessa alkaa pistää vastaan? Siis tämä ihan puhtaasta mielenkiinnosta, ei kellekkään mitenkään henkilökohtaisesti.
Volvoilusta parantunut

Paikalla Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1112
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #49 : 27.09.2014, 13:54:52 »
Kuulostaa täysin sille, mitä LH/EZK tekee kun nakutusrikastus alkaa, sillä se ei lopu, ennenkuin kaasua höllätään.

Tämä edellyttää kaikkien pyttyjen pingausta ja syttymyöhäkköä.

Tosin tämäkin riippuu bineistä.  Jos sinulla oli 16-tappisen syttybini, niin tuolloin kone on kilissyt kaikilla pytyillä ja syttymyöhäkköä on +10 astetta ja se pidetään, kunnes kaasu höllätään.

Noilla suuttimilla (1000cc) nakurikastus on luokkaa dieselin savutus, koska ne riittävät sinne +500hv luokkaan kun kaikki on oikein.

Kun en tiedä mikä sytty-bini tai polttoaine-bini, niin en osaa sanoa tarkemmin.

Kipuna ei lopu jakajasytyllä noissa tehoissa/paineissa, jonka voi foorumilainen vahvistaa. Koska em. härvelillä on vedetty myös 1,5 baarin ahdoilla!

Ei lopu tosiaan ihan heti LHn vakiosytkä, Garrett GT37, 2bar, 403 Hv.
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #50 : 27.09.2014, 15:51:18 »
Ihan mielenkiinnosta, mikä esim. Juhaulla tuli älhoossa vastaan ettei saanut enempi tehoa? Mikä siinä itte moottorinohjauksessa alkaa pistää vastaan? Siis tämä ihan puhtaasta mielenkiinnosta, ei kellekkään mitenkään henkilökohtaisesti.

Sitä vastausta mäkin olen kaivannut. Tuosta mun "kokeilusta" kun on jo 5 kesää aikaa. Ei sieltä ainakaan bensa loppunut.
« Viimeksi muokattu: 27.09.2014, 15:59:39 kirjoittanut JuHaU »

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #51 : 27.09.2014, 15:58:02 »
Ei lopu tosiaan ihan heti LHn vakiosytkä, Garrett GT37, 2bar, 403 Hv.

Muistat varmaan miten tämän kanssa silloin taisteltiin. Heti kun sai nelosen pesään, niin puutu lähes heti.

Ei sitä kukaan silloin osannut kertoa, että mikä siihen tuli.

Penkkilapussakin se näkyy selvästi, että 5 000 rpm kohdilla teho lähti jyrkästi laskuun.
Tässä oli muistaakseni 1.2 bar painetta. Tuossa esimerkissäni painetta oli 1.4 ja puutu aikaisemmin.
Koitin siinä MSD:n tehopuolaakin ja vaikutus oli sama kuin olisi Jeesusta rukoillut.

Voi toki myös olla, että 14# pesä meni tukkoon ja puutu siihen. Kovin paskasti tuo toki heräsi, kun 3 500 rpm oli vasta reilu 1 bar ahtoa ja
vääntöäkin vain reilu 500 nm.



Vertailuna Tonin käppyrä.
« Viimeksi muokattu: 27.09.2014, 16:04:56 kirjoittanut JuHaU »

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #52 : 27.09.2014, 16:21:44 »
Sitä vastausta mäkin olen kaivannut. Tuosta mun "kokeilusta" kun on jo 5 kesää aikaa. Ei sieltä ainakaan bensaloppunut.

Ei varmasti noilla tonnisilla suuttimilla!   ;D  ;D

Viittasin tuohon syttymyöhäkköön ja se tekee kuvatunlaisia oireita.
Jos ennakosta vedetään vedossa pois esim. se 14 astetta, kipuna tulee vasta yläkuolokohdan kohdilla tai jopa sen jälkeen.
Tähän pystyisi vastaamaan kun tietäisi millainen kartta sinulla on ollut.

Omassa Wiinakartassa veto tosiaan loppuu täysin, jos täysi syttymyöhäkkö on käytössä, sillä ennakko menee pakkasen puolelle.

Veto tosiaan katkeaa kuin seinään ja usein vasta isommilla vaihteilla (lue kuormalla).
Eikä ilmiö lopu kuin vasta riittävän kaasun hölläyksen jälkeen.

Jos sytty-bini on ollut oikea, niin myöhäkön lisäksi sieltä tulee rikastusta aikas pirusti. Jos tuollaisesta vedosta olisi lambda-kippura jäljellä, niin se kertoisi asian varmaksi.

Jossakin LH:n uumenissa on tuollekkin joku vakio tai kartta, mutta sitä en etsi liikkuvassa autossa sattuneesta syystä, vaan se pitää tehdä simulaattorissa.

Tästäkään moottorinsuojatoiminteesta ei viitisen vuotta sitten ollut kuin kalpea aavistus, jos sitäkään.


Penkkilappua katsoessa olen varma, että kyseessä on yllä kuvaamani asia. Eli kone pingaa.
Nimittäin tuonne +4000rpm lukemiin tulee vetokäyppyrään juurikin niitä ryppyjä, jotka kielivät asiasta!

Rypytys alkaa jo tuossa 4000rpm kohdalla ja kunnolla +4500 rpm.
Tuo 5000rpm piikki vahvistaa asian 99% varmaksi.



Pelkkä yhden asteen muutos peruskartassa voi lopettaa ilmiön aivan täysin. Olen itse taistellut tuon ilmiön kanssa jo kotvasen tai pari....   ;)

Ennakkoa kun pitäisi saada tarpeeksi muttei yhtään liikaa. Syttykäppyrä voi olla todella toimiva yksin ajettaessa ja sitten kun laitetaan emäntä, koira ja mökkikamat kyytiin, alkaa nyppiminen ja kunnolla.
Tähän sitä peräkärryäkin tarvitaan...   ;D

Korvin kuultava pingaus onkin sitten oma lukunsa, Wiinalla sitä ei koskaa ole eteeni tullut, mutta bensalla kylläkin. Silloin kilinä on kyllä sitä luokkaa, että sen kanssa pääsee nopeasti laulamaan virittäjän joululaulua.

Mutta kun kaikki nakutus ei ole tuolla kuultavalla alueella, vaan se riittää, että kone naksahtaa edes hiljaa -55 - +5ykk välillä.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Masa71

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #53 : 27.09.2014, 17:30:01 »

Jossakin LH:n uumenissa on tuollekkin joku vakio tai kartta, mutta sitä en etsi liikkuvassa autossa sattuneesta syystä, vaan se pitää tehdä simulaattorissa.

Tästäkään moottorinsuojatoiminteesta ei viitisen vuotta sitten ollut kuin kalpea aavistus, jos sitäkään.

Edellä olevassa lainauksessa oikeastaan kiteytyy se miksen ole niin innostunut LH: n säätämiseen/käyttöön => kun siellä on niitä tiesmitä karttoja ja vakioita ja muuttuvia vakioita  :o

Eikös tossa viinakontin säädössäkin ollu välillä ongelmia kun "jokin" muutti karttoja tai korjauskäyriä tjsp. ja Mikan etti syyllistä useamman session ajan?

Tossa mun aftermarket- ruiskussa on vaan peruskartta( MAP/RPM) ja lämpötila- ja jännitekompensaatiot ( +lambda optiona) ja siinä ne. Ei ole mitään "ylimääräistä" sotkemassa säätöjä tai muuttamassa niitä "sopivammiksi "jollain koodin sisälle piilotetulla korjauskerroinkarttatsydeemillä.

Ja läppärillä säätö toimii ajossa kuin unelma: paina "home" => olet aktiivissa solussa=> muuta arvo=> paina enter => valmis => toista tarvittava määrä ja linearisoi loput => kartta valmis  :pomo:

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #54 : 27.09.2014, 18:59:40 »
No hieman samanmoisia oireita kuin juhauulla oli viking racingin lastuilla penkissä. Mulla oli se 1,15-1,2bar ja ~405hv/551nm tulos ja samanmoisilla suuttimoilla kuin Juhauun tapauksessa. Männissä tai muuallakaan ei ollut jälkiä nakutuksesta. Noin kuuden tonnin kierroksillahan se paukahti mutta syy jäi epäselväksi. Nakutusta ei havaittu.

Ecun lastu kävikin Tonilla tutkittavana. Se oli myyty minulle "3"imm special"-lastuna, mutta tonin mukaan imm kartalle ei oltu tehty mitään.

Aiempi pentakoneeni oli huomattavasti ripeämpikulkuinen kuin tämä esimerkin 10:1 puristuksella ollut budjettikiulu. Pentan räjäytin 1,9bar ahdolla ja se naulas aika pahasti h-hetkellä. Sen moottorin olisin halunnut viedä penkkiin.
« Viimeksi muokattu: 27.09.2014, 19:02:33 kirjoittanut Hegeh »
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Paikalla Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1112
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #55 : 27.09.2014, 19:24:33 »
Joo, oli aika hyvin myyty 3" special IMM ja täysin vakio -016 kartta  :)
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #56 : 27.09.2014, 20:14:51 »
Kiva ero tossa JuhaU ja Tonin käppyröissä...

Toisessa 1000rpm vetoalue ja toisessa 3000rpm  :o
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #57 : 27.09.2014, 20:26:42 »
Kiva ero tossa JuhaU ja Tonin käppyröissä...

Toisessa 1000rpm vetoalue ja toisessa 3000rpm  :o
Tuossa on ihan hyvä kuitenkin huomioida kivikautisen holsetin hx40sen vaikutus. Vaikka ei uskois niin se superin profiilikin tekee ihmeitä. Kuulalaakeroitu saman kokoluokan GTX Garretti ois kova sana ja näyttää varsinkin vääntökäppyrä hiukan fiksummalta. Oliko nuo koneet muutoin vakioita mm kanavat ja nokka-akseli?

Ainakin omassa esimerkissä kyllä 3500rpm - 6800rpm oli hyvin voimaa ja pentaesimerkissä vielä 300rpm enemmän kohtuen iskusta ja heräämisestä.
« Viimeksi muokattu: 27.09.2014, 20:29:55 kirjoittanut Hegeh »
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #58 : 27.09.2014, 20:28:13 »
Edellä olevassa lainauksessa oikeastaan kiteytyy se miksen ole niin innostunut LH: n säätämiseen/käyttöön => kun siellä on niitä tiesmitä karttoja ja vakioita ja muuttuvia vakioita  :o

Bensalla perusvirisäätäminen on pirun helppoa!  :juhau:

Suutinvakio #4 vastaamaan suuttimia ja sitten sen kartan kimppuun. Jos ja kun suutinvakio #4 on oikea, kartan saa säädeltyä muutamassa päivässä.
Se kartan peruslaskenta muuttuu sen #4 mukana hitusen, mikä johtuu sopan peruslaskentakaavasta.
Joten isoilla suuttimilla joutuu hitusen muokkaamaan sitä karttaa käytännössä kaikkialta.

Jos haluaa viilata vaikka moottorijarrutusta, niin sillekkin on karttansa tai tyhjäkäyntiä vaihdepäällä tai vapaalla lämpötilan funktiona, niin sillekkin on karttansa. Tai jos kiihdytysrikastus ei miellytä, niin sillekkin on karttansa (monikko).
Tyhjäkäynnille, käynnistymiselle ja vastaaville jutuille karttoja on 26 kpl joista ainakin 19 on käytössä.

Suurin haittatekijä on se, että LH:ssa on pirusti karttoja, jotka eivät ole käytössä ollenkaan, tai ovat vain nilkutahimaan-moodissa. Tosin tämä haitta vaivaa vain säätäjiätm, jotka säätävät säätämisen ilosta (me, I and myself).   ;D

Mutta perus-bensasäätö on vain vakio#4 kohdilleen ja karttoja tekemään. Tietty HIPO-miehet sitten säätävät noita kiihdytysrikastuksia yms. juttuja.

Wiinamäen miehillä sawotta on saatanallisempi. Käynnistys ja kylmärikastus ja kenties käyntiinlähdön rajoja voi joutua säätämään. Samaten ne joutuu säätämään nilkuta-moodissakin jotta talvella pääsee kotiin, jos IMMu poksahtaa.

Voisimpa laittaa jonnekkin ladattavaksi 937 binin XDF:n, jota olen käyttänyt ihan alkumetreillä. Tuolla pääsee jokainen bensa-säätäjä maaliin saakka.
937 siksi, että lievästä karkeudestaan huolimatta käy kaikkiin näistä purkeista (937/954/962/967/984) testatusti.
Ja se sopeutumat ovat huomattavasti isommalla alueella kuin uudemmilla bineillä.

Karkeutta saa poistettua säätämällä PID-säädintä.

Toki käymällä kaikki 362 vakiota lävitse saa säädettyä vielä lisää asioita. Kuten flektin käynnistymiset ja sammumiset ja sen milloin flekti jää pyörimään vaikka kone sammutetaan ja niin poispäin.

Eikös tossa viinakontin säädössäkin ollu välillä ongelmia kun "jokin" muutti karttoja tai korjauskäyriä tjsp. ja Mikan etti syyllistä useamman session ajan?
Luultavasti tämä oli säätämisen alkumetreillä.
Lambda-korjaus teki omat mausteensa säätämiseen mutta nyt se ei tuota ongelmaa kun löysin lisää asioita 954:n uumenista.
937:lla noita ongelmia ei ollut, sillä sen orkkis XDF oli jo niin pitkälle rakennettu.
Minulla oli 954 XDF:ssä vain polttoainekartta ja IMMun kippura suutinvakioiden lisäksi. Josta sitten olen edennyt version 42, jossa onkin sitten tavaraa vaikka kuinka pirusti.

Mutta tehdyn työn vuoksi insinööri-pornolle on tilaa vaikka kuinka paljon. :juhau:


Kuinka monella on oikeasti tarvetta käpistellä vaikka noita lambda-luupin aikoja tai rajoja?

Tossa mun aftermarket- ruiskussa on vaan peruskartta( MAP/RPM) ja lämpötila- ja jännitekompensaatiot ( +lambda optiona) ja siinä ne. Ei ole mitään "ylimääräistä" sotkemassa säätöjä tai muuttamassa niitä "sopivammiksi "jollain koodin sisälle piilotetulla korjauskerroinkarttatsydeemillä.

Ja läppärillä säätö toimii ajossa kuin unelma: paina "home" => olet aktiivissa solussa=> muuta arvo=> paina enter => valmis => toista tarvittava määrä ja linearisoi loput => kartta valmis  :pomo:

Ajossa säätö on ihan yhtä helppoa tunerpro:lla, voit tehdä sen numeroilla tai graafisesti.

Jännitekompensaatiot löytyvät myös LH:sta mutta niitä ei pidä käpistelemän jos ei ole hajulla mitä tekee. Eli tehdas arvot ovat oikein hyvin toimivia.

LH:ssa noita lämpötilasta riippuvia karttoja sitten piisaakin reilun  kolmisen kymmentä.
Mutta edelleen niihin ei tarvitse kajota eikä pidäkkään jos ei tiedä mitä tekee.


Se, että olen säätänyt melkein kaikkea on ihan minun omaa insinööri-pornon kaipuutani ja sitä, että olen selvittänyt mitä mikin tekee ja vaikuttaa.
(mutta jos joku haukkuu minua edes diplomi-insinööriksi, päässäni poksahtaa suoni)


  ;D

No hieman samanmoisia oireita kuin juhauulla oli viking racingin lastuilla penkissä. Mulla oli se 1,15-1,2bar ja ~405hv/551nm tulos ja samanmoisilla suuttimoilla kuin Juhauun tapauksessa. Männissä tai muuallakaan ei ollut jälkiä nakutuksesta. Noin kuuden tonnin kierroksillahan se paukahti mutta syy jäi epäselväksi. Nakutusta ei havaittu.

Ecun lastu kävikin Tonilla tutkittavana. Se oli myyty minulle "3"imm special"-lastuna, mutta tonin mukaan imm kartalle ei oltu tehty mitään.

Aiempi pentakoneeni oli huomattavasti ripeämpikulkuinen kuin tämä esimerkin 10:1 puristuksella ollut budjettikiulu. Pentan räjäytin 1,9bar ahdolla ja se naulas aika pahasti h-hetkellä. Sen moottorin olisin halunnut viedä penkkiin.

Nakutus on vinokoneessa todellä "jännä" ongelma, eikun ominaisuus!
Se saattaa herätellä itseään aivan pikkuhiljaa ja kerätä voimiaan salaa ja sitten yht-äkkisesti, POKS!   :'(

Vikingin lastuista sanotaan sen verran, että ecomax lastussa on muutettu tasan yhtä tavua ja kaikki on muuten täydellisen vakiota!
Kyseisellä tavulla vaikutetaan vain siihen, miten vääntötietoa LH välittää EZK:lle. :peetu:

Muita viikinkejä en ole nähnyt (onneksi) ja tuosta yhdestäkin nousi patti otsaan ja pahasti!   >:(


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #59 : 27.09.2014, 20:44:13 »
Ja lisätään vielä tämä:

Käytännössä jokaisen ahtojen nostajan pitää vaihtaa 012 IMMu ja varsinkin varsinaisten kunnon ahdistajien.
Se edellyttää 012 IMMun linearisointi kippuraa ja kerroinpisteiden säätämistä kohdillen.

Lisäksi kuormatietorivit polttoainekartassa on syytä säätää sellaisiksi, että vasta avosandaaliatm käytettäessä ollaan ylimmällä kuormarivillä.  :hello:

Tai muutoin setti ei toimi koskaan oikein! :juhau:

Lyhyt muistilista bensasäätäjille on:
Vakio #4 suutinten mukaan.
012 IMMun kippurat ja kerroinpisteet (012 IMMu asennettuna)
Polttoaineen pääkorjauskartta skaalauksinen kohdillen

Ja se on siinä:

Insinööripornon-harrastajat voivat sitten tyydyttää himojaan vuosien säätösessioilla, sillä säädettävää riittää oman halun ja mielenkiinnon määrästä riippuen pitkäksi aikaa!  ;D


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy