Elekma  Autoracing

Tappikoneen viritys - nokka-akselit

  • 3 Vastauksia
  • 4539 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Tappikoneen viritys - nokka-akselit
« : 25.09.2012, 17:16:39 »
Mietiskelyä.
Kerran jo eken kanssa keskusteltiin aiheesta vanhat vs. viimeisimmät tappikoneen omat nokat,
jotka on vahvistetut tietyiltä kohdin, tässä topicissakin sitä ohimennen
joskus taidettiin sivuta.

KG:n rajuimmat nokathan vaatii jotkut mystiset "sieni-nostajat".
TG-motorin nokista rajuinkaan taas ei vaadi näitä ( koville nostajille tarkoitetut)
ja sivuilla sanotaan juurikin että valuista tehdyt nokat
eivät kestä korkeita kierroksia yhdistettyinä koviin nostoihin ja jyrkkiin ramppeihin, vaan alkavat elämään.
TG sorvaa ne rautatangosta, ja kiillottaa kaulojenkin välit.
AGAP:illa taas rajuimmat nokat on rullakeinuille ja -nostajille tarkoitetut.

No, se lievästä offtopicista.
Pohdinta koskee asiaa, mikä on todellinen riski valuakselin katkeamiseen, onko kukaan koskaan niitä katkonut?
Entä onko ollut havaittavissa akselin elämistä? Tämähän huippukierroksilla,
ainakin kuvittelisin myös tietysti vähentää tehoja venttiiilien alkaessa aueta miten sattuu
ja ehkä pomppia seetissäkin.

Vanhat vs. uudemmat tappikoneen orig. nokat.
Ja muitten valmistajien.

Voi olla melko merkityksetöntä pohdintaa mutta ihan mielenkiinnosta mietin.
« Viimeksi muokattu: 25.09.2012, 17:20:38 kirjoittanut InlineFour »
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Tappikoneen viritys - nokka-akselit
« Vastaus #1 : 25.09.2012, 18:25:19 »
Jaoin viestin omaksi ketjuksi. Tähän voitaisiin kaivaa lisää nokka-asiaa ja kokemuksia.

Poissa HP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • Autoalalla jo vuodesta 2000
Vs: Tappikoneen viritys - nokka-akselit
« Vastaus #2 : 26.09.2012, 10:31:41 »
Mulla meni joskus vuosia sitten nokka-akseli poikki B20-moottorissa. Ei kuitenkaan silleen keskeltä katkipoikki, vaan akselin päästä murtui kierreosa irti niin että jakopään ratas pysyi paikallaan eikä mitään vakavampaa vahinkoa moottorille tullut, ajamaankin sillä vauriosta huolimatta pystyi.

Kyseessä oli BOA 6-nokka, jonka arvot löytyvät oheisen linkin takaa.
http://www.1800philes.com/ianr/_superlist_grinds.html

Mikä lienee akselin valmistusmenetelmä?

Joskus Volvo-kerhon pikkujouluissa tuosta oli puhetta ja muistelisin Sebben arvelleen vaurion johtuneen liian tiukkaan kiristetystä jakopään rattaasta.

Kyseinen akseli oli jo ennen omaa käyttöäkin saanut siipeensä, yksi nokka oli kulunut melko reilusti, mutta se täytettiin ja hiottiin muotoonsa GT-motor Oy:ssä.
Ajoneuvoasentaja ´03, AMK-Ins. ´09
Autot:
164 ´69, 242 L ´75, 760 Turbo ´85, 940 GLT ´90, BMW 325 Cabrio ´86

Poissa Lietso

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys - nokka-akselit
« Vastaus #3 : 26.09.2012, 14:48:20 »
Nokan katkeaminen kierteen juuresta ei ole uusi ilmiö.. mutta muuten en ole kuullut niitä katkenneen. Kovia ne oli yleensä kulumaan tuplajousilla.

Jos puhutaan max. 8000 kiertävistä B20 moottoreista, niin venttiilikoneisto ja varsinkin kiikkuakseli pukit ja pultit oli heikko kohta.  Timpan resepti on aika hyvä: jäykät kevyet työntötangot, tukevat pukit isommilla pulteilla, kiikkujen välijouset vaihdetaan putkiksi, tuplajouset alumiinilautasilla...

 

Samppasport  Futurez