Autodiagnoosi  Carcom Oy

Jarrut jää päälle

  • 11 Vastauksia
  • 4423 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Oski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 235
  • www.vrcf.fi
Jarrut jää päälle
« : 17.04.2015, 09:00:18 »
Onko hyviä ideoita, missä vika. Auto -64 pyhimys, tekniikka alkuperäistä / täysin läpi käyty.
Ongelma on se, että toisinaan (ei aina) jarrutettaessa jarrut jäävät kevyesti laahaamaan. Jarrut vapautuvat heti, kun kevyesti koskettaa jarrupoljinta.
Pääsylinteri on avattu kahdesti, samoin alkuperäinen tehostin. Kasattu uusilla osilla. Etusatuloissa ja takasylintereissä on myös uudet osat ja kumit.
Aikoinaan kunnostuksen jälkeen jarrut toimivat moitteetta n. pari vuotta, minkä jälkeen ongelmat alkoivat. Lukuunottamatta tätä ongelmaa, jarrut ja tehostin toimivat hyvin.
Jarrupolkimessa on riittävä välys ja järjestelmä on ilmattu huolella. Vacuum-tankkia tehostajalla ei ole, voiko sillä olla vaikutusta?
Alkaa olla kaikki kokeiltu, mikä neuvoksi?

Amazon -66, Pyhimys -64, 2 x S60, Ford 8 NAN, MB CLA

Poissa kilikali

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 266
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarrut jää päälle
« Vastaus #1 : 17.04.2015, 10:21:02 »
Nykyajan jarruletkuissa ollut ongelmia. Sisäkuori repeää jostain kohdin ja jättää sellaisen lerpakkeen sinne joka toimii ikäänkuin 'takaiskuventtiilinä' ja jättää paineen päälle eikä mäntä palaudu kunnolla. Voisko ongelmat johtua jostain tollaisesta?

Poissa Oski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 235
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarrut jää päälle
« Vastaus #2 : 17.04.2015, 10:34:27 »
Tämäkin on ollut mielessä. Mutta tuo sotii hieman sitä ongelmaa vastaan, että jarrut vapautuvat hieman polkimeen koskettaessa.
Lisäksi ainakin molemmat etujarrut laahaavat ongelman ollessa päällä.
Amazon -66, Pyhimys -64, 2 x S60, Ford 8 NAN, MB CLA

Poissa kulmave

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarrut jää päälle
« Vastaus #3 : 17.04.2015, 11:54:09 »
Onko Girling tehostin? Mulla -65 Amazonissa oli samaa vikaa joka korjaantui tehostimen suodattimen uusimisella. Oli myöskin uudet osat tehostimessa mutta suodatin oli vanha.

Poissa Oski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 235
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarrut jää päälle
« Vastaus #4 : 17.04.2015, 12:39:44 »
Alkuperäinen Girling on kiinni. Pitääkin tuo asia tarkastaa.
Kiitos vinkistä.

--------

Tarkastus suoritettu, ei ollut vika siinäkään. Helposti menee ilma läpi.
Lisää vinkkejä kaivataan.
« Viimeksi muokattu: 17.04.2015, 13:58:06 kirjoittanut Oski »
Amazon -66, Pyhimys -64, 2 x S60, Ford 8 NAN, MB CLA

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Vs: Jarrut jää päälle
« Vastaus #5 : 17.04.2015, 19:38:51 »
Jos jarrut on kasattu oikein ja osat liikkuu kunnolla ym. niin ei mikään muu voi olla vikana kuin jarruletkut. Itekkin oon isän pyhimyksen jarrujen kanssa tapellut kun jäävät laahaamaan ja varmaan letkut turvonnu ja männät takertelee.

Poissa Oski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 235
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarrut jää päälle
« Vastaus #6 : 17.04.2015, 20:23:14 »
Kaikki jarruletkut ja putket on uusittu muutama vuosi sitten, samoin kaikki männät sylinteriin ja satuloihin. Mutta kait nuo letkut täytyy tarkastaa, varmuuden vuoksi.
Amazon -66, Pyhimys -64, 2 x S60, Ford 8 NAN, MB CLA

Poissa temle

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 428
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarrut jää päälle
« Vastaus #7 : 18.04.2015, 08:56:24 »
Kun vika päällä niin miten säiliön korkki ilmareikä tai jos kumi sisällä , jarrukumit kenen valmistamat , pääsylinterin toimivuus oliko uusi , mitä jarrunestettä on dot  3tai 4 ..

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarrut jää päälle
« Vastaus #8 : 18.04.2015, 10:02:40 »
Olikos joissain rumpujarrullisten pääsylintereissä sellainen ominaisuus että ne jättää pienen paineen järjestelmään? Tällä estetään se että työsylinterit ei painu aivan pohjaan. Amazonissa kai käytettiin samannäköistä pääsylinteriä niin levy- ja rumpujarrumallissa. Ehkä sisuskaluissa on jokin detaljiero?
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Vs: Jarrut jää päälle
« Vastaus #9 : 18.04.2015, 13:36:39 »
Kokeile semmosta että auto ilmaan pukkien päälle tai nosturille ja annat koneen käydä jonkin aikaa ja poljet jarruja ja sitten sammutat etkä koske jarrupolkimeen. Pyöriikö renkaat hyvin ja jos joku ei pyöri kunnolla niin tee silleen että avaat jarrun ilmausruuvin ja jos sieltä tulee paineella pihalle nestettä ja rengas alkaa pyöriä hyvin niin silloin siellä jostain syystä jää paine päälle. Jos vaikka etujarrusatulasta painaa kaikkia mäntiä samaan aikaan sisälle eikä meinaa millään mennä niin silloin siellä on letku tukossa. Varsinkin jos painaa kahta muuta mäntää ja kolmas pullistuu pihalle samaan tahtiin niin aivan varmasti on letkussa vikaa koska nesteen pitäisi mennä helpointa reittiä takaisin säiliöön. Kannattaa tarkistaa myös se säiliön korkin ilmareikä, ei sitä koskaan tiiä vaikka olisikin niin helppo vika.

Meillä kävi silleen erikoisesti kun vaihdettiin -62 pyhimykseen ikivanhojen Dot 3 jarrunesteiden tilalle Dot 4 ja tiivistesatsit pääsylinteriin ja tehostimeen. Lopputulos että jarrut on ihan jumissa ja laahaa. Kunnostettiin jumittuneet takasylinterit, laitettiin uudet jarrukengät taakse, laitettiin vanhat tiivisteet takaisin pääsylinteriin (oli jotenkin takertelevan tuntuinen uusilla), taidettiin vaihtaa tehostajakin ja puristimella jumpattiin etujarrujen männät liikkeelle. Nyt pystyy ajamaan mutta tekee samaa mitä täällä nyt ihmetellään joten täytyy jatkaa tutkimuksia.

Poissa Oski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 235
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarrut jää päälle
« Vastaus #10 : 18.04.2015, 19:48:15 »
Tuo ilmareikä korkissa on auki, ei johdu siitä, vaikka sitä jo kerkesin toivoa :-\. Jarrujärjestelmä on rakennettu kokonaan uusiksi n. 5 vuotta sitten. (Putket, takasylinterit, kaikki kumit VP autoparts, etumännät, nesteenä DOT4)
Monessa autossa on tosiaankin paineventtiili pääsylinterin perällä, mikä jättää pienen paineen järjestelmään.
Mutta tässä mallissa sellaista ei ole. Päin vastoin: Pääsylinterin pohjalla takimmaisena on jo uutena asennettu prikka, missä on urat paineen tasausta varten.
Lisäksi olen varmistanut, pääsylinterin mäntä varmasti palautuu alkuasentoon ja avaa yhteyden jarrunestesäiliöön.
Mutta oireet on sellaiset, että paine sinne järjestelmään jostakin syystä jää päälle toisinaan jarrutuksen jälkeen. Tänään tein parin sadan kilsan lenkin ja havaitsin ainakin molempien etujarrujen kuumenevan, kun ongelma on päällä. Jos vika olisi jarruletkussa, kuumeneminen jäisi vain toiseen etujarruun (ellei sitten molemmat letkut sattuisi olemaan paskana!).
Pari asiaa ihmetyttää:
-Miksi ongelma ei tule joka jarrutuksella?
-Miksi jarrut vapautuvat, kun poljinta kevyesti tökkää?
Ei auta, kuin kääriä hihat ja tarkastaa letkut. Sen jälkeen otan Amazonistani tehostajan ja kokeilen sillä. Yksi vaihtoehto on myös ohittaa tehostaja ja selvittää vaikuttaako se.
« Viimeksi muokattu: 18.04.2015, 21:04:04 kirjoittanut Oski »
Amazon -66, Pyhimys -64, 2 x S60, Ford 8 NAN, MB CLA

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Vs: Jarrut jää päälle
« Vastaus #11 : 18.04.2015, 20:52:45 »
Letkut varmaan entiset, saattaa se palkeenkieli välillä mennä sivuun niin toimii.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo