Proturbo  Autodiagnoosi

B200F -90 nykii, lambdavalo palaa, valot jää päälle, käyntihäiriö :(

  • 14 Vastauksia
  • 6855 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jani3112

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Eli volvo 240i 1. Nykii ajettaessa 2. Lambdavalo palaa jatkuvasti 3. Parkkivalot, mittarivalot ja takavalot jää päälle vaikka virrat poissa ja avaimet taskussa 4. Purkanut akun pari kertaa tyhjäksi sekunneissa.
Vaihdettu:
- Laturi
- Akku
- Lambda-anturi
- Ilmamassamittari
- Lisäilmaventtiili
- Järjestelmärele
- Moottoriohjausyksiköt
- Polttoainepumput -ja suodattimet
- Suuttimet
- Suutinkisko
- Bensanpaineensäädin
- YKK-anturi
Ensin kuuluu bruuumbruuumbruum ja sitten kuuluu potpotpot ilmanpuhdistimesta. Sitten kuuluu POKS ja kone käy taas normaalisti. Saattaa toimia monta kilometriä hyvin ja sitten taas poksahtaa.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Oletko lukenut vikakoodeja että mitä ne sanoo?

1 ja 2 viat liittyy toisiinsa. 3 virtalukonpohja temppuilee. 4 Ei ole mahdollista. ::)
Nelosvikaan ratkaisu löytynee jostain löysästä johdosta.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Mites muuten sytytystulpat, johdot, puola ja sytkäkivi?
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Laadukkaat volvon sähköt, rakenna kaikki uusiksi niin voi pelata. Oikeesti 2-satasissa on vielä p**kemmat sähköt kuin huonoiksi haukutuissa pösöissä. Luultavasti sulakerasia hapettunut, jopa kipinöitä ja lämmöntuottoa voi olla havaittavissa, virtalukon pohja rikki, johtosarja koneen alla poikki, maajohdot hapantuneet, virtajohdot hapantuneet....
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa Jani3112

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Oletko lukenut vikakoodeja että mitä ne sanoo?

1 ja 2 viat liittyy toisiinsa. 3 virtalukonpohja temppuilee. 4 Ei ole mahdollista. ::)
Nelosvikaan ratkaisu löytynee jostain löysästä johdosta.

Joo olen lukenut, antaa vikakoodia seos liian laiha tai liian rikas.

1&2 mistä syystä lambdalta tuleva signaali (0,1-1V) jää vain 0,1-0,6V tasolle?
3 Onko silti kyseessä virtalukon pohja vaikka parkit -ja taka-ajovalot palaa edelleen vaikka ottaa valojen releen johdot/liittimet irti? Ei huvittaisi turhaan ostaa...
4 Voiko mitenkään startin solenoidi auki-asennossa koskettaa solenoidin runkoa?

Kiitos!

Poissa Jani3112

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Mites muuten sytytystulpat, johdot, puola ja sytkäkivi?

Tulpat, johdot, puola, pyöriä ja virranjakajan kansi uusittu... Sytkäkivi?

Poissa Jani3112

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Laadukkaat volvon sähköt, rakenna kaikki uusiksi niin voi pelata. Oikeesti 2-satasissa on vielä p**kemmat sähköt kuin huonoiksi haukutuissa pösöissä. Luultavasti sulakerasia hapettunut, jopa kipinöitä ja lämmöntuottoa voi olla havaittavissa, virtalukon pohja rikki, johtosarja koneen alla poikki, maajohdot hapantuneet, virtajohdot hapantuneet....

Sulakerasia on hapettunut, ei kipinöi eikä lämpeneviä liitoksia löydy. Maa- ja virtajohdot uusittu, liitokset tehty tinaamalla. Kiitoksia!

Poissa Jani3112

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Mistä liittimistä moottoriohjauksen päästä voin mitata IMM:lta tulevan signaalin ja mitä pitäisi näyttää? Voikohan jossain mittauttaa IMM:n toiminnan, kun jo kolmea eri IMM:a kokeiltu...

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Sytkäkivi (tai mikähän oikea nimi on) on tämännäköinen:

(Vasemmassa laidassa musta palikka johon tulee tuo johto)

Valovika voi myös hyvinkin olla paha maavika. Kaikki sulakkeet irti ja hiekkapaperilla pyyhkäiset kaikki pinnat sieltä puhtaaksi. Voi aiheuttaa myös monenlaista käyntihäiriötä jos maavika tulee auton käymiseen liittyviin komponentteihin.

En usko vian olevan IMM:ssä jos jo kolmas menossa ja vika täysin samanlainen. Mittaus lähes mahdotonta kun vika ei ole jatkuva.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa jaippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 628
Sytkäkivi (tai mikähän oikea nimi on) on tämännäköinen:
(Kuva poistettu lainauksesta.)
(Vasemmassa laidassa musta palikka johon tulee tuo johto)
Tutun näköinen kuva  :D

Tarkennuksena että alkuperäinen paikka tuolle mokomalle on vasemmassa laidassa konetilaa about ajovalon takana.
Lisäksi nuo Hugo-merkkiset saattavat olla "ujoja".

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Sulakerasia on hapettunut, ei kipinöi eikä lämpeneviä liitoksia löydy. Maa- ja virtajohdot uusittu, liitokset tehty tinaamalla. Kiitoksia!
Putsaa se sulakerasia hapettumista ja vaihda kaikki sulakkeet uusiin, ne sulakkeet tuppaavat lyhenemään aikojen saatossa lämmetessään ja yhdistävät huonommin. Ex-lankku sammui ennen aina kun vilkutti oikealle ja lopulta viaksi paljastui hapettunut sulakerasia. Paljastui kun auto oli käynnissä ja olin polvillani jalkatilassa, samantien kun laitoin vilkun päälle näkyi sulakerasiassa sininen salama ja auto sammui. Ei sammunut kertaakaan sen jälkeen kun hioin sulakerasin kontaktit hienolla hiekkapaperilla ja vaihdoin sulakkeet uusiin.

Parkithan ei mene releen kautta eli eivät sammu vaikka ottaa valojen releen irti. Kuskin jalkatilassa on iso pyöreä pötky johon menee paljon johtoja eli valovian ilmaisin, se on monessa autossa aiheuttanut mielenkiintoisia ongelmia valoihin. Samalla kun könyät kuskin jalkatilassa kaiva kaikki releet sieltä kytkinpolkimen vierestä lattiamaton ja peltisuojuksen alta esiin, osa saattaa olla täynnä vettä ja muuta kivaa.

Startti jos on oikosessa niin sen kyllä huomaa (tai ainakin vanhassa haississa huomasi), tulee sen verran savua, että tulee kiire repiä akusta johdot irti. Ex-lankkuun laitoin uuden laturin, akun ja startin ja aina vaan tuntui siltä, että akusta olisi virta loppu kun ei startatessa häävin edes naksahtanut. Kokeilin sitten startata hyppyjohdolla eli avaimesta virrat päälle ja akun plus-navasta johdolla virtaa startin herätenapaan ja ei mitään ongelmia. Eli ilmeisesti virtalukon pohja oli niin kulunut, että ei yhdistänyt kunnolla startin herätevirtaa, korjasin vian asentamalla erillisen starttinapin.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa astonmartin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • www.vrcf.fi
Tässä ketjussa on ansiokkaasti selvitetty syitä miksi valot jää päälle, vaikka virrat kääntää pois ja ottaa avaimen pois virtalukosta.

Itsellä on 1989 Volvo 240 ja samaa vikaa. Välillä valot jää päälle vaikka ottaa avaimen pois virtalukosta. Jos avaimen laittaa taas virtalukkoon ja kääntää virrat päälle ja pois valot todennäköisesti sammuu uudella yrittämällä. Vaihdettiin uusi virtalukon pohja ja ei tuntunut auttavan ongelmassa.

Pitääkö siis nyt yrittää putsata tuo sulakerasia ja vaihtaa uudet sulakkeet?

HUOM!
Vuonna 1989 tuli 240 Volvoon ominaisuus että parkkivalot ovat vähintään aina päällä jos autossa on virrat päällä. (1988 ja vanhemmissa ei ollut) Voiko tämä "automatiikka" olla syynä tähän aiemmin mainittuun vikaan? Olen tuotakin pohtinut.

Poissa astonmartin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • www.vrcf.fi
Valojen päälle jäämisen syynä vuoden 1989 240 Volvossa oli purkinmallisen valoreleen pistokkeen sulaminen. Musta johtojen liitin oli sulanut kahden johdon kohdalta. Se vaihdettiin varovasti ehjään - jokainen liitin taitavasti irroitettuna vanhasta ja samantien johdot uuteen. Johtoja ei katkaistu missään vaiheessa.

Vanha rele vaihdettiin myös toiseen. Kuvassa näkyy releen sijaintipaikka.


(Esimerkkikuva netistä)

En tiedä oliko sillä mitään vaikutusta ongelmaan että kojetaulun sisäpuolella on metallipanta, jolla rele kiinnittyy. Se oli omassa autossani laitettu mustan pistokkeen ympärille, kun toisessa autossa se oli releen vihreän tai oranssin muoviosan kohdalla?

Poissa astonmartin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • www.vrcf.fi
Päivitys yllä olevaan - tuosta huomiosta ja sulaneiden johtojen vaihdosta huolimatta ei vika sittenkään korjaantunut. Edelleen valot jäävät silloin tällöin päälle.

Virtalukon pohja on vaihdettu uuteen, eikä silläkään ollut mitään vaikutusta. Sulakerasiassa ei ollut mitään hapettumaa ja sulakkeet vaihdettu. Kuskin jalkatilassa oleva valorele se pienehkö alumiinin värinen kuutio kai pitäisi seuraavaksi yrittää vaihtaa toiseen?

Poissa astonmartin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • www.vrcf.fi
Valorele on vaihdettu 27.2.2020 ja toistaiseksi tähän päivään mennessä ei ole valot jääneet päälle kertaakaan, vaikka ennen sattoi ilmetä ehkä noin joka toinen päivä tuo valojen päälle jääminen. Eli vika todella saattaa olla ratkaistu.


Esimerkkikuvassa kyseinen rele on tuo "Headlight relay".

 

RallyBaron  Samppasport