Futurez  Kulkukoira

Cruise controllin asennus B230F Volvoon

  • 46 Vastauksia
  • 17343 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa caulaote

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • 245 GLE -90 B230F
Cruise controllin asennus B230F Volvoon
« : 20.02.2015, 20:38:15 »
Terve.
Onko kenelläkään muistissa manuaali vaihteisen 240:sen cruisen sähköt?
Ohessa on kuva omasta arviosta,,, onko ihan lepässä vai uskaltaako tällä lähtee kokeilee?

Mihinkähän nuo kaks kysymysmerkeillä merkattua piuhaa on kuulunu?
Sitte jos jollakin olis konehuoneen puolelta tarjota kuvaa vakuumipuolen palikoista ja niiden sijoittelusta, niin ei tarttis lähtee arpomaan?

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1765
Vs: Cruise controllin asennus B230F Volvoon
« Vastaus #1 : 21.02.2015, 09:26:39 »
Lähetin sähköpostia.
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: Cruise controllin asennus B230F Volvoon
« Vastaus #2 : 21.02.2015, 09:31:34 »
Tuolla listan puolivälissä on pdf-tiedostona:

http://www.volvowiringdiagrams.com/?dir=volvo/240%20Wiring%20Diagrams

Minullakin ensi kevään urakkana saada korjatuksi yksi cruise 260:een. Minulla on kaksi sarjaa (vuosimalleihin -84), jotka koetan korjata molemmat ja laittaa sitten testattuna myyntiin.

Poissa caulaote

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • 245 GLE -90 B230F
Vs: Cruise controllin asennus B230F Volvoon
« Vastaus #3 : 21.02.2015, 15:17:17 »
Nyt löytyy! Kiitos LaitinenP ja vOlvO245.  :hg:
Tässä uudemmassa mallissa tuo poljinventtiilien viereinen liitin menee jarruvalokatkaisijaan. Ilmeisesti nuo kaksi ? merkillä olevaa johdonpätkää ovat vain purkuautosta jääneitä piuhoja. Ehkäpä sitten jenkkimalleissa, joissa on vaihteen "shift" valo, tarvitsee vielä tuon ylimääräisen piuhan? Vanhemmassa versiossa -80-85 on näköjään vielä jokin RETARD SWITCH joka katkaisee cruisen toiminnan elohopeakuulan liikkuessa jarruttamalla? Erikoinen ajatus? Voiko se jo kytkeytyä pois päältä jyrkässä alamaessä tai pomppuisella tiellä? Tuskin sentään,,,

No, jokatapauksessa asentelen tämän kiinni myös tässä kevään aikana. Täytyy nuo alipaineletkut uusia, kun ovat aika happamia jo. Ihan mielenkiintoinen projekti on kyllä ja saapahan taas ajan kulumaan :)
Onko LaitinenP :llä cruise asennettuna 260:ssä? Ei varmaankaan ole samanlainen kuin tämä yllä kuvattu, mutta olis ihan mielenkiintoista nähdä alipaine systeemit konehuoneen puolelta.

Ja edelleenkin jos jollain on asennettuna autoon sama, kuin tuo kuvassaoleva, niin kuva pannuhuoneesta olis tarpeen :nälkä:

Poissa caulaote

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • 245 GLE -90 B230F
Vs: Cruise controllin asennus B230F Volvoon
« Vastaus #4 : 28.02.2015, 21:24:05 »
Homma ei oo edenny vähään aikaan mihinkään, kun työreissussa ollaan,,,mutta oon tässä tehny joutessaa tutkailuja netin ihmeelliseen viidakkoon. Tässä se kaipaamani kuva konehuoneen puolelta cruisepalikoiden sijoittelusta.

Alipainehärdelli (mikälie oikee nimi?) tulee paloseinään kiinni ja alipaineletku imusarjaan. Lisäksi kaasuvaijeri vaihdetaan ja vaijerirulla kiinnikkeineen myös.
Tän kuvan mukaan sitten laitan nuo roippeet paikalleen. Joissain koneissa on ilmeisesti alipaineelle oma pumppu??
Tuota imusarjan alipaineletkun nippaa ei mulla ollut, (sen paikalla pultti tulppana), mutta 240  :hello: on sen mulle jo lähettäny postilaatikkoon,,kunhan pääsen kotiin asti,,
Tuossa se nippa

Katotaa, jos vaikka sitte asennuksesta värkkäilen pikkusen projekti päiväkirjan,,,

Poissa caulaote

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • 245 GLE -90 B230F
Vs: Cruise controllin asennus B230F Volvoon
« Vastaus #5 : 18.04.2015, 17:48:00 »
Nyt on homma saatu tehtyä.
Hommasin siis käytetyn cruisepaketin. Siihen uudet alipaineletkut vanhojen haperoiden tilalle.
Seuraavassa lyhyesti asennusta kuvien kera.

Palikat tuli tällaiseen himmeliin.


Lähtökohta jo aiemmin nähty kuva. Nuo kysymysmerkillä merkatut piuhat ovat purkuautosta katkotut jarruvalokatkaisijan piuhat. Eli niihin ei kannata kiinnittää huomiota.


Konehuoneeseen sijoittelin vacupumpun netistä selaamieni kuvien mukaan. Imusarjaan tulpan tilalle letkunippa isommalle letkulle.
Pumpun teline oli sen verran hapessa, että maalasin sen ensin.


Imuletku servolle polkimien puolelle menee paloseinän läpi apparikuskin puolelta.


Sähköt vacuumipumpusta servolle kaasuvaijerin yläpuolelta,,,


Servo paikalleen rattiputken alapuolelle. Myös jarrun ja kytkimen venttiilit  paikoilleen johtoineen ja letkuineen. Säätö ohjekirjan mukaan ja varmistus letkuihin puhaltamalla/imemällä. Kaikki toimii!!! Pitää paineen ja päästää paineen kun poljinta painaa.
Kaasuvaijeri servosta kiinni samaan nastaan, jossa on varsinainen kaasuvaijerikin. Hyvin mahtuu.


Jarruvalokytkimen johto oli helpompi laittaa yläkautta, kun mittariston otin ensin pois. Ja sen otin pois siksi, että cruisen oranssi johto täytyis saada sinne nopeusmittarin taakse. Siellä on takana lattaliitinpari kirkkaan kumisuojuksen alla piilossa,,,


Vanha vilkkuviiksi pois ja uus tilalle. Cruisenohjauksen johtonippu liittimineen mahtuu loistavasti muiden sekaan.
Tässä vaiheessa hyvä testaa vilkut ym.


Kaikki liittimet kiinni ja virta nro 1 sulakkeelta. Maajohto kiinni. Lopputarkastus, että kaikki liittimet ja alipaineletkut on kiinni.

Ei ku KOEAJOLLE!!!!!! ;D

Arvatkaa toimiko????

 :'( NO EI!!!!!  BYÄÄÄÄHHH!!!!  :'(
Missä lienee vika???

Ohjekirjan mukaan testasin vilkkuviiksen cruisenohjauksen ja se toimii täysin.
Vacuumipuoli on testattu myöskin ohjeiden mukaan ja vakupumpusta lähtee sihinät niinku pitääkin. Kone hetken käynnissä ja sammutuksen jälkeen pumpusta vacuum letku irti ja sihaus kuuluu. Kaasua voi säätää kun imee servolle menevää letkua konehuoneen puolelta.
Siellä oli myös maininta autoista, joissa on "CU heater"? Mikähän se sellainen lämmitin on?? Onko tietoa?
Sillä ilmeisesti jokin vaikutus cruisen toimintaan?
Ongelma taitaa olla ohjainboksissa? Sillekin on olemassa oma testeri, mutta ei taida kellään sellaista enää olla??
Nyt on tilattuna  toinen ohjainboksi,,,kunhan sellainen vaan jostain löytyy,,,


kyllä tää vielä tästä.  ;D


Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: Cruise controllin asennus B230F Volvoon
« Vastaus #6 : 18.04.2015, 18:57:32 »
Asennus- ja korjausoppaan mukaan piirikortin pystyy käytännössä testaamaan vain muuten toimivaksi todetun järjestelmän kanssa. Jos sinulla servo toimii niin keskusyksiköstä on varmaan kärähtänyt jokin transistori tai diodi. Jotkut tv-korjaajat osaavat varmaan juottaa uudet komponentit sinne piirikortille. Periaatteessa ne transistorit voisi itsekin testata jos juottaa kannan irti kortista. Meikäläisen vanhempi kortti on tämännäköinen:





Vanhemman järjestelmän servo taas on tällainen:



Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: Cruise controllin asennus B230F Volvoon
« Vastaus #7 : 18.04.2015, 19:03:11 »
Toi "CU heater" on Combined Unit eli se alipainesäätönen lämmitin mutta sullahan on tässä vaijerimallinen?

Ja Googleen kun heitti Volvo 3517400 niin tuota palikkaahan saa uutenakin vielä.
Jäitä housuun!

Poissa caulaote

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • 245 GLE -90 B230F
Vs: Cruise controllin asennus B230F Volvoon
« Vastaus #8 : 19.04.2015, 08:37:13 »
Ajattelin kans, että asiasta perillä olevalle ei olisi kovin kummonnen homma korjata tuota piirikorttia. Täytyy kysellä jostain TV huollosta (jos niitä enää on???) tms. Savonlinnassa on jopa piirilevytehdas. Ne varmaa osais tehdä vaikka koko kortin, mutta yksittäiskappaleelle voi kertyy huima hinta. Mutta mutta,,ennenkuin kyselen niin antaa osien ammattilaisen tutkailla markkinoita, uskon että Ghost saa jostain kaivettua kyseisen lootikon.  :hello:
Kiitti LaitinenP kuvista. Sulla tais vaiva korjautua ihan boksin vaihdolla?

Poissa caulaote

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • 245 GLE -90 B230F
Vs: Cruise controllin asennus B230F Volvoon
« Vastaus #9 : 19.04.2015, 08:45:57 »
Toi "CU heater" on Combined Unit eli se alipainesäätönen lämmitin mutta sullahan on tässä vaijerimallinen?

Ja Googleen kun heitti Volvo 3517400 niin tuota palikkaahan saa uutenakin vielä.

Juu vaijereilla väännellään. Selkishän tämäkin. Näin sitä vaan vanhakin onneksi oppii aina jotain uutta!
Eipä edes juolahtanu mieleenkään, että olis googlannu tuolla numerolla,,, ja vielä vähemmän uskoin, että vielä löytyy uutena tuota osaa.
Hintaa kyllä on aika reippaasti, mutta onpahan tämä sitten viiminen oljenkorsi.

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: Cruise controllin asennus B230F Volvoon
« Vastaus #10 : 19.04.2015, 08:49:34 »
moi,onko boxi eri b200e koneessa eli mekaanisella ruiskulla?täytyy tutkailla ja penkoa. ;)
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa caulaote

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • 245 GLE -90 B230F
Vs: Cruise controllin asennus B230F Volvoon
« Vastaus #11 : 19.04.2015, 08:50:59 »
LaitinenP tuossa kuvassasi, jossa näkyy tuo kaasuvaijerirulla, niin mikä tuo kolmas vaijeri on, joka vetää toiseen suuntaan?

Poissa caulaote

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • 245 GLE -90 B230F
Vs: Cruise controllin asennus B230F Volvoon
« Vastaus #12 : 19.04.2015, 08:52:00 »
moi,onko boxi eri b200e koneessa eli mekaanisella ruiskulla?täytyy tutkailla ja penkoa. ;)

Ei mitään hajua??

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: Cruise controllin asennus B230F Volvoon
« Vastaus #13 : 19.04.2015, 08:54:15 »
Ei mitään hajua??
ei edes käryä?no mutta numerosta selviää kun kaivan sen esille ;)
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: Cruise controllin asennus B230F Volvoon
« Vastaus #14 : 19.04.2015, 09:28:04 »
LaitinenP tuossa kuvassasi, jossa näkyy tuo kaasuvaijerirulla, niin mikä tuo kolmas vaijeri on, joka vetää toiseen suuntaan?

Tässä on automaattivaihteisto, johon menee rullalta kick-down-vaijeri. Säätää kiihdyttäessä vaihtoa korkeammille kierroksille (ymmärtääkseni).

 

Elekma  Autoracing