Autoracing  KL-varaosat

Turbon muutoskatsastus

  • 114 Vastauksia
  • 101901 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: Turbon muutoskatsastus
« Vastaus #60 : 26.08.2013, 17:08:17 »
Eli homman pitäisi mennä putkeen: Hommaan teholaput (tarviiko volvon lappuja?) sanotaan että 120hp papereilla mennään. Sitten konttorille vilauttelemaan teholappuja, normi katsastus ja siinä? vai?

Käytäntöjä voi olla erilaisia, mutta itse kävisin ensin konttorilta kyselemässä vaativatko volvon todistusta tms noista jarruista yms. Teholapun tarvitsee jokatapauksessa jos pykälien mukaan mennään, mutta noita muita asioita kannattaa vähän etukäteen tiedustella. Ja sitten vain muutoskatsastukseen :)
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Sukkamies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 184
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbon muutoskatsastus
« Vastaus #61 : 26.08.2013, 17:17:29 »
Käytäntöjä voi olla erilaisia, mutta itse kävisin ensin konttorilta kyselemässä vaativatko volvon todistusta tms noista jarruista yms. Teholapun tarvitsee jokatapauksessa jos pykälien mukaan mennään, mutta noita muita asioita kannattaa vähän etukäteen tiedustella. Ja sitten vain muutoskatsastukseen :)
jeps, omistaja käy lähiaikoina konttorilla vielä. Ujutin sille vielä katsastuksen ja jos menee läpi hyvin niin vaihtaa se omistajaa, vielä olisi kiva tietää oikea max teho kyllä. Ehkä voin tehdä jos joskus saan sen omakseni niin tuon 80-120km/h testin ja katsoa mihin se kiihtyy.  :D

Poissa Sukkamies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 184
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbon muutoskatsastus
« Vastaus #62 : 27.08.2013, 12:45:47 »
Mitäs muute vaatii näihin ilmotettuihin  250hp/500nm lukemiin? Sanoin kaverille että 500nm siinä ainakaa ei ole koska m47 ois jääny tienvarteen jo aikoja sitten. Uskon että 200hp+ voi olla mutta paljonkos newtonmetrejä olisi siinä 200hp tuntumassa? Lisäys, siinä on 2.5bar ahtoja. Löysin tälläsiä lukemia että holsetin HX35 @ 30psi 262hp/419nm. eli 2.5bar + M47 kestävyys ei pitäisi olla ongelmana?
« Viimeksi muokattu: 27.08.2013, 15:47:26 kirjoittanut Sukkamies »

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Turbon muutoskatsastus
« Vastaus #63 : 18.09.2013, 01:51:46 »
Minkä mukaan määritellään päästöraja jos mallisarjan tehokkainta ja valmiiksi catilla varustettua meinais remmiahtaa se sallittu +20%? 2000 luvun peli, ahdinta ei tosiaan missäänmuodossa koskaan tarjottu. Valmiiksi jo isopäästöinen (selvästi yli 200). Luulisi että päästöt saisi tilapäisesti kuriin aika helpostikin vai onko asiassa joku vitsi (muukin kuin mittauksen hinta).
« Viimeksi muokattu: 18.09.2013, 01:54:20 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa mikkeki

  • 315 km/h @ mile
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 257
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbon muutoskatsastus
« Vastaus #64 : 18.09.2013, 16:59:52 »
Lainaus
Minkä mukaan määritellään päästöraja jos mallisarjan tehokkainta ja valmiiksi catilla varustettua meinais remmiahtaa se sallittu +20%? 2000 luvun peli, ahdinta ei tosiaan missäänmuodossa koskaan tarjottu. Valmiiksi jo isopäästöinen (selvästi yli 200). Luulisi että päästöt saisi tilapäisesti kuriin aika helpostikin vai onko asiassa joku vitsi (muukin kuin mittauksen hinta).
Sen enempää ottamatta kantaa päästöihin yms. mutta käytännössä 2000luvun peli jälkiahdettuna laillisesti= mission impossible.
Trafin sivuilta voi luultavasti opiskella aiheesta tarkemmin.
raw d

Poissa tikkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
Vs: Turbon muutoskatsastus
« Vastaus #65 : 05.10.2013, 08:36:09 »
vm89 740 vakio ahdinmoottorilla katsastus? vähäpäästöinen koppa :buck2: dieseli vehkeissä onnistuu mut mites bensa?
740 M50B25

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: Turbon muutoskatsastus
« Vastaus #66 : 05.10.2013, 16:34:28 »
vm89 740 vakio ahdinmoottorilla katsastus? vähäpäästöinen koppa :buck2: dieseli vehkeissä onnistuu mut mites bensa?
Vähäpäästöinen vakiomoottori paikalleen, todistus sen tehosta eli esimerkiksi luovuttaja-auton rekisteriote ja jarrut/alusta vastaamaan vertailumallia jos ei jo valmiiksi ole. Vähäpäästöisen muuttamisessa ahdetuksi ei pitäisi olla mitään ongelmaa niin kauan kuin asennettava moottori on alkuperäiskunnossa (ja tottakai vähäpäästöinen) ja tietysti alittaa teho/tilavuus/painorajat.
« Viimeksi muokattu: 06.10.2013, 12:24:13 kirjoittanut 8-pätkä »
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa tikkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
Vs: Turbon muutoskatsastus
« Vastaus #67 : 06.10.2013, 12:05:34 »
Vähäpäästöinen vakiomoottori paikalleen, todistus sen tehosta eli esimerkiksi luovuttaja-auton rekisteriote ja jarrut/alusta vastaamaan vertailumallia jos ei jo valmiiksi ole. Vähäpäästöisen muuttamisessa ahdetuksi ei pitäisi olla mitään ongelmaa niin kauan kuin asennettava moottori on alkuperäiskunnossa ja tietysti alittaa teho/tilavuus/painorajat.

taidanpa soittaa maanantaina volvolle  8)
740 M50B25

Poissa Snood

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
Vs: Turbon muutoskatsastus
« Vastaus #68 : 06.10.2013, 18:58:50 »
vuoden 1992 ja uudemmat ajoneuvot:

    Turbon asentaminen vapaastihengittävään moottoriin on käytännössä mahdotonta. Asennus vaatii aina päästömittauksen (hinnat alk. 924.8€ alv 0%) ellei autoon asenneta mallisarjaan saatavissa olevaa alkuperäistä turbomoottoria apulaitteineen johon sen valmistajan edustajalta on saatava todistus E 15/04 päästönormien alittamisesta.

Valaiskaa vielä tyhmää, kun tästä on niin paljon ristiriitaista tietoa. Eli esimerkki: asennan s70 vapariin alkuperäisen turbon yms, niin päästömittausta ei tarvita? Sitte se muutoskatsastetaan turboksi, jonka jälkeen voi laittaa isomman turbon ja muutoskatsastaa uudestaan ja päästömittausta ei edelleenkään tarvita? Vai olenko nyt pahasti metsässä?

Jos se noin toimii, niin miten vaparin turbottaminen muka on käytännössä mahdotonta, "helppoahan" tuo on.....?

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6347
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Turbon muutoskatsastus
« Vastaus #69 : 06.10.2013, 19:04:17 »
taidanpa soittaa maanantaina volvolle  8)

Miksi? Tarvittavat tiedot saa paljon helpommin esim. korjaamokirjasta, tai sule tulee tekniikka kokonaan jistain toisesta autosta, niin sen auton rekisteriote riittää.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6347
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Turbon muutoskatsastus
« Vastaus #70 : 06.10.2013, 19:06:39 »
Valaiskaa vielä tyhmää, kun tästä on niin paljon ristiriitaista tietoa. Eli esimerkki: asennan s70 vapariin alkuperäisen turbon yms, niin päästömittausta ei tarvita? Sitte se muutoskatsastetaan turboksi, jonka jälkeen voi laittaa isomman turbon ja muutoskatsastaa uudestaan ja päästömittausta ei edelleenkään tarvita? Vai olenko nyt pahasti metsässä?

Jos se noin toimii, niin miten vaparin turbottaminen muka on käytännössä mahdotonta, "helppoahan" tuo on.....?

Olet metsässä :)

Saat laittaa siihen S70:iin kokonaisen alkuperäisen turbomoottorin kaikkine päästöihin vaikuttavine apulaitteineen, et pelkkää turboa. Sitä vaihdettua tekniikkaa ei saa mennä jälkikäteen muuttamaan.

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=13780.0

Poissa Snood

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
Vs: Turbon muutoskatsastus
« Vastaus #71 : 06.10.2013, 19:12:18 »
Ahaa, no nyt ymmärsin vihdoinkin. Kiitos!  :D

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2468
  • Kantti on kaunista.
Vs: Turbon muutoskatsastus
« Vastaus #72 : 07.10.2013, 20:11:07 »
Jos vähäpäästöisen 740:n turbottaisi, eikös se oo 7-sarjan turboon verrattavissa?

Lainaus
2.3   R4 Turbo B230FT 2316 cm3   121 kW (165 hv)   
2.3   R4 Turbo kat B230FT 2316 cm3 121 kW (165 hv)
2.3   R4 Turbo B230ET 2316 cm3 135 kW (182 hv)
2.0   R4 16v Turbo B204FT 1986 cm3 141 kW (189 hv)

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Turbon muutoskatsastus
« Vastaus #73 : 07.10.2013, 20:23:45 »
Jos vähäpäästöisen 740:n turbottaisi, eikös se oo 7-sarjan turboon verrattavissa?

Kuten yllä sanottu vähäpäästöisten kohdalla:

Saat laittaa siihen VÄHÄPÄÄSTÖISEEN AUTOON kokonaisen alkuperäisen turbomoottorin kaikkine päästöihin vaikuttavine apulaitteineen, et pelkkää turboa. Sitä vaihdettua tekniikkaa ei saa mennä jälkikäteen muuttamaan.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa tikkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
Vs: Turbon muutoskatsastus
« Vastaus #74 : 07.10.2013, 21:44:34 »
itse pääsin edellisenkin projektin kohdalla helpoimmalla kun tilailin volvolta vastaavuus paperin kyseiseen autoon. ei tarvinnut käytännössä mtn muuttaa ja luvat nyt on sitten jollekkin kolmelle litralle ja 175kw. eli aattelin samanmoisen "vastaavuus paperin" tilailla. ja moottorihan voi olla "omasta varastosta"  :2funny:

ja kyllä konttorilta varmistin että onnistuu kun hommaa vaan volvolta sen vastaavuus paperin jne. harmikun tuo on vapari kone mikä on ahdettu.. nälkäkasvaa kumminkin syödessä.. noh pääseepähän sillä edes talven yli poikittain. toisaalta kiinnostaisi tietää millon rupeaa vaparin suhteella naulaamaan  :2funny: ja kun tuota viinaakaan ei tällä kylällä myydä  >:(
« Viimeksi muokattu: 07.10.2013, 21:46:16 kirjoittanut tikkku »
740 M50B25

 

Kulkukoira  Proturbo