Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: Zekki - 23.11.2018, 21:34:01

Otsikko: S40 takajarru laahaa
Kirjoitti: Zekki - 23.11.2018, 21:34:01
Mulla on jossakin autossa käynyt joskus niin, että olen nykäissyt käsijarrusta ennen kuin olen laittanut pyörän kunnolla kiinni. Tästä on seurannut se, että käsijarrun automaattisäätö menee liian tiukalle ja jarru laahaa, kun pyörä kiinnitetään paikalleen.

Toisaalta paha laakerivika myös voi kuumentaa navan, mutta siitä luulisi kuuluvan jotain ääntä...

Mulla on samaa vikaa S40 2.0T. Oikea takajarru laajaa niin että levy lämpiää 10km aikana ehkä 50-70 asteeseen. 5kk sitten vaihdettu levyt, palat, satulat ja jarrukilvet uusiin.

Pidin käsijarrun päällä kun vaihdoin talvirenkaat. Voiko siis johtua jotenkin siitä? Voiko jarruremontissa tehdä jotain väärin että laahaa? Pakkasesta ei johdu koska auto oli yön tallissa ja on plussakeli. Tarkistin myös että vipu joka käyttää käsijarrua, oli satulassa niin "pois"-asennossa kuin mahdollista.
Otsikko: S40 takajarru laahaa
Kirjoitti: Zekki - 24.11.2018, 22:43:22
 Otin renkaan pois niin laahaa ilman pyörääkin. Samanlainen ääni kuin jarrussa. Mietin tuossa että levy kuumenee mutta satula ei niin voisko olla laakeri?  En saanu paikannettua että mistä kohtaa ääni tulee vaikka stetoskoopilla kuuntelin.

Mutta tämähän tulikin väärälle osastolle kun vuosimalli on 2000...
Otsikko: Vs: S40 takajarru laahaa
Kirjoitti: Lankku - 25.11.2018, 00:38:53
Onko käsijarrun linkku pohjassa vai jääkö päälle? Jos vaijeri jumettaa tai säätö hieman tiukalla. Satula ei ihan pienestä lämpene, onhan siinä palat välissä.

Jaoin tämän erilleen uudempien osiosta.
Otsikko: Vs: S40 takajarru laahaa
Kirjoitti: Zekki - 25.11.2018, 08:50:46
Onko käsijarrun linkku pohjassa vai jääkö päälle? Jos vaijeri jumettaa tai säätö hieman tiukalla. Satula ei ihan pienestä lämpene, onhan siinä palat välissä.

Jaoin tämän erilleen uudempien osiosta.

Satulassa on ne vivut jotka kääntyy kun käsijarruvaijeria vetää. Ne on ihan rauta-rautaa-vasten kun auton alla niitä vääntelin. Eli pois asennossa. Sen jälkeen en koskenut käsijarruun ja kävin kokeilemassa mutta ei vaikutusta. Toki jos säätö olisi liian kireällä niin aika pienikin kireys jo vaikuttaa?

Onko näissä joku automaattisäätö tms satuloissa? Jarrurempan jälkeen on ajettu kuitenkin jo 5kk/10tkm enkä ole tuota aiemmin huomannut. Otin pyörän irti ja levy pyörii tosi nahkeasti ja on hankaava ääni.
Otsikko: Vs: S40 takajarru laahaa
Kirjoitti: -linttamummo- - 25.11.2018, 11:10:23
Kannattaa kokeilla ilmata jarrut. Ainakin itse joutunut useamman kerran ilmailemaan jarruremontin jälkeen.
Otsikko: Vs: S40 takajarru laahaa
Kirjoitti: Lankku - 25.11.2018, 12:19:37
Silloin ei johdu vivustosta tai vaijerista jos linkut on pohjassa. Automaattisäätö on, mutta ei ole tullut vastaan että säätyisi liian tiukalle. Satula pois ja tarkastaa ettei palat ole menneet jumiin.
Otsikko: Vs: S40 takajarru laahaa
Kirjoitti: Zekki - 25.11.2018, 12:28:05
Kannattaa kokeilla ilmata jarrut. Ainakin itse joutunut useamman kerran ilmailemaan jarruremontin jälkeen.

Mitenkäs ilma voi tuollaista aiheuttaa?  Jarruissa on mielestäni tehot ihan normaalit.
Otsikko: Vs: S40 takajarru laahaa
Kirjoitti: Ristus - 25.11.2018, 15:50:31
onko säiliö yli maximin kun laitoit uudet levyt ja palat? meinaan jos se säiliö on ihan korkkia myöden täysi antaa se jo itsessään pienen paineen linjastoon ja palat voi hangata levyyn.

Tosin x40 sarjassa jumiintunut takasatula ilmeisin ongelma.
Otsikko: Vs: S40 takajarru laahaa
Kirjoitti: Arponen - 25.11.2018, 16:20:28
Ei oo enää näistä tuoreessa muistissa onko, mutta oliko paloissa takapinnassa nastat ja ne on kohakkain satulan männän lovien kanssa? Mäntä sisään kierrettynä mahtuu vika asennossakin menemään satula päälle, mutta kun polkee männät kiinni niin rupeaa laahaamaan kun painaa palaa väärin
Otsikko: Vs: S40 takajarru laahaa
Kirjoitti: mulugren - 25.11.2018, 16:50:32
meinaan jos se säiliö on ihan korkkia myöden täysi antaa se jo itsessään pienen paineen linjastoon ja palat voi hangata levyyn.

Ei pitäisi olla mahdollista
Otsikko: Vs: S40 takajarru laahaa
Kirjoitti: Zekki - 25.11.2018, 20:06:46
Ei oo enää näistä tuoreessa muistissa onko, mutta oliko paloissa takapinnassa nastat ja ne on kohakkain satulan männän lovien kanssa? Mäntä sisään kierrettynä mahtuu vika asennossakin menemään satula päälle, mutta kun polkee männät kiinni niin rupeaa laahaamaan kun painaa palaa väärin

Tuo periaatteessa voisi olla. En itse vaihtanut niin en tiedä. Mutta autolla tosiaan ajettu rempan jälkeen yli 10tkm joten luulisi että olisin aiemmin huomannut.

Jarrunesteet on Max-viivassa.

Edit: Olen myös kuullut että noissa on ollut ongelmia jarruissa mutta voiko tosiaan olla jo 5kk kesäajon jälkeen?? Satulat on tosiaan vaihdettu uusiin.
Otsikko: Vs: S40 takajarru laahaa
Kirjoitti: Zekki - 30.11.2018, 18:41:02
Käytin pajalla. Nyt on uusi satula. Oli palat kulunut loppuun 10tkm aikana. Satula oli kuulemma nahkean tuntuinen niin vaihtoivat uuden.
Otsikko: Vs: S40 takajarru laahaa
Kirjoitti: Ristus - 02.12.2018, 09:58:07
Ei pitäisi olla mahdollista
Ei pitäskään mutta näin on käynyt mutta syy oli lämpölaajenemisessa kun oli täysi säiliö niin ei kuumentuntu jarruneste päässyt laajenemaan säiliöön.
Otsikko: Vs: S40 takajarru laahaa
Kirjoitti: Zekki - 02.12.2018, 18:28:25
Siis miten voi olla mahdollista, että nyt on uusi satula ja laahaa vielä enemmän, kuin vanhalla. Käsijarruvaijeri on löysällä.

Voiko jotenkin jäädä painetta jarruletkuun, abs yksikköön tms. Onko käsijarrussa joku automaattisäätö, joka voisi vinoilla.

Koitin avata satulan nippaa ja päästin vähän nestettä pihalle. Ei vaikutusta. Jos päästää nestettä satulasta niin pitäisikö palojen löystyä normaalisti? Levy pyörii todella nahkeasti.
Otsikko: Vs: S40 takajarru laahaa
Kirjoitti: jen - 02.12.2018, 19:13:52
Siis miten voi olla mahdollista, että nyt on uusi satula ja laahaa vielä enemmän, kuin vanhalla. Käsijarruvaijeri on löysällä.

Voiko jotenkin jäädä painetta jarruletkuun, abs yksikköön tms. Onko käsijarrussa joku automaattisäätö, joka voisi vinoilla.

Koitin avata satulan nippaa ja päästin vähän nestettä pihalle. Ei vaikutusta. Jos päästää nestettä satulasta niin pitäisikö palojen löystyä normaalisti? Levy pyörii todella nahkeasti.
tottakai jos päästät nipasta paineet pois niin jarru pitää n,s aueta,miten sieltä tulee nestettä kun toinen painaa jarrua ja avaat nipan?onko letkussa tukos? painuuko poljin lattiaan kun avaat nipan?
Otsikko: Vs: S40 takajarru laahaa
Kirjoitti: hessu80 - 02.12.2018, 19:39:54
Siis miten voi olla mahdollista, että nyt on uusi satula ja laahaa vielä enemmän, kuin vanhalla. Käsijarruvaijeri on löysällä.

Voiko jotenkin jäädä painetta jarruletkuun, abs yksikköön tms. Onko käsijarrussa joku automaattisäätö, joka voisi vinoilla.

Koitin avata satulan nippaa ja päästin vähän nestettä pihalle. Ei vaikutusta. Jos päästää nestettä satulasta niin pitäisikö palojen löystyä normaalisti? Levy pyörii todella nahkeasti.
Eihän sinne satulaan pitäisi jäädä painetta. Rikkinäinen jarruletku voisi toimia kuin takaiskuventtiili siten, että paine ei vapaudu. Ilmausruuvia avaamalla paine pitäisi viimeistään vapautua ja palat löystyä.

Voisiko olla yhteensopimattomat jarrupalat, -levyt ja -satula kombinaatio? Liian ahdas alunperinkin?
Otsikko: Vs: S40 takajarru laahaa
Kirjoitti: Zekki - 02.12.2018, 19:48:34
tottakai jos päästät nipasta paineet pois niin jarru pitää n,s aueta,miten sieltä tulee nestettä kun toinen painaa jarrua ja avaat nipan?onko letkussa tukos? painuuko poljin lattiaan kun avaat nipan?

Avasin jarrut. Nipasta tuli nestettä kun sen löysäsin, muttei jarru löystynyt. En päässyt kokeilemaan että joku painaa jarrua. Löysäsin satulan ja painoin männän sisään. Pyörii kunnolla joten ei ole laakeri.

Kasasin jarrut. Vedin käsijarrun ihan kireäksi. Ei pitänyt yhtään, ehkei pitänytkään koska olin painanut männän sisään. Löysäsin käsijarrun.

Painoin jarrua niin että auto ei ollut käynnissä. Levy jäi nahkeaksi. En koskenut enää käsijarruun ja tarkistin että on löysällä.

Tein koeajon n.15km minimoiden jarruttelun. Molemmat etujarrut oli sen jälkeen ihan kylmät. Toinen takajarru oli lämmin niin ettei ihan polttanut. Toinen oli niin lämmin että haisi.

Voiko tämän kasata väärillä osilla. Korjaamolta tuli satulat ja palat. Onko kaikissa S40:ssä samanlaiset takajarrut?

Otsikko: Vs: S40 takajarru laahaa
Kirjoitti: hessu80 - 02.12.2018, 20:00:59
Menikö mäntä sisään helposti painamalla ja oliko ilmausruuvi silloin auki vai kiinni?

Ei siinä väärät osat voi olla, jos ne mahtui kohtuudella paikalle ja pyörä pyöri kasauksen jälkeen helposti. Onkos ne liukutapit uusia vai vielä vanhat?
Otsikko: Vs: S40 takajarru laahaa
Kirjoitti: jen - 02.12.2018, 20:03:14
minkävuotinen auto tämä on?kyllä palat,levyt ja satulat pitäs olla samat kaikissa saman koppasissa,koita nyt silleen että toinen painaa poljinta toinen avaa nipan,meneekö poljin pohjaan ja tuleeko nipasta hyvin kaaressa nestettä
Otsikko: Vs: S40 takajarru laahaa
Kirjoitti: Zekki - 02.12.2018, 21:06:38
Menikö mäntä sisään helposti painamalla ja oliko ilmausruuvi silloin auki vai kiinni?

Ei siinä väärät osat voi olla, jos ne mahtui kohtuudella paikalle ja pyörä pyöri kasauksen jälkeen helposti. Onkos ne liukutapit uusia vai vielä vanhat?

Auto on S40 2.0T -00

Painoin männän puristimella sisään tämän videon mukaan.

https://youtu.be/9S3XxXVBaHw

Nippa oli kiinni. Vaikea sanoa menikö helposti, kun väänsin puristinta papukaijapihdeillä. Mikäs on oikeaoppinen tapa? Eikai sormin sentään mene sisään? Liukutapit on vanhat, mutta liikkui mielestäni ihan hyvin.
Otsikko: Vs: S40 takajarru laahaa
Kirjoitti: hessu80 - 02.12.2018, 21:37:46
Auto on S40 2.0T -00

Painoin männän puristimella sisään tämän videon mukaan.

https://youtu.be/9S3XxXVBaHw

Nippa oli kiinni. Vaikea sanoa menikö helposti, kun väänsin puristinta papukaijapihdeillä. Mikäs on oikeaoppinen tapa? Eikai sormin sentään mene sisään? Liukutapit on vanhat, mutta liikkui mielestäni ihan hyvin.
Jos kerran uusi satula, niin melkein saisi sormivoimin mennä mäntä sisään. Liukutapit pitäisi liikkua ihan ilman voimaa.

Jarruputkia vähän silmäilisin, että ei ole osunut kiveen tms. Joku on joskus kirjoitellut, että kumiputketkin voivat turvota sisään päin siten jarrut toimivat muuten, mutta laahaavat. Aika sanattomaksi vetää noin yleisesti ottaen.
Otsikko: Vs: S40 takajarru laahaa
Kirjoitti: Zekki - 02.12.2018, 22:08:37
koita nyt silleen että toinen painaa poljinta toinen avaa nipan,meneekö poljin pohjaan ja tuleeko nipasta hyvin kaaressa nestettä

Täytyy koittaa. Taidan vaihtaa nesteet seuraavaksi jos siellä on jotain nesteen seassa. Ehkä liukuja ja letkuja sit jos ei auta.
Otsikko: Vs: S40 takajarru laahaa
Kirjoitti: jen - 02.12.2018, 22:28:50
Täytyy koittaa. Taidan vaihtaa nesteet seuraavaksi jos siellä on jotain nesteen seassa. Ehkä liukuja ja letkuja sit jos ei auta.
siis jos nipasta ei suihkua paineen alla neste kunnolla niin letku on tukossa tai tukos jossain muualla,esim abs yksikkö.
Otsikko: Vs: S40 takajarru laahaa
Kirjoitti: kupari s40 - 03.12.2018, 00:49:10
Jarruputket kannattaa samalla kattoa pitemmältä sieltä muovilämpäreen altakin, paikka kerää kosteutta ja suolaa hyvin niin ruostuneet putket yleisiä tuolta..
Käsijarru säädetään vaijerit aluksi kahvalla ihan löysänä eli ensin satulalta lähelle ja sitten kahvalta vain hienosäätö sopivaksi.
Noita tarvike susisatuloita on itselle omaan yksi sattunut kohdalle joka oli suoraan jo rikki, se tosin tiivisteestä vuoti nestettä..
Satulat käy samat oli 96-00 tai 01-04 eli kässärin linkkusysteemi satulassa noissa voi olla hiukan eroava mutta käy muuten kiinni myös toisen mallinkin vaijeriin.. Palatkin käy samat, omiin hiottu uutena jo pikkusen viistettä sivuihin..
Vaijerit uusittu molemmat kk sitten, oikea jumitti kerran ja pamahti seuraavalla vedolla jo suoraan poikki. Vasen ehjäkään ei kovin herkällä liikkumaan tuntunut niin samaan alle ryömintään uusi senkin kun nuo vaijerit ainakin Fixus myy yksittäin eikä parina.
Otsikko: Vs: S40 takajarru laahaa
Kirjoitti: veemies - 03.12.2018, 17:46:44
Tämmönenkin tapaus osunut kohdalle, tosin s60. Takajarrun männän kulmikas tiiviste jumitti niin paljon vastaan ettei mäntä päässyt palautumaan, oli kuin jousi olisi ollut männän takana. Jospa tossakin olis jäänyt voitelematta toi tiiviste kun on kasattu :-\
Otsikko: Vs: S40 takajarru laahaa
Kirjoitti: mulugren - 06.12.2018, 11:45:17
Tämmönenkin tapaus osunut kohdalle, tosin s60. Takajarrun männän kulmikas tiiviste jumitti niin paljon vastaan ettei mäntä päässyt palautumaan, oli kuin jousi olisi ollut männän takana. Jospa tossakin olis jäänyt voitelematta toi tiiviste kun on kasattu :-\

Käsittääkseni tiivisteen pitäis joustaa sen verran ettei jää laahaamaan. Männän liikehän on erittäin pientä jos kaikki palikat kohdillaan
Otsikko: Vs: S40 takajarru laahaa
Kirjoitti: veemies - 06.12.2018, 19:33:35
Kumi tosiaan jousti mutta niin päin että ei antanut painua sisään päin. tiiviste käänty kulmalleen kun ei ollut tarpeeksi voitelua.
Nykyään kaikki kumi osat tuntuu olevan todella lyhyt ikäsiä jostain syystä. Kait jotain eco sääntelyä.
Otsikko: Vs: S40 takajarru laahaa
Kirjoitti: Zekki - 09.12.2018, 20:14:34
siis jos nipasta ei suihkua paineen alla neste kunnolla niin letku on tukossa tai tukos jossain muualla,esim abs yksikkö.

Kokeilin nyt, niin kun takajarrusta avasi nipan painui jarrupoljin ihan sukkana pohjaan. Eli ei se oikein tukokselta vaikuta.

Nyt on myös jarrunesteet vaihdettu. Eikä vaikutusta... Ei ollut mitenkään tummaa tms. Takasatuloista tuli kyllä ehkä vähän heikommin nestettä ja oli tosi pientä kuplavaahtoa nesteen seassa kun käytti imulaitetta. Epäilen kyllä että ilmaa pääsi nipan juuresta sekaan. Poljinta painamalla tuli ihan kirkasta nestettä.

Yksi asia joka tuli mieleen että voisiko uudet palat nyt tehdä tuota jos hioutuvat nyt aluksi levyihin? No vaihdan varmaan liu-ut nyt seuraavaksi... Ja tarkistan nuo kumit.


Otsikko: Vs: S40 takajarru laahaa
Kirjoitti: jen - 09.12.2018, 20:24:36
loppuko se laahaaminen kun avasit nipan ja poljin painui pohjaan?
Otsikko: Vs: S40 takajarru laahaa
Kirjoitti: Zekki - 09.12.2018, 20:30:40
loppuko se laahaaminen kun avasit nipan ja poljin painui pohjaan?

Laahaaminen ei tainnut loppua missään vaiheessa jarrunestevaihdon aikana oikealta puolelta. Vasemmalla pyöri paremmin. Se myös laahaa vähemmän, mutta lämpenee sekin vähän.
Otsikko: Vs: S40 takajarru laahaa
Kirjoitti: jen - 09.12.2018, 20:44:00
Laahaaminen ei tainnut loppua missään vaiheessa jarrunestevaihdon aikana oikealta puolelta. Vasemmalla pyöri paremmin. Se myös laahaa vähemmän, mutta lämpenee sekin vähän.
nyt siellä on palat liian ahtaat satuloihin tai liukutappi jumittaa
Otsikko: Vs: S40 takajarru laahaa
Kirjoitti: Zekki - 09.12.2018, 21:19:40
nyt siellä on palat liian ahtaat satuloihin tai liukutappi jumittaa

Liukutapit liikkui kyllä hyvin, mutta vaihdan ne silti. Helpoin kokeilla seuraavaksi.

Palojen ahtauteen en oikein usko kun männät sisään puristamalla tuli kyllä hyvin tilaa. Voihan ne olla jotenkin väärän muotoiset ???
Otsikko: Vs: S40 takajarru laahaa
Kirjoitti: jen - 09.12.2018, 23:07:05
Liukutapit liikkui kyllä hyvin, mutta vaihdan ne silti. Helpoin kokeilla seuraavaksi.

Palojen ahtauteen en oikein usko kun männät sisään puristamalla tuli kyllä hyvin tilaa. Voihan ne olla jotenkin väärän muotoiset ???
niin mutta kun laitat palat sinne paikalleen ja satula on irti niin liikkuuko ihan sormin?
Otsikko: Vs: S40 takajarru laahaa
Kirjoitti: nelikymppi - 10.12.2018, 01:18:18
omassa 96 mallissa oli kesällä pitkällinen jarruremontti kun ei saanu pitoja takavasemmalle jarruputkien vaihdon jälkeen vaikka kuinka ilmasi ( pumppasi läpi oikeen reilusti ilmaruuvi auki ennenku alko niitä ''poljentasarjoja'' suorittaa ) ja kaikki tekijät oli laitettu kuntoon, satula ja mäntä kunnossa, palat hiottu, levy sileä ja rasvanpoistoaineella putsattu, liuvut puhistettu ja rasvattu viimesen päälle , viimeset ilmat onnistu saaha pois vasta ku oli auto käynnissä ja abs paine päällä., sillon tuli tehot jarruun.

jarrumännän saa näppärimmin , ainaki irrallaan ruuvipenkissä, isolla rälläkkäavamella kierrettyä sisään, ja niin pohjaan että suojakumin kans tasassa, ei kuitenkaa piä päästää lipeämään yli..sitte polkimella paine ja sen jälkeen käsijarruvaijeri säätöön.ei kai ainakaa tuossa mitää automaattisäätöä ole..

liukutappien reiät ja tapit oon puhistanu crcllä ja paperituppelolla moneen kertaan että irtoaa moskat pois, kevyt vaseliini sitte sisään niin kyllä kulkee.

useimmiten laahaamisen pitäs kyllä loppua ku käy läpi männän, satulan, liu'ut jotka kannattaa puhistaa ja voidella vaikka liikkuski ihan jees , ja palat on sijoillaan eikä kanita mistää , niitähän voi ennen satulan laittoa ottaa käsin kiinni ja liikutella että ovat suht vapaasti niissä koloissaan.

onhan näitä jo kerrottu monesti mutta laitoinpas jotai lisää, jospa laahaamisongelma selviää
Otsikko: Vs: S40 takajarru laahaa
Kirjoitti: Zekki - 12.12.2018, 21:13:43
Joo no nyt on liu-ut vaihdettu. Olihan parissa tapissa vähän karheutta ja ruskeaa mönjää sisällä, mutta liikkui ihan ok. Hinkuttelin niitä uusia vielä edestakaisin että herkistyy.

Putsasin myös satulaa kohdasta jossa pala liikkuu, koska oli ruosteröpelöä. On myös rasvattu.

(https://i.ibb.co/rbkT3cp/IMG-20181210-185502.jpg) (https://ibb.co/rbkT3cp)

Laahaus käytännössä katosi.

Näytti siltä että oikealla puolella, joka enemmän laahasi, oli jarrulevy siten kulunut että vääntäisi uutta palaa vähän vinoon. Voisi siis olla myös yksi syyllinen, koska liukujen hakumatkalla motonettiin jarrut kuumeni enemmän kuin paluumatkalla. Eli nyt, kun autolla on ajettu niin uudet palat ovat hioneet paikkaansa levyihin ja siten laahaus on vähentynyt.

Otsikko: Vs: S40 takajarru laahaa
Kirjoitti: mulugren - 13.12.2018, 00:17:05
Jarruja on monenlaisia. Jotkut joutuu purkamaan ja putsaamaan säännöllisesti, jopa vuosittain. Homma ei loppuviimeksi ole niin iso että siitä kannattaa turhan isoa numeroa tehdä.

Rasvat/töhnät ovat usein jopa haitaksi. Ainakin niitä kantsii käyttää erittäin maltillisesti. Itse en V70 jarruihin laittanut muuta kuin silikoonirasvaa putipuhtaisiin liukutappeihin eikä koskaan ollut pienintä merkkiäkään laahauksesta. Satulan kiinnitys oli minulle uudentyyppinen ja ilmeisen toimiva