Autoracing  KL-varaosat

S40 -96 etujousen vaihto

  • 10 Vastauksia
  • 12497 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa V70S40

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
S40 -96 etujousen vaihto
« : 26.04.2012, 08:33:53 »
Moi!

Jousi oli katkennut ja pitäis saada uutta paikoilleen. Minkälaisilla puristimilla jousen saa riittävästi kasaan, jotta asennus onnistuu? Yritin epätoivoisesti vanhoilla kaksileukaisilla puristimilla, mutta niillä ei jousi mennyt riittävästi kasaan (jotta yläosat saisi paikoilleen). Vanhan jousen sain sentään juuri ja juuri pois.

En olis uskonut että näinkin simppelistä hommasta tulee näin kettumainen.. Pitäis olla aina oikeat työkalut oikeaan paikkaan  :-[
« Viimeksi muokattu: 26.04.2012, 16:40:53 kirjoittanut V70S40 »

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13511
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: S40 etujousen vaihto
« Vastaus #1 : 26.04.2012, 09:52:46 »
bilteman jousipuristin tai motonetistä ei ole kallis ja kestää ainakin kerran vaihtaa jouset... pelleilemällä ei tule kuin ruumiita. oikeasti.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa V70S40

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 etujousen vaihto
« Vastaus #2 : 26.04.2012, 10:36:19 »
bilteman jousipuristin tai motonetistä ei ole kallis ja kestää ainakin kerran vaihtaa jouset... pelleilemällä ei tule kuin ruumiita. oikeasti.

Juuri tuollaiset Biltema/Motonet-tyyppiset kaksileukaiset kyseessä. Sinänsä ihan tukevan oloiset puristimet. Ja paineilmavääntimellä kun pyöritti, niin ei tullut sen suhteen hiki. Ainoastaan tuskanhiki.

Kyseessä siis ihan vakiojouset (ei sport ym..), joten puristamista tarvitaan reilusti. Sen verran pitkät ne jouset on. Olis kiva tietää, onko kukaan koskaan onnistunut jousenvaihdossa näillä työkaluilla  ;D

Kolme jousilenkkiä leukojen välissä ei riitä puristamaan jousta riittävästi kasaan ja neljää ei mahdu laittamaan leukojen väliin kuin ainoastaan toiselta sivulta. Ja sitten jousi puristuu sen verran vinoon, että ylälautasta ei saa paikoilleen. Pitää varmaan hankkia avuksi vielä pari puristinta. Tuli kokeiltua melko monesta eri kohtaa puristettua jousta, mutta ei vaan onnistunut..

Poissa cpp0

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 etujousen vaihto
« Vastaus #3 : 26.04.2012, 10:43:20 »
Juuri tuollaiset Biltema/Motonet-tyyppiset kaksileukaiset kyseessä. Sinänsä ihan tukevan oloiset puristimet. Ja paineilmavääntimellä kun pyöritti, niin ei tullut sen suhteen hiki. Ainoastaan tuskanhiki.

Kyseessä siis ihan vakiojouset (ei sport ym..), joten puristamista tarvitaan reilusti. Sen verran pitkät ne jouset on. Olis kiva tietää, onko kukaan koskaan onnistunut jousenvaihdossa näillä työkaluilla  ;D

Kolme jousilenkkiä leukojen välissä ei riitä puristamaan jousta riittävästi kasaan ja neljää ei mahdu laittamaan leukojen väliin kuin ainoastaan toiselta sivulta. Ja sitten jousi puristuu sen verran vinoon, että ylälautasta ei saa paikoilleen. Pitää varmaan hankkia avuksi vielä pari puristinta. Tuli kokeiltua melko monesta eri kohtaa puristettua jousta, mutta ei vaan onnistunut..

Jos sulla on 2kpl noita 2-leukaista jousipuristinta niin kyllä se niillä menee. Avaat ne puristimet mahdollisimman suurelle kuitenkin niin että jää vielä jenkaa enemmän ku milli  ;) vähän voimalla väännät sinne väliin mahdollisimman monta kierrosta.
Vastakkaisilla reunoilla ne puristimet, että jousi puristuu mahdollisimman suoraan ja kiristys tottakai vuorotellen, mutta sen varmaan jo tiesitkin. Itse ainakin näillä vaihdoin jouset omaan entiseen ja ei kyllä ollut mitään ongelmaa, että ei olisi saanut tarpeeksi läjään.
Entinen: V40 2.0
Nykyinen: V50 2.0D 
                240 GL B200F

Poissa Jortsi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 631
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 etujousen vaihto
« Vastaus #4 : 26.04.2012, 10:44:55 »
Juuri tuollaiset Biltema/Motonet-tyyppiset kaksileukaiset kyseessä. Sinänsä ihan tukevan oloiset puristimet. Ja paineilmavääntimellä kun pyöritti, niin ei tullut sen suhteen hiki. Ainoastaan tuskanhiki.

Kyseessä siis ihan vakiojouset (ei sport ym..), joten puristamista tarvitaan reilusti. Sen verran pitkät ne jouset on. Olis kiva tietää, onko kukaan koskaan onnistunut jousenvaihdossa näillä työkaluilla  ;D

Kolme jousilenkkiä leukojen välissä ei riitä puristamaan jousta riittävästi kasaan ja neljää ei mahdu laittamaan leukojen väliin kuin ainoastaan toiselta sivulta. Ja sitten jousi puristuu sen verran vinoon, että ylälautasta ei saa paikoilleen. Pitää varmaan hankkia avuksi vielä pari puristinta. Tuli kokeiltua melko monesta eri kohtaa puristettua jousta, mutta ei vaan onnistunut..

V70:n etutolpan sain kasattua Bilteman puristimilla ihan hienosti, käsipelillä vaan tuli se hiki ;D Onnistuuko jos laitat puristimet eri korkeudelle vai jääkö kieroon? Tarviiko välttämättä uusia/lisää puristimia jos vaan laittais pidemmän tangon nykyisiin?
Vikakoodien lukua Roi-Oulu maastossa!

Showroom

Poissa V70S40

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 etujousen vaihto
« Vastaus #5 : 26.04.2012, 10:52:54 »
V70:n etutolpan sain kasattua Bilteman puristimilla ihan hienosti, käsipelillä vaan tuli se hiki ;D Onnistuuko jos laitat puristimet eri korkeudelle vai jääkö kieroon? Tarviiko välttämättä uusia/lisää puristimia jos vaan laittais pidemmän tangon nykyisiin?

Puristimen pituus on ihan ok, koska neljäkin jousilenkkiä mahtuu hienosti väliin. Pitää sitten illalla rohkaistua jatkamaan yritystä!

Tässä esimerkkikuvassa (megane) on käytössä samanlaiset puristimet kuin mulla:

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13511
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: S40 etujousen vaihto
« Vastaus #6 : 26.04.2012, 11:15:38 »
Mulla on ne motonetistä ostetut ja kyllä on vaihdettu yhteen S40:n kaikki jouset, toiseen S40:n taka jouset ja sitten on veivattu enemmän tai vähemmän 460:n jousien kanssa... en nyt muista montako kieppiä mahtu väliin mutta sinne ne aina on asettunut kun on laittanut...
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa V70S40

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 etujousen vaihto
« Vastaus #7 : 26.04.2012, 12:29:21 »
Mulla on ne motonetistä ostetut ja kyllä on vaihdettu yhteen S40:n kaikki jouset, toiseen S40:n taka jouset ja sitten on veivattu enemmän tai vähemmän 460:n jousien kanssa... en nyt muista montako kieppiä mahtu väliin mutta sinne ne aina on asettunut kun on laittanut...

Alatuessa on paikka jousen päälle, mutta onko yläpäällä väliä, mihin asentoon ylälautanen tulee? Jousen yläpää on hiottu tasaiseksi ja istuu tasaisesti lautasen kumiläpyskän urassa. Mutta itse se ylälautanen on epäsymmetrinen eli pitääkö se saada tarkalleen oikeaan asentoon? Vai asettuuko se ajossa sitten oikein?

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13511
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: S40 etujousen vaihto
« Vastaus #8 : 26.04.2012, 12:48:13 »
Minkä vuotinen sulla on? -99 ainakin meni minusta että napsahti koloihinsa alhaalta ainakin...
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa V70S40

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 etujousen vaihto
« Vastaus #9 : 26.04.2012, 16:44:20 »
Minkä vuotinen sulla on? -99 ainakin meni minusta että napsahti koloihinsa alhaalta ainakin...

Taas unohtui tärkeä tieto pois eli vm. 96 kyseessä.

Poissa V70S40

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 -96 etujousen vaihto
« Vastaus #10 : 26.04.2012, 22:02:08 »
Tuli kuntoon. Jostain syystä ei mennyt kahdella puristimella riittävästi kasaan, joten hommasin lisää puristimia. Kolmannella piti vähän avittaa, niin sain paketin kasaan. No niin tai näin, niin tuossa autossa kokonaisuudessaan aika helppo työ. Uusin samalla yläpään laakeroinnin. Alkuperäisessä laakerissa luki Koyo Japan, nyt uudessa tarvikkeessa joku made in Taiwan-laakeri. Voipi taas alkaa kolista melko pian.

 

Futurez  Kulkukoira