Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: exclusive - 27.09.2019, 07:42:24

Otsikko: 745 16v-->om606 superiksi
Kirjoitti: exclusive - 27.09.2019, 07:42:24
Aloitetaan alusta...
Helmikuussa 2018 ostin 945 d24tdic koneella mihin oli tarkoitus vaihtaa joko om603 tai 606. Ja kunnes tuo d24 moottori hajosi katsastuksen uusinta reissulla, mietin että vois olla hyvä aika tehdä korityöt ja auto muutenkin siihen iskuun että suorilta sais alkaa konetta sovittamaan.
Noh...kori oli kunnostettuna kesäkuuhun 2019 jollonka selvittelin että tuota mersun dieseliä ei saa normaalilla muutoskatsastuksella 945 koriin. Konttorin virkailija ehdotti että laita 602 tai 605, mutta sanoin että kyllä sen 6-sylinterinen pitää olla. Samalla selvisi että 745 saa kyseisen moottorin leimattua...siispä kattelemaan seiskoja. Melko nopeasti potentiaalinen kori löytyi.
Tuosta 945 otetaan keula, osa sisustaa, takavalot ja akselit seiskaan ja loput romusedälle.

Ensin oli tarkoitus laittaa auto siihen kuntoon että pääsee leimalle ja ajamaan mutta kun sopivat superi hilut tuli vastaan niin vakio osat saa väistyä.

Mitään sen suurempia tavotteita eikä aikataulua ole muuta kuin jos talveksi sais moottori+vaihteisto yhdistelmän ainakin sovitettua.
Ja tehoista sen verran että kaikki yli 400nm on plussaa, hevosvoimista ei niin väliä.

Kori:
-745 b234 LÖYTYY
-oikeestaan kaikki koriin liittyvät muutokset vielä auki (kaaret??, alusta ym.)

Moottori:
-om606 turbo LÖYTYY
-om603 turbon pumppu 8mm tapeilla by pekka herlevi LÖYTYY
-polttoaine puolelle joko 2x044 tai holley hp150 keruusäiliöllä
-600x300x76 cooleri
-syyläri ivecosta (ainut ehjä ja iso mikä löytyy)
Ahdin vielä kysymysmerkki

Voimansiirto:
-bmw gs6-37dz LÖYTYY
-asetelma sre765 LÖYTYY
-luultavasti 300d vauhtipyörä muokattuna
Levyä ei vielä ole..ehdotuksia otetaan vastaan.
-G80 perä kiristettynä LÖYTYY

Asiallisia vinkkejä otetaan vastaan ja kommentit ovat tervetulleita
Otsikko: Vs: 745 16v-->om606 superiksi
Kirjoitti: Jule - 27.09.2019, 10:47:25
Miksi OM606 ei saisi laittaa 945 koppaan?
Otsikko: Vs: 745 16v-->om606 superiksi
Kirjoitti: Lankku - 27.09.2019, 11:13:10
Miksi OM606 ei saisi laittaa 945 koppaan?
D24 on suurin kone, tilavuus 2383cc eli sallii 2979cc. OM606 on 2996cc.
Otsikko: Vs: 745 16v-->om606 superiksi
Kirjoitti: Jule - 27.09.2019, 11:17:43
D24 on suurin kone, tilavuus 2383cc eli sallii 2979cc. OM606 on 2996cc.

Jaa.. niin 940 katsotaan eri mallisarjaksi kuin 960..

Tosin uudessa laissahan tuo tilavuusraja poistuu kokonaan.
Otsikko: Vs: 745 16v-->om606 superiksi
Kirjoitti: exclusive - 27.09.2019, 11:38:18
Konttorin tietokannan mukaan kuutiot menee 11cc yli sallitun. Olen kuullut että joillekkin konttoreille riittää jos 3 ensimmäistä numeroa täsmää..mutta varmempi on siirtää hilut koppaan mihin ei jää tulkinnan varaa
Otsikko: Vs: 745 16v-->om606 superiksi
Kirjoitti: exclusive - 30.09.2019, 14:02:35
Jaa.. niin 940 katsotaan eri mallisarjaksi kuin 960..

Tosin uudessa laissahan tuo tilavuusraja poistuu kokonaan.
koska tuollainen laki astuu voimaan?
Otsikko: Vs: 745 16v-->om606 superiksi
Kirjoitti: Lankku - 30.09.2019, 16:51:55
Tässä vaiheessahan se on vasta ehdotus, joka on lausuntokierroksella. Lopullisen muodon tietää kunhan tulee voimaan. Ilmoitettu aikataulu on vuodenvaihteessa.

https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=60859.msg1061454318#msg1061454318
Otsikko: Vs: 745 16v-->om606 superiksi
Kirjoitti: patera - 30.09.2019, 22:40:10
Tulevan turbon suhteen kannattaa olla yhteydessä Herleviin, varsinkin, jos hän on jo tuon pumpun modannut - saat taatusti toimivaa tukankuivainta asennettavaksi ...
Otsikko: Vs: 745 16v-->om606 superiksi
Kirjoitti: exclusive - 30.09.2019, 23:44:56
Tulevan turbon suhteen kannattaa olla yhteydessä Herleviin, varsinkin, jos hän on jo tuon pumpun modannut - saat taatusti toimivaa tukankuivainta asennettavaksi ...
tuo on 40superilla edellisellä omistajalla ollut niin mennään sillä