Autoracing  KL-varaosat

Lukkoperät takavetovolvoihin?

  • 648 Vastauksia
  • 292126 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2382
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #555 : 08.11.2022, 13:22:06 »
Omasta mielestä ainoat järkevät vaihtoehdot Volvon perään kadulle on joko torsen tai sitten Opel Omegan kitkalukko josta saa muokkaamalla käytökseltään just sellaisen kun haluaa. Jälkimmäisen pystyy tekemään halvemmalla jos haluaa tehdä budjetilla.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa remotion

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #556 : 08.11.2022, 19:59:52 »
Omasta mielestä ainoat järkevät vaihtoehdot Volvon perään kadulle on joko torsen tai sitten Opel Omegan kitkalukko josta saa muokkaamalla käytökseltään just sellaisen kun haluaa. Jälkimmäisen pystyy tekemään halvemmalla jos haluaa tehdä budjetilla.

Moro ja kiitos. Haluutko linkata kyseiset tuotteet? Hintahaitari kiinnostaa. Sanomattakin selvää että tän auton kans ollaan aika lailla budjetilla valitettavasti, mutta mitään räikkälukko yms hässäkkää ei tule vaan juurikin noilla vaihtoehdoilla kun sanoit. Kerralla kunnollista silloin harvoin kun tähän mitään laittaa. Toivon silti et hinnat on viidesosa siitä mitä bemarin kans puuhatessa.  :D

Edit: eikun hetkinen onko tämä detroit locker nimenomaan se kyseinen torseni? Onko siinä Wavetracin kaltaiset kitkalevyt jotka luo nollakitkatilanteissa sinne esijännityksen jotta lukottaisi? Silloinhan se ois vaihtoehto.

Sit vielä semmonen et pitäis olla bolt on eli ilmeisesti tuo nopeuskehä pitää moneen hitsata, onko sellasia missä on oikea valmiina jo? Vai onko tämä esim välityksestä tms riippuvainen.

Oon nyt tässä kerännyt listaa tärkeistä tiedon murusista ja ilmeisesti tämmöinen on ainakin hyvä: Volvo high preload torsen: PN 912A588
Mikäs tämä härveli on: https://www.vpmotorsport.fi/product/2714/volvo-10301031-torsen-lukkoyksikko
Tossa on noita eri booreja ja nopeusanturin kehiä ni onko ne aina tietyt vakiot tälläisessä autossa ku mun eli 1998 940 2,3 turbo classic, automaatti lodju ja onneton liikkeellelähtölukko.

Kiinnostais jos 600€ sais kuten tietyistä paikoista lukenut, toki kun nää postit on helposti 10v vanhoja näissä topikeissa ni hinnat saattaneet elää.

Opelin kitkalukko kiinnostaa kyllä, sikälihän tällä ajetaan aina kun ei ole mikään helle ja kuiva kuuma asfaltti eli kitkalevyillä pitäis olla kissanpäivät vähän luistavammilla alustoilla kuten märällä asfaltilla, lumella jäällä ja soralla.
Ahtoja on se 0,8bar muuten täysin vakio.
« Viimeksi muokattu: 08.11.2022, 20:20:56 kirjoittanut remotion »

Poissa Notn4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #557 : 09.11.2022, 08:14:18 »
Detroit truetrac on torseni, osanro joka loppuu 588 taisi olla volvoon menevä high preload versio.

Ei tietääkseni ole mitään aitoa bolt-on vaihtoehtoa, paitsi danan alkuperäinen kitka, mutta sen jälkiasennus varmaan yhtä kaukana bolt-onista kuin muutkin vaihtoehdot.

Helpoin ratkaisu taitaa olla juurikin torseni, sitten vanhasta murikasta kiskoo laakerien takaa shimmit ja asentaa ne uusien laakerien kera torseniin, kemppaa sen anturikehän ja nippuun.

Anturikehiä on kahta eri mallia, 12 ja 48 hampainen, sulla melko varmasti 48 koska classic ja niissä vissiin aina ABS.

balaxel.se myy paketteja missä perä, anturikehä ja laakerit, en tiedä mikä torseni niillä on ja onko siinä mitään preloadia.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #558 : 09.11.2022, 10:45:02 »
Ei tietääkseni ole mitään aitoa bolt-on vaihtoehtoa, paitsi danan alkuperäinen kitka, mutta sen jälkiasennus varmaan yhtä kaukana bolt-onista kuin muutkin vaihtoehdot.

Tää orgislukko taitaa olla sitten suht harvinainen, vai joko ne on kaikki polettu finaaliin?  ???

On kyllä mainio perä käyttölaitokseen. :smitten:
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Notn4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #559 : 09.11.2022, 11:37:32 »
Tää orgislukko taitaa olla sitten suht harvinainen, vai joko ne on kaikki polettu finaaliin?  ???

On kyllä mainio perä käyttölaitokseen. :smitten:

Kyllähän noita orkkis kitkoja välillä näkee myynnissä, usein tekstin "tarvii uudet levyt/ristitapit" kera, silloinkin hintapyynti melko korkea. Volvoja ollut elämä täynnä ja ei yhdessäkään omassa tai edes tutun tutun autossa ole löytynyt sitä orkkis kitkaa.

Nykyinen käyttis 940 kaipaa myös kipeästi lukkoa ja kävi siellä kokeilumielessä se räikkäkin mut on se kauhea vekotin, torseni sinne menee sit kun lompakossa sen verran venymisvaraa  ;D

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2382
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #560 : 09.11.2022, 13:15:31 »
Esimerkiksi Tenacin nimellä myyty torsen on melkoisella varmuudella tasan sama murikka kuin tuo Eatonin -588 Truetrac. Ainakin vasta yhteen -588 loppuiseen torseeniin kävi Tenacilta tilatut osat, periaatteessa noistakin pystyis sitä pre loadia säätämään kun jousiprikoillahan se on toteutettu.

Ja tosiaan yleinen ohjehan on että raastaa vanhat laakerit irti ja pistää uuteen sit laakerit vanhojen shimmien kanssa paikoilleen mutta suosittelen kuitenkin vahvasti ainakin hammaskosketuksen ja välyksen tarkistamista, etenkin jos se tulee yhtään tehokkaamman moottorin jatkeeksi. Poskilaakereiden esijännityksen tarkistaminen onkin sit menny itellä yleensä sillä metodilla että kunhan se paketti on sopivan napakka menemään paikoilleen niin hyvä.


Ja tosiaan noita nopeusanturin kehiä joutuu mulkkaamaan melkein joka tapauksessa. Ainakin jos uuden lukon asentaa.
Niitä myy muistaakseni jopa ihan kustom-mitoilla tälläkin foorumilla nimim. Mata76
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #561 : 09.11.2022, 22:20:14 »
Valaiskaa asiaan vihkiytymätöntä tuosta 1998 940 turbo classicin liikkellelähtölukosta, ja mitä sen tilalle voisi laittaa niin että lukko toimisi muulloinkin kuin kaikkein liukkaimmalla jäällä vähän sinnepäin? Olen nyt 15 vuotta ollut melkoisen pettynyt sen lukon työpanokseen.
Bemarin torsen perän kanssa erilaisten maamme gurujen kanssa tappiin virittäneenä kiinnostaa myös että kuinka helppoa ja kallista on vaihto, ja voiko niissä mennä jotain perseelleen lähes varmasti, kuten noiden bemarin perien krympit yms jotka menee vain pyhällä hengellä oikeaan paksuuteen kasatessa, ja muuten tuloksena on ulisevasta vielä ulisevampi helvetti. Vai onko lukkoyksikön vaihto loogisempaan ja paremmin lukottavaan pomminvarma toimenpide mikä kannattaa tehdä. Auto on automaattivaihteistolla.

Ja kyllä aion lukea tämän topikin läpi muistin virkistykseksi nyt heti perään mutta esim tokan postin linkki ei enää löydy internetistä.
Ja ei kiinnosta mitkään räpellyslukot mallia EBAY jossa lisätään jotain kitkapaloja, vaan ihan oikeiden lukkovalmistajien valmiit murkulat jotka toimii seuraavat 40v hyvin. Silti pitäis olla edullinen koska volvon osathan on edullisempia..  ::)
Sit vielä pitäis olla sellainen mikä on mukava huomaamaton muuten kuin lukotukseltaan kuten vakio ja bolt on ja kaikki toimii. Torsen käy jos siinä on kitkan lisääjät. Autolla ajetaan 90% syys-talvi-kevät kaudella eli silloin kun pitoa on vähemmän.
Pura, putsaa kunnolla ja kasaa ehjillä osilla. Ehjä G80 tarttuu noin 1/6 kierroksen ruopasulla. Oon myös kokeillut semmosta "lunchbox" lockeria, ts aussie locker, detroit locker, mikälie siitä kyseisestä mallista kutsumanimi onkaan, ja en voi suositella kyllä oikeastaan mihinkään muuhun kun katsastettavaan drifteriin. Ja niissä se kai hajoaa  :D. G80 ei sovi luisutouhuun, vaan se on liikkeellelähtöäavustin, ja toimii ok pikku modaamisella jos se lukittuu tyyliin noin 60kmh asti. Sopii esim talvella pikku leikkimiseen. Ne hajoaa siihen kun se kytkentämekanismi tahmaa -> pääsee ottamaan kovasti "vauhtia" ennenkon kytkee -> lyö niin kovaa kytkiessään että hajoaa.
Danan lukkoi oon remppaillu jonku reilun puoli tusinaa, ne on kyl aina vähän projekteja ja saatavuus huononee koko ajan, plus nyt on kai jo osatkin kallistunu. Hyvä lukko kunhan on hyvät tapit, todella kiva ajaa sekä kadulla että toimii höntsädriftissäkin aivan täysiä. Torsen 588 sama homma, sillä erolla ettei sitä tartte rempata ennen käyttöönottoa  :2funny:
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa remotion

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #562 : 10.11.2022, 03:32:05 »
Pura, putsaa kunnolla ja kasaa ehjillä osilla. Ehjä G80 tarttuu noin 1/6 kierroksen ruopasulla. Oon myös kokeillut semmosta "lunchbox" lockeria, ts aussie locker, detroit locker, mikälie siitä kyseisestä mallista kutsumanimi onkaan, ja en voi suositella kyllä oikeastaan mihinkään muuhun kun katsastettavaan drifteriin. Ja niissä se kai hajoaa  :D. G80 ei sovi luisutouhuun, vaan se on liikkeellelähtöäavustin, ja toimii ok pikku modaamisella jos se lukittuu tyyliin noin 60kmh asti. Sopii esim talvella pikku leikkimiseen. Ne hajoaa siihen kun se kytkentämekanismi tahmaa -> pääsee ottamaan kovasti "vauhtia" ennenkon kytkee -> lyö niin kovaa kytkiessään että hajoaa.
Danan lukkoi oon remppaillu jonku reilun puoli tusinaa, ne on kyl aina vähän projekteja ja saatavuus huononee koko ajan, plus nyt on kai jo osatkin kallistunu. Hyvä lukko kunhan on hyvät tapit, todella kiva ajaa sekä kadulla että toimii höntsädriftissäkin aivan täysiä. Torsen 588 sama homma, sillä erolla ettei sitä tartte rempata ennen käyttöönottoa  :2funny:

Juu toiminta on tuttu, mun eka 940 21v sitten oli identtisellä liikkeellelähtölukolla..
Tässä on tuoreet öljyt sisällä ja auto on ajettu 228tkm, joten ei tuo nyt pitäis olla huonontunut hirveästi. Mut kun tottunut ajaa urheiluautolla missä on torsen mikä lukottaa täydellisesti aina, niin eihän tää oikeen lukosta mee. Ja tuo pienikin sutasu riittää lumella jumiin jäämiseen, sen sijaan että lähtisi alunalkaen kahella pyörittäen jo liikkeelle. Noo todnäk en tee asialle tänäkään talvena mitään. Yks harrasteauto riittää.

Poissa Mölleri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #563 : 06.12.2022, 11:46:38 »
Nykyään saa mansemotorssilta tommosia lukkoja. Jos jollain on kokemusta niin saa kertoa. https://www.mansemotors.fi/tasauspyoraston-ruuvilukko-volvo-240

Poissa Notn4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #564 : 06.12.2022, 12:55:52 »
Nykyään saa mansemotorssilta tommosia lukkoja. Jos jollain on kokemusta niin saa kertoa. https://www.mansemotors.fi/tasauspyoraston-ruuvilukko-volvo-240

Tää on itselle ainakin joku uus valmistaja.

Pikaisen googlailun jälkeen löyty valmastajan (val-racing) sivut ja kyseessä ilmeisesti itänaapurin ladapoikien tekeleitä, mutta kyllä siellä tosiaan tuo perä löytyy niin heillä ainakin on volvoon menevää perää tarjolla, toimivuus ja laatu on sit asia erikseen. Sivujen mukaan preloadiakin olisi 5kg

Niin ja jos joku tuommoisesta osaa sanoa mitään hyvää niin voisi ehkä täällä foorumilla järkätä joku kimppatilaus suoraan val-racingiltä, heidän oma hinta oli 377€, toki siihen verot ja toimitukset niin tiedä sit mikä lopullinen hinta tolle on  ???

Poissa jumo

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 141
  • www.vrcf.fi
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #565 : 07.12.2022, 08:48:34 »
RyZZiltä ? juuei (ja saattais olla vähän toimitus ja maksuliikennevaikeuksiakin)
V60 D3AWD -20, S60 2003, 940 -96 B230FK, 19T 3"IMM, 668Dekat ja lastut + 1.2bar
Youtube:Tuusannuuska

Poissa Keme

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 366
  • Jee jee
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #566 : 07.12.2022, 09:12:18 »
RyZZiltä ? juuei (ja saattais olla vähän toimitus ja maksuliikennevaikeuksiakin)
Tuskin on ongelmia. Suoraan tilattuna noi taitaa pyörähtää nykyisin Latvian/Liettuan kautta tänne. Sattuneesta syystä toimituskulut lienee noussu melkosesti.
!

Poissa jumo

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 141
  • www.vrcf.fi
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #567 : 07.12.2022, 09:38:12 »
Niin jos ei moraali estä ostamasta ryZZältä.
V60 D3AWD -20, S60 2003, 940 -96 B230FK, 19T 3"IMM, 668Dekat ja lastut + 1.2bar
Youtube:Tuusannuuska

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2382
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #568 : 07.12.2022, 14:53:13 »
Niin jos ei moraali estä ostamasta ryZZältä.

Tuskinpa menee noiden tuotto suoraan lyhentämättömänä Putlerin sotakassaan, toisinkuin esim. Lukoilin tuotot...
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa b230Fast

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #569 : 18.12.2022, 15:25:20 »
Mitenkähän tämmönen lukko toimis volvon perässä ei ainkakaan kovin kallis vaihtoehto olis: https://www.amazon.com/Spartan-Locker-Differential-Positraction-D30-4-27-LSD/dp/B08L8DFGW4

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy