Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Volvo s40 1.9T4 -97 Tyhjäkäynti ongelma

  • 36 Vastauksia
  • 5908 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1331
  • Hi Tech, Low Life
Vs: Volvo s40 1.9T4 -97 Tyhjäkäynti ongelma
« Vastaus #15 : 14.12.2019, 22:31:36 »
Ilkeä vika tuo kyllä on.
Kaasuläpän rajoitinruuvihan kaasuläpällä on ainut mekaaninen osa, jota voi kokeilla asentotunnistin kun ei ole säädettävä.
Onko tuossa evap ja jos on niin takaiskuvenat 2kpl ehjät?


Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa Laree

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo s40 1.9T4 -97 Tyhjäkäynti ongelma
« Vastaus #16 : 15.12.2019, 00:38:00 »
Onhan siinä evap, täytyy tsekata niiden takaiskuvenojen kunto. Eikös ne oo mahollista ottaa pois?
Hyvin mystinen vika!
Eilisen tyhjäkäynnin hukkaamisen jälkeen tänään todella pitkään joutu starttaamaan, mutta kävi taas epätasasta tyhjäkäyntiä, mutta kävi kuitenkin.
Täytyy nyt vielä sulkea tuo polttoaine puolikin pois yhtälöstä kun pitkä starttaus viittaa sinne suuntaan.

Poissa Volovo40

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
Vs: Volvo s40 1.9T4 -97 Tyhjäkäynti ongelma
« Vastaus #17 : 15.12.2019, 01:37:24 »
Minkälainen polttoainesuodatin tuossa on?
Oli tossa taannoin yks bensa japsi mihin joku oli vaihtanut uuden suodattimen niin siinä oli tullut ton tyylisiä oireita, suodattimen alapuolella tankilta tuleva letku oli solmussa/mutkalla jolloin ei saanut kunnolla bensaa.

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1331
  • Hi Tech, Low Life
Vs: Volvo s40 1.9T4 -97 Tyhjäkäynti ongelma
« Vastaus #18 : 15.12.2019, 15:18:47 »
Pikaliitosmallinen suodatin kuskinpyöräkotelon etupuolella on näissä bensavehkeissä. Viat näissä jää joko vuotaa tai saatu laitettua väärinpäin.
Bensapaineen mittaa jakotukin päästä.ni selviää helpoiten siitä, pitkä startti jos muuten kierroksilla hyvin pelaa viittais enemmän säätimeen.

Kun laitat virrat päälle onko lämpötila  mittarissa nollassa kuten kuuluu vai näyttääkö jo jotain lämpöä? Jos näyttää kuten mulla aikoinaan neljänneslämpöä kone kylmänäkin niin ei meinaa käyntiin lähteä millään kun ei saa kylmärikastusta ja soppaa..

Evap solenoidilta ja letkut mm imuputken oksalta on lähdöt tulpattu ja letkuhässäkkä venoineen tk-moottorin päältä poistettu omassa. Ei sammunut mutta seilasi tk kokoajan edestakas 500-850rpm kun takaisku vuoti.

Omassa noissa vianetdsnnän  kokeiluissa resetoinut  ecun käyttämällä akun kengän irti niin lähtee säädöt perustilasta .
« Viimeksi muokattu: 15.12.2019, 15:23:02 kirjoittanut kupari s40 »
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa Laree

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo s40 1.9T4 -97 Tyhjäkäynti ongelma
« Vastaus #19 : 16.12.2019, 13:07:48 »
Vian etsinnässä Bensansuodatin vaihdettu kun ongelma alkoi, oikein päin se siellä on. Kierroksilla pelaa kyllä joo mutta nyt ei suostu käymään tyhjäkäyntiä ollenkaan, startti pyörittää kyllä mutta ilman pientä kaasun painoa ei kyllä käyntiin lähde ja silloinkin vaivalloisesti. Tämä siis alkoi tk-moottorin vaihdon yhteydessä, kun otin akun navan irti samalla.
Bensapaineen säätimen letkun imusarjalle kun ottaa irti ei vuoda bensaa eikä haise pensalle, eli vois olettaa että säädin toimisi?

Lämpötila mittari on siellä nolla viivan alapuolella ja virrat päällä nollassa.

Onko sulla kupari, kuvaa tms mitkä kaikki letkut tulppasit tossa Evapin pois otossa?

Kummakun viimeviikolla se kävi ihan tasasta tyhjäkäyntiä, ellei kaasuun koskenut. Nyt ei käy siis sitäkään

Mistähän päin mahollisesti keksittäs seuraavaa ratkasua, olis ees yks vikakoodi mikä antais oireelle pientä osviittaa.

Poissa Laree

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo s40 1.9T4 -97 Tyhjäkäynti ongelma
« Vastaus #20 : 16.12.2019, 14:11:04 »
Nyt rupes käymää tyhjäkäyntiä kun pidin jonku aikaa kaasulla sitä käynnissä, lämmettyään tyhjäkäynti seilaakin sitten kokoajan. Vaikka alussa olikin taas tuo pelkän kaasun päästämisen jälkeen tapahtuva heijailu.
Lämmöt mittarin mukaan puolessa välissä? Pitääkö sitten paikkansa ei tiedä
Flektikin heräsin mutta sammui kun sammutin auton?
« Viimeksi muokattu: 16.12.2019, 14:16:11 kirjoittanut Laree »

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1331
  • Hi Tech, Low Life
Vs: Volvo s40 1.9T4 -97 Tyhjäkäynti ongelma
« Vastaus #21 : 16.12.2019, 15:27:02 »
Evap
Nuo lähdöt löytyy kun seuraa letkuja, en noita kuvia oikein osaa laitella.
- solenoidi on lukkopellin alla ihan näkyvillä tk- moottorin kohdilta katsetta siirtäen keulaanpäin, siitä letkut irti ja omaan kiersin eristeteipillä  solenoidin aukot sekä tulevien putkien päät umpeen,ja piuha jää kiinni.
- imuputkeen sivuttain imm jälkeen tulee letku nippaan josta nippa tulpata, omassa oli nippakin hajonnut joten silikonilla tiivistys ja oli siis vuotanut myös siitä.
- imusarjaan muistaakseni tuli letku, omassa hyödynsin sen lähdön ahtopainemittarille. Letkunpätkä vaikka pultilla tulpaksi.
- letkuhässäkkä telineineen pultilla lähtee kokonaisena pois

Lämpötila- anturi sulla siis ainakin pitäs olla ok, omassa vikatilassa näytti mittari virrat vain päälle laittaessa jo neljännestä kone 12h seisonnan jälkeen eli täyskylmänä viimetalvena pakkasella ja lukijalla 43 astetta.
Toinen miten lämpöanturi voi hajota on kuumana pienen kauppakäynti seisonnan jälkeen näyttääkin täyskylmää eikä puolilämmintä, näin mun ,-00 edellisellä omistajalla oli käynyt. Nuo anturiviat vaikuttaa enemmän starttauksiin ja polttoaineen kulutukseen.

Tk- moottori muuten voitelitko millään putsauksen jälkeen vai kuivana kiinni? Vaatii jotain liukastetta sisään wd40, crc jne.

Yksi eliminoita olisi myös  tankki.Jos avaat bensakorkin onko kevyt vai tiukka jolloin suhahtaa? Jos kevyt aueta niin kaikki ok,  jos taas tiukka vastaanpaneva suhahtaen ei saa tankki korvausilmaa ja painemuutoksen takia pumppu ei jaksa työntää.
Tuossa ongelmassa pikaratkaisu korkki löysälle tai 2-3mm reikä korkkiin.
Ollut ennen S40 olleessa  b vectrassa tuommoinenkin vika eikä meinannu lähteä eikä pysyä käynnissä. Siinä myös tk-moottorikin hajosi eikä siinä edes putsaus enään auttanut.
« Viimeksi muokattu: 16.12.2019, 15:40:31 kirjoittanut kupari s40 »
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa Laree

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo s40 1.9T4 -97 Tyhjäkäynti ongelma
« Vastaus #22 : 16.12.2019, 15:40:15 »
Evapin letkut tukittu ja poistettu ylimääräset, oisko pikkusen paremmin käynyt omasta mielestä.

Lämpömittari sitten taitaa pelittää, ei ainakaan nopeesti sitä lämpötilaa tipauta.

Tk:moottorin voitelin suihkauksella tuota wd:40 kun laitoin kiinni.

Kaasun päästöä se ei vaan kestä, hyvin kummallista.

Bensatankki suhahtaa vähän? Ei vaikutusta käyntiin vaikka korkki on auki.0
« Viimeksi muokattu: 16.12.2019, 15:54:46 kirjoittanut Laree »

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1331
  • Hi Tech, Low Life
Vs: Volvo s40 1.9T4 -97 Tyhjäkäynti ongelma
« Vastaus #23 : 16.12.2019, 17:27:08 »
Mitä näitä muita kokemuspohjasia  tk häröä tekeviä muita olisi.
Oletko suihkinu suuttimien o - renkaisiin brakecleaneria? Ettei ylätiivisteestä joku ime ilmaa, alatiiviste korppu/ halki kusis jo bensaa ulospäinkin.
Voisi piruuttain kokeilla kiertää kaasuläppää stoppariruuvista hiukan aukipäin, jos ei muuta parempaan niin ottaa säätö takaisin niin ei sekoita jatkossa mitään.
Pari kertaa pitänyt vuosien varrella tulppiakin jälkeenpäin kiristää, pahimmillaan kiertynyt pelkällä varrella sormivoimin. Joku kökö kiinnilaittaessa välissä niin jääny löysälle.
Kaksi kertaa ahtoputket löystynyt ja kerran bypass vuotanut, toimintaperiaate noissa autoissa kyllä hiukan erilainen eli iat eikä imm ohjaus.

Oma jos olisi puristuspaineet sekä pa- paineen mittaisin.

Mulla olisi tuliterä uus käyttämätön tk moottori jolla vielä voisi testata jos kaakkois- suomen alueelta sattumalta olisit. Samoin löytyy lukija jolla voi 96-00 kaasuläpän asento, imm,  lambdat, lämpötila ja pa- säätöäkin ainakin käynnissä ollessa seurata. Tuo lukija parempi 01-04 jossa voi lukea lähes kaiken, 96-00 saa vain perusjuttuja näillä ulos.
« Viimeksi muokattu: 16.12.2019, 17:35:53 kirjoittanut kupari s40 »
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa pikkis60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo s40 1.9T4 -97 Tyhjäkäynti ongelma
« Vastaus #24 : 16.12.2019, 19:58:20 »
millanen lukija kupari sulla on.mulla s40 2001 ja olen meinannut hankkia siihen lukijan mutta ei oikein löydy mikä kävis 2001-2004 malliseen.

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1331
  • Hi Tech, Low Life
Vs: Volvo s40 1.9T4 -97 Tyhjäkäynti ongelma
« Vastaus #25 : 16.12.2019, 20:33:05 »
Icarsoft vol 2 volvo/saab oma, S60 t5 -01 ja d5 -04 tuo pelittänyt kaikinpuolin luku, seuranta, kuittaus ja muita tietoja kone, abs, srs, ardic, automaattiaatikko jne.
Samoin muutamasta S/V40 01-04 ja emännän veljen v50 myös selannut vikaluvun yhteydessä muutakin.yhteystietoa, omassa -00 sitten antaa vain ecun tietoja.

Icarsoft löytyy myös I906 versio joka on halvempi.
« Viimeksi muokattu: 16.12.2019, 20:45:09 kirjoittanut kupari s40 »
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa pikkis60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo s40 1.9T4 -97 Tyhjäkäynti ongelma
« Vastaus #26 : 16.12.2019, 23:39:11 »
okei.kiitti.täytyy hommata semmonen.

Poissa Laree

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo s40 1.9T4 -97 Tyhjäkäynti ongelma
« Vastaus #27 : 17.12.2019, 19:32:50 »
Hmm kaasuläpän rajoitin ruuvilla hiukan kiertämällä että tiukkaa vaijerin niin, käynti aikalailla 700-800 ei heijaa oikeastaan? Mielestäni jo aikahyvä? Jäiköhän siihen nyt vika vaan piiloon?
Tarkotus olisi saada vehje myyntiin, eikä nyt ideana ole mitään patentti kasaa uudelle omistajalle tarjota siksi jäi mietityttämään. Täytyy ajella lenkki ja todeta paremmin.

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1331
  • Hi Tech, Low Life
Vs: Volvo s40 1.9T4 -97 Tyhjäkäynti ongelma
« Vastaus #28 : 17.12.2019, 20:51:53 »
Hyvä ainakin ettei sammuile ja tk : lla pitää taseen käynnissä. Tk näissä taitaa liikkua sen 50rpm jos kaikki ihan tikissä, mm kompura päällee kytkettäessä 100rpm voi nytkähtää.
Myyntiin jos menee voihan mainita että stopparia on hiukan säädetty, läpän säätöosatkin kun on kuluvaa osaa ja muutenhan tuo ruuvi ei olisi säädettävää mallia. Vaijerilla vähän löysää pitäisi oikeaoppisesti kyllä olla.

Jos vika muualla niin tulee ajastaan kyllä jotain koodia.  Lähtee hyvin käyntiin, tyhjäkäynti toimii sekä vetää nätisti kiekat eikä sammu moottorijarrutuksen puolella niin myyntikunnossakin. Tarinan mitä ollut ennen myyntiä voi kyllä kertoa, ostajalle, itse ainakin arvostan faktatietoa mitä tehty.
« Viimeksi muokattu: 17.12.2019, 20:54:13 kirjoittanut kupari s40 »
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa Laree

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo s40 1.9T4 -97 Tyhjäkäynti ongelma
« Vastaus #29 : 17.12.2019, 21:22:28 »
Kuulostelen huomenna auton elämää liikenteessä vähän enempi! Pidetään peukkuja, että toiminta olis nyt kunnossa.
Joo niin ajattelinki mainita, ettei tule p**kan maku kauppojen jälkeen, jos tuleekin häikkää!
Ainakin pikaisen lenkin jälkeen syöttää ihan mainiosti, ei sammunut moottorijarrulla, eikä kummempia ääniä ollut. Pientä hienosäätöä ja siitä saa joku, innokas volvoilia vielä kulkuvälineen vuosiksi! Palailen tähän keskusteluun huomenissa, jos täytyy alkaa raapimaan päätä taas porukalla! Kiitokset nyt näin alkuun Kuparille!

 

Proturbo  Autodiagnoosi