Evap
Nuo lähdöt löytyy kun seuraa letkuja, en noita kuvia oikein osaa laitella.
- solenoidi on lukkopellin alla ihan näkyvillä tk- moottorin kohdilta katsetta siirtäen keulaanpäin, siitä letkut irti ja omaan kiersin eristeteipillä solenoidin aukot sekä tulevien putkien päät umpeen,ja piuha jää kiinni.
- imuputkeen sivuttain imm jälkeen tulee letku nippaan josta nippa tulpata, omassa oli nippakin hajonnut joten silikonilla tiivistys ja oli siis vuotanut myös siitä.
- imusarjaan muistaakseni tuli letku, omassa hyödynsin sen lähdön ahtopainemittarille. Letkunpätkä vaikka pultilla tulpaksi.
- letkuhässäkkä telineineen pultilla lähtee kokonaisena pois
Lämpötila- anturi sulla siis ainakin pitäs olla ok, omassa vikatilassa näytti mittari virrat vain päälle laittaessa jo neljännestä kone 12h seisonnan jälkeen eli täyskylmänä viimetalvena pakkasella ja lukijalla 43 astetta.
Toinen miten lämpöanturi voi hajota on kuumana pienen kauppakäynti seisonnan jälkeen näyttääkin täyskylmää eikä puolilämmintä, näin mun ,-00 edellisellä omistajalla oli käynyt. Nuo anturiviat vaikuttaa enemmän starttauksiin ja polttoaineen kulutukseen.
Tk- moottori muuten voitelitko millään putsauksen jälkeen vai kuivana kiinni? Vaatii jotain liukastetta sisään wd40, crc jne.
Yksi eliminoita olisi myös tankki.Jos avaat bensakorkin onko kevyt vai tiukka jolloin suhahtaa? Jos kevyt aueta niin kaikki ok, jos taas tiukka vastaanpaneva suhahtaen ei saa tankki korvausilmaa ja painemuutoksen takia pumppu ei jaksa työntää.
Tuossa ongelmassa pikaratkaisu korkki löysälle tai 2-3mm reikä korkkiin.
Ollut ennen S40 olleessa b vectrassa tuommoinenkin vika eikä meinannu lähteä eikä pysyä käynnissä. Siinä myös tk-moottorikin hajosi eikä siinä edes putsaus enään auttanut.