RallyBaron  Samppasport

S40 1.6 -00 Vvt-ongelma

  • 6 Vastauksia
  • 1607 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa J@nn3

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
S40 1.6 -00 Vvt-ongelma
« : 16.01.2020, 20:51:37 »
Meillä tuommoinen 2000 vuosmallin 1.6bensa s40 volvo. Ilmeisesti VVT-pyörä alkoi "rallattamaan".
Auto niin paljon ajettu ja maksoi meille  muutaman satasen joten sitä ei oikein huvita alkaa enää remontoimaan, vaan ajaa niin kauan kun kestää. Kysymys on että kannattaako vvt solenoidilta ottaa pistoke irti, vai onko mitään merkitystä? Ja mitä tuo lopulta sitten hajoittaa kun vikaa ei korjaa?

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7583
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: S40 1.6 -00 Vvt-ongelma
« Vastaus #1 : 17.01.2020, 00:15:22 »
Nokan ajoitus alkaa heittämään ja moottorin käynti huonontuu kun VVT väljistyy tarpeeksi. Ääni kovenee ajan myötä, hiljainen tai satunnainen ääni ei juurikaan vaikuta toimintaan. Sillä saattaa päästä aika pitkäänkin ennen kuin käynti muuttuu. Ei ole tullut kokeiltua miten käyttäytyy jos solenoidin johdon ottaa irti. Epäilisin, ettei vaikuta ääneen. Vikakoodin antaa ainakin.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa hespa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 546
  • O.V.L.O.V.
Vs: S40 1.6 -00 Vvt-ongelma
« Vastaus #2 : 17.01.2020, 08:54:32 »
Rallattaako se käydessä vaiko ainoastaan startissa? Jos vain käynnistyksessä muutaman sekunnin niin se VVT.n lukitus ei vaan enää pelaa. Ei mitään vaikutusta solkan irrotuksella.

Päinvastoin varmaan paskempi ajella vaan kun ei säädä laisinkaan. Onkohan öljyt vaihdettu koska? Ja mitä öljyä? Ota solkaa irti ja kato kuinka paskanen sen sihti on. Joskus pääsee niinkin helpolla ottaan lisäaikaa autolleen.   :)

Jos on vaan oikeesti niin väljäks käyny VVT niin koitappa uusien öljyjen kanssa hydraulinostin-lisä-ainetta. Ja öljyks Castrol Edge tai Magna.
Oldies but goldies. 242dl vm:79. 242DL vm:78. 245DIESEL VM:83. 245DIESEL vm: 85. 240 ite tehty Bertone kopio vm.84. 740DIESEL vm:85. 740GLE vm:88. 740GLE vm:87. 460vm:95. 340(DAFFI).960 2,5 vm:96. 960sedan 2.5 vm:95.
960 2,5 STW.

Poissa Mikey_Rotten

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 215
Vs: S40 1.6 -00 Vvt-ongelma
« Vastaus #3 : 17.01.2020, 09:25:35 »
Solenoidin putsaus on todettu toimivaksi ensiavuksi. Sinne kun vielä vaihtaa uuden tiivisteen metallisihdillä niin avot. Uusi tiiviste ei maksa montaa euroa
S40 -01 1.8     S40 -96 1.8     V40 -97 1.8

Poissa J@nn3

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 1.6 -00 Vvt-ongelma
« Vastaus #4 : 17.01.2020, 10:10:30 »
Rallattaako se käydessä vaiko ainoastaan startissa? Jos vain käynnistyksessä muutaman sekunnin niin se VVT.n lukitus ei vaan enää pelaa. Ei mitään vaikutusta solkan irrotuksella.

Päinvastoin varmaan paskempi ajella vaan kun ei säädä laisinkaan. Onkohan öljyt vaihdettu koska? Ja mitä öljyä? Ota solkaa irti ja kato kuinka paskanen sen sihti on. Joskus pääsee niinkin helpolla ottaan lisäaikaa autolleen.   :)

Jos on vaan oikeesti niin väljäks käyny VVT niin koitappa uusien öljyjen kanssa hydraulinostin-lisä-ainetta. Ja öljyks Castrol Edge tai Magna.

Kylmänä ei rallata, lämpenee niin alkaa olemaan tyhjäkäynnillä on-off rallatusta, eli muutaman sekunnin rallattaa muutaman sekunnin hiljaa ja taas rallattaa jne.. Kaasua painettaessa välillä kuuluu hetken aikaa jatkuva rallatus mutta loppuu yleensä. Öljyt vaihettu justii viikko sitte, 10w-40. Pitää varmaan tuo solenoidi avata ja putsailla sihdit jos auttaisi.

Poissa far960

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 356
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 1.6 -00 Vvt-ongelma
« Vastaus #5 : 22.01.2020, 00:28:03 »
Meidän v40-ssä kävi samoin kun vaihdoin 10w40 öljyn.
Sitten koneeseen meni 5w40,kaikki ylimääräiset rallatukset hävisi.
1.8vvt volvo-pata.

Poissa TunturiPappa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 212
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 1.6 -00 Vvt-ongelma
« Vastaus #6 : 22.01.2020, 21:12:37 »
2 litraseen vaihdoin VVT- pyörän.
Joku 80 tkm. sillä ajettiin 15w-40 öljyillä, sihtiä ei ollut.
Sitten myin pois, nyt sillä on ajettu jo varmaan yli 100 tkm. edelleen 15w-40 öljyillä.
Tosin puoli vuotta sitten pesin kannen painepesurilla. Se onkin melkoinen karstapesä. Sanoisin että kun 200 tuhannen välein avattaisi venttiilikoneisto ja siivottaisi niin monilta VVT ja nokka-akseli murheilta säästyttäisiin.

Ja öljy on Delvac Super 1400
740 -84 B19E     "aukki-volvo"
V70 -97 D5252T "vanha-bertta"
V70 -00 B5244   "neesi"

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron