Autodiagnoosi  Carcom Oy

Volvo 353 Grp B Evo1

  • 264 Vastauksia
  • 110048 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa VALON NÄYTTÄJÄ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 429
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #15 : 08.11.2018, 22:22:00 »
Seurantaan meni :)
Käyttis:240 86 Projektit:142 71gl, 142 68x2,145 68, 740tdic Ja purkuraadot:144 72,244 b20m40

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #16 : 09.11.2018, 21:13:02 »
Eteen piti siis saada 5x108 jako ja tilaa 15" piikeille, sekä tehokkaammat jarrut. Aikani rälläkällä leikeltyä tuli vähän mietittyä onko tässä enää järkeä, mutta onpahan ajanvietettä. 340:n etutolppa näytti siis jotenkin hennolta, joten ajattelin sovittaa jotkut toiset tolpat, että saa kerralla oikean jaon ja jarrut ilman koneistamisia. Kokeltuani 240:n, 740:n ja 850:n tolppia, totesin etteivät mitkään niistä mahdu alkuperäisiin iskaritorneihin. Kun vielä kaivelin lehtiä sekä neulasia pois konehuoneesta ja löysin ajan tekemiä reikiä, tuli ajatus vaihtaa koko akselisto...


Tarpeettomia reikiä, molemmin puolin sama juttu.


Halpakaupan laser osoittautui varsin käteväksi, kun mittoja oli muuten hankala ottaa.

Ei muuta kuin agrekaatin kanssa metsään leikkaamaan varaosa-autosta paloja, jotta sain etuiskareille kiinnityspisteet. Etuakselilinja myös siirtyi 40mm edemmäksi, joten rauhoittanee ajo-omituisuuksia.


Tokko tänne kunnon moottoria olisi sopinutkaan? 850:n jäähdytin vie tilaa.

Nyt käy keulaan samat osat kuin varsinaiseen kilpuriin. Jos innostuu niin käy valmiit kisapalikat jatkossa. Etutilaan, vai miksi sitä pitäisi nimittää, tulee vielä tankki ja muutama muu säiliö.

Turvakaariakin kyselin, oli aika suuria hintaeroja. Kunhan ehdin tekemään piirustukset, niin saa laittaa tilaukseen, eikä tarvitse autoa lähteä viemään minnekään.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #17 : 02.12.2018, 18:25:19 »
Syysflunssat sairastettu ja projekti etenee taas. Ruostevaurioita on tullut korjailtua, mm. osan A-pilaria ja tuulilasin reunaa vaihdon paremmasta varaosa-autosta.

Tänä viikonloppuna tekniikka pääsi paikoilleen alkuperäisellä suunnitelmalla eli manuaalina ja köyhän miehen lukolla varustettuna. Automaattilaatikko poistui kuvioista juurikin tuon lukon teon takia. Tilaa jäi oletettua enemmän, eli esim. startin vaihtoa varten on enemmän tilaa kuin 850:ssä. "Takahammastangon" tilalle tuli tehtyä vastaava rakenne putkesta, johon raidetangot on kiinnitetty. Näin tuli samalla aurauksen säätömahdollisuus. Öljynjäähdyttimen voisi asentaa jos löytäisi jostain edukkaan kennon, termostaatti ja letkun lähdöt kun löytyy jo koneessa valmiina.

Ulkonäköön tuli pieniä muutoksia faceliftin takavaloilla ja etupuskurilla. Etulokasuojat hitsasin valmiiksi, takalokasuojat on vielä pisteillä kiinni. Mites peltisepät hitsailee noita pitkiä näkyviä saumoja? Itse hitsailin pisteen n. 10 cm välein ja sitten aina uusi kierros edellisten viereen niin monta kertaa sauma tuli kokonaan kiinni. Näin lokasuoja pysyi aikas suorana, mutta onnistui siihen saamaan aaltoja rälläkän lamellilaikalla hiomallakin..
Toisen puolen hitsasin ensin pisteet n. 3cm välein takapuolelle ja sitten pistein aina edellisen viereen odottaen vain että "punoitus" edellisestä häviää. Näin saumasta tuli paljon siistimpi ja viimeistely hiomista huomattavasti vähemmän. Aaltoja kuitenkin tulee jonkin verran, vaikkei niillä nyt tässä tapauksessa niin suurta väliä. Täytyy liimata enemmän tarroja kupeisiin.

Poissa oh850

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 886
  • TDI POWER
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #18 : 02.12.2018, 18:55:25 »
Todella mielenkiintoinen projekti  :hg: paljonko moottorista otat voimaa irti?

Poissa volvo_5.7

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #19 : 03.12.2018, 09:50:42 »
Mites peltisepät hitsailee noita pitkiä näkyviä saumoja? Itse hitsailin pisteen n. 10 cm välein ja sitten aina uusi kierros edellisten viereen niin monta kertaa sauma tuli kokonaan kiinni. Näin lokasuoja pysyi aikas suorana, mutta onnistui siihen saamaan aaltoja rälläkän lamellilaikalla hiomallakin..
Toisen puolen hitsasin ensin pisteet n. 3cm välein takapuolelle ja sitten pistein aina edellisen viereen odottaen vain että "punoitus" edellisestä häviää. Näin saumasta tuli paljon siistimpi ja viimeistely hiomista huomattavasti vähemmän. Aaltoja kuitenkin tulee jonkin verran, vaikkei niillä nyt tässä tapauksessa niin suurta väliä. Täytyy liimata enemmän tarroja kupeisiin.

Joskus seurasin kun peltiseppä hitsaili kylkeä paikalleen ja se jäähdytti peltiä paineilma pistoolilla suunnilleen joka pisteen jälkeen. Kannattanee keskittyä siihen hitsikoneen säätöihin että saumasta tulisi mahdollisimman matalaa, eli vähemmän hiottavaa. Sitten kun tuli hiomisen aika, niin tavallisella paksulla hiomalaikalla hio. Kysyin miksei lamelli, tai varsinkin se "vision" lamelli laikka josta näkee läpi. Kuulemma tekee paljon enempi lämpöä kuin normilaikka. Vaikka normilaikka onkin hiton ärsyttävä vs lamelli. Ehkä jos olis paljon malttia ja sit tekis hissukseen tolla vision laikalla, vois olla helpointa mutta tarvitsee malttia sen lämmön takia.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #20 : 03.12.2018, 11:08:13 »
Ja lamellilla hio todella herkästi enempi peltiä sauman vierestä kuin itse saumaa
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6329
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #21 : 03.12.2018, 15:18:36 »
Mä hitsailen pintapeltejä niin, että heftailen samaan tyyliin, kun sinäkin, mutta niin kauan, että pisteiden väli on noin 10-15mm. Sen jälkeen hitsaan järjestyksessä joka toisen välin yhtä soittoa umpeen ja loppuun päästyäni hitsaan aloitan alusta ja loput välit kiinni. Tämä kaikki ihan yhteen putkeen ilman jäähdyttelyä. Pelti kutistuu jäähdytettäessä, joten enemmän pelti vetelee, jos jäähdyttää. Lämpöä saa olla tosi paljon, mutta sen pitää olla tasaista.

Jos ajatellaan, että joka heftin jälkeen jäähdyttää, niin silloin myös jokainen hefti kutistuu. Sen jälkeen pellin reunat ovat jo heftin vieressä liian lähellä toisiaan ja kun tähän laittaa seuraavan heftin ja taas jäähdyttä, niin pelti menee ihan muodottomaksi tosi äkkiä.

Jos/kun pelti menee mutkalle, niin sen saa korjattua venyttämällä vasaralla ja vastimella saumaa. Tämä ei tietysti ihan joka paikassa onnistu, mutta mahdollisuuksien mukaan. Jos alkaa oikomaan peltiä vedellysitä kohdista, niin se on väärin, eihän se pelti siitä ehjästä kohdasta ole voinut kutistua, vaan nimenomaan siitä saumasta. Sen takia hipoäijjät hitsaa peltiä tigillä, tai jotkut puristit jopa kaasulla, kun niiden saumaa on helpompi venyttää ja siten korjata pellin vääristymät.

0,6mm langalla jää huomattavasti siistimpi sauma, mitä 0,8mm, vaikka ei luulisi niin pienen eron vaikuttavan. 0,6mm myös syttyy helpommin, niin heppailusta tulee helpompaa ja saumasta siistimpää.
« Viimeksi muokattu: 03.12.2018, 16:58:37 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #22 : 04.12.2018, 08:01:27 »
Tästä kyllä tulee hennosti irstas laite  :)
Tuo mitä Kulmamies totesi 0.6mm langasta pitää kyllä täysin paikkansa. Jos on vähänkään enemmän pellin heppailua tiedossa vaihdan koneeseen suosiolla ohuemman langan. Oikeen kun olis rahamies niin olis 2 konetta, peltihommiin pieni valovirta kone...
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Wehgi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1163
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #23 : 04.12.2018, 08:29:43 »
Minä en osaa hitsata enkä siitä ymmärrä mitään, mutta auttaisko jos kuumentaisi kaasulla peltilipareita ennen hitsausta? Nuo pistemäiset lämpökuormat on pahasta. Ammattihitsarit konepajoilla hitsaavat vaativia ja tarkkoja hitsauksia MIG toisessa kädessa ja kaasupilli toisessa
Volvo S60 -15 T3 R-Design
Ex Volvo S60 -11 T3
Ex Volvo S60 -06 2.5T

Poissa zarkuss

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #24 : 04.12.2018, 10:03:53 »
Huikee rojekti. Seurantaan menee.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #25 : 06.12.2018, 20:30:16 »
Ammattihitsarit konepajoilla hitsaavat vaativia ja tarkkoja hitsauksia MIG toisessa kädessa ja kaasupilli toisessa
Tätä on massattu vuosien varrella niin paljon, että lämmittäminen aiheuttaa äkkiä kunnon savumerkkejä. Voisin toki koittaa vähän lämmittää ennen kuin aloittaa hitsaamaan, on kuitenkin nollan alapuolella tallin sisälämpö tällä hetkellä.

Jos ajatellaan, että joka heftin jälkeen jäähdyttää, niin silloin myös jokainen hefti kutistuu. Sen jälkeen pellin reunat ovat jo heftin vieressä liian lähellä toisiaan ja kun tähän laittaa seuraavan heftin ja taas jäähdyttä, niin pelti menee ihan muodottomaksi tosi äkkiä.
Aivan, tuota olisi pitänyt ajatella noinpäin, eikä vain välttää pellin kuumentamista. Ei ihme että ensimmäiseen saumaan tuli aaltoja..

0,6mm langalla jää huomattavasti siistimpi sauma, mitä 0,8mm, vaikka ei luulisi niin pienen eron vaikuttavan. 0,6mm myös syttyy helpommin, niin heppailusta tulee helpompaa ja saumasta siistimpää.
No joo, täytyy jatkaa takalokasuojia pikku-kempillä, kun sellaiseen kerran on mahdollisuus. Toistaiseksi on isän voimavirtakone 0,8:n langalla lainassa, josta muuten tykkään enemmän. Hitsailen sen aikaa paksumpia kappaleita kiinni, kun tuo toinen kone on täällä.

Tänään tuli tehtyä vaihdevaijereille kannake ja purettua sähköjä tekniikanluovuttajasta, sekä katseltua päivävalolla kaikenlaisia osasia varaosa-autoista. Jonkinlaista suunnitelmaa tuli myös etupuskurista ja helmoista mieleen.


Moottori paikoillaan ja vaihteetkin löytyy kepistä.

Ylätuen sai kiinnitettyä poikkiputkeen ja muuten kaikki kiinni tuossa 850:n apurungossa. Jälkikäteen ajateltuna moottori-vaihteisto pakettia olisi voinut siirtää tilan puolesta apurungolla vähän eteenpäin, nyt kun vetonivelien ei tarvitse ohjauksen takia kääntyä niin paljoa. Olisi kyllä edellyttänyt uusia korvakkeita, eli ihan hyvä näin.

Pyöränkaariin "keksin" uuden ratkaisun, tai voi olla että joku muukin on joskus tehnyt vastaavaa. Ostin Ø10mm huonekaluputkea, josta taivutin kaaret. Tekee lokasuojasta reilusti tukevamman eikä ole hiekkaa keräävää lippaa. On myös käsille mukavampi jos vaikka tarvitsee joskus nostaa hangesta ja on pyöreä reuna vaikka renkaan kuvekin joskus siihen osuisi.  ::)

Todella mielenkiintoinen projekti  :hg: paljonko moottorista otat voimaa irti?
Näin aluksi tehtaan ilmoittama 225hp miinus ikävähennys. Ehkä tulee vielä EVO-versio kunhan ensin pääsee kokeilemaan. Kattelin jo vähän sillä silmällä tuon vaihteiston luovuttaja GLT:n pakosarjaa, koska moottorin takana on nyt reilusti tilaa..

Poissa VALON NÄYTTÄJÄ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 429
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #26 : 09.12.2018, 12:25:23 »
Vinkki 5 pellin hiontaan,porakoneen harjalaikalla varoen hitsin siniset pois,sitten fiiberillä hissukseen lähet pyhkäsy kerrallaan hiomaan,ei lamellia! Katot ettei hitsi värjäydy siniseksi hionnan aikana,pinnan oikomisen olen tehnyt sauman hionnan jälkeen jolloin sauma antaa paremmin myöten. :) hitsille ei saa antaa paineilmaa,vetää ku tautinen nopean jäähtymisen takia,ennemmin hitsaa kuin kulmamies neuvoi. Hyvän hitsin saa huolimattomalla hionnalla pilalle huonon hitsin saa hyvällä hionnalla kuosiin. 0,6lanka on ihan kuningas autopelleille. Kaikki jotka on moottoreita ropannu osaa laskea hitsin täyttömäärät 0,6 >0,8mm lanka palaa paremmin ja antaa siten tasaisemmat "kuumat" pellille. Sovitus on tärkeää,röpötä sentti 3mm rakoon niin jo on pelti mutkalla. Maltti on valttia ja innolla odottelen mitä tästä tulee 8)
Käyttis:240 86 Projektit:142 71gl, 142 68x2,145 68, 740tdic Ja purkuraadot:144 72,244 b20m40

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1868
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #27 : 09.12.2018, 17:54:55 »
Jaa se kone menikin tuohon päähän autoa.. 8)

Tuleekohan tuosta kovasti takapainoinen? NOssahan oli vakiona melko tasainen painojakauma.

Jotain systeemejähän Volvolla oli sen 363CS:n suhteen, mutta kai ne totesi että on liian pervo laite. :)

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12470
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #28 : 09.12.2018, 18:47:13 »
Jaa se kone menikin tuohon päähän autoa.. 8)

Tuleekohan tuosta kovasti takapainoinen? NOssahan oli vakiona melko tasainen painojakauma.

Jotain systeemejähän Volvolla oli sen 363CS:n suhteen, mutta kai ne totesi että on liian pervo laite. :)
Äkkiäkös ata osaavana laittaa eteenkin vitos koneen niin on painojakauma kunnossa :). Joskus vuonna kirves ja nakki joku britti teki kaksi moottorisen 850 Volvon
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa migl

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 721
  • Ventelä Racing Team
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #29 : 10.12.2018, 00:04:24 »
Ohhoh. Onpas huikee menopeli tekeillä.  -H-
Nykyiset Volvot: Volvo 740 sedan 8v vinokoneella +500whp ja pari perus 740 sedania.   
Edelliset Volvot: Niitä on paljon ja vähän päälle.

 

Kulkukoira  Proturbo