Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: tienhaara - 04.11.2017, 13:51:47

Otsikko: V70 D4(vea) Aut kestävyys.
Kirjoitti: tienhaara - 04.11.2017, 13:51:47
Kokemuksia Volvon "eko-padasta"? Onko tullut yllätyksiä ylläpitokuluissa? Kestääkö kilometrejä? Joissain foorumeissa kummittelee öljynkulutus kyseisessä koneessa. EGR? Muita Volvo-ominaisuuksia. Laatikkomurheita?

On muutaman Kia-vuoden jälkeen ruvennut kiinnostamaan taas Volsut.

Yritin googlata mutta autistisuuttani en oikein mitään löytänyt.
Otsikko: Vs: V70 D4 Aut kestävyys.
Kirjoitti: völvöxc60 - 04.11.2017, 15:00:12
Kokemuksia Volvon "eko-padasta"? Onko tullut yllätyksiä ylläpitokuluissa? Kestääkö kilometrejä? Joissain foorumeissa kummittelee öljynkulutus kyseisessä koneessa. EGR? Muita Volvo-ominaisuuksia. Laatikkomurheita?

On muutaman Kia-vuoden jälkeen ruvennut kiinnostamaan taas Volsut.

Yritin googlata mutta autistisuuttani en oikein mitään löytänyt.
VAG puolella Volsuista saa infoa ;)
Volvolla taas laatikko on kestävä, kun muistaa alle 100tkm välein vaihdella öljyt. Ammattikäytössä vaihtavat 60tkm välein. Yksityispuolella vaihto on suositus.
Otsikko: Vs: V70 D4 Aut kestävyys.
Kirjoitti: Maxxxed - 04.11.2017, 18:06:59
Itselläni on V70 D4 vea. "Kuuluisa" egr ja öljynsyönti ongelmasta.

Omassa ei oo kumpaakaan, on vuosimallia 2014 eli ensinmäisiä.

16tkm jälkeen pyysi ekan kerran öljyä litran. Ja konsultoin aiempaa auton omistajaa. Eli taksiemäntää.

Takuu aikana vaihdettu egr kerran. Ostaessa oli egrcooleri tukossa. Putsattiin. Mittarissa 241tkm nyt ja hyvin liikkuu. :)
Otsikko: Vs: V70 D4 Aut kestävyys.
Kirjoitti: janne81 - 05.11.2017, 09:29:04
Itselläni on V70 D4 vea. "Kuuluisa" egr ja öljynsyönti ongelmasta.

Omassa ei oo kumpaakaan, on vuosimallia 2014 eli ensinmäisiä.

16tkm jälkeen pyysi ekan kerran öljyä litran. Ja konsultoin aiempaa auton omistajaa. Eli taksiemäntää.

Takuu aikana vaihdettu egr kerran. Ostaessa oli egrcooleri tukossa. Putsattiin. Mittarissa 241tkm nyt ja hyvin liikkuu. :)
Eikös tuo silloin syö öljyä jos 16tkm aikan pitää litra lisätä?
Mulla ei oo kyseistä konetta ollut autossa, mutta ehjä TDI, PSA 2.0d tai D5 ei tarvi lisätä vaihtovälillä.
Otsikko: Vs: V70 D4 Aut kestävyys.
Kirjoitti: Maxxxed - 05.11.2017, 09:33:45
Eikös tuo silloin syö öljyä jos 16tkm aikan pitää litra lisätä?
Mulla ei oo kyseistä konetta ollut autossa, mutta ehjä TDI, PSA 2.0d tai D5 ei tarvi lisätä vaihtovälillä.

Taksi käytön jälkeen ajetulla.


Noh. 0.5l / 1000km on normaali tehtaan ilmoittama kulutus. 

Et jos ~16tkm jälkeen joutuu litran laittaa niin...


Sitten ei kannata uutta hommata jos ne on huonoja.
Otsikko: Vs: V70 D4 Aut kestävyys.
Kirjoitti: janne81 - 05.11.2017, 09:39:11
Taksi käytön jälkeen ajetulla.


Noh. 0.5l / 1000km on normaali tehtaan ilmoittama kulutus. 

Et jos ~16tkm jälkeen joutuu litran laittaa niin...


Sitten ei kannata uutta hommata jos ne on huonoja.
Niin no nuo tehtaan hyväksymät kulutukset nyt on ihan sieltä ja syvältä kyllä sä sen tiedät  :2funny:
15 litraa sais lisätä vaihtovälillä  :2funny:

Ei ollu tarkotus moittia tai haukkua, varmaan seuraava voikin olla VEA-koneella itsellä.
Otsikko: Vs: V70 D4(vea) Aut kestävyys.
Kirjoitti: mulugren - 05.11.2017, 10:52:09
5syl 2.4L diesel ei kyllä syö öljyä 20tkm vaihtovälillä. Mulla on ollut näitä kaksi eli 2006 ja 2014. En uskaltanut tuollaista VEA moottorillista ostaa.

Tässä keskustelu samasta aiheesta: https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=90785.msg1061270287#msg1061270287


Suosittelen ottamaan pitkälle koeajolle auton ja fiilistelemään sitä vaihteistoa. Suoraan sanottuna Volvon automaattivaihteistot eivät ole markkinoiden parhaimmistoa


Otsikko: Vs: V70 D4(vea) Aut kestävyys.
Kirjoitti: volvotdi - 05.11.2017, 13:40:32

Suosittelen ottamaan pitkälle koeajolle auton ja fiilistelemään sitä vaihteistoa. Suoraan sanottuna Volvon automaattivaihteistot eivät ole markkinoiden parhaimmistoa

Eivät todella ole parhaimmistoa. Aisinin laatikko ja 5-sylinteriä poikittain ei mahdollista rakentaa kuin pienen kokoinen vaihteisto ja koko nyt kertoo suoraa vaihteiston kestävyyden. 200tkm ajettu neliveto ja/tai vetokoukullinen niin alkaa nyhtämiset ja oudot töksähdykset. Tiuha öljynvaihtoväli helpottaa asiaa, mutta ei poista. Noilla kuitenkin ajetaan suuria kilometrimääriä eli tielle harvoin jättää laatikon vuoksi, pitää vaan kestää laatikon aivopierut  ;D
Otsikko: Vs: V70 D4(vea) Aut kestävyys.
Kirjoitti: Maxxxed - 05.11.2017, 13:55:12
Itelle tää on ensinmäinen dieseli.

Eniwei. Oliko volvon omarattia viismukinen diiseli ihan kunkku kun tuli. Ei todellakaa. 

Ottakaapa huomioon että tuo VEA on vielä uusi tekniikka. Mikään ei ole timantti ilman hiontaa.
Otsikko: Vs: V70 D4(vea) Aut kestävyys.
Kirjoitti: J2K - 05.11.2017, 14:06:48
200tkm ajettu neliveto ja/tai vetokoukullinen niin alkaa nyhtämiset ja oudot töksähdykset. Tiuha öljynvaihtoväli helpottaa asiaa, mutta ei poista. Noilla kuitenkin ajetaan suuria kilometrimääriä eli tielle harvoin jättää laatikon vuoksi, pitää vaan kestää laatikon aivopierut  ;D
Täällä löytyy poikkeus  :)
On neliveto ja koukku, tosin vasta mulle laitettu. Mittarissa noin 273 ja laatikko pelaa hienosti, vaikka voimaa ollut jo monta vuotta.
Otsikko: Vs: V70 D4(vea) Aut kestävyys.
Kirjoitti: Mustalaatikko - 05.11.2017, 14:52:42
Jos haluis tehokkaan ja miljoona kilsaa kestävän käyttöauton niin mikä automaattilaatikko siinä olisi? Sukulaisen W12-Phaetonissakin on laatikko vaihdettu jo 90tkm kohdalla.
Otsikko: Vs: V70 D4(vea) Aut kestävyys.
Kirjoitti: volvotdi - 05.11.2017, 15:24:54
Jos haluis tehokkaan ja miljoona kilsaa kestävän käyttöauton niin mikä automaattilaatikko siinä olisi? Sukulaisen W12-Phaetonissakin on laatikko vaihdettu jo 90tkm kohdalla.

Niissä oli myös Aisinin laatikko. Sama kuin Audin Q7:ssa, jne

Pääsääntöisesti alunperin takavetomalleista löytyy ne kestävimmät laatikot, kuten MB, BMW, Jaguar, jne.
Otsikko: Vs: V70 D4(vea) Aut kestävyys.
Kirjoitti: mulugren - 05.11.2017, 15:40:57
Oikeastaan en edes kritisoi laatikon kestoa vaan toimintaa. Jostain syystä Suomi-media on tietyllä tapaa ”vieraskorea” eikä kovin herkästi Volvon laatikoita moiti. Ulkomaisia koeajoja lukiessa sensijaan laatikkoa kuvataan esim. sanalla ”jerky” (nykivä). Merkkihuollossa mekaanikotkin ovat minulle suoraan sanoneet kengänkärkiä tuijotellen että nämä laatikothan ei ole laulun arvoisia käytökseltään ja omituisuuksiin ja nykäyksiin on vain totuttava..

Hyviä laatikoita ei kuitenkaan tarvitse kaukaa etsiä. Ihan vaikka vuosituhannen alun c mersun laatikko toimi ainakin minun ajamana silkinpehmesti. Siis oikeasti pehmeästi.

Tässä autoexpress XC60 arvio:
”The Volvo XC60's eight-speed automatic gearbox is a big improvement on the old transmission, which was jerky and slow to respond. However, it's still not quite as slick as the automatic gearbox in the BMW X3”

Ilmeisesti kaikki pehmeästi toimivat laatikot on toimitettu suomeen ;D
Otsikko: Vs: V70 D4(vea) Aut kestävyys.
Kirjoitti: Maxxxed - 05.11.2017, 15:58:53
Bmw ajeluiden jälkeen olen positiivisesti yllättynyt tästä volvon 8vaihteisesta. Toimii hienosti ja hyvä ajaa :)


Bmwssä on zf ja tässä aisin ilmeisesti vaikka luulin olevan zf..
Otsikko: Vs: V70 D4(vea) Aut kestävyys.
Kirjoitti: V70 A 4D 2016 - 05.11.2017, 16:06:53
"Ilmeisesti kaikki pehmeästi toimivat laatikot on toimitettu suomeen"

Omassa V70 Aisinin 8 vaihteinen automaatti ja 2 autossa kaksoiskytkin automaatti 7 vaihteinen, näitä molempia mielestäni yhdistää sama "haittaava" ominaisuus= molemmat vaihtaa melkoisen nopeasti isolle vaihteelle hitaissa nopeuksissa eli 40,50,60 nopeuksissa ja tuloksena on mielestäni jyristävää menoa, olen usein ns. vakio reiteillä kaupungissa laittanut S asetuksen ja pykälä alaspäin vaihdettuna on selkeästi terveempi ääni, eli ei jyristä. No nämäkin on tietysti jokaisella meistä makuasioita ja koemme ne ehkä yksilöllisesti, jollekin jyristys on vain ääni toiselle tärinää? Kokonaisuutena Aisin 8 automaatti on kuitenkin mielestäni ihan kohtuullisen hyvä laatikko.
Miten te muut koette sen Aisinin 8 automaatin. Jyristäjä? Nykijä? Vai molempia ja jotakin muuta lisäksi?
Otsikko: Vs: V70 D4(vea) Aut kestävyys.
Kirjoitti: Maxxxed - 05.11.2017, 19:10:52
Joskus 55-65 vauhdissa tahtoo mennä pykälää turhan isolla vaihteella. Niin teki myös entinen 5v geartronic 2.5T

Jos moottorissa on sille kapasiteettiä.
Muutoin en oo huomannu että jurnuttaisi.

Vaihdot on sulavia, sportilla ytimekkäitä manuaalina ajaessa kierrokset korkeelle vedättäessä oikeen " kolahtaa tupaan "

En löydä moitetta uudelle 8v vaihteistolle. Oli ostaessa myös kriteerinä.

D3 sitä ei saanu mutta tähän D4 sai :)
Otsikko: Vs: V70 D4(vea) Aut kestävyys.
Kirjoitti: Hemmo - 11.04.2019, 22:41:08
Paljos tämmönen vea kestää sitten automaattinsa kanssa, olis tarjolla ilmeisen hyvällä pidolla ollut 2015 mallia mutta jo 460 tkm ajettu, kannattaako edes harkita? Tai jos niin mitä siitä olis syytä tietää?
Otsikko: Vs: V70 D4(vea) Aut kestävyys.
Kirjoitti: mulugren - 12.04.2019, 13:22:06
Paljos tämmönen vea kestää sitten automaattinsa kanssa, olis tarjolla ilmeisen hyvällä pidolla ollut 2015 mallia mutta jo 460 tkm ajettu, kannattaako edes harkita? Tai jos niin mitä siitä olis syytä tietää?

Tuohon on saatettu jo vaihtaa moottori ja uudessa moottorissa voi olla vähän kilsoja. Jos moottori vaihdettu mutta dpf ei niin senkin vaihto voi tulla kohta eteen. Kannattaa selvittää
Otsikko: Vs: V70 D4(vea) Aut kestävyys.
Kirjoitti: volvotdi - 12.04.2019, 21:51:56
Juu tuskin on alkuperäinen moottori, taitaa olla kohta kolmannenkin aika  :-[
Otsikko: Vs: V70 D4(vea) Aut kestävyys.
Kirjoitti: Teinipajero - 13.04.2019, 10:12:50
Juu tuskin on alkuperäinen moottori, taitaa olla kohta kolmannenkin aika  :-[

Kerrotko montako kolmannen moottorin autoa olet noilla kilometreillä nähnyt?
Otsikko: Vs: V70 D4(vea) Aut kestävyys.
Kirjoitti: mulugren - 13.04.2019, 19:30:05
Kerrotko montako kolmannen moottorin autoa olet noilla kilometreillä nähnyt?

Sepä se oiskin jos jo kolmannenkin moottorin kanssa ois jo käyty pajalla. Ehkä ei sentään
Otsikko: Vs: V70 D4(vea) Aut kestävyys.
Kirjoitti: volvotdi - 13.04.2019, 19:37:35
Kerrotko montako kolmannen moottorin autoa olet noilla kilometreillä nähnyt?

En oikeastaan noilla kiksoilla kuin 2kpl joista kummastakin lähti viimein EGR sekä DPF. Jospa nyt kestäisi. Ajettu oli noilla kummallakin 400tkm. Yhden kerran vaihdettuja tapauksia onkin sitten jo liuta, ajomäärät 150-350tkm.
Otsikko: Vs: V70 D4(vea) Aut kestävyys.
Kirjoitti: paavomp - 13.04.2019, 20:10:53
En oikeastaan noilla kiksoilla kuin 2kpl joista kummastakin lähti viimein EGR sekä DPF. Jospa nyt kestäisi. Ajettu oli noilla kummallakin 400tkm. Yhden kerran vaihdettuja tapauksia onkin sitten jo liuta, ajomäärät 150-350tkm.

Mitkä on sinun kokemusten mukaan yleisimmät syyt moottorivaihdolle? Männänrenkaiden kuoleentuminen ja siitä johtuva öljynsyönti?
Otsikko: Vs: V70 D4(vea) Aut kestävyys.
Kirjoitti: volvotdi - 14.04.2019, 14:37:18
Mitkä on sinun kokemusten mukaan yleisimmät syyt moottorivaihdolle? Männänrenkaiden kuoleentuminen ja siitä johtuva öljynsyönti?

Tuo ja siihen päälle yliaktiivinen EGR mikä edesauttaa karstoittumista myös venttiileissä. Näistä johtuen DPF polttaa jatkuvasti ja öljyt täynnä dieseliä. Valmis tapaus hyvin nopeasti.
Otsikko: Vs: V70 D4(vea) Aut kestävyys.
Kirjoitti: mulugren - 14.04.2019, 18:44:27
Tuo ja siihen päälle yliaktiivinen EGR mikä edesauttaa karstoittumista myös venttiileissä. Näistä johtuen DPF polttaa jatkuvasti ja öljyt täynnä dieseliä. Valmis tapaus hyvin nopeasti.

Onko moottori oleellisesti muuttunut ihan viime vuosina? Vaivaavatko samat ongelmat nykyisiäkin diesel Volvoja jahka kilometrejä kertyy ??? ?
Otsikko: Vs: V70 D4(vea) Aut kestävyys.
Kirjoitti: Keppipete - 15.04.2019, 00:18:36
Onko tällä foorumilla sellainen kaveri, joka tekee näihin jonkinlaista suojaa, ettei apulaitehihna pääse rikkomaan jakopäätä? Kuulin että joku tekee, en tiedä millainen lärpäke on tai mihin kohtaan asennentaan.
Otsikko: Vs: V70 D4(vea) Aut kestävyys.
Kirjoitti: volvotdi - 15.04.2019, 00:31:23
Onko tällä foorumilla sellainen kaveri, joka tekee näihin jonkinlaista suojaa, ettei apulaitehihna pääse rikkomaan jakopäätä? Kuulin että joku tekee, en tiedä millainen lärpäke on tai mihin kohtaan asennentaan.

Ei liity VEA moottoriin.
Otsikko: Vs: V70 D4(vea) Aut kestävyys.
Kirjoitti: Keppipete - 15.04.2019, 12:38:02
Onko vea uudempi 2.0 nelari? Ohi topikin, D4 2.4 viisimukinen, löytyykö siihen, jollainen mulla on nyt?
Otsikko: Vs: V70 D4(vea) Aut kestävyys.
Kirjoitti: Hemmo - 15.04.2019, 20:24:24
Tuohon on saatettu jo vaihtaa moottori ja uudessa moottorissa voi olla vähän kilsoja. Jos moottori vaihdettu mutta dpf ei niin senkin vaihto voi tulla kohta eteen. Kannattaa selvittää

Ei ole vaihdettu konetta. Eli tämmöstä ei kannata harkita vaan mielummin pari vuotta vanhempi viisisylinterisellä koneella oleva D3 tai 4?
Otsikko: Vs: V70 D4(vea) Aut kestävyys.
Kirjoitti: Keppipete - 15.04.2019, 21:06:09
Mulla -16 mallia viisimukinen...
Otsikko: Vs: V70 D4(vea) Aut kestävyys.
Kirjoitti: wyfell - 15.04.2019, 21:18:54
Tuo ja siihen päälle yliaktiivinen EGR mikä edesauttaa karstoittumista myös venttiileissä. Näistä johtuen DPF polttaa jatkuvasti ja öljyt täynnä dieseliä. Valmis tapaus hyvin nopeasti.


Tuota oon monesti miettiny, että miten se diesel pääsee öljyn joukkoon?
Otsikko: Vs: V70 D4(vea) Aut kestävyys.
Kirjoitti: hessu80 - 15.04.2019, 21:41:24
Tuota oon monesti miettiny, että miten se diesel pääsee öljyn joukkoon?
Ei sitä normaalisti juuri pääsekkään, kun diesel poltetaan sylinterissä. Hiukkasloukun nokipoltto saadaan aikaan siten, että polttoainetta ruiskutetaan sylinteriin varsinaisen palotapahtuman jälkeen. Diesel ei syty sylinterissä vaan vasta hiukkasloukussa nostaen sen lämpötilaa. Kun hiukkasloukku on tukossa, sitä pitää yrittää polttaa puhtaaksi lähes jatkuvalla syötöllä. Tässä vaiheessa sylinterissä on lähes aina palamatonta dieseliä, joka sitten "valuu" männänrenkaiden ohi öljyn joukkoon. Näin olen antanut itseni ymmärtää asian.

Edit: Vielä täydennyksenä, että dieselin päätymistä öljyn sekaan tapahtuu merkittävästi vasta siinä vaiheessa, kun männänrenkaat ovat jo antautuneet ja kone syö öljyä. Jos kerran öljy menee sylinteriin, niin palamaton diesel pääsee öljyn joukkoon.

Edit 2: Itsellä on pihassa kaksi VEA koneella varustettua autoa, eikä huoleta yhtään. Tosin mittarinlukemat ovat vasta 23 tkm ja 47 tkm.
Otsikko: Vs: V70 D4(vea) Aut kestävyys.
Kirjoitti: mulugren - 18.04.2019, 02:09:36
öljyn sekaan tapahtuu merkittävästi vasta siinä vaiheessa, kun männänrenkaat ovat jo antautuneet ja kone syö öljyä. Jos kerran öljy menee sylinteriin, niin palamaton diesel pääsee öljyn joukkoon.

Tämä ei minusta pidä paikkaansa. Volvollahan oli muistaakseni takaisinkutsuja männävuosina juuri tämän öljynpinnan nousun vuoksi. Siitä on muistona "vajaatäyttö" eli öljymäärää ei kuulu täyttää maksimiin vaan jättää nousuvara. Dieselin viskositeettikin aivan eri luokkaa kuin moottoriöljyn. Öljy ja bensa kulkeutuu kampikammioon männänrenkaiden ohi jos sitä liiaksi holvataan. Nämä nykyajan start&stop systeemit muuten myös aiheuttavat polttoaineen kulkeutumista kampikammioon..
Otsikko: Vs: V70 D4(vea) Aut kestävyys.
Kirjoitti: mulugren - 18.04.2019, 03:18:27
Ei ole vaihdettu konetta. Eli tämmöstä ei kannata harkita vaan mielummin pari vuotta vanhempi viisisylinterisellä koneella oleva D3 tai 4?

Riippuu siitä mitä autoltasi odotat. Nämä nykyajan autot ei taida olla "uutta vastaavia" puolen miljoonan kilometrin kohdalla. Eipä kyllä taida olla vanhatkaan vaikka niin joskus kuuluu väitettävän :hg:
Otsikko: Vs: V70 D4(vea) Aut kestävyys.
Kirjoitti: hessu80 - 18.04.2019, 08:35:36
Tämä ei minusta pidä paikkaansa. Volvollahan oli muistaakseni takaisinkutsuja männävuosina juuri tämän öljynpinnan nousun vuoksi. Siitä on muistona "vajaatäyttö" eli öljymäärää ei kuulu täyttää maksimiin vaan jättää nousuvara. Dieselin viskositeettikin aivan eri luokkaa kuin moottoriöljyn. Öljy ja bensa kulkeutuu kampikammioon männänrenkaiden ohi jos sitä liiaksi holvataan. Nämä nykyajan start&stop systeemit muuten myös aiheuttavat polttoaineen kulkeutumista kampikammioon..
Öljyn lisääntymiseen liittyvä takaisinkutsu koski 5-mukisia moottoreita. Samaten diesel niissäkin päätyy öljyn sekaan. Siksi samoilla öljyillä ei kannata ajaa aivan maailman tappiin.
 
Kuuman 0w-20 moottoriöljyn ja dieselöjyn viskositeetti on kyllä likimain sama. Lisäksi diesel on hyvä liuotin, joka helposti lantraatuu öljyn kanssa.
Dieseliä pääsee männänrenkaiden lisäksi myös venttiilien varsia pitkin öljyn joukkoon. Tuppaavat karstoittumaan, kun palotapahtumaa pidetään tarkoituksella viileänä, ettei syntyisi NOxeja.     
Otsikko: Vs: V70 D4(vea) Aut kestävyys.
Kirjoitti: mulugren - 18.04.2019, 17:00:31
Anyway, ei tartte olla kulunut moottori että dieseliä menee männänrenkaiden ohi ja jos tavaraa sylinterissä reilusti niin reilusti sitä menee kampikammioonkin. Tämän halusin oikaista.

Tuo että moottoriöljyn viskositeetti olisi kuumana samaa luokkaa dieselin kanssa kuulostaa erikoiselle. Eikö nimenomaan öljynpaineen lasku ole yksi oire dieselin sekoittumisesta. Tuolloin puhutaan vasta seoksesta eli joukossa vielä sitä öljyäkin.
Otsikko: Vs: V70 D4(vea) Aut kestävyys.
Kirjoitti: hessu80 - 18.04.2019, 17:40:58
Anyway, ei tartte olla kulunut moottori että dieseliä menee männänrenkaiden ohi ja jos tavaraa sylinterissä reilusti niin reilusti sitä menee kampikammioonkin. Tämän halusin oikaista.

Tuo että moottoriöljyn viskositeetti olisi kuumana samaa luokkaa dieselin kanssa kuulostaa erikoiselle. Eikö nimenomaan öljynpaineen lasku ole yksi oire dieselin sekoittumisesta. Tuolloin puhutaan vasta seoksesta eli joukossa vielä sitä öljyäkin.
Viskositeetit:
Dieselöljy n. 3
100 asteinen 0w20 n. 8
Kylmä moottoriöljy n. 4000
Otsikko: Vs: V70 D4(vea) Aut kestävyys.
Kirjoitti: wyfell - 29.04.2019, 21:33:57
Toinen juttu, mitä oon miettinyt, että miten EGR venttiiliä käytetään hiukkassuodattimen lämpötilan nostoon? Ja jos disabloi EGR venttiilin, tapahtuuko regenerointi yhtä tehokkaasti? EGR venttiilin tehtävä on kai pienentää palamislämpötiloja, mutta monet ovat sanoneet, että disabloinnin jälkeen auto ei lämpene talvella enää yhtä nopeasti...
Otsikko: Vs: V70 D4(vea) Aut kestävyys.
Kirjoitti: hessu80 - 29.04.2019, 22:03:12
Toinen juttu, mitä oon miettinyt, että miten EGR venttiiliä käytetään hiukkassuodattimen lämpötilan nostoon? Ja jos disabloi EGR venttiilin, tapahtuuko regenerointi yhtä tehokkaasti? EGR venttiilin tehtävä on kai pienentää palamislämpötiloja, mutta monet ovat sanoneet, että disabloinnin jälkeen auto ei lämpene talvella enää yhtä nopeasti...
Toimiva EGR alentaa pakokaasun lämpötilaa eikä suinkaan nosta sitä. Koko EGR:n idea on laskea palamislämpöjä, jotta NOx päästöjä ei syntyisi niin paljon. Hiukkasloukun lämpötilaa nostetaan sitten aina tarvittaessa ihan ruiskuttamalla dieseliä pakoputkeen (siis sylinteriin työkierron jälkeen).

EGR-venttiilin yhteydessä on lämmönvaihdin, jonka avulla pakokaasun lämpötilaa lasketaan ennen kuin pakokaasu tungetaan takaisin sylinteriin. Tämä lämpö siirtyy jäähdytysnesteeseen ja siksi moottori lämpiää teoriassa hivenen nopeammin, kun autossa on toimiva EGR.