0
0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.
Tämmöstä olen aikani kuluksi naputellut josko valmiina päätyisi FAQhunihni.B18 ja B20 (OHV työntötankomoottori)62 – 75, PV, Amazon, Duett, 1800, 140 ja 240Vaihteistot: M30, M31, M40, M41, M45*, M46* M410**, BW35Teho: 75 – 124 hp (DIN)Poraus: 84 mm (B18)Poraus: 89 mm (B20)Isku: 80 mmKiertokangen pituus: 145 mmRunkolaakerin halkaisija: 63,45 mmKiertokangenlaakerin halk.: 54 mmMännäntapin halkaisija: 22 mm (->73)24 mm (->74)Puristuskorkeus 46 mm B18 voi porata B20 männille. B20 (74-75) voi porata 92 mm (B21) männille. Vm. 74 8-pulttinen vauhtipyörän kiinitys kampiakseliin, vanha 6-pulttinen. Vm. 72 imuventtiili 42 -> 44 mm. Penta-venemoottoreissa sama 80 mm iskunpituus.Virityskäytössä 8-pulttisen kiertokanget syytä korvata M-kiertokangilla B19-23 moottorista. Kaikissa B18 lohkoissa, (->66), ei ole kiinnitystä vaihtovirtalaturille,.B20 69-73 kiertokanget voi muuttaa 24 mm männäntapille. Vakiomännät tasapäisiä.Kampiakseli on takoterästä ja siinä on neljä vastapainoa. *M45 ja M46 vain 240 vuosimallissa 76**M410 vain P1800E vm. 70, erittäin harvinainen.B3069-75, 164Vaihteistot: M400, M410, BW35Poraus: 89 mmIsku: 80 mmKiertokangen pituus: 145 mmRunkolaakerin halkaisija: 63,53 mmKiertokangenlaakerin halk.: 54 mmMännäntapin halkaisija: 22 mm (->73)24 mm (->74)Puristuskorkeus 46 mmB30 on kuusisylinterinen rivimoottori, jossa on paljon yhteneväisiä osia B20:sen kanssa. B30 on tavallaan B20 jossa on kaksi sylinteriä lisää. Sylinterinkannessa imu- ja pakokanavien järjestys on erilainen kuin B20:ssä. Venttiilikoneiston osat ovat samoja, poislukien työntötangot, jotka ovat lyhyemmät. B30 voi porata 92-93 mm sylinterihalkaisijalle. B30 kytkinkopan kiinnityspinta on erilainen kuin muissa Volvon moottoreissa. Takoakseli