Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Mk1 alatukivarren vaihto

  • 11 Vastauksia
  • 2215 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Möykky

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 173
  • www.vrcf.fi
Mk1 alatukivarren vaihto
« : 29.10.2019, 17:34:14 »

Poissa nepu10

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
  • www.vrcf.fi
Vs: Mk1 alatukivarren vaihto
« Vastaus #1 : 29.10.2019, 18:02:27 »
Kohtuu helppo homma kyllä. Tarkistaa vain oikeanlaisen mallin ennenkuin hommaa uuden S*

turkoosi

  • Vieras
Vs: Mk1 alatukivarren vaihto
« Vastaus #2 : 01.11.2019, 21:01:33 »
Ja pyöränkulmien säätöön sitten välittömästi toimenpiteen jälkeen, nimim. "oon sen virheen menny tekemään..." :buck2: parituhatta kilsaa alatukivarsien vaihdon jälkeen näky kudokset renkaan sivuista (no oli vanhat kitkat niin ei ollut iso menetys).

Ja tdi ja bensaturbot(4 pulttia per tukivarsi) se yksi pultti ei tule kokonaan pois sieltä ilman ylimääräistä häslinkiä mutta jos näyttää olevan ok niin ei ole välttämätöntä vaihtaa yleensä.

Poissa Möykky

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 173
  • www.vrcf.fi
Vs: Mk1 alatukivarren vaihto
« Vastaus #3 : 03.11.2019, 19:40:51 »
Minkä takia kulmien säätöön? Osa vaihtuu toiseen samanlaiseen (ehjään), eihän siinä mikään muutu.
JK: Edellisen tukivarren vaihdatin n, 5 vuotta sitten, ei tuolloinkaan mitään kulmia säädetty, ja kumit ovatten ok.
« Viimeksi muokattu: 03.11.2019, 19:43:59 kirjoittanut Möykky »

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Mk1 alatukivarren vaihto
« Vastaus #4 : 03.11.2019, 20:37:39 »
Minkä takia kulmien säätöön? Osa vaihtuu toiseen samanlaiseen (ehjään), eihän siinä mikään muutu.
JK: Edellisen tukivarren vaihdatin n, 5 vuotta sitten, ei tuolloinkaan mitään kulmia säädetty, ja kumit ovatten ok.
Pulttien reiät eivät ole tiukat korissa tai tukivarressa ja tukivarsissa on pieniä mittaeroja. Voihan se olla, että pyörän asento osui sattumalta kohdalleen tai auraus heittää juuri sen verran, ettei rengas vielä kulu väärin.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa RILLUV70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 405
  • Old
Vs: Mk1 alatukivarren vaihto
« Vastaus #5 : 03.11.2019, 22:00:49 »
Mulla on -99 bensaturbo missä on kahdella pultilla kiinnitys.
RTS

Poissa Spude1

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
  • www.vrcf.fi
Vs: Mk1 alatukivarren vaihto
« Vastaus #6 : 04.11.2019, 07:24:14 »
Mulla on -99 bensaturbo missä on kahdella pultilla kiinnitys.
Sama täällä vm.98, ei näköjään turboissa ole välttämättä 4 pultilla.

Poissa Möykky

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 173
  • www.vrcf.fi
Vs: Mk1 alatukivarren vaihto
« Vastaus #7 : 04.11.2019, 10:35:33 »
Joo, kahdella pultilla on tämäkin koussikka.

turkoosi

  • Vieras
Vs: Mk1 alatukivarren vaihto
« Vastaus #8 : 04.11.2019, 15:06:46 »
Minkä takia kulmien säätöön? Osa vaihtuu toiseen samanlaiseen (ehjään), eihän siinä mikään muutu.
JK: Edellisen tukivarren vaihdatin n, 5 vuotta sitten, ei tuolloinkaan mitään kulmia säädetty, ja kumit ovatten ok.

No hyvä niin, minulla tosiaan sojotti sen verran eri suuntiin renkaat tukivarsien vaihdon jälkeen että varsinkin oikean puoleinen kului toiselta reunalta "kankaille" aika äkkiä mutta ei ollut iso vahinko sinällään. Jos on vielä hyvät renkaat niin kulmien säätö maksaa yleensä vähemmän kuin uusi rengassarja. Tosiaan kuten mainittu niin ne uudet tukivarret ei ole ihan välttämättä 100% alkuperäisten mitoissa kun niitä tehdään tsiljoona ja muotit vaihtuu tai muuttuu pikkusen.

Sama täällä vm.98, ei näköjään turboissa ole välttämättä 4 pultilla.

joo no en minä niistä mitään tiedä kun en ole omistanut bensaturboa ::) kun omaan tdi koneiseen katselin uusia niin motonetin katalookissa vaan luki että turbomalleissa yleensä 4 pulttiset.

Joo, kahdella pultilla on tämäkin koussikka.
Sitten taisi olla enemmän valinnan varaa kotimaankin varaosaputkissa, noita 4pulttisia tais olla vaan kallis ja kalliimpi eikä ne kestä sen paremmin kuitenkaan :P ens kerralla sitten vaikka autodocilta...
« Viimeksi muokattu: 04.11.2019, 15:12:27 kirjoittanut turkoosi »

Poissa Jannek69

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Vs: Mk1 alatukivarren vaihto
« Vastaus #9 : 06.12.2019, 14:22:42 »
Ei tukivarren vaihdon jälkeen sen kummempia pyöränkulmien säätöjä tarvita kuin aurauksen säätö, mikä pystyy itse tekemään.

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 784
  • www.vrcf.fi
Vs: Mk1 alatukivarren vaihto
« Vastaus #10 : 09.12.2019, 08:47:35 »
Ei tukivarren vaihdon jälkeen sen kummempia pyöränkulmien säätöjä tarvita kuin aurauksen säätö, mikä pystyy itse tekemään.
Ihan mielenkiinnosta kyselen: Jos tukivarsi eroaa alkuperäisestä niin, että auraus muuttuu, mikä mielestäsi estää silloin camber-kulman muuttumisen? Sotii vähän alkeisgeometrian sääntöjä vastaan ::)

Poissa V70TDI-1998

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 253
  • www.vrcf.fi
Vs: Mk1 alatukivarren vaihto
« Vastaus #11 : 09.12.2019, 12:42:05 »
Jos ei irrota pyörän napa-asetelmaa joustintuesta, niin vaikka tukivarressa olisi millainen mittavirhe, ei camber muutu mihinkään, tai muutos on merkityksettömän pieni ja mahtuu sallitun toleranssin sisään. Geometrian laskuja kannattaa treenata.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo