KL-varaosat  Race.fi

V70 moottorin tehot kateissa

  • 2 Vastauksia
  • 348 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Raminvolvo

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
V70 moottorin tehot kateissa
« : 01.01.2024, 16:09:00 »
Automaatti  V70 / 1998 Turbo LW56C6, ajettu 235tkm
Auto käynnistyin hyvin ilman lämmitystä, ulkona 20Cel pakkasessa ja jäi nihkeesti käymään.
Liikkeelle se ei lähtenyt, kaasun poljenta ei alussa nostanut kierroksia. Lämmettyään tyhjäkäynnillä n. 15min alkoi kaasuttelu reagoida kierroksiin ja vihdoin päästiin liikkeelle, matkalla motarilla kierrokset saatiin 2000r/min ja nopeus 80km/h. Kaasun useampi polkaisu ei edelleenkään antanut tehoja lisää, kierrokset saattoi nousta ajoittain yli 3000r/min mutta vauhti tuntui pikemminkin hiljentyneen.
Mikään merkkivalo ei ilmoittanut vikaa.
Turbo vaihdettu 230tkm kohdalla.
Olisko antaa viasta vinkkiä, mitä tehdä.
Automaatti  V70 / 1998 Turbo LW56C6

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: V70 moottorin tehot kateissa
« Vastaus #1 : 01.01.2024, 17:02:22 »
Oireet kuulostaa ihan Coolerin jäätymiseltä. Sen pitäs kyllä helpottaa kun autolla ajaa rauhallisesti yhtään enempää vedättämättä kun se vetää suosiolla, cooleri sulaa.

Vedenpoistoreikä voi kuitenkin olla ummessa coolerin pohjassa ja sinne pohjalle on kertynyt vettä, joka jäässä siellä -> moottori ei saa ilmaa. Mahdollisesti siellä on sellasta öljymäistä ruskeaa mössöä lisänä coolerin pohjalla tukkimassa reikää.
Auto lämpöseen sulamaan ja ronki se vesireikä auki. Reikä on muistaaksen apparin puolella kun pudotat pohjamuovin pois. Pohjamuovissa on sellanen ura joka myötäilee coolerin pohjaa, veden tulisi valua siihen. Se ura voi olla myös jäätä täynnä reiän kohdalta ja sekin estää veden pääsyä pois coolerista, vaikka ite coolerin vesireikä olisikin auki.
Jos mahdollista ota ne coolerin letkut kokonaan irti. Kaada liuotinta sisään ja perään kuuma vettä, jotta vuosien mittaan sinne kertyneet öljymoskat, vedet/jäät huuhtoutuu pois. Sitten kunnon kuivatus ja letkut kiinni.

Vanhassa 1998 "R":ssa teki tuota jos piti auton letkulämppärissä liian pitkään eli yli kaksi tuntia. Typerä letkulämppäri lämmitti pääasiassa vaan syyläriä ja Cooleri hikosi vieressä, joka sitten jäätyi kun pistit auton käymään. Joutu ajamaan kymmenisen kilometriä hissuksiin että jää suli ja kone alko vetämään. Vedenpoistoreikä oli aina jäässä, suurensin sen muistaakseni 3mm, se auttoi jonkun verran. Tein myös pohjamuoviin lopulta reiän, josta oli helppo ronkkia se reikä coolerin pohjasta auki ja se vesikin pääsi paremmin pois sieltä pohjamuovin päältä. Käytännössä helpointa oli kuitenkin etten käyttänyt letkulämppäriä juuri ollenkaan, eihän se edes lämmittänyt konetta vaan syyläriä.

Matkalla ollessa coolerin saa sulamaan, kun laittaa pahvia tai kuplamuovia syylärin eteen ettei ajoviima jäähdytä ja ajaa rauhallisesti sen mitä auto vetää ongelmitta. Cooleri sulaa kyllä lopulta ja moottori syö suurimman osan siitä kosteudesta/vedestä ja jos vesireikä auki niin loput valuu ulos coolerin pohjasta. Pitää olla kuitenkin tarkkana moottorin lämpöjen kanssa.

Nimimerkillä : Tuhannesti jäädyttänyt ja sulattanut coolerin  ::)
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa Raminvolvo

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 moottorin tehot kateissa
« Vastaus #2 : 01.01.2024, 17:55:33 »
Kiitoksia, pitäneen ottaa työ ohjelmaan.
Automaatti  V70 / 1998 Turbo LW56C6

 

Samppasport  Futurez