Proturbo  Autodiagnoosi

Volvo V70 2,4T vm 2000 Sähköjärjestelmä huolla pian-ilmoitus

  • 10 Vastauksia
  • 507 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Roope92

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Aiempaan tekstiin viitaten, autoon on nyt vaihdettu kaasuläppäkotelo (käyttöautosta), mutta heti käynnistyksen jälkeen ilmeni uusi vika.
Sähköjärjestelmä huolla pian ilmestyi näyttöön ja akku kuvaketta vilkuttaa. Tämän teki siis jo korjaamolla heti kaasuläppäkotelon vaihdon jälkeen. Sanoivat että varmaan laturi pitää vaihtaa, mutta itse epäilen tätä.
Laturi vaihdettu 2019 ja sen jälkeen ajettu maks 30tkm , akku vaihdettu 2-3 vuotta sitten.
Korjaaja sanoi, että lataa vain 12. Ajoin n20km ja yhtäkkiä alkoi palamaan muitakin ilmoituksia näytössä ja siitä hetki niin auto sammui moottoritielle. Hetken seisomisen jälkeen taas käyntiin ja pääsin 200m ja sammui. Taas heti odottelua ja pääsin 100m.
Kokeilin toista vähän pienempää akkua , mutta tuo ilmoitus ja akkuvalo on näkyvissä silläkin.Tosin en ole varma oliko ko. akku ihan täynnä .Auton oma akku nyt latauksessa lämpimässä. Auto seisoi puolitoista kuukautta pihassa tuon kaasuläppävian takia, joten voisiko olla vaan että akku on pakkasessa tyhjentynyt niin paljon että aiheuttaa tuon ?
Mitään lataukseen viittaavaa vikaa tai oiretta ei ollut ennen kaasuläppäkotelon hajoamista !

Poissa hespa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 548
  • O.V.L.O.V.
Ei se mitään lataa jos lukema 12-volttia. Se lukema tulee suoraan akun jännitteestä. Ne on siä kaasuläppäremontissa nyhkässy tietysti laturin kaapelisarjasta herätteen tms. poikki kun kulkee siinä samassa nipussa missä muutkin koneen etuosan sähköt.
Oldies but goldies. 242dl vm:79. 242DL vm:78. 245DIESEL VM:83. 245DIESEL vm: 85. 240 ite tehty Bertone kopio vm.84. 740DIESEL vm:85. 740GLE vm:88. 740GLE vm:87. 460vm:95. 340(DAFFI).960 2,5 vm:96. 960sedan 2.5 vm:95.
960 2,5 STW.

Poissa Roope92

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Ei se mitään lataa jos lukema 12-volttia. Se lukema tulee suoraan akun jännitteestä. Ne on siä kaasuläppäremontissa nyhkässy tietysti laturin kaapelisarjasta herätteen tms. poikki kun kulkee siinä samassa nipussa missä muutkin koneen etuosan sähköt.
Vai voisko sittenkin olla vaan akku sökö? Ollut nyt perjantaista klo 18 asti latauksessa , eikä silti vielä tänään illalla ollu täynnä ?!Jos pakkasessa seisominen on sitä purkanu eikä enään ota latausta vastaan , ainakaan kunnolla ?
En tiedä mitä se korjaaja tarkoitti tuolla että lataa vaan 12 ?Että mistä oli sen mitannu ?

Poissa hespa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 548
  • O.V.L.O.V.
No ei sulla olis ittelläs yleismittaria? Kattoisit että mitä se oikiasti lataa.

Voihan akkukin olla paskana. Niistä kun ei nykyään oikeen tiiä.

Lataatko konehuoneesta vai suoraan akusta? Ja olisko mahollista että sulla on kaks rikkinäistä akkua? Kuka tietää.

Ja peräkontissa varmasti kaikki piuhat kiinni akulla?

Kone käyntiin ja mittaa laturin persiistä suoraan.

Onhan sekin mahollista että laturi niin paskanen että hiilet jumittaa kun on kerran seissyt.

Sitten vielä yksi sellainen pikakokeilu, vedä moottorista auton koriin ylimääräinen maadoitusjohto ja kokeile lataako.
Oldies but goldies. 242dl vm:79. 242DL vm:78. 245DIESEL VM:83. 245DIESEL vm: 85. 240 ite tehty Bertone kopio vm.84. 740DIESEL vm:85. 740GLE vm:88. 740GLE vm:87. 460vm:95. 340(DAFFI).960 2,5 vm:96. 960sedan 2.5 vm:95.
960 2,5 STW.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6023
Kaupasta parin kympin yleismittari käteen ja mittaamaan mikä on akun jännite auto sammuksissa ja auto tyhjäkäynnillä. Toinen kiinnostava arvo on että kun akku on ladattu täyteen, ja auto seisoo yön yli niin mikä on akun napajännite aamulla. Ehjä laturi lataa 13.5v-14.5v suunnilleen jos akku on kunnossa, mutta jos akku on ihan oikosulussa ei tuohon ehkä päästä.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Roope92

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Kaupasta parin kympin yleismittari käteen ja mittaamaan mikä on akun jännite auto sammuksissa ja auto tyhjäkäynnillä. Toinen kiinnostava arvo on että kun akku on ladattu täyteen, ja auto seisoo yön yli niin mikä on akun napajännite aamulla. Ehjä laturi lataa 13.5v-14.5v suunnilleen jos akku on kunnossa, mutta jos akku on ihan oikosulussa ei tuohon ehkä päästä.

Akku oli irti ja lämpimässä tilassa latauksesssa. Nyt täynnä , mutta akkuvalo palaa edelleen. Ois varmaan nollaantunu vikavalo ja ilmotus jos olis tällä tullu kuntoon ?Vai pitääkö se nollata vikakoodilukijalla tms? Ei oo mittaria enkä ostanu. Katoin vaan et laturia ei mahdu mitenkään purkamatta mittaamaan .Ajoin vajaa 20km kaikki mahdolliset sähkölaitteet poissa päältä.Hyvin toimi muuten :) Onneks tossa on Ardicin takia isompi 100Ah akku !
Varmaan sit seuraavaks johki korjaamolle mitattavaks ja tutkimuksiin .Kun en edelleenkään tie lataako vai ei .

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6023
Auton laturi ei lataa akkua, kyllä se muuten se vikavalo poistuisi. Silti ei mittaamatta tiedä onko vika laturissa, akussa vai onko viallinen laturi rikkonut myös akun. Näillä pystyy päiväsaikaan ajamaan just jonkun ton parikymmentä kilsaa ilman ajovaloja jos ei ole latausta. Jollain väylättömällä autolla niinkuin mun Hiacella on tullut vedettyä pari kolme tuntia..
« Viimeksi muokattu: 28.01.2024, 09:20:52 kirjoittanut Mustalaatikko »
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Roope92

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Auton laturi ei lataa akkua, kyllä se muuten se vikavalo poistuisi. Silti ei mittaamatta tiedä onko vika laturissa, akussa vai onko viallinen laturi rikkonut myös akun. Näillä pystyy päiväsaikaan ajamaan just jonkun ton parikymmentä kilsaa ilman ajovaloja jos ei ole latausta. Jollain väylättömällä autolla niinkuin mun Hiacella on tullut vedettyä pari kolme tuntia..

Ehkä tyhmä kysymys, mutta pitäiskö tollanen latausongelma näkyä jotenkin vikakoodeissa ?Autosta luettiiin vikakoodit joka varmisti että kaasuläppäkotelo piti vaihtaa, niin eikö silloin olisi pitäny näkyä myös vikakoodeissa jotakin latausongelmasta mikäli sellainen olisi ollut olemassa jo tuolloin ?
Sellasta ei ilmeisestikkään ollut ja latausongelma on tullut vasta kaasuläppäkotelon vaihtamisen ja käynnistyksen jälkeen .

Eli olisko kaasuläppäkotelon vaihdon yhteydessä voinut käydä joku kämmi josta on aiheutunut tuo latausongelma ? Koska mitään latausongelmaa ei ollut ennen tuon kaasuläppäkotelon lopullista hajoamista!

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2895
Tämä tulee nyt hyvin hataralta pohjalta, mutta tuon ikäisessä se latausvalo on hyvin simppeli, jos ei lataa niin valo syttyy ja jos lataa niin valo ei pala. Muistaakseni enemmän väyläohjattu laturi tuli sitten 04 vuosimallissa. :idiot2:

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6023
Muut on jo ehdottaneet mutta tod näk joku laturin piuhoitus mennyt rikki/irti kaasuläppää.vaihtaessa tai sit ihan akku kuollut sääolosuhteista johtuen
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 784
  • www.vrcf.fi
Ehkä tyhmä kysymys, mutta pitäiskö tollanen latausongelma näkyä jotenkin vikakoodeissa ?Autosta luettiiin vikakoodit joka varmisti että kaasuläppäkotelo piti vaihtaa, niin eikö silloin olisi pitäny näkyä myös vikakoodeissa jotakin latausongelmasta mikäli sellainen olisi ollut olemassa jo tuolloin ?
Sellasta ei ilmeisestikkään ollut ja latausongelma on tullut vasta kaasuläppäkotelon vaihtamisen ja käynnistyksen jälkeen .

Eiköhän tuo latausongelma syntynyt vasta silloin, kun latausvalo syttyi?

Minulla hajosi -97 mallin laturi vähillä kilometreillä, mutta niin, ettei edes latausvalo syttynyt. Meno vaan onnekkaasti loppui kotipihalle, jossa akku lataukseen ja sen jälkeen Siniselle. Vida kertoi tarkalleen, milloin lataus on loppunut: kilometrilukeman ja nopeuden tapahtumahetkellä.

Turha tuota on ihmetellä. Vie Vidalle tai suosiolla akku testiin ja laturi vaihtoon/korjaukseen.




 

Proturbo  Autodiagnoosi