KL-varaosat  Race.fi

Suorakylkiseen 100W/ H7 polttimot?

  • 33 Vastauksia
  • 17251 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JiiV70

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 850
  • www.vrcf.fi
Vs: Suorakylkiseen 100W/ H7 polttimot?
« Vastaus #30 : 24.01.2011, 14:32:45 »
Tuossa joskus jostain luin juttua että pelkällä ajovalojen johtojen vaihdolla paksumpiin valoteho parani huomattavasti.

Normaalilla polttimolla. Kaipa noi siimanohuet johdot sitten syö virtaa.
Volvoton

Poissa Axu85

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1054
  • Mitä pienempi vika, sitä suurempi leka.
Vs: Suorakylkiseen 100W/ H7 polttimot?
« Vastaus #31 : 24.01.2011, 21:27:09 »
Tuossa joskus jostain luin juttua että pelkällä ajovalojen johtojen vaihdolla paksumpiin valoteho parani huomattavasti.

Normaalilla polttimolla. Kaipa noi siimanohuet johdot sitten syö virtaa.

liian ohut johto kuristaa ja kun lämpötila kasvaa sen vastusarvo kasvaa (Resistanssi).
Paksummalla johdolla lämpötilan kasvu on pienempi kun on pienempi vastusarvo...

joo, toi mitä kirjoitin pitää paikkaansa mutta puhutaan TODELLA pienistä arvoista jotka voivat kasvaa suuremmiksi kuin ajateltu.
Samalla kun ja jos vaihdatte niitä johtoja paksumpiin niin muistakaa laittaa maa-johdin myös paksummaksi ellei se maadota rungon kautta.

Lisään vielä että ne johdot jotka on vakiona on suuniteltu max:60W teholle, eli kun laitat 100W tuikut sinne, suosittelen vaihtamaan johdot 2xpaksumpiin niin varmistut siitä että palavat sillä teholla jonka niistä saa eikä johtojen kuoret sula ja aiheuta oikosulkua.

Monet ihmiset ovat myös ihmetelleet kun joissakin sisävalaisimissa on Max:25W, se johtuu siitä että johdot siellä valaisimessa eivät kestä sen suurempia lamppuja.

Meni vähän OT, mut parempi katsoa kun katua...
« Viimeksi muokattu: 24.01.2011, 21:28:47 kirjoittanut Axu85 »
Nykyiset:V70 mk2 -04 D5 (Man.)
Ex:744 2,4 TD (Aut.) -91,  C70 2.3 T5 (Aut.) -98, ja 855 (Man.) -95  (Moottori swap B5254FS).

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: Suorakylkiseen 100W/ H7 polttimot?
« Vastaus #32 : 25.01.2011, 10:49:16 »
liian ohut johto kuristaa ja kun lämpötila kasvaa sen vastusarvo kasvaa (Resistanssi).
Paksummalla johdolla lämpötilan kasvu on pienempi kun on pienempi vastusarvo...

joo, toi mitä kirjoitin pitää paikkaansa mutta puhutaan TODELLA pienistä arvoista jotka voivat kasvaa suuremmiksi kuin ajateltu.
Samalla kun ja jos vaihdatte niitä johtoja paksumpiin niin muistakaa laittaa maa-johdin myös paksummaksi ellei se maadota rungon kautta.

Lisään vielä että ne johdot jotka on vakiona on suuniteltu max:60W teholle, eli kun laitat 100W tuikut sinne, suosittelen vaihtamaan johdot 2xpaksumpiin niin varmistut siitä että palavat sillä teholla jonka niistä saa eikä johtojen kuoret sula ja aiheuta oikosulkua.

Monet ihmiset ovat myös ihmetelleet kun joissakin sisävalaisimissa on Max:25W, se johtuu siitä että johdot siellä valaisimessa eivät kestä sen suurempia lamppuja.

Meni vähän OT, mut parempi katsoa kun katua...
Joo, yleensä nuo auton johdotukset on jotain 0,75 -1,5 neliöisellä vedetty, joten 100W:n polttimoitten eteen kannattaa laittaa ainakin 2,5 neliöistä, mutta todellisuudessa menee pienemmälläkin.
Tuo kotona/sisävalojen Max 25W on lähinnä sen vuoksi, että varjostin/valaisin kuumenee liikaa, jos lamppu on vattimäärältään suurempi, ei niinkään noiden johtimien vuoksi ( koska jännite on 230v ja kuitenkin suureksi osaksi johtimien poikkipinta-ala on 0,75 - 1,5 neliötä, ja kun ajattelee sitä että 230V:n jännitteellä noin 1600W:n kuorma on noin 7A ja autossa 100W:n kuorma 12V:n jännitteellä on noin 8A  ;)
Tässä äkkiseltään tuo kupari johtimien kuormitettavuus taulukosta otettu pätkä.
Vapaasti ilmaan tehtävälle asennukselle:
1,5mm2 19A
2,5mm2 26A
4mm2    36A
Nuo on raja arvoja, jolloin johdin alkaa kärsimään, tosin ainakin autokäytössä kuorman kasvaessa liittimet ottaa ensin nokkiinsa.  8)
« Viimeksi muokattu: 25.01.2011, 12:53:05 kirjoittanut Teutori »
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Suorakylkiseen 100W/ H7 polttimot?
« Vastaus #33 : 25.01.2011, 11:40:14 »
liian ohut johto kuristaa ja kun lämpötila kasvaa sen vastusarvo kasvaa (Resistanssi).
Paksummalla johdolla lämpötilan kasvu on pienempi kun on pienempi vastusarvo...

joo, toi mitä kirjoitin pitää paikkaansa mutta puhutaan TODELLA pienistä arvoista jotka voivat kasvaa suuremmiksi kuin ajateltu.
Samalla kun ja jos vaihdatte niitä johtoja paksumpiin niin muistakaa laittaa maa-johdin myös paksummaksi ellei se maadota rungon kautta.

Lisään vielä että ne johdot jotka on vakiona on suuniteltu max:60W teholle, eli kun laitat 100W tuikut sinne, suosittelen vaihtamaan johdot 2xpaksumpiin niin varmistut siitä että palavat sillä teholla jonka niistä saa eikä johtojen kuoret sula ja aiheuta oikosulkua.

Monet ihmiset ovat myös ihmetelleet kun joissakin sisävalaisimissa on Max:25W, se johtuu siitä että johdot siellä valaisimessa eivät kestä sen suurempia lamppuja.

Meni vähän OT, mut parempi katsoa kun katua...

Joo, ei ne kaapelin kuoret mihinkään sula noilla virroilla, mutta huonot liitokset ja kontaktipinnat lämpenee ja näin ollen jännitteen alenema kasvaa.
Kun on tarpeeks huono liitos, niin lopulta sekin palaa "poroiks"  ELK.

Parkkilamppujen kannat on tosi hepposet, niiden pienillä tehoilla lampunkannat on mulla tummuneet ja hapertuneet, kaapelitkin alkaa oleen aika koppuraa.
Taas on valmistaja säästänyt väärässä kohtaa.

Ja kuten teutori jo sanoikin, niin lämpö se nuo sisävalaisimien kannat tappaa, sit jos on vielä lamppu vähän löysässä, niin voi sanoa kannalle morjens.

 

Kulkukoira  Proturbo