Jonkun (vuosi)mallien 850:ssä takaluukun keskuslukituksen pystyy irtikytkemään järjestelmästä avainta pyörittelemällä takaluukun lukossa, tähän on ohje jossain volvon manuaalissakin. Tarkempaa erittelyä en äkkiseltään osaa sanoa mutta kun kaveri aikoinaan näytti homman omasta autostaan niin kokeilin heti myös omaani (1996, ei salpal.) niin siinäpä ei onnistunutkaan ja lukko vaikutti muutenkin hiukan erilaiselta.
Mutta itse oireeseen. Kontin keskuslukkomoottorissa on tapin päässä muovinen rengas johon lukituksen asennon käyttövarsi liittyy. Renkaan sisäkehällä kuuluu olla ns. läpivientikumi vaimentamassa iskuja. Jos kumirengas on irronnut paikoiltaan niin luukkua kiinni lyödessä moottori saa välyksen takia liian paljon vauhtia ja se pamahtaa samalla ala-asentoon, kytkien tietysti ovet lukkoon. Näin kävi pitkään myös omassa autossa, onneksi avaimet oli taskussa, KOP KOP
Jos vika on tuossa puuttuvassa kumirenkaassa niin sen voi kuulla ihan seisomalla luukun vieressä ja naksuttelee lukitusta edestakaisin. Jos sulkemisesta ja avaamisesta kuuluu kova kolaus niin kumirengas puuttuu paikoiltaan, jos taas tasaisen pehmeä niin kumi on luultavasti vielä paikoillaan.