Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: järviin - 26.01.2011, 20:03:26

Otsikko: KG-trimning.
Kirjoitti: järviin - 26.01.2011, 20:03:26
Onko kellään kokemusta KG:n kansitöistä?
Otsikko: Vs: KG-trimning.
Kirjoitti: mista - 26.01.2011, 22:04:23
Saako heti alkuun ihan mielenkiinnosta kysyä miksi juuri kg trimning ja mitä mielessä?

Onko halvempi kuin suomessa, parempi kuin suomessa vai mikä juju?
Otsikko: Vs: KG-trimning.
Kirjoitti: järviin - 26.01.2011, 22:08:06
Saako heti alkuun ihan mielenkiinnosta kysyä miksi juuri kg trimning ja mitä mielessä?

Onko halvempi kuin suomessa, parempi kuin suomessa vai mikä juju?
Kartoitan tarjontaa.
Otsikko: Vs: KG-trimning.
Kirjoitti: mista - 27.01.2011, 13:35:12
Uskoisin näin nopeasti ajateltuna tarjonnan hiukan olevan hinnallisesti yläkanttiin jos meinaa kantta vielä kahteen suuntaan lähetellä. Suomessa on ihan huippupajoja ja hinnatkin tuntuvat olevan ihan kohdillaan.
Otsikko: Vs: KG-trimning.
Kirjoitti: Aapeli - 28.01.2011, 12:40:33
Sitä en osaa sanoa että millainen on kansien tekijänä...
Venttiilejä ainakin sai hyvään hintaan silloin kun kruunu kurssi oli houkuttelevampi. Valmiit RST-venttiilit sai halvemmalla kuin katkaisemattomat ja urattomat suomesta.
Otsikko: Vs: KG-trimning.
Kirjoitti: järviin - 28.01.2011, 13:13:58
Onko toi nyt paha? Kanava- ja palotila työt+venttiilit 46/38+sokat+tuplajouset: 12 000.
Otsikko: Vs: KG-trimning.
Kirjoitti: Zebe - 28.01.2011, 13:58:20
Onko toi nyt paha? Kanava- ja palotila työt+venttiilit 46/38+sokat+tuplajouset: 12 000.

eli reippahat 1300€ ja päälle kuljetukset.. Semmonen 1500€ voi olla aika lähellä.. Luulis suomessa saavan halvemmalla..
Otsikko: Vs: KG-trimning.
Kirjoitti: EVO8 - 28.01.2011, 17:24:54
Kansityöllä ja kansityöllä on sitten aika paljon hintaeroa!  Kysyjä ei kerro tarkemmin minkälaista kantta havittelee. Virtauskansi Oy teki pari vuotta sitten B230FT mottiin 530 kannen "kadulle". Kevyt porttaus, vakio venoilla r- seeteineen "avaimet käteen" periaatteella eli nokan kanssa kasattuna (välykset säädettynä) 5 sataan. Uusia venttiileitä tai ohjaimia ei asennettu.

Koeajon perusteella vaikutti onnistuneelta koska vetoaluetta tuli selvästi lisää vaikka mitään muuta ei muutettu ja kansi oli kunnossa ennen muutosta. Vakio mitsu 13 ahdin.



Otsikko: Vs: KG-trimning.
Kirjoitti: flektinelonen - 28.01.2011, 20:29:04
http://yhst-26451710505916.stores.yahoo.net/pe8vcyhe.html

Tuolta R-Sport Internationalilta löytyisi myös päteviä valmiskansia. Stage 3 vaikuttaa jo woimamoottorin kannelta, virtaus riittää varmasti melko vaativaankin käyttöön.
Otsikko: Vs: KG-trimning.
Kirjoitti: järviin - 28.01.2011, 20:36:00
Ainiin, tarkoituksena olisi +200 katu vapari.
Otsikko: Vs: KG-trimning.
Kirjoitti: flektinelonen - 28.01.2011, 21:53:16
Kansi tarvitsee olla aika hyvä, jotta +200hv lähtee vaparina. Kunnollisen kannen kaveriksi esim. läppärungot on tietysti oltava.

Monia ralli-Volvoja on kuitenkin tehty, jossa on 100hv/litra ominaistehot, eli ei se mahdotonta ole. Ilmaistakaan se ei ole, jollain muutaman satasen kansityöllä vinokone ei luovuta 200hv vapaasti hengittäen. Myös venttiilit on vaihdettava isompiin.

Ja kun moottorissa alkaa olemaan litratehot kohdallaan, se sopii hyvin myös ahdetuksi :o
Otsikko: Vs: KG-trimning.
Kirjoitti: 252R - 28.01.2011, 22:11:21
läppärungot??? eikö kaasareilla mitään enää?
Otsikko: Vs: KG-trimning.
Kirjoitti: flektinelonen - 28.01.2011, 22:33:20
Kyllä kait kaasuttimetkin on ok.

Tärkeätä on saada hyvä volumetrinen hyötysuhde. Kaiken pitää hengittää hyvin ja moottorin on syytä sietää reipastakin sytytysennakkoa.

Esim. turbokäytössä hyvä VE tarkoittaa, että 2.3l tilavuudesta HX40-ahdin loihtii 500hv 0,8bar ahdoilla.

Tuollainen RSI Stage 3 kansi varmasti suoriutuu 200hv vapari-tavoitteesta ja bonuksena vielä muutama kymmenen lisä-hv.
Otsikko: Vs: KG-trimning.
Kirjoitti: mista - 29.01.2011, 09:15:45
Kansityöllä ja kansityöllä on sitten aika paljon hintaeroa!  Kysyjä ei kerro tarkemmin minkälaista kantta havittelee. Virtauskansi Oy teki pari vuotta sitten B230FT mottiin 530 kannen "kadulle". Kevyt porttaus, vakio venoilla r- seeteineen "avaimet käteen" periaatteella eli nokan kanssa kasattuna (välykset säädettynä) 5 sataan. Uusia venttiileitä tai ohjaimia ei asennettu.

Koeajon perusteella vaikutti onnistuneelta koska vetoaluetta tuli selvästi lisää vaikka mitään muuta ei muutettu ja kansi oli kunnossa ennen muutosta. Vakio mitsu 13 ahdin.

Tuo ei ole kyllä enää hinnalla pilattu homma. Jos seeteineen ja kasauksineen sai 500eur..
Otsikko: Vs: KG-trimning.
Kirjoitti: Kuppi_kahvia - 29.01.2011, 17:44:57
Sitä en osaa sanoa että millainen on kansien tekijänä...

Itsekkään en laadusta tiedä mutta tällä firmalla taitaa olla aika pitkä kokemus Volvon virityksestä. Olikohan jo -90 luvun alussa kun heiltä hinnaston tilasin. Jännä että sivustolla ei pikasesti löytynyt yrityksen perustamisvuotta. Silloin oli jo aika moisia teholupauksia esim B20 koneeseen jos lisäksi nokkaa ja kaasaria vaihtais samalla kannen kera. Toki Suomesta varmaan voipi saada edullisestikkin kansityön.
Otsikko: Vs: KG-trimning.
Kirjoitti: norrback - 31.01.2011, 09:30:31
Onko toi nyt paha? Kanava- ja palotila työt+venttiilit 46/38+sokat+tuplajouset: 12 000.

Mitä sitten nokka-akselin kanssa? kupit? koneen koko? 530 tai 531?

/Andre'
Otsikko: Vs: KG-trimning.
Kirjoitti: järviin - 31.01.2011, 17:13:57
Tässä vaiheessa vähän kaikki on vielä auki, mutta KG:llä olisi joku oma nokka 315/104/13.4(onkohan vähän liian raju?) tai 304/105/12.2, hintaan ~300€. Tai sitten crane 300 tai 310, en tiedä vielä. Kone on B230+531. Paljolla sinä tekisit?
Otsikko: Vs: KG-trimning.
Kirjoitti: norrback - 02.02.2011, 12:44:28
eli reippahat 1300€ ja päälle kuljetukset.. Semmonen 1500€ voi olla aika lähellä.. Luulis suomessa saavan halvemmalla..

juu ei ole väliä jos on huono, jos vaan on halpaa... :buck2:

/Andre'
Otsikko: Vs: KG-trimning.
Kirjoitti: norrback - 02.02.2011, 12:45:23
Tässä vaiheessa vähän kaikki on vielä auki, mutta KG:llä olisi joku oma nokka 315/104/13.4(onkohan vähän liian raju?) tai 304/105/12.2, hintaan ~300€. Tai sitten crane 300 tai 310, en tiedä vielä. Kone on B230+531. Paljolla sinä tekisit?

Riippuu kannesta, kuinka paljon on tehty jne. Ja mikä kuppi koko, vakio tai 37mm pää?

jos vakio kupit+säätöpalat:

http://anorrbackfi.shop.wosbee.com/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=r-254-13.0-106

jos 37mm kupit:

http://anorrbackfi.shop.wosbee.com/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=r37-258-14.6-104

Paljon lyhyempi aukioloaika ja enemmän nostoa, mun akseleilla. Ja se tarkoittaa, parmepi tyhjäkäynti, helpompi ajaa, ei tarvitse yhyä paljon puristussuhdetta jne...nuo molemmat ovat alle 285 astetta.

/Andre'
Otsikko: Vs: KG-trimning.
Kirjoitti: WEBERMAN - 16.02.2011, 05:50:32
No. Kyllähän  Kentillä on kokemusta 60luvulta eli vanhimpia guruja Volvojen suhteen. Sitten on Sten Parner ja ST -Unitek, jonka kanssa itse olen asioinut ja olen tyytyväinen. Heillä historia alkaa myös 70 luvulta ja useita SM on tilillä. ;)

Mutta kyllä sen kannen saa täälläkin tehtyä aivan yhtä hyvin, jollei paremmin ja se on vain yksi osa moottoria, kylläkin yhdessä nokan kanssa se ratkaisevin erityisesti vaparissa. Turbo on siitä kiva, että bolt on tulee kyllä voimaa helposti ja edullisesti tiettyyn rajaan. ;)
Otsikko: Vs: KG-trimning.
Kirjoitti: WEBERMAN - 16.02.2011, 05:58:55
juu ei ole väliä jos on huono, jos vaan on halpaa... :buck2:

/Andre'

Sinä tiivistit tässä hienosti virittämisen perussäännön. :2funny:

Niin tuota olen Andre ´n  tekstiä ja ideoita lukenut ja olen sitä mieltä että tuolla tiedolla ja huolellisuudella puhumattakaan innovaatioista mennään pitkälle.  :) Suosittelen tällä omalla vaatimattomalla tasollani pyytämään tarjousta, jos et sitä vielä ole tehnyt.
Otsikko: Vs: KG-trimning.
Kirjoitti: Teuwo - 24.02.2011, 17:19:06
ja ST -Unitek, jonka kanssa itse olen asioinut ja olen tyytyväinen. Heillä historia alkaa myös 70 luvulta ja useita SM on tilillä. ;)

Onko se Unitekin Mike Aaro vielä puuhaamassa tuolla ?

Toinen mikä kiinnostaa niin sepittääköhän se Kormun kaveri Hannu Girsen enää Volvoja?
Otsikko: Vs: KG-trimning.
Kirjoitti: RaZor - 24.02.2011, 17:36:35
Heittäkää nyt jotain faktoja suomen pajojen hinnoista tähän.
Kaikki nyt tietää ettei se ilmaista ole tuolla määrällä muokkauksia. Kiinnostaisi vain tietää kuinka paljon _oikeasti_ hintaeroa Ruotsiin verrattuna.
Otsikko: Vs: KG-trimning.
Kirjoitti: JuHaU - 24.02.2011, 20:33:47
Kannattaa laittaa viestiä yhdistyksen yhteistyökumppaneille, jotka tekevät kansitöitä.

F:ma Norrback ja Kansiset saat varmasti tarjouksen.
Otsikko: Vs: KG-trimning.
Kirjoitti: WEBERMAN - 27.02.2011, 04:04:14
Onko se Unitekin Mike Aaro vielä puuhaamassa tuolla ?

Toinen mikä kiinnostaa niin sepittääköhän se Kormun kaveri Hannu Girsen enää Volvoja?

Viime aikoina ei ole tullut oltua tekemisissä näiden kahden kanssa, mutta uskoisin että "mihinkäs se koira karvoistaan pääsee". :)