Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: järviin - 28.02.2011, 20:30:28

Otsikko: Öljynlämpömittari.
Kirjoitti: järviin - 28.02.2011, 20:30:28
Mihin kohtaan olette laittaneet ÖL-anturin? Pitäisiköhän se laittaa öljypohjaan? Jos sen laittaa y-kappaleella paineanturin viereen, niin ei taida näyttää oikein?
Otsikko: Vs: Öljynlämpömittari.
Kirjoitti: Turbo 242 - 28.02.2011, 20:56:37
Mihin kohtaan olette laittaneet ÖL-anturin? Pitäisiköhän se laittaa öljypohjaan? Jos sen laittaa y-kappaleella paineanturin viereen, niin ei taida näyttää oikein?

Helpoin paikka on koneistaa tai tehdä käsin kierre öljyproppuun. Siinä on itsellä omassa Volvossa ja hyvin toimii.  ;) Ainoa miinus vinokoneessa on että se on aikalailla alttiina iskuille.
Otsikko: Vs: Öljynlämpömittari.
Kirjoitti: järviin - 28.02.2011, 21:00:53
Helpoin paikka on koneistaa tai tehdä käsin kierre öljyproppuun. Siinä on itsellä omassa Volvossa ja hyvin toimii.  ;) Ainoa miinus vinokoneessa on että se on aikalailla alttiina iskuille.
Joo aika lähelle asfalttia menee.
Otsikko: Vs: Öljynlämpömittari.
Kirjoitti: Turbo 242 - 28.02.2011, 21:03:45
Joo aika lähelle asfalttia menee.

On se madalletussa 242:ssa ainakin toistaseks pärjänny. Tosin taitaa muuttua paikka tulevan moottorin kohdalla. Calibrassa on samalla lailla se laitettu mutta siinä on se etu että proppu on taaksepäin.  :P
Otsikko: Vs: Öljynlämpömittari.
Kirjoitti: sjs - 01.03.2011, 09:09:49
Mulla on siinä paineanturin kohdalla, sekä valolle, lämmölle että paineelle anturit.

Kovasti ainakin öljynlämpö nousee mittarin mukaan, kun käy vetäseen "stripin" maantiellä. Saattaa nousta 80->140ºc hetkellisestikin, eli aika oikein varmasti näyttää, öljyjäähy löytyy.

Veneessä samanlainen moottori, tosin merivesi öljyjäähyllä, ja siinä on öljynjäähdyttimen jalassa tuo lämpöanturi, hitaammin se siinä reagoi, tosin tätä konetta ei ole ehditty vielä "kenkiä" ahtimen kanssa joka kovasti nostattaa öljylämpöjä.
Otsikko: Vs: Öljynlämpömittari.
Kirjoitti: Turbo 242 - 01.03.2011, 10:45:49
Mulla on siinä paineanturin kohdalla, sekä valolle, lämmölle että paineelle anturit.

Kovasti ainakin öljynlämpö nousee mittarin mukaan, kun käy vetäseen "stripin" maantiellä. Saattaa nousta 80->140ºc hetkellisestikin, eli aika oikein varmasti näyttää, öljyjäähy löytyy.

Veneessä samanlainen moottori, tosin merivesi öljyjäähyllä, ja siinä on öljynjäähdyttimen jalassa tuo lämpöanturi, hitaammin se siinä reagoi, tosin tätä konetta ei ole ehditty vielä "kenkiä" ahtimen kanssa joka kovasti nostattaa öljylämpöjä.

Mites toi öljynkierto meneen, kun ei oikeen pysty hahmottaan. Onko tuossa kanavassa, josta mitataan paine, öljynjäähdyttimen läpi ajettua öljyä? Öljypohjassa oleva lämpötila-anturi ei ainakaan reagoi mitenkään vaikka ajaisi varttimailia. Itsellä tosin on öljynjäähdyttimen kierto ilman termaria eli siellä kiertää kokoajan öljy ja sen kyllä huomaa. Maantieajossa ei meinaa yli 70oC.  :P
Otsikko: Vs: Öljynlämpömittari.
Kirjoitti: sjs - 01.03.2011, 12:26:25
Mites toi öljynkierto meneen, kun ei oikeen pysty hahmottaan. Onko tuossa kanavassa, josta mitataan paine, öljynjäähdyttimen läpi ajettua öljyä? Öljypohjassa oleva lämpötila-anturi ei ainakaan reagoi mitenkään vaikka ajaisi varttimailia. Itsellä tosin on öljynjäähdyttimen kierto ilman termaria eli siellä kiertää kokoajan öljy ja sen kyllä huomaa. Maantieajossa ei meinaa yli 70oC.  :P
En ole ihan varma, mutta noita pääöljykanaviahan on 2 tuossa vinokoneessa filtterin takana, toinen tuo pumpulta filtterille öljyä ja toinen vie filtteriltä öljyä jokapaikkaan, tuo ÖP anturi ja ahtimen otot ovat ymmärtääkseni filtterin jälkeen... tosin tuo kanava on ylempänä kun tulokanava pumpulta filtterille (eikös filtterin öljylähtö ole se kierretappi ja tulo on sitten "ympärillä", eli "reikä lohkossa" keskitapin alapuolella)?

Mutta ainakin, kovasti tuossa ÖP paikassa lämpö vaihtelee, kylmänä nousee lähes samaan tahtiin kun kone lämpenee, ja lämpimänä turboa kenkiessä nousee kovasti...
Otsikko: Vs: Öljynlämpömittari.
Kirjoitti: järviin - 01.03.2011, 17:19:06
Wikipediasta lueskelin, että moottoriöljy toimii parhaiten välillä 70-110c, mutta mikä lämpötila alkaa olla jo liikaa synteettisille?

Lainaus
(eikös filtterin öljylähtö ole se kierretappi ja tulo on sitten "ympärillä", eli "reikä lohkossa" keskitapin alapuolella)?

Jep.
Otsikko: Vs: Öljynlämpömittari.
Kirjoitti: Turbo 242 - 01.03.2011, 18:34:16
Wikipediasta lueskelin, että moottoriöljy toimii parhaiten välillä 70-110c, mutta mikä lämpötila alkaa olla jo liikaa synteettisille?

Ja onko siinä 70oC korvilla jo liian matala lämpötila?
Otsikko: Vs: Öljynlämpömittari.
Kirjoitti: WEBERMAN - 01.03.2011, 23:31:11
Onhan se. Pitäisi asentaa termostaatti.
Otsikko: Vs: Öljynlämpömittari.
Kirjoitti: Turbo 242 - 02.03.2011, 16:15:23
Onhan se. Pitäisi asentaa termostaatti.

Muttakun tuo on tehdastekoinen viritys, ollut vuodesta -83 käytössä.  :'( Noh, tämäkin asia muuttuu seuraavan moottorin myötä.
Otsikko: Vs: Öljynlämpömittari.
Kirjoitti: HembalanD - 02.03.2011, 17:16:55
Muttakun tuo on tehdastekoinen viritys, ollut vuodesta -83 käytössä.  :'( Noh, tämäkin asia muuttuu seuraavan moottorin myötä.
Onko sula minkälainen ryöstölaippa? Tällainen itellä ja tuossa on termostaatti  ;)

http://i735.photobucket.com/albums/ww354/Hembaland/Volvo%20740/IMG_0467.jpg
Otsikko: Vs: Öljynlämpömittari.
Kirjoitti: Turbo 242 - 03.03.2011, 04:58:57
Onko sula minkälainen ryöstölaippa? Tällainen itellä ja tuossa on termostaatti  ;)

http://i735.photobucket.com/albums/ww354/Hembaland/Volvo%20740/IMG_0467.jpg

Semmonen mikä nyt sattuu B23ET-moottorissa oleen tehtaalta. Muuten samanlainen mutta siinä suodatin on heti tuossa korokejalassa kiinni ilman tuota taaksepäin siirtävää jalkaa.
Otsikko: Vs: Öljynlämpömittari.
Kirjoitti: j_tapio - 03.03.2011, 06:21:46
Tuo HembalanDin kuvahan on ET koneen alkuperäisestä öljynlauhdutinryöstöstä. Mistä sulla sit lähtee lauhdutin putket?
Otsikko: Vs: Öljynlämpömittari.
Kirjoitti: JuHaU - 03.03.2011, 08:41:56
Tuo HembalanDin kuvahan on ET koneen alkuperäisestä öljynlauhdutinryöstöstä. Mistä sulla sit lähtee lauhdutin putket?

Olisko peräisin B2X0ET koneesta. 9 satkussa on ainakin tuota siirtoputkellista mallia.

240 B19ET ja B21ET oli ainakin pelkästään sillä termostaatti ryöstölaipalla ilman suodattimen siirtävää jalkaa.
Otsikko: Vs: Öljynlämpömittari.
Kirjoitti: Turbo 242 - 03.03.2011, 09:33:05
Tuo HembalanDin kuvahan on ET koneen alkuperäisestä öljynlauhdutinryöstöstä. Mistä sulla sit lähtee lauhdutin putket?

Siitä suodattimen laipan juuresta lähtee putket.

Olisko peräisin B2X0ET koneesta. 9 satkussa on ainakin tuota siirtoputkellista mallia.

240 B19ET ja B21ET oli ainakin pelkästään sillä termostaatti ryöstölaipalla ilman suodattimen siirtävää jalkaa.

Onkohan noissa kaikissa tuo termostaatti? Voihan mullakin tossa olla mutta se ei vaan toimi.  ???
Otsikko: Vs: Öljynlämpömittari.
Kirjoitti: HembalanD - 03.03.2011, 14:58:56
Tuo HembalanDin kuvahan on ET koneen alkuperäisestä öljynlauhdutinryöstöstä. Mistä sulla sit lähtee lauhdutin putket?
Olisko peräisin B2X0ET koneesta. 9 satkussa on ainakin tuota siirtoputkellista mallia.
Oikein
Otsikko: Vs: Öljynlämpömittari.
Kirjoitti: sekokupu - 13.03.2011, 15:25:15
Olisko peräisin B2X0ET koneesta. 9 satkussa on ainakin tuota siirtoputkellista mallia.

240 B19ET ja B21ET oli ainakin pelkästään sillä termostaatti ryöstölaipalla ilman suodattimen siirtävää jalkaa.

Myös R-Sport setin mukana tullut ryöstölaippa sisältää termostaatin.