Autodiagnoosi  Carcom Oy

Öljynlämpömittari.

  • 17 Vastauksia
  • 12248 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Öljynlämpömittari.
« : 28.02.2011, 20:30:28 »
Mihin kohtaan olette laittaneet ÖL-anturin? Pitäisiköhän se laittaa öljypohjaan? Jos sen laittaa y-kappaleella paineanturin viereen, niin ei taida näyttää oikein?

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8906
  • Teiden tukko
Vs: Öljynlämpömittari.
« Vastaus #1 : 28.02.2011, 20:56:37 »
Mihin kohtaan olette laittaneet ÖL-anturin? Pitäisiköhän se laittaa öljypohjaan? Jos sen laittaa y-kappaleella paineanturin viereen, niin ei taida näyttää oikein?

Helpoin paikka on koneistaa tai tehdä käsin kierre öljyproppuun. Siinä on itsellä omassa Volvossa ja hyvin toimii.  ;) Ainoa miinus vinokoneessa on että se on aikalailla alttiina iskuille.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljynlämpömittari.
« Vastaus #2 : 28.02.2011, 21:00:53 »
Helpoin paikka on koneistaa tai tehdä käsin kierre öljyproppuun. Siinä on itsellä omassa Volvossa ja hyvin toimii.  ;) Ainoa miinus vinokoneessa on että se on aikalailla alttiina iskuille.
Joo aika lähelle asfalttia menee.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8906
  • Teiden tukko
Vs: Öljynlämpömittari.
« Vastaus #3 : 28.02.2011, 21:03:45 »
Joo aika lähelle asfalttia menee.

On se madalletussa 242:ssa ainakin toistaseks pärjänny. Tosin taitaa muuttua paikka tulevan moottorin kohdalla. Calibrassa on samalla lailla se laitettu mutta siinä on se etu että proppu on taaksepäin.  :P
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Öljynlämpömittari.
« Vastaus #4 : 01.03.2011, 09:09:49 »
Mulla on siinä paineanturin kohdalla, sekä valolle, lämmölle että paineelle anturit.

Kovasti ainakin öljynlämpö nousee mittarin mukaan, kun käy vetäseen "stripin" maantiellä. Saattaa nousta 80->140ºc hetkellisestikin, eli aika oikein varmasti näyttää, öljyjäähy löytyy.

Veneessä samanlainen moottori, tosin merivesi öljyjäähyllä, ja siinä on öljynjäähdyttimen jalassa tuo lämpöanturi, hitaammin se siinä reagoi, tosin tätä konetta ei ole ehditty vielä "kenkiä" ahtimen kanssa joka kovasti nostattaa öljylämpöjä.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8906
  • Teiden tukko
Vs: Öljynlämpömittari.
« Vastaus #5 : 01.03.2011, 10:45:49 »
Mulla on siinä paineanturin kohdalla, sekä valolle, lämmölle että paineelle anturit.

Kovasti ainakin öljynlämpö nousee mittarin mukaan, kun käy vetäseen "stripin" maantiellä. Saattaa nousta 80->140ºc hetkellisestikin, eli aika oikein varmasti näyttää, öljyjäähy löytyy.

Veneessä samanlainen moottori, tosin merivesi öljyjäähyllä, ja siinä on öljynjäähdyttimen jalassa tuo lämpöanturi, hitaammin se siinä reagoi, tosin tätä konetta ei ole ehditty vielä "kenkiä" ahtimen kanssa joka kovasti nostattaa öljylämpöjä.

Mites toi öljynkierto meneen, kun ei oikeen pysty hahmottaan. Onko tuossa kanavassa, josta mitataan paine, öljynjäähdyttimen läpi ajettua öljyä? Öljypohjassa oleva lämpötila-anturi ei ainakaan reagoi mitenkään vaikka ajaisi varttimailia. Itsellä tosin on öljynjäähdyttimen kierto ilman termaria eli siellä kiertää kokoajan öljy ja sen kyllä huomaa. Maantieajossa ei meinaa yli 70oC.  :P
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Öljynlämpömittari.
« Vastaus #6 : 01.03.2011, 12:26:25 »
Mites toi öljynkierto meneen, kun ei oikeen pysty hahmottaan. Onko tuossa kanavassa, josta mitataan paine, öljynjäähdyttimen läpi ajettua öljyä? Öljypohjassa oleva lämpötila-anturi ei ainakaan reagoi mitenkään vaikka ajaisi varttimailia. Itsellä tosin on öljynjäähdyttimen kierto ilman termaria eli siellä kiertää kokoajan öljy ja sen kyllä huomaa. Maantieajossa ei meinaa yli 70oC.  :P
En ole ihan varma, mutta noita pääöljykanaviahan on 2 tuossa vinokoneessa filtterin takana, toinen tuo pumpulta filtterille öljyä ja toinen vie filtteriltä öljyä jokapaikkaan, tuo ÖP anturi ja ahtimen otot ovat ymmärtääkseni filtterin jälkeen... tosin tuo kanava on ylempänä kun tulokanava pumpulta filtterille (eikös filtterin öljylähtö ole se kierretappi ja tulo on sitten "ympärillä", eli "reikä lohkossa" keskitapin alapuolella)?

Mutta ainakin, kovasti tuossa ÖP paikassa lämpö vaihtelee, kylmänä nousee lähes samaan tahtiin kun kone lämpenee, ja lämpimänä turboa kenkiessä nousee kovasti...
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljynlämpömittari.
« Vastaus #7 : 01.03.2011, 17:19:06 »
Wikipediasta lueskelin, että moottoriöljy toimii parhaiten välillä 70-110c, mutta mikä lämpötila alkaa olla jo liikaa synteettisille?

Lainaus
(eikös filtterin öljylähtö ole se kierretappi ja tulo on sitten "ympärillä", eli "reikä lohkossa" keskitapin alapuolella)?

Jep.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8906
  • Teiden tukko
Vs: Öljynlämpömittari.
« Vastaus #8 : 01.03.2011, 18:34:16 »
Wikipediasta lueskelin, että moottoriöljy toimii parhaiten välillä 70-110c, mutta mikä lämpötila alkaa olla jo liikaa synteettisille?

Ja onko siinä 70oC korvilla jo liian matala lämpötila?
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa WEBERMAN

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • Nothing beat`s the sound of WEBER`s
Vs: Öljynlämpömittari.
« Vastaus #9 : 01.03.2011, 23:31:11 »
Onhan se. Pitäisi asentaa termostaatti.
Viritys katsotaan onnistuneeksi kun teho ei alene 50% enempää.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8906
  • Teiden tukko
Vs: Öljynlämpömittari.
« Vastaus #10 : 02.03.2011, 16:15:23 »
Onhan se. Pitäisi asentaa termostaatti.

Muttakun tuo on tehdastekoinen viritys, ollut vuodesta -83 käytössä.  :'( Noh, tämäkin asia muuttuu seuraavan moottorin myötä.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Öljynlämpömittari.
« Vastaus #11 : 02.03.2011, 17:16:55 »
Muttakun tuo on tehdastekoinen viritys, ollut vuodesta -83 käytössä.  :'( Noh, tämäkin asia muuttuu seuraavan moottorin myötä.
Onko sula minkälainen ryöstölaippa? Tällainen itellä ja tuossa on termostaatti  ;)

http://i735.photobucket.com/albums/ww354/Hembaland/Volvo%20740/IMG_0467.jpg
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8906
  • Teiden tukko
Vs: Öljynlämpömittari.
« Vastaus #12 : 03.03.2011, 04:58:57 »
Onko sula minkälainen ryöstölaippa? Tällainen itellä ja tuossa on termostaatti  ;)

http://i735.photobucket.com/albums/ww354/Hembaland/Volvo%20740/IMG_0467.jpg

Semmonen mikä nyt sattuu B23ET-moottorissa oleen tehtaalta. Muuten samanlainen mutta siinä suodatin on heti tuossa korokejalassa kiinni ilman tuota taaksepäin siirtävää jalkaa.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljynlämpömittari.
« Vastaus #13 : 03.03.2011, 06:21:46 »
Tuo HembalanDin kuvahan on ET koneen alkuperäisestä öljynlauhdutinryöstöstä. Mistä sulla sit lähtee lauhdutin putket?

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7970
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Öljynlämpömittari.
« Vastaus #14 : 03.03.2011, 08:41:56 »
Tuo HembalanDin kuvahan on ET koneen alkuperäisestä öljynlauhdutinryöstöstä. Mistä sulla sit lähtee lauhdutin putket?

Olisko peräisin B2X0ET koneesta. 9 satkussa on ainakin tuota siirtoputkellista mallia.

240 B19ET ja B21ET oli ainakin pelkästään sillä termostaatti ryöstölaipalla ilman suodattimen siirtävää jalkaa.

 

Proturbo  Autodiagnoosi