Autodiagnoosi  Carcom Oy

B200K -86 tiedon tarvetta ja selvitystä

  • 27 Vastauksia
  • 15646 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Black Widow

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • General BW
Vs: B200K -86 tiedon tarvetta ja selvitystä
« Vastaus #15 : 31.08.2011, 14:05:39 »
vakio mäntien oletan kestävän tuon 300hp rajan mitä tuskin alan ylittämään.. ja tietty edellä mainitut B200ET:n männät ovat harkinnassa. wisecoja en näe välttämättömiksi tässä  projektissa.

Mitä iskuun tulee, niin iskupituus kasvaisi 7mm lyhyemmillä kangilla loogisesti 7mm, vai?  ::) ja iskutilavuuden pitäisi kasvaa 2160cc pelkillä kangilla. tarkistan laskutoimituksen vielä jossain välissä.

mutta kaikkia hyviä vinkkejä ja viisauksia voi ladella  ;)
« Viimeksi muokattu: 31.08.2011, 14:13:38 kirjoittanut Black Widow »

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: B200K -86 tiedon tarvetta ja selvitystä
« Vastaus #16 : 31.08.2011, 14:28:51 »
Ekaksi tätyy nyt Black Widowin moottoriteknisiä tietoja päivittää.

Eli kankien pituutta EI kannata tuossa muuttaa, JOS et joko 7mm lyhyemmillä kangilla hanki 7mm korkammalla puristuskorkeudella olevaa mäntää (PK = männäntapin keskeltä männän lakeen) TAI 14mm pidempi-iskuista kampiakselia (=1500e StenParner Motorilla). Kumpikaan noista ei ole fiksu investointi tuohon B200 lohkoon.

Pelkillä kangillahan nyt pitää ymmärtää edes jotain moottorin sielunelämästä tietävän että niillä EI YKSINÄÄN MUUTETA ISKUTILAVUUTTA!

Vakiokanget (9mm) ovat rajoilla 250hv/400Nm paikkeilla, tuon voiman vakio vaihdeloota (M45/46/47) kestää, mutta kanget saattavat katketa tuolla voimalla hetkenä minä hyvänsä. "Vahvemmat" 13mm kanget kestävät todistetusti 400hv/600Nm nurkilla, maksavat käytettyinä 100e nurkilla. H-kangista voit laskea 300-500e.

Ja tosiaan B200/230/204/234 vakiokanget ovat 152mm pitkät, B19/21/23 on sitten 145mm!

Vakiomännistä sorvaamalla pois (laen paksuus sais turbokoneessa olla vähintään 6-7mm luokkaa), en tiedä saako noista sorvattua senverta paljoa, ja ehkä kannen palotilasta hitusen veke, TAI sit B200ET/FT turbomännät tilalle. Vakio puristushan tuosas on 10:1 kieppeillä vuosimallista riippuen. Tällä puristus suhteella VOIT ajaa, JOS ajat 98E bensalla ja alle 0,5bar paineilla ja sulla on esim. megasquirt ohjaamassa bensaa+sytytystä. E85 etanolilla saat varmaan yli 1bar paineet jo vakio puristuksilla ongelmitta jos vaan saat tuota polttoainetta käsiisi. Itsellä aina 10kpl 20L kannuja joilla otan reissumatkassa samalla kotiin tuota omiin raasereihini. Näissä 10:1 puristukset ja 1,5bar ahtopainetta.

Kampiakselin päittäislaakeri EI ole ongelma, toimii todistetusti tuo "heikompi" 55mm runkolaakereilla ja keskellä olevalla laakerilla oleva akseli vielä 600hv+ koneissakin.

Fiksuin budjettikone josta rakentaa on esim. B19A tai B21A tai B23A, niissä on käsittääkseni AINA "vahvat" "M" kanget (EI SAMA KUN 13mm vahvat kanget B230 koneissa) ja nämä kanget kestävät kuulemma jopa 600hv (ainakin 400hv+) ja puristus-suhdekin on vakiona matalempi versiosta riippuen.

Mutta kerros nyt ekana mitä projektilta haluat, onko käyttö, ratapeli vai johonkin ralliluokkaan kuuluva, ja mitä suunnitelmia moottorinohajuksen ja budjetin suhteen, ni porukka osaa heti kertoa mitä tarttee tehdä, ettei taas kerran YRITETÄ keksiä pyörää uudestaan. :)
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: B200K -86 tiedon tarvetta ja selvitystä
« Vastaus #17 : 31.08.2011, 15:23:12 »
Eli ainoa tapa muuttaa B200 iskutilavuutta on vaihtaa kampiakseli ja kiertokanget
Maksaa +2000e. Iskutilavuutta tulee suunnilleen yhtä paljon kuin B230 omaa
B200 kampiakseleita ei voi hitsata pidempi iskuisiksi
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa polar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: B200K -86 tiedon tarvetta ja selvitystä
« Vastaus #18 : 31.08.2011, 16:34:02 »
Kuten jo todettu, mä näistä mitään tiedä, mut harvinaisen mielenkiintoinen ja ennenkaikkea erilainen moottoriprojekti. Paljerako ja rutistukset voi olla vakiomännillä aikas...mielenkiintoset. Mut propsit omintakeisuudesta. Ja joku muu voi noita em. laskeskella jos mielenkiintoo riittää.  ;)

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2395
  • www.vrcf.fi
Vs: B200K -86 tiedon tarvetta ja selvitystä
« Vastaus #19 : 31.08.2011, 17:52:19 »

Mitä iskuun tulee, niin iskupituus kasvaisi 7mm lyhyemmillä kangilla loogisesti 7mm, vai?  ::) ja iskutilavuuden pitäisi kasvaa 2160cc pelkillä kangilla. tarkistan laskutoimituksen vielä jossain välissä.


Ei kun kasvaa 14 mm, eli 2x7mm, siis 2320 ccm. Sehän on säde ja vaikuttaa tuplana.

Tuolta voisi kanssa kysyä osia...

http://kalecoauto.com/
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Black Widow

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • General BW
Vs: B200K -86 tiedon tarvetta ja selvitystä
« Vastaus #20 : 31.08.2011, 18:58:06 »
Juuri moisia vastauksia olenkin haaveillut!!  ;D

rataraaseria voisi lopputuloksen olettaa muistuttavan ja ohjaukseen tulee varmaankin megaruutta, taikka Tatech jos lotossa hitusen voitan  :D ja koneestahan siis tulee ruisku ehdottomasti.
tavoite on osittain jos näin sanotaan niin experimentaali ja katson mitä hommasta tulee lopuksi.
ja juuri eri tapoja kasvattaa moottorin tilavuutta uumoilen, tietty puristuksia seuraillen.
koen tuon lohkon itelleni haasteena, enkä aio luovuttaa. 8)
budjettia en ole ajatellut ja siksipä on hyvä että porukka heittää aina hintaa milloin minkäkin kikan yhteydessä.

elikkä kertoilkaa vain kaikkia kikkoja suurentaa moottorin tilavuutta: sylinterien sorvaus, mäntien soraus, kanget, jne. mitä sylki suuhun, taikka ajatus mieleen, tuo  :hello: joten älkää ajatelko, että jokin idea on tyhmä, antakaa palaa!!

ps. tunnettu olen omantakeisuudesta ^^ ja lohkoon tulee vm93+ b230 lohkojen tapaan mäntien öljysuihkut
(miksi? no juuri siksi! DIY FTW)

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2395
  • www.vrcf.fi
Vs: B200K -86 tiedon tarvetta ja selvitystä
« Vastaus #21 : 31.08.2011, 19:15:12 »

elikkä kertoilkaa vain kaikkia kikkoja suurentaa moottorin tilavuutta: sylinterien sorvaus, mäntien soraus, kanget, jne. mitä sylki suuhun, taikka ajatus mieleen, tuo  :hello: joten älkää ajatelko, että jokin idea on tyhmä, antakaa palaa!!



Hommaa se naapurin B230 ja pulttaa öljypohjan kohdilta vastakkain, 4956 ccm bokserikasi!
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: B200K -86 tiedon tarvetta ja selvitystä
« Vastaus #22 : 31.08.2011, 19:41:15 »
Vittuilun makua ilmassa.
Hommaa sinne ne 13mm veivit, niin alakerta on siinä.
Jos turboa meinaat, niin kannen palotilaa jyrsimällä saat ihan hyvän puristussuhteen.
Tämä on se lompakkoystävällinen konsti.

Poissa polar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: B200K -86 tiedon tarvetta ja selvitystä
« Vastaus #23 : 31.08.2011, 19:47:11 »
Budjettiin liittyen niin hullulla on halvat huvit, idiootilla ilmaset.

Poissa Sittana

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
Vs: B200K -86 tiedon tarvetta ja selvitystä
« Vastaus #24 : 31.08.2011, 20:31:53 »
Kaveri joka kasvattaa moottorin iskutilavuutta pelkillä kiertokangilla, niin ansaitsee mielestäni ihan oman topicin.

Poissa Black Widow

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • General BW
Vs: B200K -86 tiedon tarvetta ja selvitystä
« Vastaus #25 : 31.08.2011, 21:06:30 »
Budjettiin liittyen niin hullulla on halvat huvit, idiootilla ilmaset.

palataan pilvilinnoista maan kamaralle :D =

13mm veivit 152mm pituudella ostoslistalla
mites siihen "parempaa" mäntää, kun turboa tulee varmastikin, B200ET?

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: B200K -86 tiedon tarvetta ja selvitystä
« Vastaus #26 : 31.08.2011, 21:18:28 »
palataan pilvilinnoista maan kamaralle :D =

13mm veivit 152mm pituudella ostoslistalla
mites siihen "parempaa" mäntää, kun turboa tulee varmastikin, B200ET?
No mieluummin ne törbon männät, niin säilyy vähän enempi squishcappia. Tosin käppi huononee jo sen männän suuremmman montun takia. Jos sitä käppiä niin hirveästi edes törpössä tarttee. Vaparit ovat mielenkiintoisempia.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: B200K -86 tiedon tarvetta ja selvitystä
« Vastaus #27 : 31.08.2011, 21:58:55 »
Voisihan sen tietysti porata b21 koneen männille 92mm, vakio akselilla se olisi saman 2127 kuin b21 konekin.. Tai sama se kai mistä ne isommat männät sinne hommaa, eiköhän tuokin lohko nyt 2-3 mm kestä porailla. Tuon b200 alakerran stroukkaaminen ei taida onnistua mitenkään muuten kuin ostamalla kokonaan uusi kampiakseli, joka on melko kallista huvia, mainittavaa haastetta siiinä ei kyllä ole, möhkökoneista voisi saada sillä epäkeskohionnalla lisää iskua.

Ei kai mikään estä tuon b200k koneen kuorta käyttämästä millaiseen raaseriin tahansa, mutta en mä nyt tiedä mitä haastavaa siinä on että antaa visan vinkua ja vaihtaa koneen sisukset.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo