Carcom Oy  Ateho

Volvo 240 T6 Driftbil 585hp

  • 109 Vastauksia
  • 55087 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa petes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 592
Volvo 240 T6 Driftbil 585hp
« : 25.02.2018, 10:21:36 »
Tervehdys!

Monen vuoden tauon jälkeen oli aika hommata jälleen vapaa ajan iloksi uusi projekti.

Autona on vuoden -88 240 sinisellä värillä ja alunperin väkivahvalla kaasari motilla.

Auto tuli ostettua tuttavalta hyvään hintaan joka on sitä hieman ehostanut tekniikan puolesta jäärata käyttöön.
Perus moottori autossa oli vakio 230 13mm kangilla ja vakio 530 hattu päällä.
Moottori tullaan kuitenkin rakentamaan uudelleen listan mukaisilla osilla.

Kuitenkin kori on siinä kunnossa että auto on mahdollista laittaa katuliikenteeseen takasin ja niin tullaan tekemään.
Alustaltaan auto oli täysin vakio joten sen puolesta töitä riittää.


Listasta puuttuu vielä yhtä sun toista ja osia hommaillaan sen mukaan mitä osa aluetta ollaan tekemässä ja osia vaihdellaan sen mukaan paremmiksi
Auto olis tarkotus saada kesäksi -18 ajoon joten vielä jää paljon varmasti ehostettavaa kesäksi -19.

Risuja ja ruusuja saa antaa mielen mukaan.

Hieman tekniikasta:

Alakerta
230ft lohko vakio porauksella
H profiili kiertokanget
Arp kansi ja kanki pultit
Ft männät
Clyko runkolaakerit
King race kk laakerit
Suurteho Ö-pummpu
Öljynsuodattimen siirtosarja
Siirtojalassa Öljyn paine ja lämpöanturi

Kansi
531
46/38 rst venttiilit
Pronssi ohjurit
Kupla jouset,retainerit
Custom nokka 11.5mm 285 astetta hiottu versio A
Omavalmiste pakosarja
Ulkoinen 50mm Hukkaportti
Hx40 super 18Pakopesä
Amw imusarja
1,14mm Cometic pahvi
Leveä jakopää (tulossa)
Säädettävä nokkapyörä

Polttoaine/sähkö
Jaz turvatankki 45L
1300 suuttimet Bosch
Nuke bensakisko
044 pumppu
Kiinan ihme bensapaineen säädin
Atecu Moottorin ohjaus (Ms2)
Plx Lamda
Hukkakipinä
Tabletti mittaristo


Voimansiirto
1031 perä Eaton Detroit -585 lukolla
Bmw zf320 5v
-765 asetelma
4 lapanen sintteri jousittamaton
Neste työsylinteri
Björkmotorsport Shifteri

Sisusta/kori
Turvakaaret mallia Luuppala, Itse lisätty putkia
Sparco Sprint v penkit
Sparco vyöt
Munapussit poistettu
Group-A siipi mallia lasikuitu
Valot uusia joka kulmassa
Koppa maalattu itse
Uusi tuulilasi

Alusta
Bc racing br coilover
Japanracing Jr12 9" et 25
Edessä 22m spacer
Takana 25mm spacer
Kumet 235/45R17
Säädettävät tukivarret taakse (tulossa)
Säädettävä Panhard (tulossa)





« Viimeksi muokattu: 02.09.2021, 18:01:53 kirjoittanut petes »
-360 R-sport turbo -86
-V70 R-Desing D3 -13
-240 Turbo -88

Poissa petes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 592
Vs: Volvo 240 8v turbo
« Vastaus #1 : 25.02.2018, 19:23:55 »
Tänään tuli nostettua kone laatikoineen pois.

Tallin pöydän alla useamman vuoden maannut ft lohko vaihdetaan tuohon keulalle ja paikallaan ollu vapari 230 lohko väistyy pöydän alle.

Myös konehuoneen siistimistä alottelin samalla purkasin pissapojan säiliön pois ym turhat systeemit.

Sähköjen sijotusta myös ohimennen suunnittelin miten sais konehuoneesta mahollisimman siistin.

Mitenkä porukka on noita pissapoika hommeleita toteuttanut ettei tarvi vanhalle paikalle laittaa enään mitään?





Jatketaan..
-360 R-sport turbo -86
-V70 R-Desing D3 -13
-240 Turbo -88

Poissa petes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 592
Vs: Volvo 240 8v turbo
« Vastaus #2 : 02.03.2018, 21:28:44 »
Tervehdys!

Tänään tuli pari pakettia Ruotsin maalta mitkä piti sisällään mm

Uudet ajovaloumpiot
Cometic kansipahvi
Ylä ja alapään tiivisteet
Arp kansipultit mallia pinna
Kirkkaat vilkun lasit
Takavaimentaja
Hihnaa
Yms pikkutarviketta


Myös kampura tuli nypättyä tänään irti vai maanantaina se matkaa koneistamolle kiillotukseen ja kaulojen mittaus samalla.

Koska kuvat on aina kivoja






Jatketaan ELK
-360 R-sport turbo -86
-V70 R-Desing D3 -13
-240 Turbo -88

Poissa petes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 592
Vs: Volvo 240 8v turbo
« Vastaus #3 : 20.03.2018, 16:10:38 »
Jatkanpa yksin keskustelua :idiot2:

Elikkä pari iltavuoro viikkoa ja talviloma pohjosessa rauhottanut auton tekoa mutta nyt jatkettu taas.

Sisusta purettu nyt täysin ja ylimääräsiä sähköjä poistettu iso kasa.

Konehuone oli tarkotus maalata uusiksi mutta pienellä fixillä tuli siedettävä jottei sitä tarvinut tehdä joten moottori nippuun ja keulille.

Tässä nyt pää piirteittäin mitä viimeksi tehty. Koppa paljastui sen verran hyväksi että ainoat pienet paikkaukset löytyy helmasta.

Päivitetään sitten tekniikasta enemmän kunhan sais osat sieltä ja maailmalta niin sais ruveta kasailemaan.






upload pic
-360 R-sport turbo -86
-V70 R-Desing D3 -13
-240 Turbo -88

Poissa petes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 592
Vs: Volvo 240 8v turbo
« Vastaus #4 : 17.04.2018, 16:33:33 »
Tervehdys taas!

Voisi olettaa että näitä turbotettuja 2 satkuja on tusinassa niin monta ettei tämä näytä monia innostavan mutta kirjoitellaan silti jos mielenkiinto tähän heräisi pikkuhiljaa. ELK


Vaikka viime kijotuksesta onkin aikaan niin silti tallissa on tapahtunut tasaisen varmaan tahtiin.

Tässä muutamia juttua siitä.

Eli Ecu ja Plx poksit tuli sijotettua tuonne piiloon jotta saadaan kapiinista mahdollisimman siisti johtojen suhteen.

Myös samalla tuli poistettua iso kasa ylimäärästä kaapelia.

Kansikin rantautui parisen viikkoa sitten käsiini ja siitähän tuli semmoinen niinkuin itse halusi luonnollisesti.
Eli kansi on nyt sitten 531 portattuna 50/40 Rst venttiileillä, pronssiohjureilla ja nokka on hiottu A versio 11,5mm/285astetta.

kuskin puolen helma tuli paikattua ja vedettyä korin väriin joka istuu paremmin silmään kun mustahelma.
Vänkärin puolelle tehdään sama käsittely kunhan kerkiää.

Ja tässä vaiheessa nyt jokaiselle semmoinen pieni varmistus jos joku nyt tuosta alkupostauksesta on käsittänyt väärin
Eli tähän autoon tuleva moottori on rakennettu täysin uusiksi lukuunottamatta ulkoisia hilppeitä ettei nyt tule vain kellään käsitys että valmiiksi viritetty auto ostettu.

Ostaessahan autossa oli vakio 230 vaparin alakerta ja 530. Nykyään moottori koostuu Ft lohkosta turbon männistä ja yllämainitusta 531. Loput voi lukea alkupostauksesta mitä päivitellään kunhan kerkiää ja jotain muuttuu.

Jatketaan...






« Viimeksi muokattu: 17.04.2018, 20:53:33 kirjoittanut petes »
-360 R-sport turbo -86
-V70 R-Desing D3 -13
-240 Turbo -88

Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6010
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
Vs: Volvo 240 8v turbo
« Vastaus #5 : 17.04.2018, 17:35:28 »
Kuvat ei näy, kuvaänpäri herjailee "3rd party hosting..."
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Poissa petes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 592
Vs: Volvo 240 8v turbo
« Vastaus #6 : 17.04.2018, 20:54:27 »
Ämpärin kuvat näkyvät mulla tietokoneella mutta ei puhelimella.

Nyt siirretty toisen palvelun kautta jos nyt näkyis joka laitteella :idiot2:
-360 R-sport turbo -86
-V70 R-Desing D3 -13
-240 Turbo -88

Poissa petes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 592
Vs: Volvo 240 8v turbo
« Vastaus #7 : 04.05.2018, 21:07:36 »
Iltoja vain!

Näemmä tämä topicci pysyy kohtuu hiljaisena niin omasta kun muidenkin toimesta.

Olisin odottanut että päivittelen hiukka enenmmän mitä tässä on tänne nyt kerinnyt autosta kirjoittelemaan :idiot2:

Mutta asiaan...

Helmat kun sain hitsattua,kitattua ja maalattua niin alkoi kaarien asennus.
Tällä hetkellä kaaret ovat kahta putkea lukuun ottamatta valmiit ja muutama tuki lappu puuttuu A sekä B pilareista.

Takapenkkien paikalle tuli samalla väännettyä alumiini pellistä "tulipelti" mutta joku tietokatkos tuli peltiliikkeen kanssa ja hattuhyllyn pelti väärän kokonen... Noh sen saa uuden kun kerkeää hakemaan.

Sisustaakin tuli tuossa maalattua ennen loppu putkien asennusta jotta pohjaa mahtuu kapiinin sisällä värjäämään.
Eli sisustan väritys tulee nyt musta-sininen.


Moottoristakin sen verran että lohko,kampura,vauhtis ja männät on nyt reilut 2kk maannu koneistamon lattialla mutta ne saa sieltä ensiviikolla vihdoin.. Taitaa seurvaavalla kerralla mennä jollekkin toiselle firmalle :nohnoh

Mutta ei siinä jatketaan täälä kun on jotakin päivittämisen arvoista..


-360 R-sport turbo -86
-V70 R-Desing D3 -13
-240 Turbo -88

Poissa petes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 592
Vs: Volvo 240 8v turbo
« Vastaus #8 : 23.05.2018, 11:45:57 »
Noniin jos tätäkin hieman päivittelis eteenpäin.

Eli hommat etenee hitaasti mutta varmasti ja jotakin mahdollisuuksia on saada vielä tälle kesälle tämä ajoon ainakin jollakin kokoonpanolla :idiot2:

Sen verran tuo perhe elämän pyöritys ja työt vievät aikaa joten tätä tehdään aina siinä sivussa kun pienikin mahdollisuus siihen tulee.

Mutta asiaan...

Moottorin sain vihdoin koneistamolta ja sen kasaaminen alotettiin heti.

Koneistamolla tehtiin lohkon hoonaus, Akselin kiillotus sekä tason plaanaus.

Moottori on nyt osapuilleen nipussa muutamia pikku asioita lukuun ottamatta mitkä pitää tehdä ennen keulalle nostamista.

Muummoassa turbon öljynpaluu linjan tekeminen aiheuttaa harmaita hiuksia tilan puutteen vuoksi ja myös
se miten se toteutetaan. Näin jälkiviisaana kun öljypohjakin on paikoillaan niin siihen paluureikään lohkossa ois voinu
vääntää kierteet ja nippa siihen perään...

Noh jokatapauksessa moottorihan koostuu nyt seuraavista palikoista.

H-veivit Arp pulteilla
Ft männät
Clyko runkolaakerit
King race :idiot2: Kiertokangen laakerit jotakin amerikkaa nämä ilmeisesti ovat?? No katotaan miten toimii
Arp pinnapultit kannelle
Cometicin pahvi

Puristus suhde on noin 8,5 paikkeilla

Näin oman ajatus mallin mukaan viimeistään ensi viikon loppuna vois ensi savuja kokeilla jos kaikki menee kun römsöössä. Noh katsotaan...

Ja muutama kuvatus



-360 R-sport turbo -86
-V70 R-Desing D3 -13
-240 Turbo -88

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4104
Vs: Volvo 240 8v turbo
« Vastaus #9 : 23.05.2018, 16:15:33 »
kannattaa tehdä se paluu nyt kunnolla kun kone on vielä irti autosta, v*tuttelee jonnin verran paikoillaan ollessa alkaa sitä parantelemaan  :buck2:

Poissa petes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 592
Vs: Volvo 240 8v turbo
« Vastaus #10 : 30.05.2018, 21:15:02 »
Tervehdys!

Hommat on taas hiukan edennyt ja kaikki ylimääränen aika oltu auton kimpussa.

Tuossa vain hoksasin että en turhan paljon ole kuvia napsinut rakennus vaiheista esim kaarien teosta
tai konehuoneen siistimisestä.

No jokatapauksessa sunnuntaina saatiin kone ja laatikko paketti takasin keulalle pitkän odotuksen jälkeen.

Turbon öljynpaluun kanssa painin paripäivää ja taisin tehdä siitä liian vaikeeta :idiot2:
Noh katsotaan jos ja kun mylly hörähtää pitääkö meikäläisen kötöstys.
Kaunis se ei ole mutta eipäs se sieltä minnekkään näy.

Koneessahan alunperin on ollut automaatti aski perässä niin kampuran päästä holkki piti myös poistaa ja silmälaakeri tilalle. Onneksi sattu motonetissä yksi olemaan ::)

Myös keulan "valokehys" pelti tuli korjattua ja maalattua lukkopellin kanssa niin saa heittää nekin kohta
keulille ja kasata uusilla umpioilla ym.

Postipoika toi tänään uudet tulpanjohdot ja piuhanpäät puolaan sekä sähköisen ahtopaineen säätimen.

Semmonen sekanen päivitys tällä kertaa. Jatketaan viikonloppuna päivityksiä lisää.




-360 R-sport turbo -86
-V70 R-Desing D3 -13
-240 Turbo -88

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4104
Vs: Volvo 240 8v turbo
« Vastaus #11 : 30.05.2018, 21:22:55 »
Ryssän mutka  ;D , ei vaan rumakin voi olla toimiva!
Millä toteutit öljynpaluussa nipan kiinnityksen lohkoon? Laita lisää kuvia vaan kun niitä on aina mukava katella projekteista joissa tapahtuukin jotain  :)

Poissa petes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 592
Vs: Volvo 240 8v turbo
« Vastaus #12 : 10.06.2018, 20:47:50 »
Ryssän mutka  ;D , ei vaan rumakin voi olla toimiva!
Millä toteutit öljynpaluussa nipan kiinnityksen lohkoon? Laita lisää kuvia vaan kun niitä on aina mukava katella projekteista joissa tapahtuukin jotain  :)

No nimen omaan mutta toimiva se oli silti :D
Lohkoon pänttäsin sinne paluureikään ihan vain pienen pätkän 24mm rautaputkea lukkoliiman kera.

No mutta asiaan.. Viikko sitten lauantaina saatiin auto koekäyytöä vaille valmiiksi.
Piuhat kiinni nesteet sisään ja avaimesta kääntö. No autohan lähti käyntiin niinkun ei ikinä olisi koneeseen koskettukkaan mikä oli suuri yllätys ottaen huomioon että tämä on ensimmäinen rakennettu moottori ja jakopääkin osui kohdilleen.

No käynnissähän ei mitään vikaa ollut ja muutenkin kaikki näytti lupaavalta.
Viikko vierähti iltavuorossa joten siinä välissä ei tapahtunut mitään. Eilen sitten rupesin kasaamaan ahtoputkia paikalleen
ja huomasin että eihän turbon panta sovi paikalleen ottaen "ryssän mutkaan" kiinni. no sitä asiaa siinä pähkäillessä
aateltiin napata kerran vielä turbo irti sillä seurauksella että yksi pinnapultti paukahti poikki... No hommat vähän lyssähti pääkopassa sen verran ahistavaksi että yö nukuttiin välissä ja aamulla sillä ajatuksella että nyt tehään kaikki valmiiksi ja auto illalla käynti kuntoon uudestaa. No pakosarja irti uusien pinnapulttien tekoa varten (Vanhat hitsattu pohjaan kiinni joten irroitus oli pakollinen) Sarja irti ja rupesin pakokanavia ihmettelemään. Ja Voi V**** 3 kanava kostea ja vähän tahmassa. tarkempi tutkimus osoitti sen että pakokanava halki kanavan juuresta ja sieltä vuotaa jäähytin nesteet pihalle...

Tässävaiheessa meinasin jo lyödä hanskat tiskiin ja vehkeet myyntiin mutta taidan vain purra syvästi hammasta ja nypätä kannen irti ja lähettää tekijälleen korjattavaksi.. Hirveä hommahan se on purkaa ja putsata kaikki mutta ei se auta jos tuolla meinaa joskus ajaa... Pahvinahan mulla tuossa tosiaan cometic että sen kanssa oon nyt arponut kannattaako vaihtaa vai laittaa sama uudestaan.

Että tämmöstä jatketaan näistä.
-360 R-sport turbo -86
-V70 R-Desing D3 -13
-240 Turbo -88

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4104
Vs: Volvo 240 8v turbo
« Vastaus #13 : 10.06.2018, 21:17:32 »
Onni onnettomuudessa on se että huomasit tuon nyt etkä räjäyttänyt koko mosaa tienpäällä  ;)
Muutaku samalla pahvilla vaan kasaan, eikös se cometic sen kestä.

Poissa petes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 592
Vs: Volvo 240 8v turbo
« Vastaus #14 : 17.06.2018, 16:05:49 »
Onni onnettomuudessa on se että huomasit tuon nyt etkä räjäyttänyt koko mosaa tienpäällä  ;)
Muutaku samalla pahvilla vaan kasaan, eikös se cometic sen kestä.

Nojoo olishan siinä voinut käydä vähän hassumminkin jos tuota vikaa ei olisi sattumalta löytynyt..

Pahvista sen verran että se nyt ainakin menee uusiksi.. Nätisti se lähti irti mutta silti jotenkin päässyt hajoamaan..

Kansi tosiaan purettiin viikko sitten ja tiistaina palautettu myyjälle korjuuta varten. Katsotaan nyt kauanko menee että sen takasin sieltä saa...  Ja katsotaan nyt kuka sen uuden tiivisteen maksaa. Oman näkemyksen mukaan vaikka itse moottorin purkasinkin niin kannen tekijä saisi maksaa uuden tiivisteen koska hänen virheen takia tuo purku jouduttiin tekemään.

Sillä välin on tehty vähän muita hommia sen minkä on kerinnyt ja inspiraatio antanut myöten.
Mm uusi etulokasuoja tuli haettua naapurikylän purkaamolta vanhan haperon tilalle ja vedettyä se oikeen väriseksi.

Myös turvakaarien maalausta on aloitettu. Väritys sisustalle tulee nyt musta/korinväri

Mutta näillä taas jatketaan..


« Viimeksi muokattu: 17.06.2018, 16:08:12 kirjoittanut petes »
-360 R-sport turbo -86
-V70 R-Desing D3 -13
-240 Turbo -88

 

Futurez  Kulkukoira