Proturbo  Autodiagnoosi

Volvo 245 SE Polar 1992

  • 150 Vastauksia
  • 41046 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #135 : 21.06.2017, 00:00:09 »
Täytyy siis jarruletku uusia. Uskotaan.

ABS-yksikön ja jarruletkun välinen putki menee uusiksi, mutta se ei pitäisi olla ongelma kun omasta takaa löytyy nykyään jarruputkea ja päitä. Jos itse ei saa halpistyökalulla tehtyä, niin saa ainakin teetätettyä.

----------------

Tilasin Saksasta KYBin takaiskunvaimentimet.

Jos ne tällä kertaa olisivat oikeasti KYBin iskarit (Viime kerralla kun tilasin samasta puljusta KYBin iskareita, niin sain STARK kakka-iskarit)...

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3759
  • 195hv/406Nm
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #136 : 21.06.2017, 02:51:42 »
Ite hain ihan fixukselta 240 farkkuun tarkotetut KYBit, sai seuraavalle päivälle ja oli just sellaset kun pitikin  ::)

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #137 : 21.06.2017, 23:59:08 »
Ite hain ihan fixukselta 240 farkkuun tarkotetut KYBit, sai seuraavalle päivälle ja oli just sellaset kun pitikin  ::)

Hyvä pointti. Saksassa KYBit olivat halvemmat, niin voit ainakin sitten ilkkua, jos saan taas väärän merkkiset.

----------------

Asiasta toiseen, niin sain hankittua tänään iltasella uuden etujarruletkun. Oikeasti sain 4 etujarruletkua.

Homma meni niin, että lähimmässä Motonetissa noita jarruletkuja oli hyllyssä, ja itse en tänään päässyt hakemaan, niin soitin faijalle että jos hän ehtii töistä tullessa koukkaamaan sitä kautta (ja ostaa etujarruletkun), kun ajaa kuitenkin ohi siitä.

Faija sitten soitti Motonetilta, että olenko varma että haluan vain yhden.
Sanoin, että ota sitten toinenkin, jos toiselle puolelle tarvitsee tulevaisuudessa vaihtaa.

Faija kävi sitten tuomassa letkut, ja itsellä oli ihmetys suuri kun hän toi 4 letkua.

Kysyin sitten faijalta, että miksi toit 4, kun tarvitsin vain yhden, ja toinen oli varalle.

Tämä väärinkäsitys johtui siitä, että Motonetin varaosaohjelma ei tunne 240:pin ABS -mallia (jonka tiesin, ja näin ollen tilasin alunperin vain sen yhden etujarruletkun).
Myyjä oli sitten katsonut, että pitää olla 2 letkua per puoli, ja faija otti sitten 4 kpl (koska hän ei muistanut, että tässä on ABS-jarrut).

En ketään tässä syytä. Hieman meni rahaa "hukkaan", kun sopiihan nuo etujarruletkut myös 700/900 -sarjalaisiin, ja ne voi aina myydä eteen päin, jos ei huvita pitää varastossa.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #138 : 07.07.2017, 21:51:24 »
Kävi pieni vahinko kun peruuttelin autoa parkkiin kaupan pihalla.
Takana oli kivetyksellä lipputanko, ja katselin peileistä, että pitäisi mennä ohi.
Ei se mennyt. Osuin siihen takapuskurin vasemmalla takakulmalla.
Hieman hiipimistä kovempi vauhti taisi olla, mutta kävi näin (näköjään vuodet tehneet tehtävän tuohonkin puskuripalkkiin, kuin noinkin helposti irtosivat pultit. Lipputanko säilyi ehjänä ja puskuriin tuli osumakohtaan nirhaumaa).

Onneksi ei ole mikään pakasta vedetty mobiili, ja syy oli oma (vaikka yleensä nuo nuo itse omalla huolimattomuudella aiheutetut vauriot ottavat ensi tilassa eniten päähän).


Lähetetty minun MotoG3 laitteesta Tapatalkilla
« Viimeksi muokattu: 07.07.2017, 21:52:57 kirjoittanut Niko_S »

The moose

  • Vieras
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #139 : 08.07.2017, 13:18:20 »
Alumiininen puskurinpalkki pikkasen haurastuu 20+ vuodessa.

Itellä läks vanhaa puskinta irrottaes et pultit pyöri läpi. Hianoo rällätä siä välissä pulttia poikki. Vaik tässähän näyttäs et neon jo tullu läpi.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #140 : 28.07.2017, 20:56:13 »
Puskuri on ollut jo jonkin aikaa taas paikallaan.
Puskuripalkin kiinnitin 12 mm pulteilla, leveillä prikoilla ja nyloc -muttereilla.

-------------------

Melkein 10 kk ehti ajelemaan ilman takavaimenninta, mutta katsastus lähestyy, ja näin perjantain kunniaksi laittelin sinne 2,5" Simonsin.

Tuosta vanhasta takaputkesta oli sinkkimaali sen verran hilseillyt, että oli jo pintaruosteessa, mutta en jaksanut pelkän takapöntön takia hakea uutta 90* kulmaa.

Käytin siis vanhasta takaputkesta päät, joissa henkarit olivat.
Harjalaikalla putsailin ruosteet ja maalasin ensin sinkkimaalilla, ja sen jälkeen varasalakalla.
Tiedä miten pysyy, mutta ainakin sinkkimaali oli selvinnyt talvestakin kohtuullisesti.

Tuo Simonsin 2,5" vaimennin oli maannut hyllyssä noin 2 vuotta, niin sai sen nyt käyttöön.
Sen piti tosin alunperinkin mennä takapotkun takavaimentimeksi, niin suunnitelma toteutui. Tosin 2 vuotta myöhässä, mutta silti. :)




Lähetetty minun MotoG3 laitteesta Tapatalkilla


Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #141 : 29.07.2017, 19:03:25 »
Tämä lintta lähtee maanantaina lainaan Suomi100 -dokumentin kuvauksiin.

Yhteyshenkilö ja saksalaiset ohjaajat kävivät tänään katsomassa autoa.

Saksalaiset pyysivät saada ajaa autolla, niin lähdettiin ajelulle.
Kovasti tuntuivat tykkäävän. Sanoivat, että on täydellinen auto siihen dokumenttiin.  :)

Suomalainen maalaismaisema oli myös näiden saksalaisten mielestä hienoa.

------------

Onhan se kieltämättä villi tunne, kun joku sanoo että meikäläisen ruma mattavihreä 245:n sopii täydellisesti kameran eteen.

Tästä on pari viikkoa aikaa kun kaveri soitti, että voitko laittaa pari kuvaa Volvosta, kun hänen ex-vaimon tuttuva etsii musiikkidokumenttiin vanhaa Volvoa.

Lähetin kuvat, ja pari päivää myöhemmin yhteyshenkilö lähetti viestiä, että: "Sain kuvat, ja sopiiko, että lainataan autoa?".
Sopihan se (Tosin laina-aikana täytyy tyytyä ajelemaan Fiateilla...).

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #142 : 29.07.2017, 21:29:24 »
Laitoin ujon pakoputken pään kiinni, niin ei pakokaasut jää enää pyörimään auton alle.

Piti laittaa mutkaputkella hieman alaviistoon, kun tuon takapöntön kanssa tuli mittavirhe, ja suora putkenpää olisi ottanut kiinni takahelman kiinnitysrautaan.

Lähetetty minun MotoG3 laitteesta Tapatalkilla


The moose

  • Vieras
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #143 : 04.08.2017, 16:51:41 »
Tämä lintta lähtee maanantaina lainaan Suomi100 -dokumentin kuvauksiin.

Yhteyshenkilö ja saksalaiset ohjaajat kävivät tänään katsomassa autoa.

Saksalaiset pyysivät saada ajaa autolla, niin lähdettiin ajelulle.
Kovasti tuntuivat tykkäävän. Sanoivat, että on täydellinen auto siihen dokumenttiin.  :)

Suomalainen maalaismaisema oli myös näiden saksalaisten mielestä hienoa.

------------

Onhan se kieltämättä villi tunne, kun joku sanoo että meikäläisen ruma mattavihreä 245:n sopii täydellisesti kameran eteen.

Tästä on pari viikkoa aikaa kun kaveri soitti, että voitko laittaa pari kuvaa Volvosta, kun hänen ex-vaimon tuttuva etsii musiikkidokumenttiin vanhaa Volvoa.

Lähetin kuvat, ja pari päivää myöhemmin yhteyshenkilö lähetti viestiä, että: "Sain kuvat, ja sopiiko, että lainataan autoa?".
Sopihan se (Tosin laina-aikana täytyy tyytyä ajelemaan Fiateilla...).

Olihan tuolla julkista kyselyä auton lainauksesta ko kuvauksiin. Senverta utelias olin ja tyrkytin omaani johonka tuli hetimiten kiinnostus mutta kun aloin kyselemään ajankohtaa niin olisi viikko pitänyt pitää auto vapaana kun tarkkaa pvm ei tippunut. Rahallinen korvaus olisi ollut kyllä aikamoinen. Heidän vastuustaan tai vakuutuksista, esim jos auto palaa tai ajavat kolarin tms ei mitään käryä. Luulen että oli perävalotakuu ja itse korvaat jos joku hajoaa. Toivottavasti meni hyvin.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #144 : 11.08.2017, 22:10:34 »
Olihan tuolla julkista kyselyä auton lainauksesta ko kuvauksiin. Senverta utelias olin ja tyrkytin omaani johonka tuli hetimiten kiinnostus mutta kun aloin kyselemään ajankohtaa niin olisi viikko pitänyt pitää auto vapaana kun tarkkaa pvm ei tippunut. Rahallinen korvaus olisi ollut kyllä aikamoinen. Heidän vastuustaan tai vakuutuksista, esim jos auto palaa tai ajavat kolarin tms ei mitään käryä. Luulen että oli perävalotakuu ja itse korvaat jos joku hajoaa. Toivottavasti meni hyvin.
Meni hyvin. Volvon sain takaisin eilen. :)
Pieni vahinko oli käynyt. Vasemman etuvilkun muovi oli hajonnut, mutta olivat keränneet palaset, niin sain parsittua sen verran, että vilkku näkyy oranssina.
Korvasivat kuitenkin uuden hinnan, niin ei jäänyt huono maku.

Paikallisissa varaosaliikkeissä ei ollut hyllyssä, niin tilasin piheyttäni Motonettiin sen.
----------

Vaihdoin takaiskunvaimentimet tänään.
Pelkääjän puolelta aloitin, ja pulttimopon kanssa puuhaten uusi iskunvaimennin oli paikallaan 10 minuutissa. Yläpultin aluslevyn uusin, kun vanha oli ruostunut ohkaiseksi.

Samalla puolelle on takalevystä lähes puolet ruosteessa, niin kokeilin hieman hioa, mutta oli jo sen verran syöpynyt, että ei niin sanotusti ollut mitään tehtävissä. Tosin levy on jo paksuudenkin puolesta alarajalla.
Saa takalevyt ja -palat siis uusia leimalle.

--------

Kuljettajan puolen takaiskunvaimentimen vaihto vaati sitten rälläkkää ja pajavasaraa.
Alapultti oli ruostunut kiinni tukivarren ja takavakaajan välistä, ja pultti oli kaivertanut tukivarren pyörän puolen reiän ovaaliksi.

Leikkasin ensin pultin poikki etupuolta, kun pultti oli kiinni syönyt itsensä kiinni.
Pultin sain pois vasta, kun laikkasin kannan pois vakaajan puolelta.

Seuraavaksi piti ihmetellä, että saako väliholkin ehjänä irti pultin jämästä.
Ei saanut.
Vastaavan kokoisen ja vahvuisen putken hakeminen kaupungista ei ollut mahdollista, niin etsiskelin tallin varaston läpi pienessä paniikissa, ja löytyi ratkaisu ongelmaan.
Sellainen todella halpis olevinaan sytytystulppa-avain.
Seinävahvuus oli ehkä 2 mm vähemmän, mutta kun tulppaan tarkoitetun levityksen leikkasi pois, niin pituus oli sopiva.

Ei muuta kuin iskunvaimennin paikalleen ja kovaa ajoa!
Tai niin sen piti mennä...

Kas kun kävi niin, että vasemman takajousen ylätuki tipahti lähes kokonaan maahan, ja jousen alarautakaan ei halunnut pysyä takatukivarressa kiinni (tukivarren mokarointi, nyt sattui vain kiihdyttämään hajoamista.

Molempien takajousien ylätuet olivat muuten haperoita ja reikäisiä, niin oli vain ajan kysymys milloin toinen niistä tippuu.

Olisi pitänyt lain mukaan hylätä noista, ainakin viimeistään edellisenä katsastuksessa, kun niissä oli 2:n sormen mentäviä reikiä.

Jousi kuitenkin pysyy paikallaan (iskunvaimennin sitoo sen takarunkopalkin ja tukivarren väliin.
Kokeilin hurjasti repiä jousta, niin ainakaan sivuttaissuunnassa se ei kovin helposti lähde paikaltaan.
Tilasin uudet ylätuet, niin toivottavasti ehtivät saapua liikkeeseen siten, että ehtisi laittaa katsastukseen.

Oman mielenrauhan ja liikenneturvallisuuden takia laitoin 3 kpl RST siteitä auttamaan jousen alapään kiinni pysymistä.









Lähetetty minun MotoG3 laitteesta Tapatalkilla


Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #145 : 07.03.2018, 03:26:08 »
Käytännössä turha päivitysviesti.
Kuvat toimivat taas.

Auto on seissyt tallissa kylmässä tallissa nyt talven yli, kun ajettelin etten turhaan kiirehdi sen kanssa. Paljon pientä vikaa löytyy edelleen.

-----------

Auto oli tosiaan syksyllä 2017 lainassa kuvauksissa (josta sain korvauksen), mutta ainakaan itse en ole kuullut jutusta mitään sen jälkeen.




 





Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #146 : 01.04.2018, 01:00:28 »
Herättelin auton tallissa, talviunien jälkeen nyt lauantaina.
Akun olin vastikään ladannut, mutta yllättävän kivuttomasti lähti silti käyntiin ensimmäisellä yrittämällä.

Videoin ekan starttauksen, ja se on shaky-cam materiaalia.

Linkki videoon jos kiinnostaa: https://aijaa.com/SqdwQR

-----

PS. Sain selville sen musiikkidokumentin nimen, jonka kuvauksiin Volvo osallistui.
      Dokkarin nimi on: Laut Hart Magisch - so klingen die Finnen.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #147 : 01.04.2018, 10:36:08 »
Siellähän se komeilee


Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #148 : 02.04.2018, 20:25:17 »
Siellähän se komeilee

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Siinähän auto näkyy.

Tosiaan kyseessä oli yksityinen tuotantotiimi Saksasta, ja tietääkseni eivät koordinoineet dokkarin julkaisua liittyen Suomen 100-vuotis -projekteihin.

Saksalaisten lähteiden mukaan Laut, hart, magisch - So klingen die Finnen -dokumentti on näytetty ensimmäistä kertaa Saksassa 03.12.2017.

Kokonaista versiota dokumentistä en ole löytänyt internetistä.






Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #149 : 09.08.2018, 21:13:12 »
Hiljaista pitänyt tämän kanssa. Pari kertaa kuussa olen käyttänyt moottorin lämpimäksi ja ajellut pihassa (talon ja tallin välissä on noin 50 metrin pihatie, joka on hyvä siihen tarkoitukseen).

854:n toimittaa käyttöauton virkaa, niin tämän kanssa tapahtunut sitten laiminlyöntiä.

Tänään aloittelin sitten "elvytyksen" katsastuskuntoon.

Ensin raidetangonpää kuljettajanpuolelle:


Nyt on Lemförder.
Edellinen oli TRW "merkkiosa", joka kesti reilu vuoden...

Seuraavaksi:


Mielenkiintoista nähdä kestääkö merkki-tiiviste paremmin venakopassa kuin merkitön tarvike.
"Valkoisen Möhkön" kanssa kokemuksia tarviketiivisteistä bensakäytössä, että piti vaihtaa 2 kertaa vuodessa, jos ei jaksanut katsella öljyhikoilua.

Tulpiksi laitoin Denso W20TT, vanhat olivat NGK R.
Ko. Densot toimivat jätte bra wiinan kanssa, mutta olen huomannut että myös bensalla ajaessa asteen kuumemmat tulpat ovat etu, jos auto toimittaa kuormajuhdan virkaa.

Wanhat sytytystulpat:


Vaihdoin tulpat lämpöisellä moottorilla, koska halusin nähdä kuinka paljon bensaa jää tulppiin.
Käy hieman rikkaalla koko ajan.

Moottorin maadoituspisteet puhdistin aiemmin tänä vuonna, ja osan tein paremmin.

Sytkäosat ovat kunnon tavaraa puolanjohtoa lukuunottamatta;
sytytyspuola: Bosch, virranjakajankansi: Bosch, pyörijä: Bosch, tulpanjohtosarja: Volvo-Bougicord,
sytytystulpat: Denso W20TT, puolanjohto: Biltema ( :buck2:).

Vikakoodeja ei ole.

Ilmansuodattimeksi WIX. Vanhasta suodattimesta en muistanut ottaa kuvaa, mutta siinä oli tarpeeksi pölyä ja roskaa.
Ilmamassamittarin tarkastin samalla vaivalla; etuverkossa ei näkynyt vaurioita, ja titaanilanka on ehjä
(luonnollisesti, kun moottori suostuu pysymään tyhjäkäynnillä).

Lopuksi putsasin konehuonetta suihkuttamalla sinne noin 500ml Bräkleeniä.

Ennen:


Jälkeen:


--------

Vielä on aika paljon laitettavaa ennen kuin edes kuvittelee vievänsä katsastukseen:
- takajarrut: vasen takalevy ei kelpaa ja käsijarru ei pidä tarpeeksi.
- pakoputkisto: pieni vuoto (paikkasin hitsaamalla ja kääreellä,
  mutta kun moottorin tukikumit ovat pettäneet, niin tärinä rikkoo korjaukset.

Käytännössä tarvitsee uusia etuputken, ja katalysaattori - välipönttö.
Katalysaattorin alapinta on noin 5 cm maasta, kun auto seisoo oikeilla rengaspaineilla suoralla asfaltilla.

Auton keula on nyt vakiokorkeudessa, kun edessä vakiopituiset kaasuiskunvaimentimet ja Lesjöforssin vakio-vieterit. Taakse laitoin myös viime vuonna nestepaine KYB:it.
Taakse aion ostaa vielä Lesjöforssin kuormajouset.

Ideana oli että saan kustomoitua "vakio alustan" , että keula ei lyssähdä vaan palautuu nopeammin.
Sitten kun takana on nesteiskarit ja kuormajouset, niin töyssyn yli ajaminen ei aiheuta välitöntä jäykkää palautumista (Vakioalustalla perä heijaa pompun jälkeen).











 

Carcom Oy  Ateho