Tervehdys!
Moottoroitu merikonttimme (V70 mk2 , vm 2005) kävi varsinais-suomalaisessa merkkiliikkeessä huollettavana ja automaattilaatikon öljyn vaihdossa. Huollon jälkeen autossa alkoi pikkuhiljaa ilmetä pientä tärinää. Nyt se on voimistunut hienokseltaan, luonnehtisin sitä ehkä vapinaksi. Esiintyy 80 - 85 km / h tasanopeudella.
Autosta tarkistettiin vapinan vuoksi renkaiden tasapainotus. Ei vikaa . Olivat kuitenkin kuluneet, joten ostin uudet . Vapina jatkuu.
Sitten vaihteisto teki pari kertaa niin, että vaihto 2:lta ---> 3:selle tapahtui jysähtäen.
Tarkistin laatikon öljyt hieman epäuskoisena . Menetelmänä siis n. 20 min ajo +12C säässä, jonka jälkeen auto tasaiselle . Kaikki vaihteet vivusta läpi ja takaisin P:lle. Tarkistus auton käydessä .
Välillä D kytkeytyy jysäyksen kera. Lisäksi pikkuhiljaa selkeämmin huomattavissa oleva tärinä, ilmenee selkeimmin tasaisella päällysteellä, selkeimmin nopeusalueella 80 – 85 km/h . Luulin kyseessä olleen huollossakin uusimiskehotuksen saaneet renkaat, mutta ne uusittiin ja tasapainotettiin kahdesti - ja renkaiden uusimisen jälkeen tärinä on kuitenkin hienokseltaan voimistunut. Nyt viikonloppuna vaihteisto vaihtoi kotoa lähtiessä (kylmänä) kakkoselta kolmoselle jysäyksen kera, tuntui kuin olisi ajanut kuoppaan. Se ei toistunut ja en tajunnut heti, mistä oli kyse . Seuraavat vaihdot sujuivat, kunnes ylämäessä olevaan risteykseen hitaasti mennessä vaihteisto ravisti voimakkaasti ja ryhdyin tutkimaan , että miten tuo vaihteiston öljymäärä tarkistetaan.
Onko mahdollista, että liian alhainen öljymäärä aiheuttaa vahinkoa vaihteistossa, joka voisi selittää nuo huollon ajakohdasta pikkuhiljaa merkille pannut ja nyt selkeämmin tuntuvat oireet (ravistus , vaihteiden kytkeytyminen jysähtäen) ?