Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => Nelivetotekniikka => Aiheen aloitti: raimom - 01.03.2011, 11:58:54
-
Tietäiskö joku Jakolaatikon booriholkin varaosanumeroa tai miten sen yleensäkään löytäis tiskiltä kun varaosamyyjälle se kumma kyllä oli aivan tuntematon käsite eikä löydetty kuvista?
Edit: lisätty auton tiedot otsikkoon T:(Miksu)
-
Tietäiskö joku Jakolaatikon booriholkin varaosanumeroa tai miten sen yleensäkään löytäis tiskiltä kun varaosamyyjälle se kumma kyllä oli aivan tuntematon käsite eikä löydetty kuvista?
Jos kerrot varaosamyyjälle ja tänne autosi mallin niin saatta jopa lähteä homma aukeamaan.
-
Kulmavaihteen booriholkki lienee tunnetumpi termi tässä yhteydessä... ? ???
Mutta tosiaan, auton malli olisi hyvä ihan alkuun laittaa.
-
Laitan tähän lainauksena raimom edellisen viestin, jossa kysyy toisessa topic:ssa samaa asiaa, vähän tarkemmin tiedoin.
Poistan viestin tuolta toisesta topic:sta, koska ei nyt on aihe tätä boori-holkkia varten.
Sattuisiko joku tietämään AWD kulmavaihteen booriholkin varaosanumeroa? on ilmeisesti sama varaosa useassakin vuosimallissa omani on 850 AWD -97. jossa holkki ja booriakseli ovat loppusuoralla. yritin eilen kaivokselan volvoautosta hankkia uutta mutta varaosamyyjä ei kyllä tiennyt koko asiasta mitään vaikka kyseessä on ilmeisesti aika tunnettu varaosa nelivetoisiin. katselin itsekin näyttöä enkä kyllä tunnistanut kyseistä holkkia siitä. Mitenkähän lähtee irti vaihdelaatikon päästä? käsin ei ainakaan irronnut. ymmärtääkseni kyseessä on kumminkin vain irtonainen kytkinkappale?
-
Tässäpä näitä. http://www.volvopartswebstore.com/products/Volvo/C7025l-5-cylinder-TurboCoupe/Sleeve/1243212/9181408.html
-
Holkin numero selvisi ja on jo tilauksessa.Kiitoksia. Vielä kun joku kertoisi miten lähtee irti vaihdelaatikon päästä. on aika tiukassa ja sileästä pinnasta ei oikeen saa kiinni ulosvetäjälläkään.koitan rakentaa jonkinlaisen liukuvasara systeemin ? Porasin holkkiin pari reikää ja niihin ois tarkotus kiinnittää ulosveto hässäkkä. onko ollut tiukassa???
-
Näyttäisi tarvivan erikoisen ulosvetäjän. Sokka tosin ensin pois.
-
Mikä sokka ? eikö holkki ole vain työnnetty vaihteiston akselille keskellä olevan lukkorenkaan rajottamalle syvyydelle?
-
Mikä sokka ? eikö holkki ole vain työnnetty vaihteiston akselille keskellä olevan lukkorenkaan rajottamalle syvyydelle?
Lukkorengasta tarkoitin. Luultavasti tarvii sen erikoistyökalun ulos vetoa varten. Liekkö tässä liimattu tuo niin kuin uudemmissa kiinni.
Enempi en osaa auttaa kun ei kokemuksia tuosta hommasta.
-
Käytä sitä liukuvasaraa, kuten suunnittelit.
-
Ei suostu booriholkki irtoamaan vaihteiston päästä, ei inahdakaan.Tänään sain holkkiin kiinnitettyä kappaleen johon kiinnitin sitten liukuvasara puntin. ihan kunnon lyöntejä ulospäin, vaan ei liiku. olisiko kiinni liimalla ? sitten varmaankin tarvitsee lämpöä holkkiin ja melkoisen paljon? Auttakaa ketä on holkinvaihdon tehnyt. Eihän vaan ole mitään lukitusta? vaan holkin pitäisi tulla ulos kun kulmavaihde on nakattu lattialle. Voin kyllä rakentaa ruuviulosvetäjänkin kyseiseen hommaan jolla saisi tasaisen vedon ulospäin mutta se on taas lisätyötä. Moni on kehunut tehneensä kyseisen rempan mutta ei ainakaan minun lukemissani viesteissä ole kironnut jumittunutta kytkinholkkiä.
-
Tässä juttua. Lämpöä ja ulosvetäjä.
http://v70r.com/forums/topic/9854-awd-problem/page__st__10
Tässä vinkki kestävyyden parantamiseksi.
http://www.youtube.com/watch?v=7uA26xeC28A&feature=related
-
Eipä auttanut ulosvetäjäkään. Lämpöä tosin ei tainnut olla tarpeeksi kun ei ollut kaasupoltinta vielä tänään käytettävissä. 3 kw kuumailmapuhallin ei tuntunut riittävän ja stefakin oli lämmittämisen tiellä. Seuraavaksi kait pitää repiä stefa pois ja kokeilla pientä kaasupoltinta kuumentamiseen. Muistaakseni nuo Loctiten laakeri ym. liimat pitäisi antaa periksi jossakin 150 asteen tienoilla. Sen jälkeen ei taida auttaa kun dynamiitti. Auto on onneksi kakkospeli eikä jokapäiväisessä käytössä, alkais tosin olla kivat kelkkakelit muttei peräkärrylle hinausautoa. auts.
-
Eipä auttanut ulosvetäjäkään. Lämpöä tosin ei tainnut olla tarpeeksi kun ei ollut kaasupoltinta vielä tänään käytettävissä. 3 kw kuumailmapuhallin ei tuntunut riittävän ja stefakin oli lämmittämisen tiellä. Seuraavaksi kait pitää repiä stefa pois ja kokeilla pientä kaasupoltinta kuumentamiseen. Muistaakseni nuo Loctiten laakeri ym. liimat pitäisi antaa periksi jossakin 150 asteen tienoilla. Sen jälkeen ei taida auttaa kun dynamiitti. Auto on onneksi kakkospeli eikä jokapäiväisessä käytössä, alkais tosin olla kivat kelkkakelit muttei peräkärrylle hinausautoa. auts.
Mahtuuko sen holkin ajamaan rälläkällä halki? ???
-
Ikavä kyllä ei mahdu, sillä jumissa oleva pää on muutaman sentin matkalta vaihdelaatikon sisällä. Sen takia lämmittäminenkin on hiukan hankalaa. Kyllähän lämpö tosin johtyy metallia pitkin.
-
Lähtihän se holkki viimeinkin sitten irti. Järeällä ulosvetimellä ja hitsipillillä. Oli perkele ruostunut kiinni vaikka on vaihdelaatikon sisällä ja koko ajan öljroiskeessa. Käsittämättömän typerä rakennelma. Holkin takana oleva O- rengas estää vaihteistoöljyn pääsyn rihlalle tosin myös ulosvuotamisen rihlaa pitkin, mutta kait siihen olisi voinut kehitellä toisenlaisenkin tiivistyksen. Eräs ystävällinen palstan seuraaja pisti aiheeseen liittyvän linkin, taisi tulla kanadasta päin. Siinä oli kehitelty voitelu tuohon sutena syntyneeseen ratkaisuun. Aion todellakin matkia sitä oli nimittäin senverran kova homma irrotta holkki (ja palovaarallinen). Olen liki 40 vuotta painiskellut raskaan kuljetuskaluston korjaushommissa joten ei jumissa olevat osat ole vieraita mutta tämä osa-alue kyllä hämmästyttää surkeudellaan ja se on käytössä vielä melko uusissakin nelivedoissä. No nyt pääsee kasailemaan . Kiitoksia avuta kaikille vastanneille kumminkin.
-
Lähtihän se holkki viimeinkin sitten irti. Järeällä ulosvetimellä ja hitsipillillä. Oli perkele ruostunut kiinni vaikka on vaihdelaatikon sisällä ja koko ajan öljroiskeessa. Käsittämättömän typerä rakennelma. Holkin takana oleva O- rengas estää vaihteistoöljyn pääsyn rihlalle tosin myös ulosvuotamisen rihlaa pitkin, mutta kait siihen olisi voinut kehitellä toisenlaisenkin tiivistyksen. Eräs ystävällinen palstan seuraaja pisti aiheeseen liittyvän linkin, taisi tulla kanadasta päin. Siinä oli kehitelty voitelu tuohon sutena syntyneeseen ratkaisuun. Aion todellakin matkia sitä oli nimittäin senverran kova homma irrotta holkki (ja palovaarallinen). Olen liki 40 vuotta painiskellut raskaan kuljetuskaluston korjaushommissa joten ei jumissa olevat osat ole vieraita mutta tämä osa-alue kyllä hämmästyttää surkeudellaan ja se on käytössä vielä melko uusissakin nelivedoissä. No nyt pääsee kasailemaan . Kiitoksia avuta kaikille vastanneille kumminkin.
Hyvä että ongelmassa on päästy eteenpäin. :hello: Lämpö on kyllä hyvä keino vedon lisäksi jumiutuneissa osissa, sen olen töissä huomannut.
-
Kiitos vinkeistä itellä tuo sama homma edessä kunha aika riittää.. nyt tietää miten se on mahdollista saada irti.
-
Onhan se todella paha ottaa jos ei ole käytössä siihen nimenomaan tarkoitettua ulosvetäjää. Sillä se lähtee kuin vanhasta ihmisestä.
-
Rohkenen epäillä sitä merkkityökalua tällaisessa tapauksessa. Ainakin kuvan mukaan se ei ole kovin tukevan näköinen laite. Kyllähän se uusi holkki sitten liukui paikalleen ja irtosi ihan siirtoleukapihdeilläkin sen jälkeen kun rihla oli saatu putsattua ja rasvattua. Irroituksessa käyttämäni ulosvetäjän keskipultti oli kokoa M.16mm. ja jouduin pyörittämään sitä noin puolenmetrin mittaisella jatkovarrella kahdella kädellä vääntäen ja lisäksi holkki oli kuumennettu jo siniseksi etukäteen. Lähtien sitten narahdellen ulospäin milli kerrallaan, Joten hyvin pysyi ainakin tämä tapaus paikallaan. Tehdastyökalu ottaa kiinni holkin sisältä lukkorengasuraan kiilautumalla. Omavalmistamani oli pultattu holkin läpi 4 pultilla. Voin lähettää kuvan sähköpostilla jos jollakin on samanlaisia ongelmia. Vähän metallimiestaitoja, Sorvi, hitsauslaite ja kierteentekovälineet kyllä tarvitaan luomuksen aikaansaamiseksi. Nyt Volle on taas ajossa ja hyvin raapii joka kulmasta.
-
Merkkityökalulla ja siihen liitetyllä prässillä lähti kivutta vaikka voin vakuuttaa, että h******n lujassa sekin siellä istui.
-
Ahaa! Siinä oli siis hydrauliikkaa mukana? olenkin sitten nähnyt kyseisestä vempaimesta vain puolet. No nyt sitten tiedän senkin. Meinasin itsekin kehitellä hydraulisen ulosvetimen seuraavaksi, mutta ei onneksi tarvinnut.
-
Lähtihän se holkki viimeinkin sitten irti. Järeällä ulosvetimellä ja hitsipillillä. Oli perkele ruostunut kiinni vaikka on vaihdelaatikon sisällä ja koko ajan öljroiskeessa. Käsittämättömän typerä rakennelma. Holkin takana oleva O- rengas estää vaihteistoöljyn pääsyn rihlalle tosin myös ulosvuotamisen rihlaa pitkin, mutta kait siihen olisi voinut kehitellä toisenlaisenkin tiivistyksen. Eräs ystävällinen palstan seuraaja pisti aiheeseen liittyvän linkin, taisi tulla kanadasta päin. Siinä oli kehitelty voitelu tuohon sutena syntyneeseen ratkaisuun. Aion todellakin matkia sitä oli nimittäin senverran kova homma irrotta holkki (ja palovaarallinen). Olen liki 40 vuotta painiskellut raskaan kuljetuskaluston korjaushommissa joten ei jumissa olevat osat ole vieraita mutta tämä osa-alue kyllä hämmästyttää surkeudellaan ja se on käytössä vielä melko uusissakin nelivedoissä. No nyt pääsee kasailemaan . Kiitoksia avuta kaikille vastanneille kumminkin.
Kulmavaihteen holkin voitelu on kyllä outo tapaus laatikon päässä.
Holkin pää on stefan takana, ja stefan takaa näkyy myös akselin laakeri, joten siellä on myös laatikon öljyä sen voiteluun. Mitään tiivistettä ei näy boorien ja laakerin välissä.
Tästä huolimatta tuo holkki ruostuu akselille, koska ei saa edes roiskeina öljyä pintaansa.
Kulmavaihteen puolella holkki onkin sitten täysin asennusrasvan varassa.
-
Voitelua voi itse parantaa siten että poraa reiän kulmavaihteen kylkeen ja kierteittää sen sekä kiertää siihen putkenpätkän johonka letkunpätkä menemään ylös konehuoneeseen. Poraus tehdään siihen kohtaan joka vie laatikoisen välissä olevaan tilaan. Se täytetään öljyllä sen letkun avulla. Homma kannattaa tehdä siinävaiheessa, kun vaihtaa holkin. Kiinnityslaippa pitää tiivistää tiivistesilikonilla ettei voiteluöljy valu laippaliitoksesta pihalle. itse laitoin 1/4" R eli pienehkö putkinatsa. Johon 10 mm letkua 1m. Tiputtelen letkusta silloin tällöin muutaman lusikallisen öljyä laatikoiden välissä olevaan tilaan.
-
nuo holkit on lähtenyt ihan hyvin kun ensin ottaa sen stefan pois että pääsee lämmittämään (hyvä vähän vajuttaa laatikkoöljyäkin samalla.) Lämmittää reilusti, ja irroitus paineilma vasaralla. Just mahtuu täryyttämään siihen holkin ulkoreunaan, ja se holkki on kuitenkin sen verran pehmeä, että vasaran kärki tekee siihen loven, eikä luiskahda pois.