Ei siis oo muuta syytä ku että mopo moottori tohon koppaan.. Onko noissa jotain tyyppivikoja tai mistä saisin ylipäätään tietoa kyseisestä motista?
Jos se Fordin moottori on myös Fordin viat? No asiaan iloksesi löysin tämän käyttötestin otteen em. moottorista V70 Volvossa siis Koeajo: Volvo V70 T4F vm.2011: Konehuonetta ihmetellessä huomion kiinnittää fyysisesti melko pienikokoinen moottori. Pieneksi voimanlähteeksi, myös kuutiotilavuudeltaan, siinä on kuitenkin mukavasti tehoa. Turbon avittamana 1596 kuutioisesta moottorista irtoaa jopa 180 hevosvoimaa. Vääntöäkin löytyy 240 Nm kierrosalueella 1600-5000 rpm. Hetkellinen yliahtotoiminto nostaa maksimiväännön lukemaan 270 Nm. Numeroiden valossa pata on siis isompiensa tasolla, mutta mitenkäs sitten ajossa?
Ilahduttavaa on, että vaihtoehtona on automaattiaski. V70 on iso auto, jonka käskyttäminen on miellyttävämpää automaattilaatikon kanssa varsinkin kaupunkiolosuhteissa. Automaattivaihteisto vaikuttaa luonnollisesti hieman päästöihin ja polttoaineenkulutukseen. Manuaaliaskilla luvataan kulutuksen kaupungissa olevan 9,6 l/100 km ja päästöt ovat 157 g/km. Powershift-automaatilla lukemat ovat 10,3 l/100 km ja 169 g/km. Koeajossa, joka pääsääntöisesti oli kaupunkiajoa, päädyttiin lukemaan 10,3 l/100 km. Arvo on tarkalleen luvatun kaltainen. Harvoin päästään ilmoitettuun kulutuslukemaan, yleensä ne tuppaavat olemaan mielellään yltiöoptimistisia. Pisteet tästä Volvolle.
Istutin auton rattiin koeajajan, joka ei tiennyt ajavansa “ykskutosella” moottorilla. Hetken pyörittelyn jälkeen suuntasimme moottoritielle ja kehujen saattelemana V70 kiihtyi muun liikenteen vauhtiin mukavasti. Lenkin jälkeen arvuuttelin kuskilta, minkälainen moottori autossa hänen mielestään on. -Kakspuolikas turbohan näissä tuppaa olemaan..-Eikun ykskutonen, lisäsin. Hetken ihmettelyn ja auton papereiden pläräilyn jälkeen testaajan arvosana oli: Eipä olisi uskonut! Eipä niin, sillä turbotettu 180 heppainen ja vieläpä väännökäs moottori riittää hyvin V70:n liikutteluun. Että näin tälläkertaa lopulta!