Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Palautetta ja kysymyksiä moderoinnista

  • 842 Vastauksia
  • 238355 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Palautetta ja kysymyksiä moderoinnista
« Vastaus #750 : 05.08.2018, 10:11:53 »
Mitä tälle asialle olisi tehtävissä? En tunne modeja henkilökohtaisesti, mutta kirjoituksista olen päätellyt, että ei heissäkään todellisia autotekniikan asiantuntijoita kovin montaa ole. Toisekseen, hekin osallistuvat kovin harvoin korjaamo-osion keskusteluun. Kolmanneksi, useimpiin ongelmiin löytyy vastaus aiemmista keskusteluista, jos osaa hakea ja poimia oikean vastauksen niiden väärien joukosta.

Itse olen ainakin päätynyt pyörimään tänne siitä syystä, että autossa oli ongelma, jota kukaan ei tuntunut osaavan ratkaista. No, en saanut oikeaa vastausta täältäkään, mutta monta hyvää vinkkiä olen sittemmin kuitenkin löytänyt.
Jo olemassa olevan tiedon tiivistäminen ja toimiva haku...

Molemmat ovat asioita, jotka on "vapaaehtoisvoimin" aika rajuja "vaateita", varsinkin tuo "tiedon tiivistäminen". Nykyinen foorumin hakutoiminto on niin P-A-S-K-A, ettei sillä löydä yhtään mitään järkevää ja täten on niitä "kuinka laikataan jousia", "mikä kilkattaa konehuoneessa", "1.6D ja EGR" -topiceja jo kymmeniä ja joissain topiceissa sama kysymys kymmeniä kertoja.

Sen kaiken siivoaminen on iso työmaa, enkä usko että kenelläkään "vapaaehtoistyövoimalaisella" on intoa mokomaan käyttää aikaansa.

Käyttäjäkunta kuitenkin kyllästyy hiljalleen siihen, että aina on samat kysymykset. Osasyy on myös käyttäjissä (ei osata ajatellakkaan tiedonhakua ennen kysymystä), osa pirstaloituneessa tiedossa ja foorumin, oikeasti todella surkeasta, hakutoiminnosta.


Foorumi on myös kovin "levittäytynyt", vaikka onkin alkututustumisen jälkeen selkeä. Tällä tarkoitan sitä, että kuten on huomattu, joutuvat modetkin siirtelemään topiceja vähän väliä oikealle alueelle.


Tässä vain oma hypoteesi ongelmaan tai sen syihin. Ylläpitoa en tässä nyt kritisoi, vaikka onkin "palautetta ja kysymyksiä moderoinnista".



Esimerkiksi VAGarenalla on kritisoitu VRCF:ää "vanhojen linttavolvojen tuunausfoorumiksi" ja ties miksikä muuksi, mutta eipä minua henk. koht kyllä se vagisanin "mullon paremmat aamumurot isommalla velalla kuin sulla! Näissä autoissa ei koskaan ole mitään huonoa, Heil, mein VolksWagen!" -touhu kiinnosta pätkääkään.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Palautetta ja kysymyksiä moderoinnista
« Vastaus #751 : 05.08.2018, 10:37:15 »
Esimerkiksi VAGarenalla on kritisoitu VRCF:ää "vanhojen linttavolvojen tuunausfoorumiksi" ja ties miksikä muuksi, mutta eipä minua henk. koht kyllä se vagisanin "mullon paremmat aamumurot isommalla velalla kuin sulla! Näissä autoissa ei koskaan ole mitään huonoa, Heil, mein VolksWagen!" -touhu kiinnosta pätkääkään.

Vrcf:n forumin moderointi on minusta hyvää, kun taas vagarenalla ei ole oikeastaan minkäänlaista moderointia ja sen kyllä huomaa.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Palautetta ja kysymyksiä moderoinnista
« Vastaus #752 : 05.08.2018, 11:37:20 »
Vrcf:n forumin moderointi on minusta hyvää, kun taas vagarenalla ei ole oikeastaan minkäänlaista moderointia ja sen kyllä huomaa.

Millälailla se näkyy se moderoinnin puute ja missämäärin koet sen haittaavan lukemista ja osallistumista? Onko siellä pottuilua, seksismiä, rasismia tai jotain muita asiattomuuksia?
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Paikalla HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1603
  • It's Hip To Be Square
Vs: Palautetta ja kysymyksiä moderoinnista
« Vastaus #753 : 05.08.2018, 12:43:09 »
Foorumi on myös kovin "levittäytynyt", vaikka onkin alkututustumisen jälkeen selkeä. Tällä tarkoitan sitä, että kuten on huomattu, joutuvat modetkin siirtelemään topiceja vähän väliä oikealle alueelle.

Nyt kun otit puheeksi, niin olen miettinyt tarvittasko täällä ihan kaikkia alueita ja niiden alialueita...? Esim. tekniikkaosiossa on ensin takavetoisista yleisesti useampikymmenen sivua, jonka päälle mallisarjakohtaiset alakategoriat joissa on ihan samoja kysymyksiä ja vastauksia. Loput (etuvedot) lienee lajiteltu niin ettei yleistä sekalaista juuri ole.

Tai montako offtopicin offtopicin alakategoriaa foorumille tarvitaan...? :P

Käyttäjän tyhmyydellehän ei voi mitään, jos lätkitään aihe mihinsattuu osioon joka sormen alle ensimmäisenä sattuu, katsomatta yhtään miten aiheet on lajiteltu. Mutta joillain foorumeilla käytetään vissiin hetikohta pelkistetympää rakennetta, ei ole kokemusta miten lie käytännössä toimii.

Mutta nyt tämänkin viestin joku joutuu poistamaan offtopicina, siirtämään kehitysehdotuksiin tai perustamaan kokonaan uuden topicin... :D
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6328
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Palautetta ja kysymyksiä moderoinnista
« Vastaus #754 : 05.08.2018, 13:31:23 »
Mitä tälle asialle olisi tehtävissä? En tunne modeja henkilökohtaisesti, mutta kirjoituksista olen päätellyt, että ei heissäkään todellisia autotekniikan asiantuntijoita kovin montaa ole. Toisekseen, hekin osallistuvat kovin harvoin korjaamo-osion keskusteluun. Kolmanneksi, useimpiin ongelmiin löytyy vastaus aiemmista keskusteluista, jos osaa hakea ja poimia oikean vastauksen niiden väärien joukosta.

Äärimmäisen hyvä pointteja ja kysymyksiä :)

Foorumin alkutaipaleella modet valittiin sen mukaan, että jokaiselle osiolle olisi ns. oma aktiivinen  mode, joka seuraa aluetta aktiivisesti. Tietyt käyttäjät raportoivat tehokkaasti moderoinnin tarpeesta ja sitten heille esitettiin pyyntö, että olisiko halukkuutta ryhtyä modeksi. Sittemmin henkilökunta on kuitenkin valikoitunut eri perusteilla ja tietyt osiot ovat jääneet valitettavan vähälle moderoimiselle.

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13389
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Palautetta ja kysymyksiä moderoinnista
« Vastaus #755 : 05.08.2018, 13:50:16 »
Myöskin ne teknisesti osaavat modet joita meillä oli/on ovat kiireisiä oikeassa elämässä että eivät ennätä enää foorumilla notkua.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Slowman

  • Mr. Kanttari
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4017
  • www.vrcf.fi
Vs: Palautetta ja kysymyksiä moderoinnista
« Vastaus #756 : 05.08.2018, 14:26:49 »
Tässä mä ny olen kun niin odotit, minäkään en ihan joka ikinen päivä näitä lueskele. :)

Juu olisi voinut olla luonnollinen jatkumo tulevan tekniikan pohdiskelulle, mutta tällä moderointikokemuksella voin sanoa että yleensä nuo tahtovat karata ja sitten ylläpito pääsee tekemään siitä karanneesta keskustelusta uuden topicin viritysosioon, tässä tapauksessa varmaan sen "Mersun CDI-koneiden kesto virityskäytössä".

Ja se että käytävä keskustelu on topicin aloittajalle ok ei käsittääkseni tarkoita sitä että se olisi keskustelufoorumin sääntöjen mukaista? Ylläpito on laatinut ne ja päättää moderoinnista sekä sen tarpeesta, ei käyttäjät.

Tässä tapauksessa tulkitsin sääntöjä noin. Käyttäjiä ei ole kuitenkaan kielletty jatkamasta keskustelua viritysosiossa, jonne saa vapaasti tehdä edellä esitetyn topicin  :)

Foorumilla taitaa selkeästi mennä liiankin hyvin kun nykyään vaaditaan "päätä pölkylle" perusmoderoinnista mikä ei ennen tuntunut hätkäyttävän ketään,  kyllä ennen tässä topicissa oli kuhinaa vaan silloin kun jaettiin varoituksia tai porttikieltoja?

Vastakkainasettelu on varsin turhaa puuhaa ja asiallinen keskustelu ja perustelu saa monesti uusia muotoja tahtomattaankin. Rivien välit tutkitaan tarkoin ja tehdään niistä joskus vallan vääriäkin johtopäätöksiä. Käyttäjien nimenomaan täytyy saada äänensä kuuluviin tällaisissakin asioissa, ilman käyttäjiä ei kamalammin tarvitse mitään moderoidakaan. Poteroiden kaivaminen ja niihin jääräpäisesti asettuminen ei varmaan johda toivottuun suuntaan foorumin taholla. Selkeä perseily on saatu ilmeisen hyvin kitkettyä ja se foorumin hyvin meno voikin johtaa siihen että tartutaankin vähäpätöisempiin asioihin, myös siinä moderoinnissa. Kaikilla on joskus tylsää, minulla melko useinkin, siksipä tässäkin nyt kirjoitten vailla punaista lankaa, palannen asiaan sitten kun sen taas löydän.
Forester XT -06    Symmetrical AWD
760 Turbo -90 Ikuisuusprojekti
V70R -98 Paali vai mahdollisuus?

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6132
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Palautetta ja kysymyksiä moderoinnista
« Vastaus #757 : 05.08.2018, 14:27:43 »
Täällä yksi auton pesiä ja kuvailia.. :paku97:

Ja usein tulee toistettua itseäni kiittämällä ja sen sellaista, sivuja tulee ja lukukertoja. Siltikään en keksi muuta turinoitavaa topiceissani. Liekö parempi olla vaisu ja jättää kommentit pois niin kuolee showroomitkin. Toki voihan sitä huoltomuistioo vaan pitää ja päivittää kerta vuoteen jos muistaa.

Olen huono pukemaan ajatuksia tai sanoja tekstiin mutta, pohdin minkä takia ylipäätään on edes eri osa-alueita jos vähempi ei riitä.

Hakua olen itse yrittänyt käyttää, on se hankala. Vaatii aikaa tutustua mutta saa sillä jotain haettua. Nopeampi on käydä osa-alue läpi kun tietää varmaan mihin malliin liittyy.

Takavetoisiin en kommentoi juuri juuta tai jaata koska en niistä rehellisesti mitään tiedä. Enkä niitä oikeastaan moderoi edes samasta syystä. Aktiivinen yrittää olla, mutta tosiaan onhan tässä kaikkea muutakin kun foorumin ratsaus. :)
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Palautetta ja kysymyksiä moderoinnista
« Vastaus #758 : 05.08.2018, 14:41:55 »
Eikä nyt sitten kukaan ota herneitä sieraimiin...

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13389
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Palautetta ja kysymyksiä moderoinnista
« Vastaus #759 : 05.08.2018, 14:44:09 »
Eikä nyt sitten kukaan ota herneitä sieraimiin...
Sen verran että hakua koetetaan opetella käyttämään että voidaan kertoa miten sitä pitää käyttää...
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Palautetta ja kysymyksiä moderoinnista
« Vastaus #760 : 05.08.2018, 14:59:55 »
Sen verran että hakua koetetaan opetella käyttämään että voidaan kertoa miten sitä pitää käyttää...
Foorumin oma haku on ominaisuuksiltaan Googlea parempi (aluerajaus), mutta kirjoitat vaikka myyntiosioon "940" tai "jyväskylä", niin hakukohteet tulevat mitäsattuu järjestyksessä (monta vuotta vanhoja ilmoja voi olla ennen eilen laitettua) ja aika usein ilmoittaa "hakukohteita ei löytynyt".

Eiole pitkä aika, kun hain jostain projektitopicista jotain tiettyä asiaa. Hakusana oli 100% oikein, mutta ei. Ei löytänyt edes hakemalla projektit -osiosta.

Paaliin koko haku jos noin huono on. Ei sitä voi käyttää...

Paikalla HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1603
  • It's Hip To Be Square
Vs: Palautetta ja kysymyksiä moderoinnista
« Vastaus #761 : 05.08.2018, 15:12:29 »
Hausta täysin samaa mieltä. Minne/miksi se googlen täsmähakukokeilu etusivulta hävisi?
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8855
  • Teiden tukko
Vs: Palautetta ja kysymyksiä moderoinnista
« Vastaus #762 : 05.08.2018, 15:14:55 »
Hausta täysin samaa mieltä. Minne/miksi se googlen täsmähakukokeilu etusivulta hävisi?

Siinähän se etusivulla on. ???
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Vs: Palautetta ja kysymyksiä moderoinnista
« Vastaus #763 : 05.08.2018, 15:24:16 »
Siinähän se etusivulla on. ???

Sulla käytössä vanha teema? Uudella teemalla ei moista ole

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5751
  • www.vrcf.fi
Vs: Palautetta ja kysymyksiä moderoinnista
« Vastaus #764 : 05.08.2018, 15:32:19 »
Minä käytän googlea. Hakupalkkiin site:vrcf.fi niin johan löytyy sitä mitä hakeekin.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

 

Kulkukoira  Proturbo