Noniin ja vika löytyi. Kaikille vinkkinä, niin vaikka Pierburg onkin laatumerkki, älkää ostako volvoihinne ilmamassamittaria mistään muulta kuin Boschilta.
Uskollinen palvelija alkoi loppukesällä oikkuilemaan, ja auto päätyi ensimmäistä kertaa sitten vuoden 1997 hinausauton kyytiin. Syylliseksi paljastui alkuperäinen ilmamassamittari, ja hinauksen olisi ilmeisesti voinut välttää johdon irroittamalla.
Uutta osaa siis, ja ilokseni Motonet lupautui toimittamaan aitoa Bosch laatua. Ilo himmeni varaosatiskillä, kun käteeni ojennettiin Pierburgin valmiste, Boshin hinnalla toki. Vähän pakkoraossa sen ostin ja hetken auto tuntui jopa vähän toimivan, mutta jotenkin veto oli ohuen tuntuista. Ongelmat alkoivat talvirajoitusten tultua voimaan, kun jonossa körötellään alta 70 tosinopeuksia ja T5 tuntui kärsivän tavallista enemmän. Eräänä aamuna kiihdytyksessä veto loppui hekeksi kuin seinään, ja ainakin vaihteiston nuolivalo vilahti taulussa. Töiden jälkeen tarkastin Vol-FCR:llä vikakoodit, mutta moottori oli puhdas, vaihteistosta löytyi AT-114 Mode Selector Switch Signal too high, jonka kuittasin pois. Matka jatkui lievän epävarmuuden kaivellessa kuskin mieltä.
Eilen kotimatkalla auto taas nykäisi tuntuvasti ja nyt syttyi myös lambda. Meno jatkui onneksi entiseen malliin ja kotona koodi lukuun: EFI-231 Long term fuel trim part load. Ja juuri osakuormalla jonotellessa perstuntuma välittää näitä oireita. Kävin sitten koodin poiston jälkeen testilenkillä ja reippaammassa kiihdytyksessä jossain 4000 kierroksen tienoilla 2. vaihteella meno hetkeksi nyykähtää ja ilmiö oli toistettavissa, mutta vikakoodia ei ilmaantunut.
EFI-231 voi syttyä paitsi ilmamassamittarista, ulkomaisten foorumien mukaan myös imu- /pakopuolen vuodoista, HO2S anturista, EVAP-säiliön venttiilistä, ECT-anturista, johtimista, suuttimista, öljyongelmista...
Onko kenelläkään tietoa, mistä vielä saisi Boschin osan "tarvikehinnalla"? Taitaa Sininen ja Skandix olla niitä viimeisiä mahdollisuuksia ostaa aito sangen kirpeällä hinnalla? Ja sehän jurppii, jos osan vaihtaa turhaan, mutta epäilys on kyllä sangen vahva.
Entä ottaako ECU lämpötiedot samasta anturista, kuin lämpömittari?