Futurez  Kulkukoira

2.5 l kannen tiivisteen vaihto homma

  • 133 Vastauksia
  • 12482 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa far960

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 358
  • www.vrcf.fi
2.5 l kannen tiivisteen vaihto homma
« : 17.09.2020, 23:26:12 »
Mitä erityistä tuossa pitäisi ottaa huomioon;
kannenpultit,vanhat ovat 10.9 kovuutta,uusiksiko?
Tarviiko laanata kantta,entä nostajat,pitikö niille tehdä jotain ennen kasausta?
onko pakoventtiileissä tiivisteet?
Puolisen miljoonaa ajettuna on.
Tää vuoti öljyä takaa apukuskin puolelta.
Vielä ei ole syynätty lohkon kuntoa halkeamien osalta.
95 ll-malli.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: 2.5 l kannen tiivisteen vaihto homma
« Vastaus #1 : 18.09.2020, 07:34:05 »
Pultit on venyvät eli vaihdettava.
Uudet n. 50e luokkaa Virosta.

Ohjeen mukaan vaihdetaan kun max mitta ylittyy.
Mut sen verra tiukka tuo kiristystiukkuus ettei riskiä oikeen viitti 50e takia ottaa.

Tästä löytyy aivan varmasti eriävää mielipidetty (ja varmaa joku tuleekin ja sanoo että aina plaanattava oli kansi missä kunnossa vaan), mut omien kokemuksien perusteella sanon ettei tarvitse plaanata jos ei ole syöpymää tms.
Putsaa hyvin ja eikun kasaan.
On pitäneet, ja näin sanoo oikeastaan korjausopaskin... kansi menee hylkyyn jos liikaa heittoa tasopinnassa.

Vaihda samalla kertaa venttiilivarren kumit, jos vaa mahdollista.
Näissä on jokaisella venttiilillä tiiviste eli 24kpl vv kumeja vaihtoon.

Paininkuppien kanssa ois hyvä männät painaa sisään ja laittaa öljykylpyyn.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa far960

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 358
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.5 l kannen tiivisteen vaihto homma
« Vastaus #2 : 18.09.2020, 21:40:17 »
Pultit on venyvät eli vaihdettava.
Uudet n. 50e luokkaa Virosta.

Ohjeen mukaan vaihdetaan kun max mitta ylittyy.
Mut sen verra tiukka tuo kiristystiukkuus ettei riskiä oikeen viitti 50e takia ottaa.

Tästä löytyy aivan varmasti eriävää mielipidetty (ja varmaa joku tuleekin ja sanoo että aina plaanattava oli kansi missä kunnossa vaan), mut omien kokemuksien perusteella sanon ettei tarvitse plaanata jos ei ole syöpymää tms.
Putsaa hyvin ja eikun kasaan.
On pitäneet, ja näin sanoo oikeastaan korjausopaskin... kansi menee hylkyyn jos liikaa heittoa tasopinnassa.

Vaihda samalla kertaa venttiilivarren kumit, jos vaa mahdollista.
Näissä on jokaisella venttiilillä tiiviste eli 24kpl vv kumeja vaihtoon.

Paininkuppien kanssa ois hyvä männät painaa sisään ja laittaa öljykylpyyn.
Kiitos vastauksesta.Hienoa tekstiä.
On noi kyllä ihme vehkeitä,missä kunnossa ovat puolen miljoonan jälkeen..
Meinaan kun pahvikaan ei ole ihan riekaleina,eikä putket,taso-,ei oo bloki halki,eikä ole kansi  syöpynyt.
Ykköspytyn yksi pultti on ruostetöhnässä,miksiköhän?Täytyy puhaltaa ja kairata loppukierretapilla reijät.
Polarparts kaupassa on 14 kpl pultteja n.30e.
Speksejä en tiedä,vielä.
Kannattaa hankkia oikea puristin venoille,ei taida osua semmoinen
millä vinokoneen kannessa käytin,toki oli välihylsy silloinkin.
Miten muuten huomaa nostajan puristuksen riittävän?
Vielä,onko kokemusta Motonetin yläpään tiivari sarjasta,154€ ?







Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: 2.5 l kannen tiivisteen vaihto homma
« Vastaus #3 : 18.09.2020, 22:04:27 »
Jos en väärin muista, näissä lohkoissa oli avoin tuo kannenpultin paikka eli kosteutta varmaankin päässyt vaan pultille ja ajan myötä ruostetta päässy muodostumaan.

Joo noi yleismalliset puristimet ei oikein käy.. joutuu muokkaamaan jonkin verran.
Tai vaihtoehtoisesti teet pultilla kiinnitettävän puristimen ja sit jotai väliin ettei venttiilit pääse ottamaan esim. pöytää vasten.

Eli tämän tyylinen:
https://zcardepot.com/collections/cylinder-head/products/valve-spring-compressor-tool-l-l24-l28-l16-l18

Jos paininkupin mäntä liikkuu (kun 'täynnä' öljyä) esim. sormella painaessa, silloin se on huono = naputtaa koneen käydessä
Se vaatii aika yllättävän paljo voimaa että mäntä liikkuu kun on otettu käynnissä olleesta koneesta.

Ei ole kokemusta motonetin tiivistesarjasta, mut kunhan ei ole mikään professional parts sweden, niin toimii kyllä varmasti.
Eli esim. Reinz, Payen, Ajusa, Elring.. ja vastaavat on ok.

Laita venttiilikoppaan liimaks Volvon omaa. On helpompi levittää mitä esim. Elringin vastaava (anaerobinen liima).
Ja _ohuelti_ sitä liimaa, ettei tuki öljykanavia.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 2.5 l kannen tiivisteen vaihto homma
« Vastaus #4 : 19.09.2020, 00:21:15 »
Jos en väärin muista, näissä lohkoissa oli avoin tuo kannenpultin paikka eli kosteutta varmaankin päässyt vaan pultille ja ajan myötä ruostetta päässy muodostumaan.
Ei ole avoin. Todennäköisesti vuotanut tiivisteen välistä jäähdytysnestettä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.5 l kannen tiivisteen vaihto homma
« Vastaus #5 : 19.09.2020, 02:18:38 »
Jos nostinkupin mäntää pystyy painamaan mutta palautuu niin se naputtaa käynnistyksessä. Vuotaa öljyt pois seisoessa.

Ne mitkä ovat painuneet pohjaan naputtaa käydessäkin. Ota männästä kiinni ja koita vetää ulospäin.

Kovat joissa mäntä ulkona, ovat todennäköisesti ehjiä. Voi olla muutamia osittain tyhjentyneitä eli liikkuu vähän. Käyttäisin edelleen.
« Viimeksi muokattu: 19.09.2020, 02:21:30 kirjoittanut Huikkoster »
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa far960

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 358
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.5 l kannen tiivisteen vaihto homma
« Vastaus #6 : 19.09.2020, 14:52:02 »
Ok.
Kaikki kupit ovat samassa tilassa,eivät painu,ainakaan työkalulla lattiaa vasten käsivoimin,eivätkä tule ulos pihdeillä,eivät yhtään.
 Sopivan kylmänä nostajat kilkatti sekunnin,tai kaksi.Ei muuta.

Aiemminko kysyin,voiko kampuran takastefa kastella motin sivun ylös asti,mutta tosiaan paisarissa on selkeä moottoriöljyrantu seinämillä,ja nesteessä sateenkaaren värejä.

Ebayssa on Elwis-tanska,Reinz ym.yläpään tiivistesettejä,suht halvalla 80-100€ noin.
Kannen pulttien pituus on tasaisesti 152,5,onkohan oikeat?

Eivät taida olla venyneet mitan tasaisuuteen verraten?Ei ole,kuin max.0.20 eroa.

Motonetissa ovat 157ja Polarpartsilla 157 ja 162,täytyy mitata mitä sinne mahtuu?
Kierteiden nousut ovat 1.75.
M14 hylsykanta.

Maanantaina pääsen auton ja lohkon luokse mittaamaan.
Kannattaneeko dekkiä käsin hioa yhtään,kun syöpymiä ei juuri ole?
Olisi semmoinen carborundum kivi 200x50x50,toki voi tehdä turhan karkeita piirtoja?
Sillä on tullut pyöräytettyä aluvanteiden keskiöitä,siis ihan putsausmielessä.

Poissa far960

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 358
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.5 l kannen tiivisteen vaihto homma
« Vastaus #7 : 19.09.2020, 17:45:27 »
Ok.
Kaikki kupit ovat samassa tilassa,eivät painu,ainakaan työkalulla lattiaa vasten käsivoimin,eivätkä tule ulos pihdeillä,eivät yhtään.
 Sopivan kylmänä nostajat kilkatti sekunnin,tai kaksi.Ei muuta.

Aiemminko kysyin,voiko kampuran takastefa kastella motin sivun ylös asti,mutta tosiaan paisarissa on selkeä moottoriöljyrantu seinämillä,ja nesteessä sateenkaaren värejä.

Ebayssa on Elwis-tanska,Reinz ym.yläpään tiivistesettejä,suht halvalla 80-100€ noin.
Kannen pulttien pituus on tasaisesti 152,5,onkohan oikeat?

Eivät taida olla venyneet mitan tasaisuuteen verraten?Ei ole,kuin max.0.20 eroa.

Motonetissa ovat 157ja Polarpartsilla 157 ja 162,täytyy mitata mitä sinne mahtuu?
Kierteiden nousut ovat 1.75.
M14 hylsykanta.

Maanantaina pääsen auton ja lohkon luokse mittaamaan.
Kannattaneeko dekkiä käsin hioa yhtään,kun syöpymiä ei juuri ole?
Olisi semmoinen carborundum kivi 200x50x50,toki voi tehdä turhan karkeita piirtoja?
Sillä on tullut pyöräytettyä aluvanteiden keskiöitä,siis ihan putsausmielessä.
Pakko korjata että oli aiemmin tönärin lukuvirhe;kansipultit ovat
tässäkin 157mm.
Tarviiko pakonokassa olevalle vihreälle kiekolle tehdä mitään,mikä se nyt onkaan?

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: 2.5 l kannen tiivisteen vaihto homma
« Vastaus #8 : 19.09.2020, 19:21:28 »
Se on värinänvaimennin, ei tarvitse mitään tehdä.

Tiivistepintojen putsaukseen voi halutessaan / tarvittaessa käyttää kulmavinkua mihin hieno kuitulaikka.
Aika usein on aika nätisti lähteny kannentiivisteen jämät leveällä tiivistekaavimella ja lopuks jonkun liuottimen kanssa paperilla pyyhkiny puhtaaks.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa far960

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 358
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.5 l kannen tiivisteen vaihto homma
« Vastaus #9 : 20.09.2020, 21:13:39 »
Ok kiitos.
Jo kittilastoilla skrapasin,ne saa hienolla timantti lätkällä ottavaksi.Kansi on hyvin pitkälti suora.
Jostain on hankittava piitkä
M12x1.75 kierretappi,sekä pakka pulteille,päättää sitten uusiiko eli ei?
Vaiko hitsattava hyvää jatkoa ;)




Poissa far960

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 358
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.5 l kannen tiivisteen vaihto homma
« Vastaus #10 : 07.10.2020, 17:10:28 »
Moi.
Tänne nyt on tullut paljon kirjoiteltua.
Tämäkin viesti liittyy öljynvuoto vikoihin,mitä kansipahvi:
Kampuran takastefa(myös etustefan,jos hihnapyörän pultin saa auki ilman mutterimyllyä)on yrityksessä vaihtaa kun auto on pukeilla.

Onko siinä mitään erityistä 30-43 irroituksessa?

Onko se vetolevy ruuveilla eli ne auki?
Jääkö turbiini koneeseen?
Kardaani otettava kokonaan irtikö?

pnp täytyy avata kun pääsee hyvin kiinni.
Kiitollisena odottelen asiantuntijoiden postauksia.



Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 2.5 l kannen tiivisteen vaihto homma
« Vastaus #11 : 08.10.2020, 00:08:50 »
Kardaani pois, vaihteensiirron vipu/vivut irti, etuputki/katti pois jos tai kun haluaa reilusti lisää tilaa, alapoikkituki pois, öljylinjat irti laatikosta(tai syyläristä jos eivät irtoa suosiolla laatikosta) ja turbiinin pultit irti vetolevystä. Turbiinin pultteja varten on aukko lohkon oikealla puolella, joka on alunperin peitetty alumiininpalalla. Turbiini otetaan pois laatikon kanssa ja sen liikkuminen on syytä varmistaa ruuvarin kanssa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa far960

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 358
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.5 l kannen tiivisteen vaihto homma
« Vastaus #12 : 08.10.2020, 15:26:17 »
Kardaani pois, vaihteensiirron vipu/vivut irti, etuputki/katti pois jos tai kun haluaa reilusti lisää tilaa, alapoikkituki pois, öljylinjat irti laatikosta(tai syyläristä jos eivät irtoa suosiolla laatikosta) ja turbiinin pultit irti vetolevystä. Turbiinin pultteja varten on aukko lohkon oikealla puolella, joka on alunperin peitetty alumiininpalalla. Turbiini otetaan pois laatikon kanssa ja sen liikkuminen on syytä varmistaa ruuvarin kanssa.
Kiitos viestistä.
Olihan siinä sisältöä,eli duunia paljon näkyy olevan.Arvatenkin kun 960:stä on kysymys

Poissa far960

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 358
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.5 l kannen tiivisteen vaihto homma
« Vastaus #13 : 09.10.2020, 19:47:45 »
Kiitos viestistä.
Olihan siinä sisältöä,eli duunia paljon näkyy olevan.Arvatenkin kun 960:stä on kysymys
Vaikuttaa aika hurjalta hommalta,vielä kun kosla on perusramppien ja pukkien varassa,eli ahdastakin.
Starttihan on pois,joku ruuvin kanta näkyy,onko kuusio vai torx?Ei pääse helpolla lähelle.
Imuilman esilämmityspeltiviritykset on kyllä
syvältä,noin remonttien kannalta.
On teettänyt paljon työtä jo tähän mennessä kannen irroituksessaVieläkin yksi pultti kiinni taaemmassa pakosarjassa,ollut varmaan sen 25 vuotta :(
Uskaltaisiko jättää koko pelti-putki hässäkän pois?
Puolet vuodesta aluputki on irti suodattimen kotelosta.

Entä EGR?Kaikki pois ja tukkoon?
Vikavalo kait loistaa?

Ei taida päästä tähystämään kampuran takastefaa alapuolelta onko öljytippaa?

Meinaan jos turhaa työtä kaiken lisäksi tekisin.
Kansi täytyy huoltaa kuten startti ja laturikin.
Vaihtaako ykk anturin,varoiksi?
Ruiskun lämpöanturi?
Nokan anturi,nyt kun kansi on pois?
Entä kumiset imutorvet,klemmarit vaan uusiksi?



Poissa far960

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 358
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.5 l kannen tiivisteen vaihto homma
« Vastaus #14 : 14.10.2020, 00:12:02 »
Nyt olisi kampiakselin takastefa käsissä,kysymystä pukkaa:
Kuuluuko siinä olla harmaata  huopaa,niinkuin tässä??
Taitaa olla joskus vaihdettu,jäljjistä päätellen.
Entä etustefan koppa,tarviiko avata ja vaihtaa paperitiiviste?
Ei kai turbiini,tai akseli kärsi laatikon  normi  irrotuksessa?
Meni yllätäen sisäänpäin että pyörittäessä tuntuisi hankaavan vähän alumiiniiin?.
Akselilla kuitenkin olisi?



 

Carcom Oy  Ateho