Elekma  Autoracing

2.5 l kannen tiivisteen vaihto homma

  • 133 Vastauksia
  • 12473 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa far960

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 356
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.5 vaihto homma.Lisä kysymyksiä.
« Vastaus #15 : 15.10.2020, 15:21:35 »
Onko kampuran silmässä silmälaakeri,vai mikä holkki  se on?Vaihdettava?
Voiko turbiinista tulla öljyt ulos,kun kallistin
askin kyljelleen ottaakseni pohjan tiivistystä varten irti.
Laskin paikalla sen ollessa ropusta öljyt,mutta nyt tuli kylkiasennossa kun tikun nosti,aika paljon öljyä.
Lisäystä:
Volvon Liquid Gasket,
50ml,
40€, ?!
Osanro:1161059.
Onko juuri oikea?
Välikanteen.
Vetolevyn vanhat pultit,mikä on kiristysmomentti,ja tarviiko ruuvilukitteen?
« Viimeksi muokattu: 15.10.2020, 17:49:43 kirjoittanut far960 »

Poissa far960

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 356
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.5 l kannen tiivisteen vaihto homma
« Vastaus #16 : 14.11.2020, 10:49:09 »
Ajusa merkkinen kannen tiiviste,tekeekö mitään,vai jättääkö hyllyyn?
PolarParts gmbh oli pakannut.
Dekkitaso ja kansi ovat höyläämättä,tarttisko ohjuritapit irrottaa putsausta varten ja kuinka lähtevät irti edes?

Voiko ja hyödyttääkö sumuttaa kuparivaseliinia?
Alumiinivaseliinia?
Vakio vaparipata on.

En löydä kiristystiukkuuksia ja järjestystä.
Uudet,venyvät pultit kyseessä.
Voiko joku foorumilainen antaa arvot?

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: 2.5 l kannen tiivisteen vaihto homma
« Vastaus #17 : 15.11.2020, 12:12:04 »
On tullut myös Ajusaa käytettyä, ihan ok olleet laadultaan.
En oo ite ainakaa irrottanu ohjuritappeja ikinä.. paitsi yhdestä kannesta irroitin muistaakseni sen takia että sai kansipenkkiin kiinni ilman välikappaleita. Tuurna ja vasara, niillä lähtee mut ei ole tosiaan mitää tarvetta yleensä niitä irroitella.

En oo noihin tappeihin mitää laittanu, kun siinä on riskinä et leviää liimapinnalle.

Lohkossa/kannessa olevat ohjurit lähtee joko pihdeillä (jos ei jumita), mut yleensä joutuu käyttää esim. laakerin sisäpuolista ulosvedintä liukuvasaran kanssa, millä saa ehjänä irti.
Tai vaihtoehtoisesti sopiva kierretappi jonka päähän on liitetty koukku tms. että saa liukuvasaraan kiinni.

Kannen kiristyksen ohje tulee yleensä kannentiivisteen mukana.
Tai: https://www.myvolvolibrary.info/Tech_files2_ficheiros/900_B6304_reconditioning.pdf
Kiristystiukkuudet on 1) 20nm 2) 60nm 3) 130°

Järjestys, apukuskin puolelta katsottuna
11 | 7 | 3 | 1 | 5 | 9 | 13     Jakopään puoli
12 | 8 | 4 | 2 | 6 | 10 | 14

Astemittaria suosittelen tuon 130° vetämiseen.
Tai momenttiavain jossa asteet (kallis)

Tuon linkin ohjeessa on muuten virhe, käskee laittamaan 150 sen 130 sijasta.. eli oikea asteluku on tosiaan 130.. sekin on jo aika tiukka.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Kuuskanttinen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 76
  • Viivoitin ja harppi.-Mikä on harppi?
Vs: 2.5 l kannen tiivisteen vaihto homma
« Vastaus #18 : 15.11.2020, 15:00:04 »
Ei ole avoin. Todennäköisesti vuotanut tiivisteen välistä jäähdytysnestettä.
Komppaan,minulla katkesi yksi lohkoon purkaessa. Kohta oli etunurkan pultti pakopuolella.Koneistamossa poistivat, kun ei ollut olosuhteet kotona kunnossa. Juniorin pultit aukesi suosiolla kaikki, tosin yksi kirskui jo siinäkin.
-Nelikulmaisia mäntiäkin harkittiin.Ei saatu ihan toimiviksi-

Poissa far960

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 356
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.5 l kannen tiivisteen vaihto homma
« Vastaus #19 : 15.11.2020, 21:34:29 »
Kiitos vastauksesta.
Tuo kulmatiukkaus on tärkeä tieto.
Jos tuntuu vaan venyvän,eikä naksahda niin jättää sitten siihen

Ohjureista meinasin,jotta sa pyyhittyä tasoja menemään kunnolla koko matkalla.
Kuparilla tai alumiinilla jos kansipahvin spreijjaa,että miten vaikuttaisi,esim.asettumaan puristuksessa,ynnä muuhun?

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: 2.5 l kannen tiivisteen vaihto homma
« Vastaus #20 : 15.11.2020, 21:57:51 »
Permatexin (tai vht) kuparisprayta oon käyttäny välillä.
Ei oo tarpeen, varsinkaan massapahvilla.. mut tuntuu kyllä pitävän aika mielettömän tiukasti.

Ainakin kun joutuu sen jäljiltä irrottamaa kansipahvia. :D

Ne on venyvät pultit (yks syy miks kiristetään asteiden perusteella), eli tuohon ohjearvoon vaan (20+60nm + 130 astetta).
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa far960

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 356
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.5 l kannen tiivisteen vaihto homma
« Vastaus #21 : 16.11.2020, 09:51:20 »
Iso kiitos taas vaivannäöstä.
En ole myös ikinä laittanut,mömmöja,mutta on tullut plaanattu kansi aina.
Nyt ei jaksa;ja huonolla kokemuksella näistä pks-n koneistamoista Ei uskalla jos pilaavat

Poissa far960

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 356
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.5 l kannen tiivisteen vaihto homma
« Vastaus #22 : 17.11.2020, 10:30:55 »
24 stä venttiilinnostimista on 1 erilainen,puristuksen jälkeen jäi kuin joustavaksi kumipalloksi.
Onkohan hyvä uusia ja mistä niitä voi ostaa?

Toki jos jollain foorumilaisella olisi ylimääräinen,ja laittaisi postiin,kun lähettäisin rahaa?
Olisi nopeampaa?

Poissa far960

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 356
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.5 l kannen tiivisteen vaihto homma
« Vastaus #23 : 18.11.2020, 19:15:01 »
Fixus lupasi huomisaamuksi venttiilinnostimen,10€.
Biliassa 27,54 kpl,toimitusaika pari viikkoa.

Pystyykö noita elvyttämään jollain aineella?
.
Nyt sitten löytyykin kannesta yön jäljiltä muutama kumipallomainen lisää:(

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: 2.5 l kannen tiivisteen vaihto homma
« Vastaus #24 : 18.11.2020, 19:55:16 »
Ne valuu tyhjäks, jos on ns. kuiviltaan jossain.
Yleensä sinne paininkupin sisäpuolelle kertyy kaikenlaista sakkaa ym. sontaa, minkä puhdistus onnistuu parhaiten vaan purkamalla paininkuppi eli esim. puuta vasten lyömällä, niin mäntä tulee pihalle.

Mut on tosi työlästä.. pari kertaa tehnyt.  :facepalm:
Toisella kerralla (eri auto toki) totesin, et ei oo vaivan arvoista ja jatkossa hankkii suoraa vaa uudet paininkupit jos ei kalliita ole.

Voi toki kokeilla laittaa esim. diesel / polttoöljy tms. kylpyyn päiväks tai kahdeks ja sit painaa männät sisään -> öljyastiaan josta sit kanteen.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.5 l kannen tiivisteen vaihto homma
« Vastaus #25 : 18.11.2020, 20:03:21 »
Siis nehän on ehjiä jotka joustaa puristamalla tyhjäyksen jälkeen.

Jos ne muut ei ole kumipalloja puristelun jälkeen niin et ole vielä pumpannut kaikkia öljyjä pois. Vai millaisia ne muut on?
« Viimeksi muokattu: 18.11.2020, 20:05:27 kirjoittanut Huikkoster »
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa far960

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 356
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.5 l kannen tiivisteen vaihto homma
« Vastaus #26 : 18.11.2020, 22:24:11 »
Ne valuu tyhjäks, jos on ns. kuiviltaan jossain.
Yleensä sinne paininkupin sisäpuolelle kertyy kaikenlaista sakkaa ym. sontaa, minkä puhdistus onnistuu parhaiten vaan purkamalla paininkuppi eli esim. puuta vasten lyömällä, niin mäntä tulee pihalle.

Mut on tosi työlästä.. pari kertaa tehnyt.  :facepalm:
Toisella kerralla (eri auto toki) totesin, et ei oo vaivan arvoista ja jatkossa hankkii suoraa vaa uudet paininkupit jos ei kalliita ole.

Voi toki kokeilla laittaa esim. diesel / polttoöljy tms. kylpyyn päiväks tai kahdeks ja sit painaa männät sisään -> öljyastiaan josta sit kanteen.
Ok.Taas hyvää tietoa!
On tuossa tosiaan hommaa.24 muovipussia osille.
Uskaltaako nostimia sekoittaa,kyllä kai?

Poissa far960

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 356
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.5 l kannen tiivisteen vaihto homma
« Vastaus #27 : 18.11.2020, 22:38:38 »
Siis nehän on ehjiä jotka joustaa puristamalla tyhjäyksen jälkeen.

Jos ne muut ei ole kumipalloja puristelun jälkeen niin et ole vielä pumpannut kaikkia öljyjä pois. Vai millaisia ne muut on?
Ai niin on.
Kivikovia nuo olivat puristamisen jälkeen.
Jäävät n.millin laakeripesän pohjan yli.
Ovat kyllä outoja osia minulle.
Jos puristan vielä,mini- ruuvipenkillä,kattoo sitten.
Koitan varmaan avata vielä.
Kiitos vastaajille.

Poissa far960

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 356
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.5 l kannen tiivisteen vaihto homma
« Vastaus #28 : 19.11.2020, 17:46:47 »
Moi.
Apua tarvii taas kysyä.
Mitä jos nyt nostimia puolta ei saa puristettua tyhjäksi,siltä vaikuttaa.
Voiko kuitenkin välikannen ruuvata paikalleen huoletta?
Onko niin että ainakin yksi pari nokkia on alaspäin?
Vähän taustaa:Alkaa olees ympäristönkin paineita,kun on outo koko projekti.Syyskuun alkupuolella aloitin,pihahommana

Poissa far960

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 356
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.5 l kannen tiivisteen vaihto homma
« Vastaus #29 : 20.11.2020, 17:05:32 »
Nyt se myrkyn lykkäs

 

KL-varaosat  Race.fi