Autodiagnoosi  Carcom Oy

2.5 l kannen tiivisteen vaihto homma

  • 133 Vastauksia
  • 12481 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.5 l kannen tiivisteen vaihto homma
« Vastaus #30 : 20.11.2020, 19:26:00 »
Jos kaikki nostimet menee takaisin samoille paikoille kuin olivatkin niin kasaan vaan.

Mutta jos niiden järjestys menee sekaisin niin on vaarana että joissain on liikaa öljyä eikä lähde käyntiin kun venttiilit eivät sulkeudu. Eikä löydy rikkinäiset nostajat.

Ruuvipenkissä pumppaa nostajat tyhjiksi pultin avulla. Kohtalaista voimaa tarvitsee ja useamman pumppauksen. Kun nostaja on tyhjä, sen männän pitää joustaa. Jos jää pohjaan niin jousi on rikki. Tälläinen naputtaa käynnissä.

Jos taas nostaja on tyhjä ennen pumppausta, se vuotaa ja pitää käynnistyksessä rallatuksen.

Mutta jos oikeasti siitä meinaa jäädä kasaus vaiheeseen niin voit myös kokeilla että lyöt kasaan vaan. Ei tätä nostajien tyhjäystä kaikki edes tiedä (liika tieto lisää tuskaa?)

Ja itsellä kansirempan jälkeen nostajat naputti kunnes olin ajanut pitkän lenkin. Eli sitä ei kannata pelästyä. Ilmaantuvat ajaessa.

Onko joku eri mieltä ajatuksistani?
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa far960

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 358
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.5 l kannen tiivisteen vaihto homma
« Vastaus #31 : 20.11.2020, 19:43:50 »
Olen minä ainakin samaa mieltä,siis opin uutta,kiitos.
Nostajat ovat nyt polttoöljykylvyssä.En saanut mäntää lyömällä ulos,vielä.


Poissa far960

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 358
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.5 l kannen tiivisteen vaihto homma
« Vastaus #32 : 20.11.2020, 19:48:56 »
Nyt se myrkyn lykkäs
Vielä henki pihisee..
Onko tuttua Helicoilin pettämisestä tinalohkossa?
Pultti nro 13-n paikka-vesiputken vieressä-antautui jo n.50 nm-ssä.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: 2.5 l kannen tiivisteen vaihto homma
« Vastaus #33 : 20.11.2020, 20:26:55 »
Siis mikä pultti? Kannenpultti?
Minkä takia sinne on helicoil laitettu? ???

Bemarin alulohkoihin laittaneet ilmeisesti time-serttejä hyvällä menestyksellä.
Saa korjata toki jos muistan väärin, en oo ite niitä kierteitä joutunu korjailemaan.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa far960

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 358
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.5 l kannen tiivisteen vaihto homma
« Vastaus #34 : 20.11.2020, 22:45:52 »
Juu kannenpultti.
Ykköspytyn pakopuolelta,vesiputken vierestä.
Oletin että niissä on irto,teräskierre.
Vai onko vaan alumiinissa jenkat?
Sinne meni ketuille uudet pultit ja kansipahvi.
Pystyyköhän tuota lohkoa korjaamaan,kukaan tehnyt,kokemuksia?
Onko time-sert niikuin Helicoil?
Ennen kantta kävin läpi kaikki jengat tapilla,puhalsin,öljysin pultit ja kiersin kokeeksi pohjaan asti.
Kaikki vaikutti normaalilta.











Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 2.5 l kannen tiivisteen vaihto homma
« Vastaus #35 : 21.11.2020, 00:33:36 »
Vakio kierre on aika pitkä ja alumiinissa. Epäilisin että irtokierre on lyhyempi ja korkkasi sen takia. Varmaankin pultti katkennut joskus, poistettu vähän väärin ja sen takia korjattu. Itsellä nousi teräskierreholkki ylös yhdestä lohkosta koska se oli liian lyhyt. Kesti yhden kiristyksen ja seuraavalla kasauskerralla petti. Jos on laitettu vain Helicoil tai vastaava, niin voisi kokeilla kierreholkkia kunhan se vain on vähintään yhtä pitkä kuin lohkossa oleva kierre alunperinkin. Time-sertissa taitaa olla kaulus joka estää holkin kiertämisen aivan pohjaan.

Tuo oma lohko odottaa edelleen jatkokäsittelyä, tuli vaihdettua toinen kun kone oli muutenkin irti.

Pahvi ja pultit ei menneet miksikään noin kevyestä kiristelystä.
« Viimeksi muokattu: 21.11.2020, 00:38:51 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa far960

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 358
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.5 l kannen tiivisteen vaihto homma
« Vastaus #36 : 21.11.2020, 07:31:21 »
Ok.
Jossain aluvehkeissä olen lukenut olevan valmiina irtokierteet.
Luulin että Volvossakin?
Nyt en oikeasti tiedä mitä siellä on?
Magneetillakaan ei pysty tarkistamaan-jollei ole hst-tä-mahdollinen irtokierre?
Tämä on muuten juuri se paikka,josta aiemmin täällä kirjoitin,jonka pultin avatessa huomasin olevan ruostetöhnässä.
Otti kyllä vastaan,ei nyt ihan hullusti kuitenkaan.
Kävin läpi huolella kierretapilla,sekin sujui helposti.
Tosiaan juuri tuo,mistä mainitsit,jos insertti on liian lyhyt.
Taannoin asennutin moottorikoneistamossaTakkatiellä Pitäjänmäessä Helicoilin Yamahan 20hp perämoottoriin,magnesiumlohkoon,yhdelle kannenpultille,kone oli helteessä ajettu ylikuumaksi,kun vesipumppu oli pettänyt(ei ollut asianmukaisessa huollossa käytetty)
(Ei kuulemma kuullut summeria,eikä nähnyt kaasun auki ollessa vesisuihkun puutetta)
Vedet ja öljyt sekaisin.
Perjantai-ilta,oli muka kiire saada viikonlopuksi vene ajoon,Puhelimessa sovittu paikalletulo,
koneistamo asensi kaksi lyhyttä kierrettä,kun ei löytynytkään pitkää.
Nousivat sitten rannassa kantta kiristäessä pultin mukana.Se siitä padasta,osaltani.
Nyt en tiedä mitä tän merikontin kanssa tekee!?
Autohan toimii kaikinpuolin,ja on katsastettu,ei mätävikoja.
Mutta kun se pata vuoti aina öljyä,7 vuotta.
Aivan karmeeta töhnää oli joka paikassa.
Mutta nyt se on lumen ja jään peitossa,ja lohko vähän huonona

Poissa far960

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 358
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.5 l kannen tiivisteen vaihto homma
« Vastaus #37 : 21.11.2020, 08:24:54 »
Vakio kierre on aika pitkä ja alumiinissa. Epäilisin että irtokierre on lyhyempi ja korkkasi sen takia. Varmaankin pultti katkennut joskus, poistettu vähän väärin ja sen takia korjattu. Itsellä nousi teräskierreholkki ylös yhdestä lohkosta koska se oli liian lyhyt. Kesti yhden kiristyksen ja seuraavalla kasauskerralla petti. Jos on laitettu vain Helicoil tai vastaava, niin voisi kokeilla kierreholkkia kunhan se vain on vähintään yhtä pitkä kuin lohkossa oleva kierre alunperinkin. Time-sertissa taitaa olla kaulus joka estää holkin kiertämisen aivan pohjaan.

Tuo oma lohko odottaa edelleen jatkokäsittelyä, tuli vaihdettua toinen kun kone oli muutenkin irti.

Pahvi ja pultit ei menneet miksikään noin kevyestä kiristelystä.
Minä menin vetämään kaikki 12 kulmatiukkauksella,sitten tuli nro 13 ja siinä se.
Pistää miettimään vippaskonsteja,äh.

Poissa far960

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 358
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.5 l kannen tiivisteen vaihto homma
« Vastaus #38 : 21.11.2020, 10:56:07 »
Offtopic:Jopa myyminen/vaihtaminen on tullut mieleen,joku avulias tallissaan laittaisi auton kuntoon.
Haaveilua lottovoitosta(:)



Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: 2.5 l kannen tiivisteen vaihto homma
« Vastaus #39 : 21.11.2020, 10:57:30 »
Niin siis miten ne pultit on kiristetty jos 13. pultti antautui jo 50nm ja 12 on kiristetty asteisiin asti..? ???

Mut kyllä se alkuperäinen kierre kestää ilman mitään ongelmia.
Eli jos sinne on joku lyhyt helicoil laitettu, niin en ihmettele yhtään jos pettää.

Joo time-sert onkin tosiaan sellainen jossa kaulus..
Pitkä helicoil tai (pitkä) kierreholkki, niin toimii. Jälkimmäisestä parempia kokemuksia.
Koneistamoilta kannattaa kysellä, saako kierreholkkia tommoseen.. tai muuta ratkaisua.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa far960

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 358
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.5 l kannen tiivisteen vaihto homma
« Vastaus #40 : 21.11.2020, 14:53:34 »
Kyllä antamasi ohjeen mukaan tein.
Kun kuului jotain ääntä toisessa vaiheessa nro 13,ja myös 14,niin en vielä huolestunut.
Kulmatiukkauksessa jäivät tietysti nämä viimeiseksi pariksi,kuin myös 1 ja 2 vaiheessa.
En tiedä muuta mitä siellä reijässä oli kuin kunnolla ruostetöhnää.
Kuten mainitsin se nro 13 otti avatessa vastaan.
Luulin olevani kierteiden kanssa tarkkana.
Spreijasin muuten pahvin,vaikka massa on,niin kuparilla.Kingin, Fixuksesta 3 krt.halvempi kuin Permatex,ihan vaan hinnan takia.
Lyön siihen reikään moskalla vuoristokiipeilijöiden käyttämän kiilan.
Joo_
 Pieni eläke niin,ei nyt puhuttele koneistamojutut ym:(
Kiitos vastauksesta.



Poissa far960

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 358
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.5 l kannen tiivisteen vaihto homma
« Vastaus #41 : 21.11.2020, 15:17:57 »
Jos kaikki nostimet menee takaisin samoille paikoille kuin olivatkin niin kasaan vaan.

Mutta jos niiden järjestys menee sekaisin niin on vaarana että joissain on liikaa öljyä eikä lähde käyntiin kun venttiilit eivät sulkeudu. Eikä löydy rikkinäiset nostajat.

Ruuvipenkissä pumppaa nostajat tyhjiksi pultin avulla. Kohtalaista voimaa tarvitsee ja useamman pumppauksen. Kun nostaja on tyhjä, sen männän pitää joustaa. Jos jää pohjaan niin jousi on rikki. Tälläinen naputtaa käynnissä.

Jos taas nostaja on tyhjä ennen pumppausta, se vuotaa ja pitää käynnistyksessä rallatuksen.

Mutta jos oikeasti siitä meinaa jäädä kasaus vaiheeseen niin voit myös kokeilla että lyöt kasaan vaan. Ei tätä nostajien tyhjäystä kaikki edes tiedä (liika tieto lisää tuskaa?)

Ja itsellä kansirempan jälkeen nostajat naputti kunnes olin ajanut pitkän lenkin. Eli sitä ei kannata pelästyä. Ilmaantuvat ajaessa.

Onko joku eri mieltä ajatuksistani?
Useampi pumppaus on varmasti juuri se ratkaisu.
Vieläkään en ole sekoittanut niitä,vadissa ovat, tasan jäjrestyksessä,toppari erottaa imut ja paot.
Mutta ajattelin iskeä ne veden keittimeen,pihalla,riittävän suuri on et kerralla.Sekoontuvat ja auttaako edes mitään?
Siniseltä saisi 650€ uudet.
Fixukselta "vain" 240€,niin mikä siinä ongelmana?

Poissa far960

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 358
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.5 l kannen tiivisteen vaihto homma
« Vastaus #42 : 21.11.2020, 19:11:06 »
Ei tullut edellisen viestin loppuun toivomaani hymiötä

Poissa far960

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 358
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.5 l kannen tiivisteen vaihto homma
« Vastaus #43 : 22.11.2020, 16:53:27 »
Ei tullut edellisen viestin loppuun toivomaani hymiötä
Emojia,ei ota ei :buck2:
Nyt olen"jännän äärellä"tosissaan,kun putsasin lisää pettänyttä lohkon reikää bräkleentillä ja puhaltamalla.Magneetilla tuli kai 10 kertaa ruosteista metallimujua.
Pulttiin reilusti vahvaa locktitea ja eikun vääntämään."Ihme tapahtui,tiukkeni,tiukkeni,60nm jäi jälkeen aika reilusti.
Aion nyt tunnin päästä kokeilla tiukata lisää.Iisi iisi.


Kankikari

  • Vieras
Vs: 2.5 l kannen tiivisteen vaihto homma
« Vastaus #44 : 22.11.2020, 17:18:46 »
Emojia,ei ota ei :buck2:
Nyt olen"jännän äärellä"tosissaan,kun putsasin lisää pettänyttä lohkon reikää bräkleentillä ja puhaltamalla.Magneetilla tuli kai 10 kertaa ruosteista metallimujua.
Pulttiin reilusti vahvaa locktitea ja eikun vääntämään."Ihme tapahtui,tiukkeni,tiukkeni,60nm jäi jälkeen aika reilusti.
Aion nyt tunnin päästä kokeilla tiukata lisää.Iisi iisi.

Älä enää kiristä. Kun kerta lukite on laitettu.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron