KL-varaosat  Race.fi

940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!

  • 88 Vastauksia
  • 13226 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hajuvesivolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • www.vrcf.fi
940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« : 08.03.2021, 19:43:37 »
Noniin! Tässäpä pala purtavaksi foorumin tietoniekoille.



Potilas on 93 vuoden 230fd 940 volvo. Syksyllä rupesi soppa maistumaan, maantiellä vajaa kymppi ja maantiepainotteisessa työajossa 13 litraa. Aiemmin meni seka-ajossa kymppiin.



Ettei liian helpoksi menisi niin luettelen listan mitä on tehty ja tarkastettu:


-Jarrut ei laahaa
-Automaatti pelaa kuten pitää ja myös turbiinilukko
-Pakosarja tai putkisto ei vuoda
Sytytysosat uutta
-Lämpöanturi vaihdettu uuteen ja uuden toiminta mitatu
-Suuttimet tarkastettu ja pesty
-Ei alipainevuotoja, letkut ja imusarjan tiiviste vaihdettu
-Puristukset koneessa erinomaiset eikä syö nesteitä
- Egr toimii, pulsair tukittu kun venttiilit rikki
-Vanha maf varmaan otti itteensä kun pulsair työnti pakokaasua väärään suuntaan, boschin oe laitettu joka näyttää 2.3v tyhjäkäynnillä, vanha näytti 2.5
- lambda vaihdettu oe boschiin kahdesti
-bensanpaineet mitattu ja ovat ok, regu toimii myös
-suodattimet vaihdettu myös bensa, ilma ym
- bensaletkuissa/putkissa ei vuotoja
-matkamittari ja trip näyttää oikein
- ei vikakoodeja




Auto on vian kanssa toiminut täysin moitteitta ja ilman mitään ongelmia startissa kylmänä taikka kuumana eikä ole nykinyt eikä mitään. Vetää punarajalle mukisematta eikä tasakaasullakaan temppuile.



Tulpat puhtaat ei haise bensa eikä ole mustuneet. Työkaveri ajeli perässä ja kehui mustaa tulevan putkesta kiihdytyksessä.


Lambda antaa hitaanlaisia lukemia, se pyörii mieluummin 0.8-0.6 voltissa ja käy minimissään 0.2 voltissa. Siksi kokeiltu kahdella boschin uudella koska epäilin lambdaa. Lambda varmasti kunnossa mutta jonkun takia kone käy rikkaalla ja lambda haluaa laihentaa.


Jos teen imuvuodon niin lambda reagoi kuten pitää eli painuu 0.1-0.2 volttiin.



Alkaa olla takki tyhjä. Vai onko maf vieläkin viallinen? Ecu? Apuja ottaisin kiitollisena vastaan.

Poissa jon1.tur

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 298
Vs: 940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« Vastaus #1 : 08.03.2021, 20:52:44 »
Onhan ecu "nollattu" anturien vaihtojen jälkeen? Eli akun kenkä irti useammaksi tunniksi.
Viallisella anturilla voi tehdä sopeutumat aika pieleen eikä ne ihan heti muutu

Poissa Minä ja Volvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« Vastaus #2 : 08.03.2021, 21:25:39 »
Jäin miettimään tuota, että putkesta tulee mustaa kun kiihdyttää. Jotenkin tuntuisi, että suuttimissa olisi jotain ongelmaa. Kuitenkin suuttimet on tarkastettu ja pesty. En tiedä autopuolella, mutta venemoottoripuolella suuttimien tarkastus tarkoittaa testipenkissä, nostetaan painetta ja kun saavutetaan oikea paine, suuttimen tulee suihkauttaa tasaisena sumuna ja tämän jälkeen suuttimen tulee sulkeutua täysin, jos jää tiputtamaan on edessä suuttimen uusinta. Venemoottoripuolella tutkitaan suuttimia jos alkaa mustaa tulemaan putkesta. Tietenkin musta/tumma savu voisi viitata ilman puutteeseen, mutta ilmansuodatinhan oli jo katsottu. Onhan sytytystulpat varmasti oikeaa tyyppiä ja kärkiväli katsottu? Miltä näyttää pakoputken ulkopää? Tuntuuko käyvän tyhjäkäyntiä tasaisesti?

Kankikari

  • Vieras
Vs: 940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« Vastaus #3 : 08.03.2021, 23:08:47 »
Tiedän yhden tapauksen jossa oli pakoputken alkukäyrän loppuosan y haarassa miggi langan vahvunen reikä. Vm90 740 b230f lh2.4

Meni rimaa hipoen päästöistä läpi. Tulpat rusehtavat ja hyvin kulki. Kulutus 15litraa.

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« Vastaus #4 : 08.03.2021, 23:13:22 »
Onhan ecu "nollattu" anturien vaihtojen jälkeen? Eli akun kenkä irti useammaksi tunniksi.
Viallisella anturilla voi tehdä sopeutumat aika pieleen eikä ne ihan heti muutu
useammaksi tunniksi? miksi? kyllä riittää että ottaa sulakkeen numero 1 pois muutamax minuutix.
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa Hajuvesivolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« Vastaus #5 : 09.03.2021, 05:23:41 »
Jäin miettimään tuota, että putkesta tulee mustaa kun kiihdyttää. Jotenkin tuntuisi, että suuttimissa olisi jotain ongelmaa. Kuitenkin suuttimet on tarkastettu ja pesty. En tiedä autopuolella, mutta venemoottoripuolella suuttimien tarkastus tarkoittaa testipenkissä, nostetaan painetta ja kun saavutetaan oikea paine, suuttimen tulee suihkauttaa tasaisena sumuna ja tämän jälkeen suuttimen tulee sulkeutua täysin, jos jää tiputtamaan on edessä suuttimen uusinta. Venemoottoripuolella tutkitaan suuttimia jos alkaa mustaa tulemaan putkesta. Tietenkin musta/tumma savu voisi viitata ilman puutteeseen, mutta ilmansuodatinhan oli jo katsottu. Onhan sytytystulpat varmasti oikeaa tyyppiä ja kärkiväli katsottu? Miltä näyttää pakoputken ulkopää? Tuntuuko käyvän tyhjäkäyntiä tasaisesti?
Pakoputken pää siisti ei musta, paikallaan vaikka miten polkis ei savuta mitään. Suuttimet uä pesty ja tukissa paineellisena katottu sumu + ettei vuoda.



On ollut kaapelitkin akusta irti.



Tyhjäkäynti on tasainen ja hyvä kuumana ja kylmänä

Tulpat on oikeat ja ne vaihtu jo ennen kulutusongelmaa. Olen nyt noin 4000km ajellut taistellen kulutuksen kanssa. Sitä ennen saman verran normaalin kulutuksen kanssa.
« Viimeksi muokattu: 09.03.2021, 05:55:12 kirjoittanut Hajuvesivolvo »

Poissa Hajuvesivolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« Vastaus #6 : 09.03.2021, 05:31:29 »
Tiedän yhden tapauksen jossa oli pakoputken alkukäyrän loppuosan y haarassa miggi langan vahvunen reikä. Vm90 740 b230f lh2.4

Meni rimaa hipoen päästöistä läpi. Tulpat rusehtavat ja hyvin kulki. Kulutus 15litraa.
Jopas. Eikös vuoto yleensä laihenna lambdan lukemaa ja ecu antaa lisää soppaa vaikka ei olis tarvis? Mulla nyt yrittää laihentaa vaan miksi se on rikkaalla ja tai onnistuuko lambdan käsky laihentaa?



Toki vois tosta päästötkin ottaa.  Leimalla olivat hyvät vaan sillon oli kulutuskin normaali

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« Vastaus #7 : 09.03.2021, 06:28:59 »
Tiedän yhden tapauksen jossa oli pakoputken alkukäyrän loppuosan y haarassa miggi langan vahvunen reikä. Vm90 740 b230f lh2.4

Meni rimaa hipoen päästöistä läpi. Tulpat rusehtavat ja hyvin kulki. Kulutus 15litraa.
Minulla oli äänetön aivan mitättömän näköinen halkeama (musta raita) katalysaattorin laipassa (lambda katissa) --> 18l/100km bensalla (automaatti + B230FB) sekalaisessa ajossa.
Hitsasin koko laipan tiiviiksi, tippui 12.5l/100km.

Jopas. Eikös vuoto yleensä laihenna lambdan lukemaa ja ecu antaa lisää soppaa vaikka ei olis tarvis? Mulla nyt yrittää laihentaa vaan miksi se on rikkaalla ja tai onnistuuko lambdan käsky laihentaa?
Toki vois tosta päästötkin ottaa.  Leimalla olivat hyvät vaan sillon oli kulutuskin normaali
Kyllähän sinulla kone menee rikkaalle kokoajan, kun kerta mustaa työntää ja kulutus nousee. Tulpat voivat näillä nykybensoilla olla melko puhtaatkin vaikka pyörisi rikkaalla.

Vaihtamiesi osien perusteella ei minulle tule mitään muuta mieleen kuin:
- Pakosarjassa ja/tai etuputkessa ennen lamba-anturia pieni vuoto (pakosarjan tiiveys kanteen, pakosarjan valussa halkeama, etuputken Y-haaroituksessa vuoto, etuputken ja pakosarjan välinen liitos).
- Bensavuoto imupuolelle (vuotava suutin, vuotava paineensäädin).
- Jako pielessä.

Vuoto pakosarjassa/etuputkessa voi tosiaan olla sellainen, ettei siitä kuulu minkäänlaista ääntä ja sen ainoastaan näkee mustana viiruna/pisteenä jossain saumassa. Vastaavanlaisia mystisiä rikkaalle menemisiä on tullut nähtyä useampikin, eikä pelkästään volvoissa (aika montakin tuon aikakauden tuotetta).

Poissa Hajuvesivolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« Vastaus #8 : 09.03.2021, 15:02:47 »
Pitää tuo putken tiiveys sitten käydä läpi jos noin tarkkaa, jako on ok.




Tiedän, että käy rikkaalla mutta tuohon pakoputken mahdolliseen ilmavuotoon liittyen meinasin, että eikös lambdan pitäisi sillon näyttää eculle todellista laihempaa seosta koska ylimääräinen ilma laihentaa silloin lambdalle tulevaa seosta?


Ja auto kuluttaisi siksi liikaa kun luulee käyvänsä laihalla -> lisää bensaa



Mulla näyttää nyt lambda valmiiksi isoja arvoja, eli se haluaa ecun laihentavan seosta. Tämä ei oikeen ilmavuodon kanssa suhteen mene jakeluun?



Koska jos teen tahallisen imuvuodon, konehan menee laihalle ja lambdakin täten näyttää pieniä arvoja eli haluaa ecun rikastavan seosta.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« Vastaus #9 : 09.03.2021, 15:23:29 »
Aivan ja kyllä juurikin noin. Putkivuodon kanssa lambda "näkee" seoksen laihempana (jäännöshapen määrä isompi) --> rikastaa seosta.
Mitä tarkoitat sillä että Lambda näyttää isoja lukemia? Siis korkeaa jännitettä (laihaa seosta)? Moottorinohjaus ei loputtomasti pysty rikastamaan seosta mikäli putkessa on vuoto, vaan seossäätö tapahtuu "pikkuhiljaa" ja kun rajat saavutetaan, tästä pitäisi tulla vikakoodi (ei tosin aina välttämättä tule).

Lämpöanturin voisi mitata vielä ECUn päästä (pinnistä/johdon päästä) ja tarkistaa jakopään.

Poissa Hajuvesivolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« Vastaus #10 : 09.03.2021, 16:52:39 »
Aivan ja kyllä juurikin noin. Putkivuodon kanssa lambda "näkee" seoksen laihempana (jäännöshapen määrä isompi) --> rikastaa seosta.
Mitä tarkoitat sillä että Lambda näyttää isoja lukemia? Siis korkeaa jännitettä (laihaa seosta)? Moottorinohjaus ei loputtomasti pysty rikastamaan seosta mikäli putkessa on vuoto, vaan seossäätö tapahtuu "pikkuhiljaa" ja kun rajat saavutetaan, tästä pitäisi tulla vikakoodi (ei tosin aina välttämättä tule).

Lämpöanturin voisi mitata vielä ECUn päästä (pinnistä/johdon päästä) ja tarkistaa jakopään.
   lambda näyttää korkeaa jännitettä eli eikös se nimenomaan ole rikas seos? Ja kun lambda näyttää korkeaa jännitettä eculle, ecun tehtävä on huolehtia, että seosta laihennetaan.



Jos taas putkessa olisi liian laiha seos imuvuodon tai vaikka putkivuodon takia, lambdahan näyttäisi matalaa jännitettä -> käskee ecun rikastaa seosta




Ja mulla tosiaan kun käydessä kuumalla koneella lambdaa mittaa (lämmitys muuten lambdalle toimii unohtui aiemmin sanoa) se tykkää olla siellä 0.6-0.8 voltissa mieluummin kuin sahata ylösalas.

Se ei lukittuna ole tuonne yläasteikolle mutta vaihtelu on tosiaan verkkaista ja minimissään se käy jossain 0.25 tms volteissa.  Eli perus 0.9-0.1v nopeahko vaihteluväli ei toteudu.


Ja mittari kyllä pelaa, kahdesta muusta autostani mittasin lambdan ja jännite vaihteli iloiseen tahtiin 0.1-0.9 välillä.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« Vastaus #11 : 10.03.2021, 17:24:42 »
Mittaisin tuon kaasuläpän anturin ettei ole esim. täyskaasuasennossa ja jos 2.3v on tyhjäkäynnillä ilmamassamittarissa, LH:n pitäisi kyllä lambdasäädössä olla lähes pakosti JOS lämpötila anturi näyttää oikein (ei ole liian kylmä). Muistelisin, että täyskaasuasento (vain vapareissa) nostaa kuormatietoa perus kartan päälle.

Jos lambda vaeltelee hitaasti ja epämääräisesti voi olla myös maavika, jolloin LH:n maadoitus on suutintukkiin tuleva (en muista kumpi) rengasliitin.
Jos kiinnityksessä on edes vähänkään huonot kierteet menee ecun maa sekaisin ja aiheuttaa kaikkea mystistä, tämän pystyy mittaamaan kyllä ecullekkin.

Ja onhan siellä oikea lambda nyt varmasti, ettei titaaninen ja zirkoni ole mennyt sekaisin?
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Hajuvesivolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« Vastaus #12 : 10.03.2021, 19:48:35 »
Mittaisin tuon kaasuläpän anturin ettei ole esim. täyskaasuasennossa ja jos 2.3v on tyhjäkäynnillä ilmamassamittarissa, LH:n pitäisi kyllä lambdasäädössä olla lähes pakosti JOS lämpötila anturi näyttää oikein (ei ole liian kylmä). Muistelisin, että täyskaasuasento (vain vapareissa) nostaa kuormatietoa perus kartan päälle.

Jos lambda vaeltelee hitaasti ja epämääräisesti voi olla myös maavika, jolloin LH:n maadoitus on suutintukkiin tuleva (en muista kumpi) rengasliitin.
Jos kiinnityksessä on edes vähänkään huonot kierteet menee ecun maa sekaisin ja aiheuttaa kaikkea mystistä, tämän pystyy mittaamaan kyllä ecullekkin.

Ja onhan siellä oikea lambda nyt varmasti, ettei titaaninen ja zirkoni ole mennyt sekaisin?
Lambdasäädössä tuo on kyllä ainakin anturin mukaan, luulis vievän poskettomammin vielä jos olis open loopissa kokoajan. Ja vikavalon sytyttää. Koodit tosiaan antaa lukea mutta ei tule kuin se 1-1-1 ei koodia, maffin tai lambdan jos nyppäsee irti antaa heti vikakoodin eli ecu ei ihan tiutau voi olla.



Suutintukin maadoitukset korjasin kun suuttimia irrottaessa lähti rengasliitin irti ja ihmettelin miksei starttaa.



Kaasuläpän anturi pitää vielä mitata, olikos se potentiometri vai enempi on off?


Lambda on oe juu ei ole reginamalli.



Vanha lämpötila-anturi näytti n 20 asteen erot ohmeista käännettynä nastojen välillä mutta uusi näyttää kuten pitää olen eri lämpötiloissa mittaillut. Tuo vanha lämpöanturi vaikka tuollanen heitto oli niin ei vaikuttanut mihinkään, mikään ei muuttunut ei käytös eikä kulutus.



Tämä on pirullinen vaiva, helpompi olis selvittää jos tää veis vaikka 20l 100km tai olis käyntihäiriöitä.




Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« Vastaus #13 : 10.03.2021, 20:28:13 »
Lambdasäädössä tuo on kyllä ainakin anturin mukaan, luulis vievän poskettomammin vielä jos olis open loopissa kokoajan. Ja vikavalon sytyttää. Koodit tosiaan antaa lukea mutta ei tule kuin se 1-1-1 ei koodia, maffin tai lambdan jos nyppäsee irti antaa heti vikakoodin eli ecu ei ihan tiutau voi olla.



Suutintukin maadoitukset korjasin kun suuttimia irrottaessa lähti rengasliitin irti ja ihmettelin miksei starttaa.



Kaasuläpän anturi pitää vielä mitata, olikos se potentiometri vai enempi on off?


Lambda on oe juu ei ole reginamalli.



Vanha lämpötila-anturi näytti n 20 asteen erot ohmeista käännettynä nastojen välillä mutta uusi näyttää kuten pitää olen eri lämpötiloissa mittaillut. Tuo vanha lämpöanturi vaikka tuollanen heitto oli niin ei vaikuttanut mihinkään, mikään ei muuttunut ei käytös eikä kulutus.



Tämä on pirullinen vaiva, helpompi olis selvittää jos tää veis vaikka 20l 100km tai olis käyntihäiriöitä.

No edellisen viestisi mukaan ei pyörisi lambdasäädössä?

Se kaasuläpän anturi on kahdella katkasijalla, tyhjäkäynnille oma ja täyskaasulle toinen.

Kannattaa mittailla sieltä ecun päästä kaikki, niin näkee onko johtiksessa jotain vikaa.

Mun mielestä kyllä lämpöanturissa on kaksi anturia sisällä (sytkäeculle ja bensaeculle omansa) ja molemmat maadoittuu rungon kautta. Ja yksikään tarvikeanturi (paitsi bosch) ei ole ollu vielä ok.  ???
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Hajuvesivolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« Vastaus #14 : 10.03.2021, 21:02:35 »
No edellisen viestisi mukaan ei pyörisi lambdasäädössä?

Se kaasuläpän anturi on kahdella katkasijalla, tyhjäkäynnille oma ja täyskaasulle toinen.

Kannattaa mittailla sieltä ecun päästä kaikki, niin näkee onko johtiksessa jotain vikaa.

Mun mielestä kyllä lämpöanturissa on kaksi anturia sisällä (sytkäeculle ja bensaeculle omansa) ja molemmat maadoittuu rungon kautta. Ja yksikään tarvikeanturi (paitsi bosch) ei ole ollu vielä ok.  ???
maadottuuko ecu johdoilla vai onko sen kiinnitystelineessäkin maadoitus?


Lämpöanturi on mitattu ja tarkastettu vertailuarvoihin nähden. Lämpötilaa kylmänä mitattu -20-0 välillä, puolilämpimällä koneella (toki autossa ei ole tarkkaa mittaria koska on vaikka 50 tai 70 astetta) ja sitten käyntilämpöisenä jolloin arvo täsmäsi myös. Eli ulkolämpötilan ollessa vaikka -20 oli anturi parin asteen sisällä ja kuumana oli se n.90c. Ja siinä ton tosiaan kaksi nastaa mistä tiedot lähtee eri paikkoihin, siksi mainitsinkin entisen anturin vian joka oli juuri se, että toinen nasta näytti 20 astetta ohmeista muutettuna enemmän kuin toinen. Enää en muista mitkä ohmilukemat siinä viallisessa oli.


Nykyisessä ohmilukemat ykkös ja kakkosnastassa menee käsikädessä kylmästä kuumaan sekä ohmilukemat celsiukseksi muutettuna vastaa oikeaa lämpötilaa.




Meinasitko lambdasäädön toteutumattomuutta sillä kun mulla on arvot verkkaiset ja mieluummin yläpääsä?



Sitähän en tosiaan tiedä miksi kone käy rikkaalla, lambda sen kuitenkin havaitsee. Toinen ihmetys on se, että eculle menee tieto siitä mutta jostain syystä ei tapahdu tarpeeksi. Häiriö on kuitenkin senverran lievä ettei ecu tajua vikakoodia ja open looppia pistää tulille.



Mulla on yhdessä autossa aiemmin ollut viallinen maf joka myöskään ei ole vikakoodeja antanut vaan juuri työntänyt soppaa vähän liikaa, kunnes se sitten lopulta meni senverran paksulle, että vikavalo tuli peliin ja open loop.


Volvossahan voltit ja kahden nastan välinen ohmimittaus kyllä menee toimivan arvoihin mutta voiko sitä pelkästään niillä todeta ehjäksi?



Tarkoitus olisi kelien lämmettyä kokeilla myös laittaa maffin eteen pahvilätkä missä reikä keskellä jolla yrittäisin simuloida laihaa seosta ja katsoa silloin muuttuuko ääni lambda-arvoissa. Radikaaleimmilla tempauksilla esim imuvuodolla se sotkeentuu liikaa.




Pitää myös vanha maf lyödä autoon kiinni ja seurata mitä lambda tekee. Jos arvot ihan identtiset niin luulisi sulkevan maffin pois? Tämä maf antaa 2.5volttia eli yli rajan mutta ohmitestaus on ok. Tälläkin maffilla oli toki koneen käytös aivan normaalia kaikissa olosuhteissa.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo