Mielenkiinnolla seuraan, itsellä ollut pari vastaavaa mutta ongelman ratkaisu on jäänyt sivummalle lähinnä luovuttamisen vuoksi ko ongelmaa kohtaan.
Esimerkkinä B230F vakiopannu mikä ahdettuna ja kossutettuna sinnepäin säädöllä megan kanssa vie vähemmän ainetta kuin sama laite vakio LH vapari+98E
Joo nämä on vähän tämmösiä.
Yksi B230F 740 meni maantiellä jopa alta 7 joskus, yleensä 7-7.5, manuaali tietenkin.
Sitten yksi sankari ajelee Turbo-manuaalilla alta 9 lukemia bensalla, seka-ajossa...
Oma B230FB meni pienimmillään manuaalina 8.4 maantietä ajamalla. Automaattina pienin lukema lienee ollut jotain 9.5, maantietä ajaen (bensalla nämä).
Sitten yksi B230F + manuaali, ei alle 9 mennyt vaikka mitä teki. Noh, omistaja "paranteli" autoa vaihtamalla nokan, polttoaineen ja laskemalla kantta. Kulki vielä huonommin kuin ennen, mutta joi 4l enemmän keittoa.
En tiedä vaikuttaako jo elektroniikan ikä, vai onko tuo tosiaan noin tykillä ammuttu "sinne päin" koko moottorinohjaus. Joo lamkaimmu on huipputarkka mittalaite ja LH rakastaa Lambda=1, mutta ei näissä ole välillä mitään tolkkua.
Mutta jokatapauksessa, vaikka nyt vankka epäilys on piilevästä viasta, niin näiden vehkeiden kulutus talvella varsinkaan automaattina ei pitäisi olla yllätys. Se tomaatti on melko jumalattoman jäykkä pyörittää kylmillä öljyillä ja niin on peräkin. Siellä auton alla pyörii aika miehekäs määrä terästä kun auto liikkuu, eikä se liike synny tyhjästä. Kovilla pakkasilla yleensä teki mieli hyrskyttää omaa vaihde päällä parkissa jonkin aikaa, että laatikko yleensä edes toimi järkevästi. Jäykillä öljyillä meni pari kilometriä että vaihtoi järkevästi ja samalla kun lämpömittari nousi, polttoainemittari laski.
Minulla oli muuten VR-anturin johdon käynyt hiiri jyrsimässä ja kun häiriösuoja oli auki, niin kostealla kellillä veto oli vähän vaisua ja kulutus tuntui kovemmalta (en ehtinyt mittaamaan, koska löysin vian ennen tankkaamista).