Race.fi  Puotilan autokorjaamo

940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!

  • 88 Vastauksia
  • 13202 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HTVR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 267
  • Voiko autoja olla liikaa
Vs: 940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« Vastaus #30 : 13.03.2021, 21:16:29 »
Huomasin, että ilmansuodatinboksin läppä oli siinä asennossa, että imee ilmaa haitariputkelta. Mulla ei pakosarjassa se oo kiinni ollut vaan hajonnut putki, joku 20cm boksista syylärille päin

Ei kai tuolla niin merkitystä muuta kun että se vetää lämpimämpää ilmaa sisään, se läppä kannattaa ohittaa ne jumittuu aika useasti.
Joskus ehkä vielä käytössä: 945 Turbo B230FK+M90 1996

Kankikari

  • Vieras
Vs: 940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« Vastaus #31 : 13.03.2021, 21:46:57 »
Niin ja jos ollut joskus toiminnassa on immun rikkoutuminen siitä johtuen enemmän kun odotettavissa. Lähes varmaa siis.

Poissa Hajuvesivolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« Vastaus #32 : 13.03.2021, 22:06:30 »
Vähän aattelinkin, että liian helppo ratkasu ois ollut.


No nyt näyttää siltä tosiaan, että puolilämpimällä koneella vaikkapa tunnin seisseenä on lambda ok vaikka auton käyttäis paikallaan lämpöseksi ja sammuttais ja käynnistäis.


Suoraan vaikkapa 20km ajon jälkeen tai kauppareissun jälkeen startatessa lambda jää sinne yläpainotteiseksi


Ilmamassamittaria kun peitin osittain  lambdan näyttäessä kunnollisia lukemia se aiheutti vastaavaa käytöstä lambassa eli jäi ylälukemiin mieluummin



Tps mittasin keskinastasta molemmat reunimmaiset, näytti vähän ohmia ja kun kaasua raotti ohmit kasvoi kunnes meni mittarin mittausalueen yläpuolelle

Poissa Hajuvesivolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« Vastaus #33 : 13.03.2021, 22:08:00 »
Niin ja jos ollut joskus toiminnassa on immun rikkoutuminen siitä johtuen enemmän kun odotettavissa. Lähes varmaa siis.
immun varmaan hajotti se ja viallinen pulsair kun työnti pakokaasua filtterille. Sehän oli ihan musta siltä kohdin mihin pulsairin letku tuli.


Pulsair tulpattu aikoja sitten ja immu vaihdettu mutta tämä show silti jatkunut

Poissa Petski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« Vastaus #34 : 14.03.2021, 08:18:57 »
Täällä on nyt heitelty hyviä ideoita, niin heitetääs jotain yksinkertasempaa. Oisko tässä nyt vaan kyse siitä että on heitetty talvirenkaat alle, ja renkaista johtuu kulutuksen nousu? Ei kumminkaan puhuta mistään dramaattisesta kulutuksen noususta

Poissa Hajuvesivolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« Vastaus #35 : 14.03.2021, 09:58:36 »
Täällä on nyt heitelty hyviä ideoita, niin heitetääs jotain yksinkertasempaa. Oisko tässä nyt vaan kyse siitä että on heitetty talvirenkaat alle, ja renkaista johtuu kulutuksen nousu? Ei kumminkaan puhuta mistään dramaattisesta kulutuksen noususta
Jos talvirenkaat olis erittäin karkealla kuvioilla olevat maasturin m/t renkaat niin sitten asia vois olla näin.



Tässä on kuitenkin kaksi ongelmaa asiaa koskien:

A: kesärenkaiden aikana kulutus nousi jo nykyiselle tasolle
B: n 3litraa 100km on mun mielestä dramaattinen kulutuksen nousu




Tämä on kuudes takavetovolvoni ja aiemmat on menneet maantiellä 7.5-8.5litraan 100km. Tämmönen 9.7-10 ei kuulu toimivaan vakiovinokoneeseen vaikka niitäkin puheita aina välillä kuulee.



Kankikari

  • Vieras
Vs: 940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« Vastaus #36 : 14.03.2021, 11:04:34 »
Siltikin tulee itselle mieleen että se intermotorin lämpöanturi olis hyvä vaihtaa pois. Vaikka on mitattu ja lukema näyttää ihan ok. Omat kokemukset käyntiinlähtemisen varsinkin kuumalla, jäähtyneellä koneella kun starttaus kestää yli 5 sek ja joskus oli painettava kaasu pohjaan kun kasteli tulpat ja sit lähti. Ja bensa hais. Kylmänä lähti ihan hyvin mutta bensa hais reippaasti. Tämä oli vapari lh2.4 ja erillisellä ryyppy suuttimella.

Onko tässä imusarjan alla sitä? Jos on, onko jumissa ja vuotaa? Suuttimen johto irti koneen käydessä koittaa.

Poissa Hajuvesivolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« Vastaus #37 : 14.03.2021, 13:37:08 »
Siltikin tulee itselle mieleen että se intermotorin lämpöanturi olis hyvä vaihtaa pois. Vaikka on mitattu ja lukema näyttää ihan ok. Omat kokemukset käyntiinlähtemisen varsinkin kuumalla, jäähtyneellä koneella kun starttaus kestää yli 5 sek ja joskus oli painettava kaasu pohjaan kun kasteli tulpat ja sit lähti. Ja bensa hais. Kylmänä lähti ihan hyvin mutta bensa hais reippaasti. Tämä oli vapari lh2.4 ja erillisellä ryyppy suuttimella.

Onko tässä imusarjan alla sitä? Jos on, onko jumissa ja vuotaa? Suuttimen johto irti koneen käydessä koittaa.
tässä fdssä ei pitäis olla en ainakaan ole nähnyt


Täähän tosiaan lähtee laakista sahuuttamatta keli kuin keli




Voiko joku vääntää vielä rautalangasta tuon tpssän mittaamisen ja tulokset?

Olen mitannut ilman töpseliä suoraan anturista, reunanastat keskinastaa vasten



Toinen mittaus reunanastoista töpseli kiinni ja virrat päällä volttipuolella, kaasua kääntäen

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« Vastaus #38 : 14.03.2021, 18:59:58 »
tässä fdssä ei pitäis olla en ainakaan ole nähnyt


Täähän tosiaan lähtee laakista sahuuttamatta keli kuin keli




Voiko joku vääntää vielä rautalangasta tuon tpssän mittaamisen ja tulokset?

Olen mitannut ilman töpseliä suoraan anturista, reunanastat keskinastaa vasten



Toinen mittaus reunanastoista töpseli kiinni ja virrat päällä volttipuolella, kaasua kääntäen

Tällä pääsee alkuun (ja oikeestaan loppuunkin):
https://ozvolvo.org/discussion/9733/bosch-lh-jetronic-2-4-ecu-and-ezk-pinout-tables

Muistaakseni 1 on tyhjäkäyntikytkimelle, 2 maa, 3 täyskaasukytkimelle jos liittimestä irrallaan mittailee.

Jos sieltä kaasunasennon mukaan saat vastusarvon muutoksia niin sitten sulla ihan eri TPS tai vaihdettu LH 3.1 jenkkituonti 240:sta.  :D
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Hajuvesivolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« Vastaus #39 : 22.03.2021, 19:10:27 »
Tps mittailtu, toimii. Löin vielä pakosarjan ja putken laipan + ennen kattia laipan täyteen pakoputkikittiä vaikka vuotoja ei aiemminkaan ollut.


Kulutus se vaan ei tipu.


Ei ecussa mitään nastaa tai anturitietoa ole mistä näkis onko auto open loopissa?



Jossei sitten ole taas tuo maffi joka scoopilla tosiaan näyttää kovia lukemia vs yleismittari. Olettaisin silti yleismittarilla niitä täälläkin porukan mittailevan kun toimivuuksia testataan?




Ainoa mikä muutos nyt autoon on tullut on tämä: kylmänä tai kuumana kun  starttaa, kierrokset nousee hyvä jos sekunniksikaan n 1200rpm ja sitten samantien tippuu normi tyhjäkäynnille eikä mitään oireile.



Iacin putsasin syksyllä kun imari oli irti (ihan huvin vuoksi ei ollut ongelmia)

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« Vastaus #40 : 22.03.2021, 20:10:28 »
Tps mittailtu, toimii. Löin vielä pakosarjan ja putken laipan + ennen kattia laipan täyteen pakoputkikittiä vaikka vuotoja ei aiemminkaan ollut.


Kulutus se vaan ei tipu.


Ei ecussa mitään nastaa tai anturitietoa ole mistä näkis onko auto open loopissa?



Jossei sitten ole taas tuo maffi joka scoopilla tosiaan näyttää kovia lukemia vs yleismittari. Olettaisin silti yleismittarilla niitä täälläkin porukan mittailevan kun toimivuuksia testataan?




Ainoa mikä muutos nyt autoon on tullut on tämä: kylmänä tai kuumana kun  starttaa, kierrokset nousee hyvä jos sekunniksikaan n 1200rpm ja sitten samantien tippuu normi tyhjäkäynnille eikä mitään oireile.



Iacin putsasin syksyllä kun imari oli irti (ihan huvin vuoksi ei ollut ongelmia)

Noin mullakin kierrokset toimii, riippuu vähän kelistä sekä ecusta nostaako se kauan kierroksia.

10l/100km kulutus on kuitenkin normaalia näillä keleillä (automaatilla), avoimella turbiinilukolla jos menee ja kun kylmä automaatti ja peräöljytkin kestää kauan lämmetä (toisin kun etuvedossa). Saati käyttääkö lohkolämmitintä vai ei.

Vieläkään kun ei ota selvää miten se sun lambda toimii, voitko laittaa siitä skoopattuna videoa? Ja jos se tyhjäkäynnillä toimii niin käy ajamassa, jos imm näyttääkin liikaa niin lambdasäätö ei välttämättä ole päällä isoissa nopeuksissa. Se on muutenkin aika hilkulla tasakaasulla jo 130-140kmh kohdilla vakiona, eli ei vaadi hirveästi immun väärin näyttämää...

Edellisessä linkissä on pinnit, se imm myös kannattaa mitata sieltä ecun kammasta sekä ecun signaalimaasta niin saat maaviatkin selville samalla.

EDIT: Niin ja se läppä ilmanputsarista kannattaa vaikka ruuvilla teljetä kylmälle puolelle. Itsellä se nosti hieman kulutusta kuristaa kuitenkin jonkun verran.
« Viimeksi muokattu: 22.03.2021, 20:13:35 kirjoittanut puliukk0 »
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Hajuvesivolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« Vastaus #41 : 22.03.2021, 23:08:32 »
Noin mullakin kierrokset toimii, riippuu vähän kelistä sekä ecusta nostaako se kauan kierroksia.

10l/100km kulutus on kuitenkin normaalia näillä keleillä (automaatilla), avoimella turbiinilukolla jos menee ja kun kylmä automaatti ja peräöljytkin kestää kauan lämmetä (toisin kun etuvedossa). Saati käyttääkö lohkolämmitintä vai ei.

Vieläkään kun ei ota selvää miten se sun lambda toimii, voitko laittaa siitä skoopattuna videoa? Ja jos se tyhjäkäynnillä toimii niin käy ajamassa, jos imm näyttääkin liikaa niin lambdasäätö ei välttämättä ole päällä isoissa nopeuksissa. Se on muutenkin aika hilkulla tasakaasulla jo 130-140kmh kohdilla vakiona, eli ei vaadi hirveästi immun väärin näyttämää...

Edellisessä linkissä on pinnit, se imm myös kannattaa mitata sieltä ecun kammasta sekä ecun signaalimaasta niin saat maaviatkin selville samalla.

EDIT: Niin ja se läppä ilmanputsarista kannattaa vaikka ruuvilla teljetä kylmälle puolelle. Itsellä se nosti hieman kulutusta kuristaa kuitenkin jonkun verran.
pinnit on juu mutta tietääkö mistään mitaten onko open loopissa?


Mulla ei oo ikinä ennen  nostanut kierroksia vaan aina ollut tasanen 750rpm heti startista oli kuuma tai kylmä.

10l 100km oliskin mun ajoilla hyväksyttävä kulutus mutta kun se on edelleen 13l. Turbiinilukkokin pelaa ja maantietä ajan 80-90% niin se on päällä mun ajoissa (suurin osa 80kmh+ ajoa) lohkolämmitintäkin käytän.



Vaikka pakkasta oli -30 viikkoja tai loppysyksyllä reilusti plussakelejä on kulutus ollut tuo 13 tienoolla, mitään dramaattista muutosta ei edes keli ole tuonut

Läppä on lukkittu  myös



Otan videota lambdasta




Imm on tosiaan kysymysmerkki kun yleismittarin mukaan on se n 2.3v kuten kuuluu, skoopilla jopa 0.2v enemmän. Mutta tosiaan sitä mietin kun täälläkin niitä mittailtu niin monellako se skooppi on... Eli näyttääkö se tommosia lukemia muillakin jos skoopin kytkee.




Voisin mä immusta ottaa vaikka tasakaasulla voltteja vaan onko missään vertailutaulukkoa mitä sen pitäisi olla vai meneekö ihan arpapeliksi?




Edit:   tässä lambda kun oskilloskooppiaa testailin, otan paremman käppyrällä ja eri vasteajalla



Imm





Mittakärki lipes liittimestä kun käänsin puhelinta, siksi pari kertaa laski jännite oudosti
« Viimeksi muokattu: 22.03.2021, 23:28:22 kirjoittanut Hajuvesivolvo »

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: 940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« Vastaus #42 : 23.03.2021, 08:54:24 »
Mielenkiinnolla seuraan, itsellä ollut pari vastaavaa mutta ongelman ratkaisu on jäänyt sivummalle lähinnä luovuttamisen vuoksi ko ongelmaa kohtaan.

Esimerkkinä B230F vakiopannu mikä ahdettuna ja kossutettuna sinnepäin säädöllä megan kanssa vie vähemmän ainetta kuin sama laite vakio LH vapari+98E :2funny:
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« Vastaus #43 : 23.03.2021, 09:27:20 »
Mielenkiinnolla seuraan, itsellä ollut pari vastaavaa mutta ongelman ratkaisu on jäänyt sivummalle lähinnä luovuttamisen vuoksi ko ongelmaa kohtaan.

Esimerkkinä B230F vakiopannu mikä ahdettuna ja kossutettuna sinnepäin säädöllä megan kanssa vie vähemmän ainetta kuin sama laite vakio LH vapari+98E :2funny:
Joo nämä on vähän tämmösiä.
Yksi B230F 740 meni maantiellä jopa alta 7 joskus, yleensä 7-7.5, manuaali tietenkin.
Sitten yksi sankari ajelee Turbo-manuaalilla alta 9 lukemia bensalla, seka-ajossa...
Oma B230FB meni pienimmillään manuaalina 8.4 maantietä ajamalla. Automaattina pienin lukema lienee ollut jotain 9.5, maantietä ajaen (bensalla nämä).
Sitten yksi B230F + manuaali, ei alle 9 mennyt vaikka mitä teki. Noh, omistaja "paranteli" autoa vaihtamalla nokan, polttoaineen ja laskemalla kantta. Kulki vielä huonommin kuin ennen, mutta joi 4l enemmän keittoa. :2funny:

En tiedä vaikuttaako jo elektroniikan ikä, vai onko tuo tosiaan noin tykillä ammuttu "sinne päin" koko moottorinohjaus. Joo lamkaimmu on huipputarkka mittalaite ja LH rakastaa Lambda=1, mutta ei näissä ole välillä mitään tolkkua. :D

Mutta jokatapauksessa, vaikka nyt vankka epäilys on piilevästä viasta, niin näiden vehkeiden kulutus talvella varsinkaan automaattina ei pitäisi olla yllätys. Se tomaatti on melko jumalattoman jäykkä pyörittää kylmillä öljyillä ja niin on peräkin. Siellä auton alla pyörii aika miehekäs määrä terästä kun auto liikkuu, eikä se liike synny tyhjästä. Kovilla pakkasilla yleensä teki mieli hyrskyttää omaa vaihde päällä parkissa jonkin aikaa, että laatikko yleensä edes toimi järkevästi. Jäykillä öljyillä meni pari kilometriä että vaihtoi järkevästi ja samalla kun lämpömittari nousi, polttoainemittari laski. :2funny:


Minulla oli muuten VR-anturin johdon käynyt hiiri jyrsimässä ja kun häiriösuoja oli auki, niin kostealla kellillä veto oli vähän vaisua ja kulutus tuntui kovemmalta (en ehtinyt mittaamaan, koska löysin vian ennen tankkaamista).

Poissa Hajuvesivolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« Vastaus #44 : 23.03.2021, 11:33:27 »
Mun 760 prv 2.8 autom ja 960 3.0 autom ei näin janosia olleet, muistan kun entinen 940 samalla tekniikalla vei 7.5-8 maantiellä paitsi talvella alkoi tulla liki 8.5 lukemia.



Vaikka ois kuinka takaveto ja automaatti niin talviajossa (joka ei tässä tapauksessa tosiaaan kulutusta edes muuttanut) maantiellä se alun kankeus jää pieneksi osaksi. Tottakai jos olis lyhyttä kaupunkipätkää ja kankeus ja koneen kylmyys toistuis joka ajokerralla niiden ollessa vielä lyhyitä.




Muistan vielä ostopäivänkin, alle puoli tankkia oli bensaa kun lähdin ajamaan 200km kotiin. Ajelin vielä reilut 200km ennen tankkausta ja bensa ei loppunut. Sitten oli varmaab viitisen tankkia missä kulutus oli 9.7-10l 100km ja sillon ajelin enempi kaupungissa kun nyt on taas pelkkää työajoa maantiellä tankilliset.


Huvittavinta on, että ostaessa autossa oli etujarrujen liukutapit ruostuneet kiinni ja jarrut rahisi ja toimi erittäin huonosti.





Ainoa asia mikä tosiaan tulee mieleen on se pulsairin hajoaminen, kun pari kk ostosta suli kumiletku venttiilikopan päästä ja huomasin pulsairin venttiilien vuotavan pakokaasua väärään suuntaan.



Mutta kun se maffikin on "toimivaan" vaihdettu mikä läpäisee yleismittarin volttitestauksen ja niiden kahden nastan oomitestit. Toki tosiaan oskilloskoopin mukaan se huitelee korkeammalla.



Pitäis melkein saada muiltakin oskilloskooppituloksia vaan ei taida jokapojalla olla

 

Autoracing  KL-varaosat