KL-varaosat  Race.fi

940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!

  • 88 Vastauksia
  • 13260 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« Vastaus #45 : 23.03.2021, 17:01:41 »
Ota vähän enemmän siihen skooppin reilusti enemmän näkymää jotta näkee sen loopin, aika paljon häiriötäkin siellä näkyi seassa? En muista vedettääkö lh 0.9v asti yläpäätä, voisin kyllä mitata omastakin joku päivä en ole vuosiin mitannut.

Kuten sanoin sieltä ecun päästä kuitenkin ois niin helppo 30min ajelulla kattoa kaikki anturit niin tarttis ihmetellä. Näkee VR anturista lähtien kaikki, IMM signaalista pitäisi nähdä ihan jokainen imutahtikin jos on kunnossa.

Oma manuaali B230FB vie matkassa kesällä lähelle 8, kaupunki ja muu nostaa 9 pintaan kulutusta. Talvella 9,5-10 riippuen vähän miten ajaa. Dataa 50tkm mikä pysynyt samassa kun herkisteli edellisen omistajan jarrut ja laitoin 3 astetta enemmän ennakkoa yms.

Varmasti megalla saa pois jotain. Ehkä omat etanolisoinnit ei ole sitten onnistuneet kun kulutus on kyllä noussut aina...

EGR:n kanssa en ole näissä pelannut yhtään, sekin vikaantuessa vie kyllä bensaa.

Kyllä mun skooppi näyttää samaa kun yleismittari, onko sulla patterit kunnossa molemmista ne voi lähes tyhjänä sekottaa tulosta? Mutta jos imm näyttää liikaa niin joko koneeseen menee oikeesti liikaa ilmaa tai IMM on likainen tai rikki.

Eli ajamalla näkisi pysyykö se lambdasäätö päällä, koska epäilen suuresti imm näyttävän väärin isommalla kuormalla. Tai jonkun signaalihäiriön sekottavan signaaleja jolloin pomppii pois kuormasta.

Onko tässä ecun 3 viimistä numeroa -900 vai -500 sarjaa? (eli 0 280 000 XXX) 500 sarjan purkeissa outouksia tavattu.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Hajuvesivolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« Vastaus #46 : 23.03.2021, 18:51:42 »
0 280 000 946 made in germany




Patterit on kunnossa mutta tosiaan mittavehkeissä on ero




Mistä edelleen  näen sen lambdasäädön pysymisen? Ecun signaaliin tulee lamdbdan jännite vaan eihän se sitä kerro ottaako ecu sitä vastaan. Piuha irtikin lambda näyttää voltteja kunhan auto käy

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« Vastaus #47 : 23.03.2021, 21:09:18 »
0 280 000 946 made in germany




Patterit on kunnossa mutta tosiaan mittavehkeissä on ero




Mistä edelleen  näen sen lambdasäädön pysymisen? Ecun signaaliin tulee lamdbdan jännite vaan eihän se sitä kerro ottaako ecu sitä vastaan. Piuha irtikin lambda näyttää voltteja kunhan auto käy

Jos se lambdan looppi tippuu pois päältä, niin sillon se näyttää liki tasaista jännitettä.

Mutta kun ottanut selvää oikeen videosta miten se sun looppis toimii, näissä kun se joko toimii tai ei toimi. Ei ole välimalleja säädöllisesti ecussa, paitsi jos esim. signaalimaa on huono jollon signaalit vääristyy eculle ja lambdan target (ainoa sellainen) 14.7 muuttuu esim. 13.5. Tälläinen esimerkki oli omassa.

Tietenkin siellä on se vakio kartta taustalla, että voi ajaa ilman lambdaakin, mutta on vähän turvallisesti paksulla ja kuluttaa sen takia bensaa aika paljon.

Mitään et saa ecusta ulos ilman kikkailua (custom lastua että obd adapterilla k linjasta saa ulos tiettyjä asioita) tai ostrichillä. Poislukien vikakoodeja.

Onko tässä nyt vikana:
-Lambdasäädön tippuminen pois kierroksilta tarkotuksellisesti (ecu luulee että kiihdytät autolla, eli imm näyttää liikaa ja tämän takia ei olisi vikakoodejakaan seoksesta vaikkakin ajat tasakaasulla)
-Muu ongelma ilman että ecu ymmärtää sen tai ecu rikki
-Autossa jotain muuta vikaa kuin ecussa. (mekaanista)

Eli kysymykseen lyhyesti, jos se lambdan signaalijännite heittelee 0.1-0.8v välillä niin se ecu säätää sillä jo. Säätääkö oikein en näe tuosta skoopista, äkkiseltään tihrustettuna käy 0.05-0.75v?

Jos siellä on löytynyt paljon vikoja, niin kannattaa se ecun sulake (muistaakseni nro 1) irrottaa pariks tunniksi niin nollaa väärät sopeutumat. Riippuen versiosta voi mennä helposti 500-1000km saavuttaa lopullisesti.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Hajuvesivolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« Vastaus #48 : 23.03.2021, 23:48:55 »
Anteeksi jankkaulseni mutta


Esimerkki: auto lämmin ja käynnissä nappaan lambdan töpselin irti ja mittaan lambdan töpselistä mittarilla. Eli lambda ei ole kytkettynä ecun johtoon kiinni. Lambdahan silti näyttää lukemia, vähän kuin toholla lämmittäis irtolambaa.




Mulla oli myös ihan muunmerkkinen auto missä maf oli rikki ja auto oli open loopissa. Siinäkin lambda eli mitatessa mutta ecu oli "lukittautunut" open looppiin eli vähät välitti lambdan signaalista. Tämä tuli ilmi kun tähän autoon pääsi tietokoneella käsiksi ja siellä näkyi mm lambdan olevan lukittu ecun puolelta 0.45 ja muut arvot kertoi myös, että mennään open loopin kartoilla. Siinä vehkeessä ei vaan maffille ollut mitään volttiarvoja tms mistä sen olisi voinut tarkistaa ilman tietokonetta.




Eli onko volvon ecussa tosiaan mahdollista mitata se, että vaikka lambda olisi kunnossa (arvot heittelee) mutta ecu on open loopissa vaikka just ilmamassamittarin takia? Tätä ajan takaa.




Kun käsittääkseni lambda tuottaa itsenäisesti jännitettä mitä ecu lukee ja ecu tekee sisäisesti johtopäätökset riittääkö se vai mennäänkö kartoille.



Tuo ilmamassamittari on monesti epäilyksenä ollut vaan olis se rujoa  jos kaksi olis aivan samalla tavalla rikki. Toki uskon , että jos voltit heittää vähänkin ajossa niin se rikastaa yli tarpeen koska luulee, että koneeseen menee enemmän ilmaa kuin pitäisi.



Vanhassa oli selkeä mittavika kun yleismittarikin anto tyhjäkäynnillä sen 0.2v yli suosituksen mikä varmasti toistui koko kierrosalueen. Tässä lähtökohta kuitenkin volteissa lähempänä totuutta joten luulisi, että jos vieläkin menee liikaa vs optimi niin kulutus olis kuitenkin tällä vähemmän kuin vanhalla.




Ja mittasin tosiaan vanhaakin immua volttien puolesta ajossa vaan ei se paljon mulle kertonut kun ei taida missään tosiaan olla taulukkoa mitä ne voltit pitäis vaikka maantieajossa olla.



Paitsi jos on joku selkeä raja  vaikka 4volttia milloin menee kartoille niin sitten se ois helppo todeta jos se antais kevyellä maantieajolla jo sen 4v.



Muistaakseni vanhalla immulla 80kmhssä voltit oli 3. jotain. Täyskaasulla ne sitten meni sinne 4-4.5volttiin. 4.5 vai 5volttiako se oli maksimi mitä se näyttää?





Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« Vastaus #49 : 24.03.2021, 10:53:59 »
Openloopin näet ihan suoraan seuraamalla lambdan jännitettä. Muuten et saa suoraa tietoa siitä, onko boksi seuraamassa lambdaa vai ei.

Mun manuaali FD vei mun työmatkassa vastaavan kuuloisella ajoprofiililla vajaata 9, samassa ajossa esim V70 D5 vie 6 ja 945 TDic noin 7.

Mun mielestäni tuonkin ikäisessä MAF maadoittuu vielä sinne oikean ajovalon takana olevaan maadoitusrimaan, suosittelen läpikäymään ne, ja toisaalta FD koneen tapauksessa siinä autossahan on pulsair ja egr, voisikohan näissä olla joku vuoto pakopuolelle joka aiheuttaisi seosvääristymän lambdalle?

Toisaalta myös jos sähkövikaa onkin näin aktiivisesti suljettu pois, tulee mieleen mekaaninen vika, aika klassikko on nokan pultin löystymisestä johtunut nokkapyörän sokan katkeaminen, jaon valuminen sivuun (tämä yleensä kiristää nokan pultin ja tilanne pysähtyy johonkin), oonkohan minä nyt kolmesta vai neljästä autosta korjaillut tuon vian.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Hajuvesivolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« Vastaus #50 : 24.03.2021, 11:09:30 »
Jako tsekattu. Pulsair on tukittu kuten aiemmin sanoin, egr pelaa ja putkisto siinä ok. Olen venttiilin testannut alipaineella ja letkut ym.



En vieläkään ymmärrä miten lambdan jännitteestä näen open loopin. Kuitenkin jos näin on, se ei ainakaan tyhjäkäynnillä siinä ole. Sen tiedän, että jos lambda vaikka menis särki ja signaali ei muutu tai jää vajaaksi niin ecu haistaa sen ja kiskasee open loopin.



Pitää ajossa mitata
« Viimeksi muokattu: 24.03.2021, 11:13:28 kirjoittanut Hajuvesivolvo »

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« Vastaus #51 : 24.03.2021, 11:48:11 »
Jako tsekattu. Pulsair on tukittu kuten aiemmin sanoin, egr pelaa ja putkisto siinä ok. Olen venttiilin testannut alipaineella ja letkut ym.



En vieläkään ymmärrä miten lambdan jännitteestä näen open loopin. Kuitenkin jos näin on, se ei ainakaan tyhjäkäynnillä siinä ole. Sen tiedän, että jos lambda vaikka menis särki ja signaali ei muutu tai jää vajaaksi niin ecu haistaa sen ja kiskasee open loopin.



Pitää ajossa mitata
Closed loop : lambda 0.5v nurkilla oiskilloiden
Open loop : lambda tasaisesti "korkea"

LH:n ominaisuuksiin kuuliuu normioloissa toimia sillai, että se käy ihan hajun verran laihalla, eli se käy ehkä 10% ajasta juurijuuri lambda1, ja muuten se käy aivan hajun verran laihalla. Tuolla uudemmalla eculla sykli lie jotain vajaan sekunnin luokkaa.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Hajuvesivolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« Vastaus #52 : 24.03.2021, 12:56:19 »
Nyt on ecun töpseli auki. 24 menee vihreä johto mikä yhdistetty ruskeaan johtoon mikä menee nro 5. Onko tämä tehtaan tekosia vai jonkun sätös?


Vitonen signal ground ja 24 lambdan signaali



Kovin outo kytkentä mun makuun  :idiot2:



E: kytkykaavion mukaanhan ihan oikein toi kytkentä
« Viimeksi muokattu: 24.03.2021, 13:14:13 kirjoittanut Hajuvesivolvo »

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« Vastaus #53 : 24.03.2021, 13:38:04 »
Closed loop : lambda 0.5v nurkilla oiskilloiden
Open loop : lambda tasaisesti "korkea"

LH:n ominaisuuksiin kuuliuu normioloissa toimia sillai, että se käy ihan hajun verran laihalla, eli se käy ehkä 10% ajasta juurijuuri lambda1, ja muuten se käy aivan hajun verran laihalla. Tuolla uudemmalla eculla sykli lie jotain vajaan sekunnin luokkaa.

Jep kuten muistelin, eli closed loopissa pyörii 0.1-0.8v välillä jolloin keskiarvo on sen. 0.5v (noin). Sen takia se skoopin looppi pitäisi nähdä kokonaan.

Jos auto ei ole loopissa seos ei heittele vaan on tasainen.

Kapeakaista lambda näkee seoksen joko laihalla tai joko rikkaalla. Ei nää paljonko seos heittää. Sen takia ecu säätää sen laihalle n. 0.1v sitten rikastaa n. 0.8v nämä juuri muuttaa seoksen sieltä halutulta 14.7 = 1.000 lambdasta. Sen takia se seos heittelee edes takaisin kun kapeakaista lambdalla ei pysty mittaamaan tarkasti muuten.

Eli jos se looppaa niin säätö on päällä, jos ei looppaa niin silloin se ei ole säädössä. Näissä niin älytön säätöraja lambdassa, että vetää sen väkisin 1.000 lambdaan jos vaan kuorma ja lämpötilatieto on kohdallaan.



En vieläkään ymmärrä miten lambdan jännitteestä näen open loopin. Kuitenkin jos näin on, se ei ainakaan tyhjäkäynnillä siinä ole. Sen tiedän, että jos lambda vaikka menis särki ja signaali ei muutu tai jää vajaaksi niin ecu haistaa sen ja kiskasee open loopin.



Pitää ajossa mitata

Joko ymmärsit?

Ja kyllä, mittaa ajossa. Ota koko looppi (niinkuin kuvassa) niin näkee miten se toimii.

Tuossa tvs:n vuodossa on kanssa järkeä.

Anteeksi jankkaulseni mutta


Esimerkki: auto lämmin ja käynnissä nappaan lambdan töpselin irti ja mittaan lambdan töpselistä mittarilla. Eli lambda ei ole kytkettynä ecun johtoon kiinni. Lambdahan silti näyttää lukemia, vähän kuin toholla lämmittäis irtolambaa.

Mulla oli myös ihan muunmerkkinen auto missä maf oli rikki ja auto oli open loopissa. Siinäkin lambda eli mitatessa mutta ecu oli "lukittautunut" open looppiin eli vähät välitti lambdan signaalista. Tämä tuli ilmi kun tähän autoon pääsi tietokoneella käsiksi ja siellä näkyi mm lambdan olevan lukittu ecun puolelta 0.45 ja muut arvot kertoi myös, että mennään open loopin kartoilla. Siinä vehkeessä ei vaan maffille ollut mitään volttiarvoja tms mistä sen olisi voinut tarkistaa ilman tietokonetta.

Eli onko volvon ecussa tosiaan mahdollista mitata se, että vaikka lambda olisi kunnossa (arvot heittelee) mutta ecu on open loopissa vaikka just ilmamassamittarin takia? Tätä ajan takaa.


Tuossahan vastaat jo itsellesi, jos ecu ei ole lambda loopissa se seos ei heittele vaan on tasaista jännitettä lambdalla. 0.1-0.8v closed loop vastaan 0.45v open loop. Tietenkään se 0.45v ei pysy naulattuna koska riippuu peruskartasta.

Eli mittaamalla suoraan lambdasta näät sen, ei tuossa 1982 alunperin suunnitellussa ecussa ole mitään muuta mahdollisuutta kuin lukea vikakoodit. Ei ole mitään livedataa mitä uudemmissa autoissa on.

Lambdaloopilla saadaan se 0.45v vaikka komponentit kuluisivat ja auto kuluisi. Tämän takia ensimmäiset sähköruiskut oli vanhemmiten aivan hirveitä kun ei niissä ollut mitään sopeutumaa ja kaikki osat pitivät olla virheettömiä jotta toimi hyvin. Tämä sen takia se lambda siellä on ja myös sen takia, että 1.000 lambda arvolla (n. 0.45-0.5v) katalysaattori on tehokkaimmillaan = päästöt pienenee. Tuo on mahdotonta pitkässä juoksussa peruskartalla ilman lambdaa vaikka kuinka säätäisi.
« Viimeksi muokattu: 24.03.2021, 13:50:08 kirjoittanut puliukk0 »
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Hajuvesivolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« Vastaus #54 : 24.03.2021, 15:31:52 »
Lambda pelas ajossa, tosin piti yleismittarilla kattoa kun niin kirkas keli ettei skoopista ajaessa nähnyt.



Heitteli siis ja reagoi. Kunnon moottorijarrutuksella hipo nollaa ja kaasu pohjassa oli 700 tienoolla kunnes kaasun irrotti niin taas heitteli. Toki en montaa sekuntia kaasu pohjassa ajanut.



Mittaan seuraavaksi immun ajossa.





Pointtini tuossa lambdassa on, että eikös se anna vaan yksuolista signaalia ecullepäin minkä ecu tulkitsee? 






Poissa Hajuvesivolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« Vastaus #55 : 24.03.2021, 16:48:45 »



Tuossahan vastaat jo itsellesi, jos ecu ei ole lambda loopissa se seos ei heittele vaan on tasaista jännitettä lambdalla. 0.1-0.8v closed loop vastaan 0.45v open loop. Tietenkään se 0.45v ei pysy naulattuna koska riippuu peruskartasta.

Eli mittaamalla suoraan lambdasta näät sen, ei tuossa 1982 alunperin suunnitellussa ecussa ole mitään muuta mahdollisuutta kuin lukea vikakoodit. Ei ole mitään livedataa mitä uudemmissa autoissa on.


  Juu pointti on se, että siinä autossa minkä ecuun pääsin se signaali oli edelleen lambdan johdossa heiluva, toki se oli rikaspainotteinen kun ecu oli open loopissa ja kartoilla.


Se ecuhan on yleisesti mennyt open looppiin kun joku tärkeä anturi menee sekaisin, jos immu hajoaa ja antaa väärää signaalia tulee open loop ja immun signaalikin on väärä. Samalla lambdan signaali on vielä heittelevä johdosta mitattuna vaan ecu ei siitä välitä kun open loop on päällä.




Näyttäähän se lambda ruuvipenkissä kuumennettunakin lukeamia vaikka auton ecu olis 1km päässä

Poissa Hajuvesivolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« Vastaus #56 : 24.03.2021, 23:34:01 »
Mittailin maffia. Tasakaasulla loivia ylämäkiä ym suoraa n 85kmh, 3.2 volttia +-. Kovemmalla kaasulla mäkeen n 3.7v

Täyskaasulla suoralla mitä hetken 80 alueella polkasin oli vähän reilu 4v


60kmh vastaava alue oli 2.9 voltin tuntumassa.




Pihaan tultaessa vapaalma 2.30v ja hetken haki 2.31-2.32v mutta palas 2.30v.


Ei tuokaan nyt kovin vialliselta vaikuta.


Mitä vielä ecun päästä mittailis?

Poissa Hajuvesivolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« Vastaus #57 : 25.03.2021, 16:34:24 »
Ja tuli vielä mieleen jos tuo ecu ja koko moottorinohjaus on wanha ja vähän tyhmä niin tajuaisko se edes jos maffi heittelee niin nopeasti, että yleismittari näyttää normaaleja lukemia kokoajan mutta oskilloskoopissa näkyiskin?


Ja sama periaatteessa lambdan suhteen

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« Vastaus #58 : 25.03.2021, 18:43:57 »
Ja tuli vielä mieleen jos tuo ecu ja koko moottorinohjaus on wanha ja vähän tyhmä niin tajuaisko se edes jos maffi heittelee niin nopeasti, että yleismittari näyttää normaaleja lukemia kokoajan mutta oskilloskoopissa näkyiskin?


Ja sama periaatteessa lambdan suhteen
Tajuaa senverran että yrittää toteuttaa pyydettyä, muttei ymmärrä kyseessä olevan vika.

Sille maffille on BOSCHin toimesta annettu vaihtoväli ihan syystä. Iän myötä se hidastuu ja alkaa hitaasti vääristämään mittausta. Ecu ei tätä tajua.
Ainoastaan jos lambda näyttää seoksen ohi lambdakorjauksen ikkunan, syttyy vikavalo ja tulee koodi seoksesta.

Poissa Hajuvesivolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« Vastaus #59 : 25.03.2021, 18:50:36 »
Tajuaa senverran että yrittää toteuttaa pyydettyä, muttei ymmärrä kyseessä olevan vika.

Sille maffille on BOSCHin toimesta annettu vaihtoväli ihan syystä. Iän myötä se hidastuu ja alkaa hitaasti vääristämään mittausta. Ecu ei tätä tajua.
Ainoastaan jos lambda näyttää seoksen ohi lambdakorjauksen ikkunan, syttyy vikavalo ja tulee koodi seoksesta.
Okei pitää se sitten vielä scoopittaa.



Ecun sulake oli yön irti ja mittailin  jännitteet maffista ajossa, vastaavaa kun eilen. Miten lie mahtaa vaikka 0.1 voltin ero rikastaa seosta? Vai vaatiiko se runsaamman heiton

 

RallyBaron  Samppasport