RallyBaron  Samppasport

940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!

  • 88 Vastauksia
  • 13208 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hajuvesivolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« Vastaus #75 : 07.04.2021, 02:19:44 »
Scoopin vika varmasti noi kaksoispiikit, aika nopeesti piiirtää tolla asetuksella. Hitaammalla käppyrän koko menee niin pieneksi, että heitot ei näy niin selkeesti. Maantiellä heitteli just hyvin ylösalas kuten kuvassa.


Eli pysyy loopissa. Tyhjäkäynnillä se meinaa vähän lagia eli heittelee edelleen ylös alas mutta viipyy ääripäissä hiukan kauemmin kuin ajossa. Eli piirtää suoraa viivaa hetken ennenkuin nousee/laskee

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« Vastaus #76 : 07.04.2021, 05:00:17 »
Ootko evap systeemin tarkastanut? Eli bensahöyryjen talteenotto hiilipöntön kautta. Jos sen venttiili vuotaa niin vois sekoittaa toimintaa.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Hajuvesivolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« Vastaus #77 : 07.04.2021, 19:51:13 »
Ootko evap systeemin tarkastanut? Eli bensahöyryjen talteenotto hiilipöntön kautta. Jos sen venttiili vuotaa niin vois sekoittaa toimintaa.
en, eli venttiili aukeaa tietyssä tilanteessa ja imusarjaan imeytyy bensahuurut kun toimii oikein? Katson tämänkin kunnon

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« Vastaus #78 : 07.04.2021, 21:42:13 »
en, eli venttiili aukeaa tietyssä tilanteessa ja imusarjaan imeytyy bensahuurut kun toimii oikein? Katson tämänkin kunnon
Kyllä. Toimiessaan oikein pienentää kulutusta tilanteessa X määrän Y kelin ollessa Z.

Omastani tuo meni rikki ja alkoi tulvimaan maahan tankin ollessa täynnä. Poistin koko keksinnön tulppaamalla tankilta tulevan letkun ja imusarjaan menevien letkujen tilalle laitoin "hullunmutkan" (U-lenkki nipasta nippaan). En huomannut toiminnallista eroa tuon jälkeen, paitsi että täyteen tankkaaminen meni hitaaksi.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« Vastaus #79 : 07.04.2021, 21:45:29 »
Herra iha itte siinä amarillon pöyvässä tai jossain siinä lähettyvillä joskus vuasia sitten mulle tätä väitti ja se lippalakki siinä vieressä totesi saman.  ;D
Kaivoitte ton tiedon vielä jostain pöhelimella, kun meinasi mennä vänkäämiseksi. ;D

Muistit siis SELKEÄSTI paremmin kun minä.

https://ipdown.net/docs/bosch_amm_016_021.pdf

"160 000km service life". Eli jokainen kilsa sen jälkee voi olla liikaa, tai sitten ei.  :D
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« Vastaus #80 : 07.04.2021, 21:52:07 »
Muistit siis SELKEÄSTI paremmin kun minä.

https://ipdown.net/docs/bosch_amm_016_021.pdf

"160 000km service life". Eli jokainen kilsa sen jälkee voi olla liikaa, tai sitten ei.  :D
"Mitäs minä sanoin!"
Kannattaa teidän seniilien varoa "KYLLÄ MINÄ TIEDÄN!" -asenteineen. Me nuoret ja pyöreät tullaan lujaa ohi. ;D

Ja niin joo, omassani on vielä todennäköisesti alkuperäinen AITO -016 IMMu. Ainakaan auton mukana tulleissa kuiteissa ym. lipareissa ei ollut mainintaa IMMun vaihdosta. Ainakin 460tkm ajettuna näytti loogisia lukemia niin skoopilla luuratessa kuin karttaa seuratessa.
« Viimeksi muokattu: 07.04.2021, 21:54:06 kirjoittanut Slerbahuuli »

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« Vastaus #81 : 07.04.2021, 22:04:00 »
"Mitäs minä sanoin!"
Kannattaa teidän seniilien varoa "KYLLÄ MINÄ TIEDÄN!" -asenteineen. Me nuoret ja pyöreät tullaan lujaa ohi. ;D

Ja niin joo, omassani on vielä todennäköisesti alkuperäinen AITO -016 IMMu. Ainakaan auton mukana tulleissa kuiteissa ym. lipareissa ei ollut mainintaa IMMun vaihdosta. Ainakin 460tkm ajettuna näytti loogisia lukemia niin skoopilla luuratessa kuin karttaa seuratessa.

Aina ne nuoret länkyttämässä jotain jos kerrankin pikku virhe sattuu. Näissä vuosiKYMMENISSÄ kuitenkin saattaa jotain unohtua. :D


Kyllä. Toimiessaan oikein pienentää kulutusta tilanteessa X määrän Y kelin ollessa Z.

Omastani tuo meni rikki ja alkoi tulvimaan maahan tankin ollessa täynnä. Poistin koko keksinnön tulppaamalla tankilta tulevan letkun ja imusarjaan menevien letkujen tilalle laitoin "hullunmutkan" (U-lenkki nipasta nippaan). En huomannut toiminnallista eroa tuon jälkeen, paitsi että täyteen tankkaaminen meni hitaaksi.

Tämä on tutkinnan alla, tällä hetkellä näyttäis pienentävän kulutusta letkujen (ja järjestelmän) ollessa kunnossa hieman. Tuli vaan tuo keli sekottamaan hieman väliin.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa HTVR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 267
  • Voiko autoja olla liikaa
Vs: 940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« Vastaus #82 : 08.04.2021, 15:31:43 »
Kyllä. Toimiessaan oikein pienentää kulutusta tilanteessa X määrän Y kelin ollessa Z.

Omastani tuo meni rikki ja alkoi tulvimaan maahan tankin ollessa täynnä. Poistin koko keksinnön tulppaamalla tankilta tulevan letkun ja imusarjaan menevien letkujen tilalle laitoin "hullunmutkan" (U-lenkki nipasta nippaan). En huomannut toiminnallista eroa tuon jälkeen, paitsi että täyteen tankkaaminen meni hitaaksi.
Tämä on tutkinnan alla, tällä hetkellä näyttäis pienentävän kulutusta letkujen (ja järjestelmän) ollessa kunnossa hieman. Tuli vaan tuo keli sekottamaan hieman väliin.

Omastani tuon ohitin pikaisesti myös tutkiessani mistä ahtopaineet karkaa pihalle. Ei ole tainnu monessakaan nuo evapit toimia vuosiin, tossa omassakaan ei taida toimia sen verran tuoksahtaa tankatessa bensa ja tankkaus myös vähän hitaan olosta.
Joskus ehkä vielä käytössä: 945 Turbo B230FK+M90 1996

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« Vastaus #83 : 12.04.2021, 16:56:41 »
Omastani tuon ohitin pikaisesti myös tutkiessani mistä ahtopaineet karkaa pihalle. Ei ole tainnu monessakaan nuo evapit toimia vuosiin, tossa omassakaan ei taida toimia sen verran tuoksahtaa tankatessa bensa ja tankkaus myös vähän hitaan olosta.

En itse vielä ole rikkinäistä nähnyt (ei siis tarkota sitä ettei ne voisi hajota  :D), yleensä ne letkut on ihan soseena aina.

Mutta yllätys yllätys senkin saa GM osana uutenakin muutamalla kympillä, oisko ollu jostain 70-90vm gm laitteista 100% sama pönttö.
« Viimeksi muokattu: 12.04.2021, 21:33:19 kirjoittanut puliukk0 »
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa HTVR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 267
  • Voiko autoja olla liikaa
Vs: 940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« Vastaus #84 : 13.04.2021, 12:17:25 »
En itse vielä ole rikkinäistä nähnyt (ei siis tarkota sitä ettei ne voisi hajota  :D), yleensä ne letkut on ihan soseena aina.
Takotatko siis että se järjestelmä ei vaan toimi kunnolla kun ne letkut on sosetta.

Mutta yllätys yllätys senkin saa GM osana uutenakin muutamalla kympillä, oisko ollu jostain 70-90vm gm laitteista 100% sama pönttö.
Se on hieno kun Skandixilta maksaa tuo pönttö, käytetty kuntotarkastettu osa n. 200€ muistaakseni. :D
Joskus ehkä vielä käytössä: 945 Turbo B230FK+M90 1996

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« Vastaus #85 : 14.04.2021, 17:01:14 »
Takotatko siis että se järjestelmä ei vaan toimi kunnolla kun ne letkut on sosetta.
Se on hieno kun Skandixilta maksaa tuo pönttö, käytetty kuntotarkastettu osa n. 200€ muistaakseni. :D

Siis ne letkut ollut joko ihan puuroa tai koppuraisia. Imenyt ilmaa välistä niin ei toimi se pönttö ja auto saa imuvuodon.
 
Ideanahan se on tankki/pönttö toimiva ja järkevä pitää (eikä siitä ole mitään haittaa, jotkut luulevat että vaikuttaa tehoihin negatiivisesti  ::)). Avoin tankin huohotus on vähän huono meidän ilmastossa, kerää vettä sinne tankkiin, mikä ei sinänsä kyllä muovitankin kanssa oo niin vakavaa kuin peltisen kanssa.

Muistaakseni joissain Volvon pöntössä oli jopa GM/ac delco varaosanumero? Osien alkuperällä kierrettyä jenkkien veroitusta, saatu tietty määrä jenkki osia niin menee löyhempään verokategoriaan. Tuskin hinnat on tässä vuosissa muuttuneet noiden osaltakaan.

Pitäis tohon kesärotteloon laittaa kanssa joku, mutta kauheen isoja noi pienimmätkin pöntöt ja tilaa ei ole kun kabiinin sisällä...  :D
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa HTVR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 267
  • Voiko autoja olla liikaa
Vs: 940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« Vastaus #86 : 14.04.2021, 20:49:15 »
Siis ne letkut ollut joko ihan puuroa tai koppuraisia. Imenyt ilmaa välistä niin ei toimi se pönttö ja auto saa imuvuodon.
 
Ideanahan se on tankki/pönttö toimiva ja järkevä pitää (eikä siitä ole mitään haittaa, jotkut luulevat että vaikuttaa tehoihin negatiivisesti  ::)). Avoin tankin huohotus on vähän huono meidän ilmastossa, kerää vettä sinne tankkiin, mikä ei sinänsä kyllä muovitankin kanssa oo niin vakavaa kuin peltisen kanssa.


Näin aattelinkin että ne haperot letkut voi aiheuttaa sen toimimattomuuden, meinasinkin juuri sen takia kokeilla laittaa uudet letkut siihen.
Hyvähän tuo on pitää paikallaan varsinkin kun evappi on niitä päästöjärjestelmiä mistä on oikeastaan pelkkää hyötyä, jos ei muuten niin ilmasto pelastuu sen pilkun verran.
Joskus ehkä vielä käytössä: 945 Turbo B230FK+M90 1996

Kankikari

  • Vieras
Vs: 940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« Vastaus #87 : 18.04.2021, 01:04:23 »
Viikolla laittelin raskaan kuulosesti käyvän 940 ja janoisen käymään nätimmin ja varmasti kulutuskin laskee... oli liittimissä hapettumaa. Kaasuläppä, ykk, sytkäkivi. Jo pelkkä kontaktispray sai käymään nätimmin.

Poissa Hajuvesivolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« Vastaus #88 : 18.04.2021, 21:42:55 »
Mulla ei oo mikään muuttunut  :'(

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron