Elekma  Autoracing

B230FB käyntihäiriö

  • 6 Vastauksia
  • 1070 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Swaaz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
B230FB käyntihäiriö
« : 23.03.2021, 15:29:59 »
Tervehdys
Elikkä 940 B230FB&M47 seuraavanlaista vikaa. Alkuperäisellä ecu:lla (935-loppuinen) Kylmänä käynnistäessä käy hetken normaalisti n.10-sek tyhjää jonka jälkeen tyhjäkäynti putoaa n 300-400 rpm paikkeille tai sammuu kokonaan. Lisäksi jos ajaa motarilla 100km/h jää hetken ajon jälkeen kierrokset "jumiin" 2000rpm ja alkaa vaihtelevasti joko hetken maantieajon jälkeen tai vasta kun auto sammuneena tovin, toimia taas normaalisti. Maantieajossa tätä vikaa ei ilmene. Jos IMM ottaa irti ei tätä vikaa tule vaan sytyttää vikavalon. Kulutus noin 14l/100km ei vikavaloja
Nyt sitten vaihdoin B230FD automaatin Ecu:n tuonne (946-loppuinen) ja tuo kierrosten jumitus vika katosi ja kulutus myös putosi 10l/100km tienoille missä ollut ennen vikaa.
Edelleen kuitenkin kylmäkäynnistyksessä kierrokset vähän humppaa ja laskee hieman "epäröiden" jos ajosta laittaa kytkimen pohjaan. Voiko tuo johtua siitä että ecu on automaatista vai onko muita ideoita mikä voisi lisäksi olla rikki.
Ennen ecu:n vaihtoa kokeiltu:
Maadoituksen korjaus. Runkosta - napaan oli noin 9 ohmia
Eri immua toimivasta autosta. Molemmista mitattu tk:lla noin 2.4V vanhalla eculla, uudella en mitannut
Kaasuläpän asentotunnistin, tk moottoria kokeiltu toimivasta autosta
Eri lambdaa, Bosch
ruiskun lämpöanturi,Bosch
imusarjan tiiviste ja tutkittu ettei ole imuvuotoja
Putkivuoto ennen lambdaa korjattu
Aina anturin vaihdon jälkeen "nollattu" ecu käyttämälllä akun napa irti.

Poissa HTVR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 267
  • Voiko autoja olla liikaa
Vs: B230FB käyntihäiriö
« Vastaus #1 : 23.03.2021, 15:38:03 »
Ensimmäinen asia minkä tulee mieleen on tuo moottorinohjaus, kun B230FB:ssä on säädetty erilaiset sytkä -ja bensakartat kun B230F/FD:ssä
Joskus ehkä vielä käytössä: 945 Turbo B230FK+M90 1996

Poissa Swaaz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: B230FB käyntihäiriö
« Vastaus #2 : 23.03.2021, 15:44:02 »
Niin sitä mietin. tuo nyt oli ainoa ei turbo ecu mikä oli saatavilla testausta varten.
http://www.nuceng.ca/bill/volvo/database/ecu.htm
Tuolta katoin että pitäisi toimia myös ei egr mallissa mutta eipä noista tiedä

Poissa Swaaz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: B230FB käyntihäiriö
« Vastaus #3 : 31.03.2021, 13:54:18 »
No nyt laitoin sinne 230F:n ecun ja ei eroa tuohon FD:n ecuun.
Kylmänä startatessa kuulostaa kun kävisi kolmella, semmonen traktorin tyhjäkäynti ja kiekat seilailee. Jää edelleen kierrokset leijailemaan siihen 1500 paikkeille jos vauhdista lykkää kytkimen pohjaan. Heti kun pysähtyy niin laskee normaaliin ja käy lämpimänä oikein tasasesti tyhjää.
Testattu nyt vielä, ettei suuttimet vuoda ja vaihdoin niihin uudet o-renkaat samalla

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: B230FB käyntihäiriö
« Vastaus #4 : 31.03.2021, 19:56:15 »
No nyt laitoin sinne 230F:n ecun ja ei eroa tuohon FD:n ecuun.
Kylmänä startatessa kuulostaa kun kävisi kolmella, semmonen traktorin tyhjäkäynti ja kiekat seilailee. Jää edelleen kierrokset leijailemaan siihen 1500 paikkeille jos vauhdista lykkää kytkimen pohjaan. Heti kun pysähtyy niin laskee normaaliin ja käy lämpimänä oikein tasasesti tyhjää.
Testattu nyt vielä, ettei suuttimet vuoda ja vaihdoin niihin uudet o-renkaat samalla

Kolmella käynti kylmänä on klassinen kansipahvin ensi oire näissä. Jos ilman paisarin korkkia käytät kylmästä kuumaksi sen koneen, ei saa tulla yhtään ilmakuplaa paisariin.

Kierrokset kuuluu leijailla vauhdissa kun pistää kytkimen pohjaan. Riippuu varmaan vähän ecusta, mutta jossain tuolla nurkissa se on.

Tyhjäkäyntisäädin kandee putsata, sekin aiheuttaa kaikkea mielenkiintoista tyhjäkäynti vikaa. Kai se tk anturi on asennettu oikein, eli tyhjäkäynti kytkin toimii vaan tyhjäkäynnillä?
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Swaaz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: B230FB käyntihäiriö
« Vastaus #5 : 31.03.2021, 23:12:43 »
Joo on tk kytkin oikein. Ja ei oo normaalia tämä leijailu mitä nyt tekee, ei oo tää ennen tai muukaan volvo millä ajanu näin käyttäytynyt

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: B230FB käyntihäiriö
« Vastaus #6 : 01.04.2021, 18:02:13 »
Joo on tk kytkin oikein. Ja ei oo normaalia tämä leijailu mitä nyt tekee, ei oo tää ennen tai muukaan volvo millä ajanu näin käyttäytynyt

Kun auto liikkuu niin tyhjäkäynti kierrokset nostetaan jonnekkin 1250rpm(?) nurkille ulkomuistista lh 2.4, voi olla että sillekkin oli omia karttoja ja riippui tilanteesta. Auto paikallaan laskee sinne 750rpm nurkille.

Tämä on ihan oikeaa toimintaa manuaalissa, mutta vaatii toimivan nopeustiedon eculle mittaristolta (mikä yleensä rikki).
Ideana ilmeisesti vähemmän töksähtelevää vaihteenvaihtoa (itseasiassa uudemmissa autoissa nostetaan vielä enemmän päästöjen vähentämiseksi vaihdon aikana).

Mulla kolmessa tehnyt kuten kuuluukin sekä jokaisessa minkä lh 2.4 karttoja katsonut, kierrokset varmasti vaihtelee eri ecujen kesken.

Kokeile putsata se tyhjäkäyntisäädin jos jumittelee. Jos (oikeestaan kun) jumittaa niin voi käydä liian korkealla (tai matalalla) kierroksilla. Ne aika hirveässä kunnossa aina jos ei ole putsattu.
Ja se kansipahvi tsekkaus on ihan hyvä katsoa jos tuo putsailu ei auta tai pahenna kolmella käyntiä.

EDIT: Taitaa nopeus vaikuttaa tuohon, +80kmh nostaa lähemmäs 1500rpm ja nurkka ajossa n. 1000rpm ja tiputtaa 750rpm kun pysähtyy. Mulla toi kiekkamittari näyttää vähän mitä sattuu niin sinnepäin arvottuja -92 B230FB:stä.  :D
« Viimeksi muokattu: 01.04.2021, 22:34:08 kirjoittanut puliukk0 »
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

 

Elekma  Autoracing