Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

940 lammityslaitteesta alkaa tulla kylmää ilmaa

  • 13 Vastauksia
  • 2193 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa astonmartin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • www.vrcf.fi
Ajon aikana 940 Volvosta alkaa tulla yhtäkkiä kylmää ilmaa vaikka säätimet ovat lämpöisellä.

Vika voi korjaantua hetkellisesti jos auton sammuttaa ja käynnistää uudelleen.

Vika voi olla jo myös lähtiessä ajoon, eli tulee vain pelkästään kylmää ilmaa.

Välillä voi toimia pitempäänkin ihan hyvin.

Auto on vuosimallia 1991 ja automaatti-ilmastoinnilla.


Poissa jon1.tur

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 298
Vs: 940 lammityslaitteesta alkaa tulla kylmää ilmaa
« Vastaus #1 : 26.03.2021, 00:59:27 »
Pysyykö lämmöt normaalissa ja jäähdytysnestettä tarpeeksi?
Alipaine vuoto tai lämppärinhana temppuilee

Poissa astonmartin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 lammityslaitteesta alkaa tulla kylmää ilmaa
« Vastaus #2 : 26.03.2021, 17:01:41 »
Kyllä moottorinlämmöt ovat normaalit kaiken aikaa ja jäähdytysnestettä on tarpeeksi.

Onko tuossa lämppärin hanassa joku automatiikka joka voi olla temppuilun takana, vai onkohan vika todennäköisesti mekaaninen?



Poissa Retro

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 lammityslaitteesta alkaa tulla kylmää ilmaa
« Vastaus #3 : 27.03.2021, 08:02:35 »
Vuotava kannentiiviste ( puristuspainetta jäähdytysjärjestelmään )  tai pahimmassa tapauksessa halkeama kannessa tekee tuota.
Katso kupliiko painesäiliössä koneen käydessä.

Poissa hespa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 549
  • O.V.L.O.V.
Vs: 940 lammityslaitteesta alkaa tulla kylmää ilmaa
« Vastaus #4 : 27.03.2021, 08:46:24 »
900-sarjalaisissa varsinkin automaatti-ilmastoinnilla aikoinaan joutu korjaileen paljon lämmönsäädön läppää. Olikos niin että täsä vanhemmassa toiminta alipaineella ja uudemmassa sähkömoottorilla....

Vesiventtiiliähän ei ole vaan on suorakierto kenno.

Enivei. Yleensä tanko irti tai sen palautinjousi ja läppä heiluu ilman vaikutuksesta minne sattuu. Olikos se vielä niin että oikeelle kaartaessa saa mukavasti lämpöö hyttiin.  ;D

Ei muuta kun ympyrää ajaan.

Helppo kattoo. Hanskalokero pois ja sieltä takaa paljastuu.
Oldies but goldies. 242dl vm:79. 242DL vm:78. 245DIESEL VM:83. 245DIESEL vm: 85. 240 ite tehty Bertone kopio vm.84. 740DIESEL vm:85. 740GLE vm:88. 740GLE vm:87. 460vm:95. 340(DAFFI).960 2,5 vm:96. 960sedan 2.5 vm:95.
960 2,5 STW.

Poissa Hajuvesivolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 lammityslaitteesta alkaa tulla kylmää ilmaa
« Vastaus #5 : 02.04.2021, 13:01:13 »
Vaikka ei nyt hanaa oliskaan niin omasta manuaali-ilmastoinnista hana räjähti ja muistaakseni ilman alipainetta se oli oletuksena auki-asennossa?  Eli ei mahdollistaisi kylmän tuloa jossei satu mekaanisesti jumimaan kiinni

Kankikari

  • Vieras
Vs: 940 lammityslaitteesta alkaa tulla kylmää ilmaa
« Vastaus #6 : 05.04.2021, 12:46:36 »
Täällä vähän samaa ongelmaa. Hana poistettu ikuisiksi ajoiksi. Lämmönsäädössä ilmaläppä jolla saa kuumaa ja haaleaa, kylmää saa ilmastoinnilla.

Normiajossa puhaltanut pakkasilla vähän miten sattuu ja hirmu pakkasilla teki siten että jalkoihin tulikuumaa ja tuulilasille jääkylmää. Yleensä silloin kun olit valoissa odottelemassa. Ajossa puhalti kuumaa kaikkialta.

Molemmat läpät kääntyy ja toimii sähköservo lämmölle ja sisäkierto alipaineinen. Juuri katsottu. Lämmönsäädinpaneelia itse epäilisin. Se kun on alps japan.

Hyvin kuitenkin pärjätty talvet tuolla. Mitään ei ole tehty kun ajettu vaan.

Auto vm 97 940 ft man ilmastointi. Harrison france


Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 940 lammityslaitteesta alkaa tulla kylmää ilmaa
« Vastaus #7 : 06.04.2021, 17:15:13 »
Täällä vähän samaa ongelmaa. Hana poistettu ikuisiksi ajoiksi. Lämmönsäädössä ilmaläppä jolla saa kuumaa ja haaleaa, kylmää saa ilmastoinnilla.

Normiajossa puhaltanut pakkasilla vähän miten sattuu ja hirmu pakkasilla teki siten että jalkoihin tulikuumaa ja tuulilasille jääkylmää. Yleensä silloin kun olit valoissa odottelemassa. Ajossa puhalti kuumaa kaikkialta.

Molemmat läpät kääntyy ja toimii sähköservo lämmölle ja sisäkierto alipaineinen. Juuri katsottu. Lämmönsäädinpaneelia itse epäilisin. Se kun on alps japan.

Hyvin kuitenkin pärjätty talvet tuolla. Mitään ei ole tehty kun ajettu vaan.

Auto vm 97 940 ft man ilmastointi. Harrison france

Aika monesti vikaa siinä lämmönsäädinpaneelissa, siellä kolvaukset irtoilee ajansaatossa. Toinen vika (oikeestaan ominaisuus) on ne ohjauskellot on enemmän tai vähemmän rikki jokaisesta ja uusia ei saa. Muistelisin jotain yksilöä missä takaiskuventtiilit ois ollut rikki tulipellistä ja ampui ahtopaineet säätimelle.

Ainakin aut. ilmastoinnilla mun mielestä oli kaikki läpät alipaineella, tuskin eroo manuaalisäätöisestä.

Se alipaineenjakohässäkkä toimii sähköllä, niissä harvemmin vikaa.

Aivan sysipaska systeemi, no onhan se 90% gm:n tekele. Tosin ne osat mitkä ei oo volvon niin on ihan ilmasia jenkeistä... :D
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4400
Vs: 940 lammityslaitteesta alkaa tulla kylmää ilmaa
« Vastaus #8 : 06.04.2021, 17:39:01 »
Lämmönjako kennolle/sen ohi saattoi hyvinkin olla sähkömoottorilla. Se ei ole mukana -94 alipainekaaviossa ja vikakoodesta löytyy muutama "servomotor" vaihtoehto. Minullakin tuli talvella välillä pelkkää kylmää heti käynnistyksen jälkeen ja samalla vilkkui A/C valo (myös lämpimällä koneella). Korjaantui aina käyttämällä virrat pois päältä ja uudestaan päälle, joten en jaksanut selvittää kovinkaan ahkeraasti. Olettaisin vian kuitenkin olleen juurikin siinä sähkömoottorissa tai itse säädinpaneelissa. Auto -94 940 ja ECC.

Tässä yhdet vianhakuohjeet, nämä jostain jenkkilästä joten en takaa toimivuutta.
Lainaus käyttäjältä: ECC vianhaku
Entering Self-Diagnostics
1) To enter mode, ensure engine is running. Shine a non-
bright light on solar sensor. Place blower fan control
knob in AUT position and function selector knob in vent position.
2) Place temperature control knob to maximum cooling
(pointing straight down). Ensure recirculated air switch is depressed
and A/C OFF button is released. Depress and release A/C OFF button
within 5 seconds to start self-diagnostic mode.
3) Each fault code consists of 3 digits. For example, Code
132 is displayed by a single flash of the A/C OFF button for the first
digit (number 1). After a pause, the second digit of code (number 3)
is indicated by 3 flashes. After another pause, the third digit of
code (number 2) is indicated by 2 flashes. See TROUBLE CODE
IDENTIFICATION table.
4) Three different fault codes may be stored in memory.
However, only one code may be displayed upon request. It may be
necessary to request display of fault codes a number of times to
ensure all fault codes are displayed.

TROUBLE CODE IDENTIFICATION TABLE
Affected Circuit/Sensor Code
Fault Free System .................................... 111
Outside Temperature Sensor
Short Circuit To Ground ............................ 121
Open Circuit Or Short Circuit To 12 Volts .......... 122
In-Vehicle Temperature Sensor
Short Circuit To Ground ............................ 131
Open Circuit Or Short Circuit To 12 Volts .......... 132
Water (Coolant) Temperature Sensor
Short Circuit To Ground ............................ 141
Open Circuit Or Short Circuit To 12 Volts .......... 142
Alternator (D+ Signal Fault) ......................... 151
Solar Sensor ......................................... 161
Servomotor/Potentiometer
Open Circuit Or Short Circuit To Ground ............ 211
Short Circuit To 12 Volts .......................... 212
Servomotor
Incorrect 12-Volt Supply To Pins No. 17 & 18 ....... 213
Servomotor
Fails To Operate Within 10 Seconds ................. 214
ECC Control Panel
Faulty Temperature Control ......................... 231
Fan Motor Excessive Starting Current ................. 233
Power Unit - Incorrect 12-Volt Supply
Affected Output:
Coolant Valve .................................... 241
Bi-Level ......................................... 242
Vent ............................................. 243
Recirculated Air ................................. 244
Defrost .......................................... 245
Floor ............................................ 246
Fan (Maximum Speed Relay) ........................ 247
A/C Compressor ................................... 248
Radiator Fan Relay ............................... 249


Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 940 lammityslaitteesta alkaa tulla kylmää ilmaa
« Vastaus #9 : 06.04.2021, 19:25:47 »
Lämmönjako kennolle/sen ohi saattoi hyvinkin olla sähkömoottorilla. Se ei ole mukana -94 alipainekaaviossa ja vikakoodesta löytyy muutama "servomotor" vaihtoehto. Minullakin tuli talvella välillä pelkkää kylmää heti käynnistyksen jälkeen ja samalla vilkkui A/C valo (myös lämpimällä koneella). Korjaantui aina käyttämällä virrat pois päältä ja uudestaan päälle, joten en jaksanut selvittää kovinkaan ahkeraasti. Olettaisin vian kuitenkin olleen juurikin siinä sähkömoottorissa tai itse säädinpaneelissa. Auto -94 940 ja ECC.

Tässä yhdet vianhakuohjeet, nämä jostain jenkkilästä joten en takaa toimivuutta.

Voi muuten ollakkin :-[
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Kankikari

  • Vieras
Vs: 940 lammityslaitteesta alkaa tulla kylmää ilmaa
« Vastaus #10 : 06.04.2021, 20:21:06 »
Tässä mun tapauksessa sähköllä kääntyvä läppä on lähempänä radiota hanskalokeron takana ja tanko menee kotelon yläreunaa läppään kiinni. Ja kun lämpötilaa säätää liikkuu moottori just eikä melkeen. Samalla toki antais alipainehanalle käskyn mutta sitä ei ole ja letku tukittu.


Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 386
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 lammityslaitteesta alkaa tulla kylmää ilmaa
« Vastaus #11 : 03.07.2021, 10:12:28 »
Niistä sähköisistä alipaineventtiilistöistä hajoaa juotokset. Juotokset enemmän taikka vähemmän täynnä renkaita. Silloin puhallus-suunnat ovat mitä sattuu milloin sattuu. ECC kuuluu toimia etenkin lämmitys puolella siten että alussa lämmittää kovin kunnes saavutetaan pyyntilämpötila. Sen jälkeen se alkaa pitämään lämpötilaa vakaana(niin vakaana kun osaa). Tähän kuuluu myös viilennys vaikka ulkona on viileä tai lähes kylmä. Tämä johtuu siitä että moottori lämmittää autoa itsessään jolloin sisälämpötila kasvaa ja ecc viilentää. Pölyinen tai tervainen sisälämpötunnistin saatikka siltä puuttuva alipaine aiheuttaa myös melkoisia oireita. Anturi ei puhdistu vaikka sitä kuinka imuroi. Vasta pöhäyttämällä paineilmalla vaikka pullo sellaisesta huomaa sen pölymäärän mikä sieltä kruunusta lähtee. Anturinhan ohi virtautetaan ilmaa moottorin alipaineella ja sitä varten sille on kokonaan oma alipaine putkensa ja takaiskunsa konehuoneessa. Kalvoja tosiaan ei saa enään mistään. GM omaa kalvoa saa amerikasta. Mutta sen nastajako ja tangossa oleva silmukka on aivan eri. Tekemällä saa sinneppäin toimivan.
« Viimeksi muokattu: 03.07.2021, 10:16:56 kirjoittanut Vauxi »
S80 -07

Poissa pekko68

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 lammityslaitteesta alkaa tulla kylmää ilmaa
« Vastaus #12 : 14.07.2021, 21:56:23 »
Mulla taas vaihdettiin vesihana pari viikkoa sitten ja nyt ei tule lämmintä ilmaa sisälle. Alipaine vetää hanan kiinni mutta se ei aukea kuin irrottamalla alipaineletku sieltä persiistä. Liekö sama oireyhtymä että siellä säätimessä on jotain kaput?

Poissa Mäkimies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 445
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 lammityslaitteesta alkaa tulla kylmää ilmaa
« Vastaus #13 : 15.07.2021, 14:04:55 »
Mulla taas vaihdettiin vesihana pari viikkoa sitten ja nyt ei tule lämmintä ilmaa sisälle. Alipaine vetää hanan kiinni mutta se ei aukea kuin irrottamalla alipaineletku sieltä persiistä. Liekö sama oireyhtymä että siellä säätimessä on jotain kaput?
Onko tarvike alipainehana, liikuuko vipu kevyesti?
Ostin skandixilta hanan, siitä hajosi kalvo tai jtn. otin vanhasta sen kellon ja laitoin sen skandixin runkoon.

 

Proturbo  Autodiagnoosi