Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Voimansiirto (kytkin, vaihteisto ja peräkeskustelut) => Aiheen aloitti: HembalanD - 29.09.2018, 11:31:16

Otsikko: (B6254 +) AW30-43 -> 740/760
Kirjoitti: HembalanD - 29.09.2018, 11:31:16
Kyseinen paketti olisi ideoinnissa ympätä seitensatkuun (tai mihinkä vaan härveliin..)

Sähköineen kaikkineen tarkoitus purkaa ja ympätä mutta mahdollisia ongelmakohtia hakusessa, lähinnä laatikon puoli mietinnässä, pikaisesti tuossa selvitellyt niin äkkiseltään ainut olisi tuo mittaristolta saatava nopeustieto mikä voisi aiheuttaa harmia? Kohdeauto kun on käsittääkseni vanhalla 12 hampaisella anturikehällä.

Fyysisestihän tuo taitaa mennä aika bolt on alkuperäisiin kiinikkeisiin, tehostin, laturi, pakoputki jne sovitettavissa. Kardaani selvinnee kun paketti paikallaan. Sifterikin lienet sovitettavissa joko vanhan AW:n tai sitten modaamalla.


Lankku tätä oli ilmeisesti yhden seiskafarkun kanssa sovitellut ja sieltä jotain aukenikin.. muistuttanen että tässä tapauksessa manualisointi ei tule kyseeseen.
Otsikko: Vs: (B6254 +) AW30-43 -> 740/760
Kirjoitti: HembalanD - 29.09.2018, 13:01:45
Kappas

https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=66641.msg1061280922#msg1061280922

Tästä olisi kiva kuulla lisää.
Otsikko: Vs: (B6254 +) AW30-43 -> 740/760
Kirjoitti: mmmm - 08.06.2019, 09:58:32
Kysymys 960 faceliftin tekniikasta. Automaatti 2.5l moottorin perässä. Mitä vaihdelaatikko tarvii toimiakseen, jos sen tekniikan laittaa toisen merkkiseen autoon? Saako sovellettua vai suosiolla vanhempaa laaatikkoa?
Otsikko: Vs: (B6254 +) AW30-43 -> 740/760
Kirjoitti: Lankku - 08.06.2019, 12:39:01
Auton nopeustiedon tarvitsee. Laatikonohjainlaite vaatii saman perävälityksen kuin on alunperinkin. Eli boksi tai perävälitys vaihdettava jos ei osu kohdalleen.
Otsikko: Vs: (B6254 +) AW30-43 -> 740/760
Kirjoitti: mmmm - 08.06.2019, 17:02:09
Löytyykö volvolta sopiva jäykkäakseli? Tuossa on erillisjousitettu perä niin ei käy.
Otsikko: Vs: (B6254 +) AW30-43 -> 740/760
Kirjoitti: Jule - 08.06.2019, 17:42:38
Auton nopeustiedon tarvitsee. Laatikonohjainlaite vaatii saman perävälityksen kuin on alunperinkin. Eli boksi tai perävälitys vaihdettava jos ei osu kohdalleen.

Miksipä se perävälitys sama pitäisi olla? Nopeuspulssien pitää tietysti olla samalla piikkimäärällä, mutta ellei tuota johonkin maasturin alennusvaihteiston eteen laita, niin eri välitykset näkyvät vaihteistolle lähinnä kuten raskaammin tai kevyemmin kuormattu auto.
Otsikko: Vs: (B6254 +) AW30-43 -> 740/760
Kirjoitti: puliukk0 - 08.06.2019, 20:17:33
Miksipä se perävälitys sama pitäisi olla? Nopeuspulssien pitää tietysti olla samalla piikkimäärällä, mutta ellei tuota johonkin maasturin alennusvaihteiston eteen laita, niin eri välitykset näkyvät vaihteistolle lähinnä kuten raskaammin tai kevyemmin kuormattu auto.

Jännästi taitaa mennä vikatilaan eri perävälityksillä jo ihan alkup. asennetuissa autoissa...
Otsikko: Vs: (B6254 +) AW30-43 -> 740/760
Kirjoitti: Huikkoster - 08.06.2019, 21:34:57
Koska laatikonohjauksessa käytetään matematiikkaa nopeus suhteessa kierroslukuun ja kaasun asentoon = sopiva vaihde.

Jos perävälitys vaihtuu alkuperäisestä, laatikko ei koskaan saa sitä matematiikkaa oikein ja menee vikatilaan.

Mutta onhan noita sopivia välityksiä jäykkäperäisissäkin. Katsot vaan mikä on luovuttaja-auton perä niin siitä se lähtee.
Otsikko: Vs: (B6254 +) AW30-43 -> 740/760
Kirjoitti: mmmm - 09.06.2019, 13:21:53
Pitääkö pyörän koko pysyä myös samana kuin luovuttaja-autossa?
Otsikko: Vs: (B6254 +) AW30-43 -> 740/760
Kirjoitti: Huikkoster - 09.06.2019, 13:47:20
Ei. Siitä auto ei tiedä mitään minkäkokoiset pyörät alla on.
Otsikko: Vs: (B6254 +) AW30-43 -> 740/760
Kirjoitti: Jule - 09.06.2019, 14:31:01
Parin pykälän muuttaminen perävälitystä vaikuttaa vähemmän nopeus/kierrosluku suhteeseen kuin rengaskoon muuttaminen ääripäästä toiseen. Jos vaihteisto suuttuisi siitä että ajovastus ei vastaa odotettua, niin se menisi vikatilaan myös täyteenlastattuna, kärryävetäessä ja vuoristossa ajaessa.

Tuo vikatila orkkisvehkeessä voi johtua myös siitä että laite saa nopeussignaalia jotain muutakin kautta, esim ABS jarruista, automaattivaihteistonhan pitää osata keskustella abs:n kanssa, jottei se sotke jarrutusta.
Otsikko: Vs: (B6254 +) AW30-43 -> 740/760
Kirjoitti: R70AWD - 09.06.2019, 14:48:10
Lähinnähän tuo vaikuttaa nopeusmittarin, cruisen, ABS:n toimintaan, lisäksi vaihteisto vaihtaa eri nopeudessa kuin pitäisi, turbiinilukon kytkeytyminen jne. Käytännössä aikaisempi isommalle vaihto tai turbiinilukon kytkeytymien päälle on vain hyvä tiuhemmalla välityksellä, eipähän turhaan huuda. En tiedä montako nopeustunnistinta tuollaisessa on, luetaanko laatikolta ensin ulostuloakselin nopeus ja verrataan sitä perävälityksen yhteydessä olevaan VSS:n signaaliin, silloin vikatilaan menon voisi ymmärtää perävälityksen muuttuessa.

VSS signaaliahan voi muuttaa sopivaksi erilaisilla convertereilla, esim. tuollaisella.
 http://www.dakotadigital.com/index.cfm/page/ptype=product/product_id=126/category_id=358/mode=prod/prd126.htm
Otsikko: Vs: (B6254 +) AW30-43 -> 740/760
Kirjoitti: Jule - 09.06.2019, 14:54:28
Hemmetti, enpä tullut ajatelleeksi että se ominpäin vertaisi ulostuloakselin ja nopeussignaalin suhdetta.. Toisaalta, miksi hemmetissä se noita vertaa?
Otsikko: Vs: (B6254 +) AW30-43 -> 740/760
Kirjoitti: R70AWD - 09.06.2019, 15:48:57
Hemmetti, enpä tullut ajatelleeksi että se ominpäin vertaisi ulostuloakselin ja nopeussignaalin suhdetta.. Toisaalta, miksi hemmetissä se noita vertaa?

Niin en tiedä miten tuo Volvon automaatti toimii, mutta useinhan näissä sähkölaatikoissa verrataan kolmea nopeustietoa, moottorin kierrokset eli laatikon sisäänmenoakselin kierrokset, laatikon ulostuloakselin kierrokset ja auton nopeus. Laatikonohjaus laskee näistä turbiinin ja laatikon sisäisen luiston, ohjaa turbiinilukon kytkeytymisen eri vaihteilla jne. Kun yksi vertailutieto näistä eli auton nopeus signaali muuttuu perävälityksen muuttuessa, niin boxi tulkitsee sen silloin viaksi. Voin olla kyllä väärässäkin.
Yksi vaihtoehto voisi olla siirtää nopeustunnistin lukemaan kardaanin kierroksia, vaikka niitä laipan kiinnityspultteja tai akseliin kiinnitettyä hammastusta, silloin perävälitys saa olla mikä tahansa. Pitää vaan selvittää montako pulssia per maili/kilometri (PPM = pulses per mile) alkuperäinen anturi antaa ja sen mukaan valita anturi ja tehdä sopiva hammaskehä. Netistä löytyy erilaisia laskureita hommaan.

(https://www.pirate4x4.com/forum/attachments/general-4x4-discussion/337447d1195629972-homemade-tone-ring-tone-ring.jpg)

(http://www.solomotorsports.com/wp-content/uploads/2015/12/DSC_0103.jpg)