Näin kun talvi lähestyy ja joutuisi vaihtamaan takaisin bensaan, aloin miettimään jos rakentaisi suutintukille lämmityksen. Lämmityslangasta kietomalla suutintukin ympärille tälläinen tulisi näppärästi, mutta millaisella (edullisella, timantti liian kallista) materiaalilla vastuksen ja alumiinisen suutintukin saa sähköisesti eristettyä siten että sähköeriste johtaisi lämpöä ja kestäisi myös vastuksen luomaa korkeaa lämpötilaa?
Tämän paketin päälle ajattelin esimerkiksi lasikuitueristettä pitämään lämpöä sisällä, mutta en keksi sopivaa materiaalia vastuksen ja suutintukin väliin. Ideoita?
Joku tällä foorumilla kokeili moottoripyörähanskoja vinokoneen suutintukissa. Teho olisi riittänyt, mutta ko. konstruktio on päästään avoin suutintukki, jolloin se lämmitetty polttoaine menee takaisin tankkiin heti kun pumppu pyörähtää.
Jos tukki on päästään suljettu, niin aika varmasti toimii.
Itellä myös etanolihäristin ja jos voisin, niin kietoisin noita lämmityselementtejä suutintukin ympärille vulkanoituvalla teipillä tms. lämpöä eristävällä materiaalilla joka myös pitää elementit/vastuslangan paikallaan.
"Hehkutusajasta" ei mitään tietoa, mutta periaatteessa sen pitäisi kuitenkin auttaa startissa. Etanolin alin höyrystymislämpö pyörii noin -15 celciusasteen tuntumassa (riippuen polttoaineen väkevyydestä ym. muuttujasta). Oikein tehty etanolikone kyllä tärähtää vielä -25 pakkasissakin melko vaivatta tulille, mutta kaikki "muutetut" eivät sitä tee.
Jos sen suutintukissa olevan etanolin saa lämmitettyä edes 20 asteiseksi, luulisi sen ainakin auttavan. Tosin, kun moottori pyörähtää ja suuttimet alkavat aukeilemaan, tulee se polttoaine todella hienona sumuna (pisarakoko pieni). Imusarjassa oleva kylmä ilma jäähdyttää tuon sumun erittäin tehokkaasti, joten täyttä varmuutta tuon toiminnalle ei kait ole.
Tai en tunne ketään, joka olisi rakentanut moisen toimimaan. Toki, jos se polttoaine on vaikkapa +80/+90 asteista, niin aika varmaan höyrystyy kyllä jossainkohtaa suuttimen ja sytytystulpan välillä ja syttyy sitten kipinästä.