Eli kun tätä nyt jatkuvasti kysytään ni tällainen varmasti on paikallaan.
Suomen lainsäädännön mukaan, Liikenneministeriön päätös auton rakenteen muuttamisesta, 2. Luku moottorin virittämisestä:
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779Määrittää että auton moottoria saa muuttaa seuraavasti:
Verrokkina voi aina käyttää auton mallisarjan tehokkainta, suurimmalla iskutilavuudella olevaa moottoria. Moottorin paino on havoin ongelma, kunhan menee akselimassojen sisään. Jos ei mene, on autoa joko kevennettävä varusteiltaan, TAI vähennettävä istumapaikkoja kyseessä olevalta akselilta.
Moottorin iskutilavuus saa poiketa mallisarjan suurimmasta +25%, ja teho +20% suurimmasta. Kyse EI tarvitse olla siitä että yksi ja sama moottori olisi sekä suurin että tehokkain. Mutta tällöin ALUSTA JA JARRUT on muutettava vastaamaan tätä tehokkaita tai suurinta moottoria.
Tässä suosittujen takavetovolvojen rajoja:
200 sarja 162hv B21FTic ja B28F voidaan käyttää vertailumoottoreina, täten saadaan 186hv (155hv x 1,20) ja 3561,25ccm (2,849 x 1,25). FTic koneesta ollut keskustelua, muutoskastastuksia tehty tätä konetta käyttämällä verrokkina.
300 sarja 115hv B19E tai B200E. Täten saadaan 138hv ja 2482ccm (1986 x 1,25).
700 sarja 200hv B204FT 187hv ja B280F, eli saadaan 224hv ja 3561,25ccm
900 /S/V90 sarja B6304F/S 204hv ja 2922ccm, eli saadaan 244hv ja 3652,5ccm
Jos autossa ollut katalysaattori, niin auto on 99% varmuudella vähäpäästöinen, tämä 1% tulee tuontiautoista, joissa katti, mutta ei ole ollut vähäpäästöinen, kun rekisteröity suomeen. Uutena tuodut vähäpäästöiset ovat saaneet veroalennusta, ja siksi niiden on oltava aina vähäpäästöisiä. 1.1.1993 eteenpäin KAIKKI ovat vähäpäästöisiä.
Ennen 1.1.1978 ei ole päästöillä väliä, kun ei ole pakokaasumittauksia. Jos auto on ns. välimallia, eli 1.10.1986-31.12.1992 välissä rekisteröity EI vähäpäästöinen, ja moottoria viritetään, on helpointa asentaa pakoputkeen katalysaattori, jolloin lakiteknisesti katsotaan päästöarvojen täyttyvän.
http://www.autotieto.net/pakokaasutkurssi/oppimateriaalit/pakokaasujen_rajaarvotaulukko.htmVähäpäästöisiä virittäessä, pitää muistaa että
turbokoneen virittäminen johtaa muutoskatsastukseen, ja ns. käytönaikaiseen päästötestiin, JOS mennään lain kirjaimen mukaan. Eli ns. vtt testi, tai oikeammin saksalainen TüV tekee näitä, ja maksaa tuhansia euroja (lue: EI KANNATA). Vähäpäästöistä vaparikonetta saa virittää, kunhan auton teho/painosuhde ei laske alle 7kg/kw.
Moottori pitää aina vaihtaa vähintään samalla tai paremmalla päästöluokalla olevaan. Esim. B200K tilalle saa tehorajojen puitteissa vaihtaa esim. B230FK tai FT koneen, koska K kone EI ole vähäpäästöinen, mutta FT/FK on.
Samoin esim 700 sarjaan voi vaihtaa B6304 vaparikutosen, mutta EI T6 konetta, koska se ei mahdu tehorajan sisään.