Proturbo  Autodiagnoosi

V40 Map-anturi vikakoodi

  • 3 Vastauksia
  • 12210 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Vesilintu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
  • www.vrcf.fi
V40 Map-anturi vikakoodi
« : 21.07.2014, 17:31:24 »
Auto:
Volvo V40 2.0T4 v-2001, ajettu 287tkm.

Elikkäs vika löytyy vain moottorin vikavalosta ja pakoputken päästä haistellessa "rikas" tuoksu.
2viikkoa sitten alkoi vikakoodia lyömään taululle, ja luin vikakoodit (ELM327+Torque).
Muutama päivä vikakoodin luvun jälkeen tarkastettiin turbosta-kaasuläppään asti auki kaikki putket ja löytyi "vähän" huohotus öljyä varsinkin turbon kennon alaletkua irroittaessa.
Kaikki annettiin valua pois ja osa letkuista putsattiin kunnollisemmin pois öljystä.

Imuilman lämpömittari ja Map-anturi otettiin kokeellisesti irti ja olivatkin vähän märkiä. Putsattiin Air Sensor Cleanerillä ja iskettiin takaisin.
Molemmat antavat dataa & lukemia moottorin ohjausyksikölle.
Kun vikakoodit tämän jälkeen palasi, kokeiltiin vastaavan v40 MAP-anturia. Koeajon jälkeen sama tulos, ei vikoja PAITSI moottorin vikavalo.


Yli viikko ajeltu ja vikakoodi palaa aina takaisin vaikka kuinka nollaisi. Akun - napa on irroitettu yli 30minuutiksi, mutta sama tulos.



Saattaa toisinaan ilmetä hyvin satunnaisia käynnistyksen ja tyhjäkäynnin yhteydessä ilmeentyviä kierroshäiriöitä.

Esim 1: Startatessa kylmänä saattaa kierrokset ensin nousta 1500-rpm, mutta siitä sitten käy hetkellisesti möyrimässä n.400-600rpm ja palautuu normaaliksi.
Esim 2: Toisinaan tyhjäkäyntikierrokset laskevat (400-600rpm tienooille) matkalla pysähtyessäni liikennevaloissa, ilmastointi+vaikka takalasi lämppärin ollessa päällä.

(kun ei tarvinnut tänävuonna moottoriin kajota öljynvaihtoa+ilmansuodatinta erikoisemmin) niin vaihdetut moottoriin liittyvät osat 2013:
Tulpat, "uusi" laturi, takalambda.
Vuonna 2013 myös kokeiltu MAF-anturin "viallisuutta" joka johtui lopulta lambdasta: lainaamalla MAF-yksikköä toisesta autosta, ja kävi nätisti.
Volvo XC90 D5 '07  |  Volvo V40 T4 '01  |  Volvo
Ex. V70D5 AwD'02, V70 2.4'00, S40'97, 960 3.0 150kW lämmitin '92

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V40 Map-anturi vikakoodi
« Vastaus #1 : 21.07.2014, 17:49:00 »
Tossa taisi siinä imusarjan päällä olla myös paine-anturi, josko vikakoodi osoittaisikin siihen?
Ne taisi olla samalla varaosanumerolla, niin voit vaihtaa ne päikseen ja katsoa, josko antaakin eri vikakoodin, kun viallinen anturi menee toisen liittimen päähän.

Poissa Vesilintu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 Map-anturi vikakoodi
« Vastaus #2 : 24.07.2014, 12:22:33 »
Jeps. Toinen MAP-anturi makaa imusarjan päällä.
Vaihdoin päittäin, ja nyt käy liian laihalla ja valittaa turbon paineista tms.. kumpi siis rikki?
Volvo XC90 D5 '07  |  Volvo V40 T4 '01  |  Volvo
Ex. V70D5 AwD'02, V70 2.4'00, S40'97, 960 3.0 150kW lämmitin '92

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V40 Map-anturi vikakoodi
« Vastaus #3 : 24.07.2014, 22:12:14 »
Jeps. Toinen MAP-anturi makaa imusarjan päällä.
Vaihdoin päittäin, ja nyt käy liian laihalla ja valittaa turbon paineista tms.. kumpi siis rikki?


Tässähän se vastaus on:

kokeiltiin vastaavan v40 MAP-anturia. Koeajon jälkeen sama tulos, ei vikoja PAITSI moottorin vikavalo.

Koska oot jo kokeillut sitä toista vaihtaa, eikä vika muuttunut ja nyt kun vaihdoit anturit päikseen ja vika siirtyi toisen anturin mukana eri paikkaan, niin viallinenhan on se alunperin imusarjassa ollut anturi.

 

Ateho  Elekma