Ateho  Elekma

v40 vm.04. 1.9d etupään kolina/laahaus

  • 4 Vastauksia
  • 3837 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jyrihamalainen03

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
v40 vm.04. 1.9d etupään kolina/laahaus
« : 14.09.2014, 15:29:01 »
Hei,
Ongelma on seuraava: 40-80 km/h vauhdissa, kuuluu edestä apukuljettajan puolelta laahaava ääni/ kolina. Tämä ääni ei kuulu normaalissa ajossa. Vaan ainoastaan kun ei paina kaasua. Eli siis niin että veto on kumminkin päällä, mutta ei paina kaasua. Eli esim. Moottorijarrutusta tehdessä. Kun tulee risteykseen ja laittaa pienempää pykälää, hiljentää vauhtia ns. moottorijarrutuksella niin kuuluu voimakas laahaus ja välillä kolina. Äänet katoavat välittömästi kun painaa edes hieman kaasua, niin että veto menee päälle.

Laahauksen/kolinan aikana, ei rattiin tunnu tärinää. Auto ei vietä suuntaan eikä toiseen.

Ääriasentoihin kääntäessä ja ajaessa ei kuuluu ylimääräisiä kolinoita.

Otin auton kulman ylös ja heiluttelin etupyörää. Ei klappia eikä laahausta, pyörä pyörii nätin tasaisesti ja on kiinni kunnolla.

Eli ns. moottorijarrutus tilanteessa tulee hirveä laahauksen ääni/kolina, mutta ei muuten,

Olisiko jollain käytännön ( tai edes teorian) vastausta??

Jos rupean vaihtamaan laakereita, vetareita, koiranluita ym. ihan randomilla, niin tiedän että osun oikeaan vasta viimeisellä yrityksellä  :)

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13511
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: v40 vm.04. 1.9d etupään kolina/laahaus
« Vastaus #1 : 15.09.2014, 07:16:22 »
Käytä korjaamolla jotkut osaa äänestä arvata oikein.

Itse voisin veikata kaksoismassa vauhtipyörää mutta se olis just toisin päin. Vaikuttaako kytkimen polkeminen ääneen. Eli tuleeko rullatessa ääntä samoissa vauhdeissa.

Jos se on vain moottorijarrutuksessa tarkista moottorin tuenta että onko tukikumit entiset ja ne pohjaisi aiheuttaen metelin
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa jyrihamalainen03

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: v40 vm.04. 1.9d etupään kolina/laahaus
« Vastaus #2 : 15.09.2014, 08:59:49 »
Hei,

Kytkin pohjaan painettuna, vaimenee laahaus hieman, ja jarrua painaessa taas voimistuu entisestään.

Nämä kyllä viittaisi mielestäni juuri tuohon moottorin tuentaan.

Jos niitä moottorin kannatinkumeja rupeaa uusimaan, niin kuulooko ne vaihtaa kummatkin (vas+oik) vai riittääkö vain ns."viallinen"

Onko noiden kumien uusiminen ihmisen hommaa, vai kannattaako vaihdattaa korjaamolla??

kyselee nimim. " taitoa on jonkin verran" muttei mitään erikoistyökaluja

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13511
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: v40 vm.04. 1.9d etupään kolina/laahaus
« Vastaus #3 : 15.09.2014, 13:30:13 »
ihmisen tekemiä ne on mutta sulla on siinä jakopään puolessa hydraulinen tuki semmonen hehtomurkula... ei ole ihan ilmanen... voihan sulla olla muuten vaikka jarrusatulan liukutappi jumissa ja rarrutkin hangata...

tarkotan sitä että tuo ääni voi tulla monesta muustakin paikasta.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Starglazer

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: v40 vm.04. 1.9d etupään kolina/laahaus
« Vastaus #4 : 20.10.2014, 08:45:36 »
Vaihdoin kesällä oikeanpuoleisen moottorin tukikumin 2001 vuosimallin S40:een. "Kumi" maksaa 160 euroa ja siihen pitäisi oikeasti ostaa myös se alumiininen osa joka tulee moottoriin kiinni. Sitä en tiedä paljonko se maksaa. Jostain syystä tukikumin ja alumiinisen kappaleen liitoskohtaa on muutettu. Kumissa olevat ohjainkohoumat ovat jostain syystä käännetty 90 astetta. Minä ratkaisin ongelman rälläkällä mutta ei taida olla suositeltu tapa..
15 mm hylsy taisi olla erikoisin työkalu mitä tuo vaati. Simppeli homma sinänsä.

 

Samppasport  Futurez