Kulkukoira  Proturbo

Volvo S40 T4 -98 AHDOT EI NOUSE

  • 24 Vastauksia
  • 11110 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JTurbo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Volvo S40 T4 -98 AHDOT EI NOUSE
« : 30.09.2015, 09:10:14 »
Morjensta!

Oon nyt kuukauden selannu nettiä ja samanlaisia ongelmia tullu vastaan mut en oo selvää ratkasua viellä löytäny...

Eli omistan tollasen S40 T4:sen 1.9 bensakoneella varustettuna. Auto on vakio, lukuunottamatta BMC:n vapaavirtaussuodatinta. Aloin ihmettelemään kun testasin kaverin T4:sta eikä meikäläisen ollu läheskään yhtä pirteä. Ahtopainemittarin oston jälkeen löytykin ongelma eli ahtopaineet nousee hiitaaaasti ainoastaan 0.4-0.5 barin tienoille. Ja tämäkin vaan kun kierrokset lähes tapissa. Hirvee suhina kun kiihdyttää mutta oon aina luullu että suhina tulee vaparin takia. Välillä, n. joka kahdeskymmenes kiihdytys  ::) kakkosvaihteella(joskus myös ykkösellä ja kolmosella) auto kiihtyy reippaasti kovemmin, ahdot nousee sinne 1 barin paikkeille ja vapari (eikä mikään muukaan) suhise yhtään. Siitä kun vaihtaa kolmoselle niin ahdot tippuu takas 0.4 bariin kera suhinan. Vikakoodeja ei löydy, ainoastaan kerran tuli että "System too rich" ja katoin tulpat niin mustia on, että rikkaalla kyllä käy. Kone muuten kyllä kunnossa, ei röpötä ynnä muuta ynnä muuta.

Tähän mennessä kokeiltu: Hukkaportti ohitettiin, ei vaikutusta. Ahotpainemittari tukittiin, ei vaikutusta. Turbon putkistoon tehty painetesti --> ei vuotoja. MAFfinkin putsasin, joka auttoi vähän, mutta muuten ei mitään vaikutusta. Ei pitäs olla turbosta kiinni vaikka vanha onkin, koska ahdot tosiaan välillä nousee sinne bariin (kun hukkaportti ohitettiin, niin yhellä kiihdytyksellä sain nousemaan n. 1.3 bariin) eli paineentuotossa ei mitään ongelmaa. Tehtiin jopa reikä katin eteen josko katti ois niin tukossa mutta ei silläkään mitään vaikutusta muutakuin äänet...

Oisko jollain ollu samanlaista ongelmaa/löytyykö joku joka keksisi missä voisi olla vika/joka tietää turboista enemmän ku minä? Pienetkin vinkit ja ehdostukset auttaa, olen niin solmussa tän asian kanssa!

Kiitoksia jo etukäteen! :)

Poissa ViudeH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 64
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 T4 -98 AHDOT EI NOUSE
« Vastaus #1 : 30.09.2015, 09:25:39 »
Kyllä se vähä siihe viittais että ahtovuoto jossain jos käy vielä noin paksulla. Voi olla jossain letkun juuressa, tyyliin vuotaa sillon kun annat kenkää kunnolla niin moottori liikkuu kiinnikkeissään niin pääsee vuotaan. Voihan se tietenki muuallaki olla vika. Mulla oli omassa vm2001 t-4:ssa ahdot vaan noin 0.2bar ja vika oli ahtopaineensäätimessä. Heitin manuaalisen säätimen tilalle niin rupes puhaltaan.

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: Volvo S40 T4 -98 AHDOT EI NOUSE
« Vastaus #2 : 30.09.2015, 09:30:33 »
System too rich = rikkaalla, LUULEE että käy rikkaalla.
ECU laihentaa luullessaan käyvän rikkaalla = ei ahtoja  :idiot2:
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa JTurbo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 T4 -98 AHDOT EI NOUSE
« Vastaus #3 : 30.09.2015, 09:54:36 »
Ittenikin mielestä kaikki kävis järkeen että jossain ahtovuoto, mutta tosiaan tuupattiin kompuralla 1,5 baria painetta turbon putkistoon (turbosta letku irti ja tukkeeseen ja imusarjalle menevästä letkusta ilmaa sisään) eikä mistään viheltäny. Pitänee silti kattoa uudestaan, vielä tarkemmin noi ahtovuodot. Toisaalta kun painetta oli sen 0.4 baria niin sillon ilmanputsarista pihisi hitaasti ilmaa ulos, joka vissiin on ihan normaalia. Mutta siitä kun laitto lisää niin putkisto jotenkin "tiivistyi" eikä sen jälkeen vuotanut mistään... Eli ei vissiin pitäs olla kyse ahtovuodosta, vai oonko ihan harhateillä?

Ja nuo t4:sen ahtopaineensäätimet (oletan että puhut hukkaportin kellosta) on vissiin aika kuluvaa sorttia, että sekin varmaan menee vaihtoon, yli 300t tolla jo kuitenkin ajeltu.

Ja siis kyllä se varmaan ihan oikeasti käy rikkaalla kun tulpat aivan mustia :D Ja toi vikakoodi on siis tullu vaan kerran, viimiseen kahteen kuukauteen samat ongelmat mut ei mitään vikakoodeja :d
Mutta tosta oon kuullu ennenki että ecu vaan ottais ahtoja pois syystä tai toisesta. Miten pystyis ohittamaan ton ecun vaikuttamiseen ahtoihin? Elikkä se ohjausventtiili/magneettiventtiili (osaako joku selittää tämän toiminnan) se pikkurasia johon tulee kolme värikoodattua letkua(keltainen, sininen, punainen) ainakin hukkikselta ja imusarjasta, niin pystyiskö sen jollain tavalla ohittamaan, niin että MIKÄÄN ei pystyis vaikuttamaan ahtoihin muutakun pakokaasun paine itessään.. Tällain vois testata niin sais poissuljettua suuren osan mahollisia vikoja...

Poissa ViudeH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 64
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 T4 -98 AHDOT EI NOUSE
« Vastaus #4 : 30.09.2015, 10:16:24 »
Siis ahtopaineensäädin on juurikin se pieni magneettiventtiili mihin tulee kolme pientä letkua. Ecu ohjaa sillä painetta mikä menee hukkaportin kellolle. Ja jos hukkaportin kellon jousi on aivan kuoleentunut ei ecu pysty nostaan ahtoja vaikka kuinka haluaisi koska pakopaineet avaa hukkaportin auki. Toisaalta tämä magneettiventtiili voi olla viallinen ja sillon on käytössä vain paineet mihin hukkaportin esijännitys on säädetty. Manuaalisella säätimellä saat paineet mihin haluat mutta se on vähän arpapeliä näissä sähkösesti ohjatuissa rueta ruuvaan painetta sinne väkisin jos tilanne on oikeasti se että ecu rajoittaa ahtoja jonkun vian takia. Mutta jos oot koittanu jo ilman hukkiksen letkua ajaa ja paineet nous reippaasti yli kilon niin veikkaan sitä ahtopaineensäädintä vialliseks.

Poissa JTurbo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 T4 -98 AHDOT EI NOUSE
« Vastaus #5 : 30.09.2015, 10:40:49 »
Noni! Kerranki joku joka tämän osasi selittää, kiitos  ::) Mutta se siinä onkin outoa kun aina kun kiihdyttää niin ahdot nousee 0.45 eikä yhtää ylemmäs MUTTA aina _välillä_ ahdot nousee sinne 1 bariin ja se on täysin arpapeliä, n. joka kahdeskymmenes kiihdytys kun tämä tapahtuu, ja kiihdytyksen pitää olla siis sellanen, että pitää kierrokset vajaa 3000rpm:ssä vähän aikaa kakkosella, ja sitten kaasu pohjaan jonka jälkeen _hyvällä tuurilla_ alkaa vetää kunnolla, suhina loppuu ja paineet on siellä 1 barin hujakoilla.

Ja hukkikselta otin sen tangon irti hukkaportin läpästä ja laitoin läpän kiinni niin, ettei vahingossakaan pääse aukeamaan. Ja tällä ei siis mitään muuta  eroa kiihdytykseen muutakuin se, kun joskus taas onnistui saamaan ahdot nousemaan niin 1 barin sijasta meni helposti yli 1 barin... hukkaportin letkun irrotamisella varmaan siis sama vaikutus... Eli hukkaportin itessään pitäs olla ihan ehjä.

Ja itseasiassa löytyykin sellanen manuaalinen ahtopaineensäädin kotoa! Tästäkin oon kuullu niin montaa satua, mutta eikös se tuukin hukkaportille menevälle letkulle?

Koska toi satunnainen ahtojen nousu on niin epäsäännöllistä niin joku sähkövika(ecu sekoilee) kuulostais jotenkin osuvalta. Vikahan vois olla juuri tossa ahtopaineensäätimessä, mistähän noita voisi saada ja mikä ois virallinen nimi sille osalle?

Poissa ViudeH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 64
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 T4 -98 AHDOT EI NOUSE
« Vastaus #6 : 30.09.2015, 11:26:09 »
Siis tekikö se samaa kun olit jumittanu hukkaportin kiinni? Eli välillä ahto ja välillä ei?

Poissa JTurbo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 T4 -98 AHDOT EI NOUSE
« Vastaus #7 : 30.09.2015, 11:30:33 »
Juujuu, siis täysin sama ongelma, ahdot vaan nousi korkeemmalle, sillonku ne siis nousi kunnolla.

Poissa ViudeH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 64
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 T4 -98 AHDOT EI NOUSE
« Vastaus #8 : 30.09.2015, 11:44:55 »
Jos ei mitää vikakoodeja tule ja moottori toimii muuten normaalisti niin sillon sulla on ahtovuoto jossain.  Koska hukkis jumitettuna turbo työntää kaiken mitä siitä lähtee ja jos silloinkaan välillä se ei kulje ja suhina kuuluu niin jostain vuotaa. Ootko bypassin tarkastanu turbon kyljestä ettei oo kalvo revenny? Ja ne ahtoputket ja letkut varmaan kannatta vielä tarkastaa ihan ottamalla irti ne.

Poissa JTurbo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 T4 -98 AHDOT EI NOUSE
« Vastaus #9 : 30.09.2015, 11:59:16 »
No perhana pakkohan se on olla... Koska se selittäis ainakin noita suhinoita ja rikkaalla käymisen. Pitänee käydä oikeen kunnolla läpi kaikki putket ja letkut ja liitännät.

Bypassia en oo tarkastanu! (Tässäkin joillain on ollu ongelmia.) Miten ois helpoin tarkastaa/tarviiko purkaa mitään ihmeempiä?

Mutta kiitoksia vastauksista! Bypassi ja turbon putkisto menee syyniin--->

Mutta niin noista suhinoista vielä. Siis tosiaan vaparihan pitää ihan kamalaa mekkalaa tai vaparin vaihdon jälkeen imuäänistä tuli 5 kertaa kovemmat(joka ei siis mitenkään haittaa), että en tiä tuleeko se suhina myös ahtovuodosta vai justiin vaan tosta vaparista. Ja samoin tosiaan osaako joku selittää sen että kun ne ahdot joskus sattuu nousemaan, niin ei kuulu käytännössä mitään suhinoita, siis mitään. Kuulostaa siltä että ilma ei edes tulis sen putsarin kautta... :-[

Poissa JTurbo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 T4 -98 AHDOT EI NOUSE
« Vastaus #10 : 30.09.2015, 12:04:25 »
Ainiin, vaihdetta vaihtaessa tulee aina aivan jäätävä "TSHHIHHH" vaikka ei siis ole mitään dumppia asennettuna. Tämä ääni tuli kuuluviin vaparin asennuksen myötä. Onko normaalia?

Poissa vee40td

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1297
  • V40
Vs: Volvo S40 T4 -98 AHDOT EI NOUSE
« Vastaus #11 : 30.09.2015, 12:08:56 »
Ainiin, vaihdetta vaihtaessa tulee aina aivan jäätävä "TSHHIHHH" vaikka ei siis ole mitään dumppia asennettuna. Tämä ääni tuli kuuluviin vaparin asennuksen myötä. Onko normaalia?
On

Poissa ViudeH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 64
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 T4 -98 AHDOT EI NOUSE
« Vastaus #12 : 30.09.2015, 12:31:10 »
Siitä bypassilta lähtee letku imusarjalle. Letku irti imusarjasta ja puhallat siihen letkuun. Ei pitäis mennä ilmaa läpi jos kalvo kunnossa.

Poissa JTurbo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 T4 -98 AHDOT EI NOUSE
« Vastaus #13 : 30.09.2015, 12:39:31 »
Okei! Kiitos vihjeestä, pääsen huomen illalla kokeileen ni päivittelen sitte tänne. :o

Ja edelleen jos on vikaehdotuksia niin saa pistää tulemaan!

Poissa JTurbo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 T4 -98 AHDOT EI NOUSE
« Vastaus #14 : 02.10.2015, 10:12:30 »
PÄIVITYSTÄ: Jees, bypass venttiili katottu---> ei mee ilmaa läpi. Nyt löyty toinen ongelma kun alko tarkemmin kattoo eli ilmeisesti nokka-akselin stefa vuotaa ja roiskuttaa öljyjä ihan reippaastikkin pihalle... Tämä menee vaihtoon, mutta ei vissiin pitäisi silti vaikuttaa ahtoihin, ellei justiin tällanen vika sitten rajota ahtoja ecun kautta. Mene ja tiedä.

 

Kulkukoira  Proturbo